Ik heb eerst alle topics gelezen met de bovenstaande zoekterm, en niet gevonden wat ik wil weten; dat is nogal simpel, maar ondanks dat Google je vriend is staat het ook niet daar.
Een XLR connector is de wereldstandaard voor accu laders voor scootmobielen, hoewel het oorspronkelijke ontwerp uit de audio hoek komt.
Nu laad je een accu met 2 draadjes, en die XLR connector heeft 3 pinnen: hoe zitten die verbonden aan de plus (+) en de min (-)??
En enig idee waarom hier voor een 3 polige plug is gekozen?
In mijn familie rijdt binnenkort een scootmobiel over de drempel, en het is me inmiddels een bekend gegeven dat die dingen accu's vreten; de handelaar zegt dan altijd dat dit komt door misbruik en geen onderhoud, maar de lader en te dunne bedrading kunnen daar ook heel goed debet aan zijn.
Vraag: wat zijn zéker aan te bevelen accu merken, van het type AGM of GEL?
Voor de auto weet ik dat wel, want ik heb een paar maanden geleden mijn accu preventief vervangen , omdat de bestaande er ruim 9 ( lees negen) jaar in de auto zit, en nog probleemloos functioneerde Was een VARTA-top-of-the-range. Het kan dus wel.
Wie heeft tijd en zin om de bovenstaande vragen te beantwoorden?
Met dank!!
Cor
Heel simpel, een standaard is er niet. Elke fabrikant zal die XLR op zijn eigen manier misbruiken.
Wat accu's betreft, alles met lood is eigenlijk bagger. Ook AGM's zijn niet noodzakelijk deep-cycle accu's en kunnen erg slecht tegen waarvoor ze in die scootbakken gebruikt worden.
Al helemaal spannend wordt het als er twee accu's in serie staan. Eigenlijk zou je die individueel of gebalanceerd moeten laden. Meestal gebeurt dit niet.
[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 6 juni 2022 20:52:33 (22%)]
En enig idee waarom hier voor een 3 polige plug is gekozen?
Laptops van HP laden met een 3-polige connector, daarmee stelt de fabrikant/leverancier zich zeker dat enkel hun laders kunnen gebruikt worden. Nuja, niet dat ze ZO heel erg zeker zijn, maar het helpt toch een beetje.
Overigens zijn die XLR-dingen ook geliefd om hun mechanische sterkte; men ziet ze dan ook soms in de meest onwaarschijnlijke toepassingen, tot en met n__kmachines.
[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 6 juni 2022 22:02:26 (22%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 6 juni 2022 20:55:55 schreef big_fat_mama:
[...]Laptops van HP laden met een 3-polige connector, daarmee stelt de fabrikant/leverancier zich zeker dat enkel hun laders kunnen gebruikt worden. Nuja, niet dat ze ZO heel erg zeker zijn, maar het helpt toch een beetje.
Overigens zijn die XLR-dingen ook geliefd om hun mechanische sterkte; men ziet ze dan ook soms in de meest onwaarschijnlijke toepassingen, tot en met n__kmachines.
kwam ze zelfs tegen op een drivein meubel, om de 230V lampen in te steken. maar gezegd dat dat niet zo verstandig was. heb ze zelf ook al voor meerdere doelen gebruikt. mobiele 24V led voeding, knx, externe machine accuverloop.
Op 6 juni 2022 20:55:55 schreef big_fat_mama:
[...]Laptops van HP laden met een 3-polige connector, daarmee stelt de fabrikant/leverancier zich zeker dat enkel hun laders kunnen gebruikt worden. Nuja, niet dat ze ZO heel erg zeker zijn, maar het helpt toch een beetje.
Moderne laders hebben behalve gedoe met de stekkers, elektronica aan boord die eerst even een serieel praatje maken over de voedingslijn met de oplader of de oplader bij dit model laptop hoort. Een simpele rouwdouwende smps komt steeds minder voor.
Offtopic:
Dat zijn nog steends rouwdouwende SMPS-en (via de DC connector)
Het derde pinnetje is enkel identificatie van de lader aan de laptop.
Dell doet dat met een 1-wire eprom, bij HP zit er een weerstandje naar massa, de waarde van die weerstand is maat voor het vermogen van de adapter.
Bij type-C laders wordt dat een ander verhaal.
Dat die accu's relatief snel gesloopt worden is niet heel gek. Meestal zit er amper beveiliging/bewaking in.
2x12V in serie, geen balancering tussen de set, geen individuele celmonitoring enz. Dus 1 accu die minder is trekt de andere mee.
daarnaast vaak ook geen beveiliging tegen diepteontlading en dat is nu net wat funest is voor zo'n accu.
Levensduur van een loodaccu is relatief beperkt (200-300 cycles) en dat neemt nog verder af als je ze te diep ontlaad. Ook de relatief hoge stromen in verhouding tot de accucapaciteit beperken de netto bruikbare capaciteit (Peukert effect) ook nog eens, waardoor de kans dat ie <50% komt heel groot is. (En dat is dus negatief voor de levensduur)
Dus ja, met een beetje gebruik om de 2 jaar nieuwe accu's is heel niet gek, tenzij je die scootmobiel maar een paar keer per maand gebruikt.
Voor een langere levensduur zou ik zeker naar Lithium kijken. Voor een fabrikant is dat lastig ('waarom zou ie 500-1000 euro duurder moeten zijn' maar economisch gezien is dat heel snel terugverdient als je kijkt naar telkens nieuwe accutjes.
Ik zou bij een loodaccu zoiezo en een balancer en een batterijprotect
https://www.victronenergy.nl/batteries/battery-balancer
https://www.victronenergy.nl/battery_protect/battery-protect
plaatsen. Daarmee zorg je dat beide accu's gelijk blijven en uitschakelen als ze leeg zijn. (Nadeel is wel dat je dan stil staat)
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ik heb verschillende laders van scootmobielen ter reparatie gehad en de XLR is in de meeste gevallen gewoon 2 aderig aangesloten.
Welke pin wat is verschilt per merk.
Dank voor de laatste 2 inhoudelijke reacties.
Blijft even de vraag waarom ongelijkladen/ontladen zo'n probleem is met 2 in serie geschakelde accu's. Tenslotte rijden alle vrachtwagens en bussen op 24 volt en hebben allemaal gewoon 2 in serie geschakelde accu's die door een 24 volts generator worden opgeladen, en dat jaar in jaar uit. Niks geen balancing hier.
Ja de lithium accu's zijn me ook bekend, maar inderdaad, die kosten je dan € 1000 of meer, da's te gek.
Zou je nog voorkeursmerken Gel of AGM kunnen noemen? @DJSmiley.
Mijn vraag over de plug hield ook verband met het mogelijke feit dat er in de plug of bedrading mogelijk een of andere terug voeding zou kunnen zitten, dat hebben bv de laders van golf carts en John Deere Gaitors ook; maar hier niet dus, volgens @pa3gws. Dat is dan duidelijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Situatie in een bus/vrachtwagen is natuurlijk heel anders als in een scootmobiel...
In een vrachtwagen/bus heeft de accu weinig te doen en wordt alleen wat ontladen bij starten en stilstand.
Een scootmobielaccu wordt continu vrij ver ontladen en weer opgeladen...
pa3gws
Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Voor zover ik weet zitten er semi tractie accu's in.
EricP
mét CE
@DJSmiley: leuk hoor, zo'n balancer. Maar... je hebt nog steeds 6 cellen in serie waar precies hetzelfde probleem op kan treden. Dus of het nou altijd zo effectief is?? Nou ja, het help vast iets - zie verder.
Het probleem van 2 in serie geschakelde accu's is niet groter dan bij 1 enkele - die tenslotte ook uit 6 en serie geschakelde cellen bestaat.
Maar... die cellen zijn gegarandeerd in dezelfde batch gemaakt. En daarmee zo identiek als mogelijk. Bij 2 accu's van een handelaar, weet niemand dat.
Het probleem van 'ongelijk' treedt in 2 situaties op: als ze 'vol' zijn en als ze 'leeg' zijn.
De eerste heeft te maken met de manier van laden. In principe begint je bij een loodaccu met een constante stroom, tot de 'gasspanning' bereikt is. Voor een 24V set bij 20oC is dat doorgaans 28V8 (alhoewel er ook wat technologien op de markt zijn die iets afwijkende spanningen hebben). Je laadt 12 cellen in serie. Er zijn er altijd een paar 'slechter' en een paar 'beter', al is het maar omdat de temperatuur niet van allemaal gelijk is als je fors laadt / ontlaadt. De slechtste is als eerste 'vol' (die heeft tenslotte de minste capaciteit, er is een reden dat het de 'slechtste' is). De rest nog niet. Bij de 'volle' cel zal de spanning gaan oplopen - het 'laden' is compleet, de energie die er nog in gepompt wordt moet ergens heen en zal gebruikt worden voor electrolyse en omgezet worden in water. Feitelijk wordt die cel overladen. Als dat 'een beetje' is, dan is het niet zo'n drama. Water kun je bijvullen (of waterstof gas en zuurstof worden weer ge-re-combineerd als het een gesloten cel is). Maar... het ding wordt wel warmer dan de rest en zal dus wat harder slijten. Waardoor-ie nog slechter wordt.
Uiteraard heeft de lader dat niet door - die ziet alleen de total spanning en die geeft nog geen aanleiding om de stroom te gaan knijpen.
Daarnaast zal ergens die lader een keer over gaan op 'constante spanning'. De slechtste cel wordt na enige tijd reeds 'overladen' en de beste is nog niet 'vol'. Een loodaccu die niet 'vol' is slijt ook (sulfateren).
Bij ontladen speelt het omgekeerde. De slechtste cel is als eerste 'leeg' (wat de definitie van 'leeg' is, laat ik even in het midden, dat is een religie op zich). De rest nog niet. De totale accuspanning daalt toch al iets bij gebruik, maar zolang het maar 1 cel is die zeg 0.2V onder 'niet leeg' zit, valt dat niet op. Die cel wordt dus erg diep ontladen en als-ie genoeg uit de pas loopt zelfs omgepoold. Ook dat is niet fijn voor z'n levensduur: die cel wordt weer wat slechter.
En zo, is de slechtste cel in no-time dood. En daarmee de accu waar-ie in zit.
Bij een vrachtwagen ligt dat wat makkelijker: de accuset wordt nauwelijks ontladen (reken maar eens uit hoeveel energie het starten kost... Laat die startmotor een 2.4kW zijn (dat rekent lekker makkelijk). Dan trekt die slechts 100A. Voor misschien wel 2 seconden. Qua verbruik komt dat overeen met 10A voor 20 seconden. Of 3A voor 1 minuut. Dat is alles wat er weer bij moet. Zelfs als het 10x zo veel is (voorgloeien bij een oude diesel en 3 startpogingen omdat het ding geen compressie meer heeft), dan is het nog steeds niet substantieel tov. de complete energie inhoud.
Bij een scootmobiel ligt dat nadrukkelijk anders. En dus gaan er andere dingen een rol spelen.
Voorkeursmerken? Ik ben wel redelijk blij met Panasonic of Yuasa. En dan uiteraard de goede versie en niet 'for standby use' (da's voor een UPS). Maar ja, die zijn niet goedkoper dan een HQ of ander 'hoera-merk'. En houd er van tevoren rekening mee dat die dingen geen lang leven hebben.
Overigens: als je ze 'koud' kunt houden tijdens laden, dan is dat een voordeel.
[offtopic]Als vuistregel voor levensduur van een startaccu lijkt het redelijk op te gaan dat elke 10 graden temperatuursverhoging de levensduur halveert. Een klant van mij vroeg me eens hoe het nou kan dat de startaccuset van een gensetje elke keer maar 2, hoogop 3 jaar mee gaat, terwijl de accu in z'n auto het gewoon 8 jaar doet.
Nou, in jouw machinekamer is het zodra je vaart zomaar 40 graden. En in de zomer nog wat warmer. Dan is minimaal 2x 10 graden, scheelt een factor 4 - voor de tijd dat je vaart. Dat doe die schuit 7 dagen in de week voor een week of 40-45 per jaar (er moet ook wel eens geladen / gelost worden uiteraard). Dus reken op een kwart van de levensduur. 3 jaar is dan best netjes...
Ohja, voor iemand begint met 'dynamo en spanning altijd de hoog': zit er niet op. Veel te onderhoudsgevoelig als het 24/7 loopt. Gewoon een mooie temperatuur gecompenseerde kleine Victron.[offtopic]
Heel simpel, een standaard is er niet. Elke fabrikant zal die XLR op zijn eigen manier misbruiken
Die is er wel hoor , je kunt ook gewoon "3rd party" laders kopen en die aan je scootmobiel hangen.
Pen 1 = +
Pen 2 = -
Pen 3 is (indien gebruikt) OF om de controller te programmeren OF ook vaak een "Inhibit", zodat je niet weg kunt rijden met de lader er nog aan.
(Is mij ooit eens overkomen met LPG tanken )
Mijn vader heeft deze gekocht en je kunt het accutype instellen (Lood/AGM/Gel). Hij heeft deze mogelijke instellingen, en gebruikt op aanraden van de accuboer instelling 5 :
@EricP : Voorkeursmerken? Ik ben wel redelijk blij met Panasonic of Yuasa.
Ik ben voor mijn vader aan het kijken geweest maar ik kan nergens een 75Ah / 12V Panasonic GEL accu voor een scootmobiel kopen , tenminste, ik kan ze niet vinden.
Mijn vader heeft vorig jaar dit setje gekocht :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…
Binnen een jaar "om zeep" , ofwel , moest meerdere keren per dag opladen. Nu rijdt hij er wel bijna continue mee overdag. Dus hij komt wel aan de 350..400 keer opladen per jaar.
Aangemeld bij de leverancier en onder garantie een nieuwe set gekregen.
Kijk, @bprosman, zoiets had ik dus in mijn achterhoofd, maar dat verschilt dus per merk, daar kan ik dan wel in komen.
Op 7 juni 2022 10:57:19 schreef Heli:
Kijk, @bprosman, zoiets had ik dus in mijn achterhoofd, maar dat verschilt dus per merk, daar kan ik dan wel in komen.
De functie van pen 3 wel, het laden niet, dat is altijd Pen1/2
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Mijn vader heeft vorig jaar dit setje gekocht :
https://www.accuserviceholland.nl/2-stuks-accu-agm-ev12075-12-volt-75-…
Als je ruimte hebt voor een centimetertje meer zou ik zoiets kiezen:
https://online-accu.nl/Auto-accu/Bosch/L5-008/?number=3100022
Gaat langer mee en weegt per accu 5kg minder... (geen gel, maar dat maakt weinig uit)
EricP
mét CE
Ik zou me zeker niet blind staren op de capaciteit. In principe natuurlijk: hoe meer, hoe beter. Dus het grootste wat je kwijt kunt (tenzij je een laad-ding hebt wat eigenwijs gaat zijn...).
In de brommer heb ik 2x een 12V 17Ah parallel gezet. De ruimte was ervoor. Dat gaat een stuk beter dan de originele 20Ah die de maker voorzien heeft. De reden? Hier kon ik 'voor weinig' aan komen - overjarige stock die voor schrootprijs weg ging.
Met de accu waar Arco mee komt, zou je zomaar wel eens een behoorlijke levensduur kunnen halen. En eh... Als die ook maar een jaar mee gaat, dan is het nog steeds ruim goedkoper dan een gel variant...
Overigens is '1x groot' doorgaans goedkoper dan '4x klein'. Maar met de handel van het moment loont goed neuzen echt.
Je zou zelfs LiFePO kunnen overwegen - als je dat er in krijgt qua omvang. Met een beetje mazzel, kan dat met dezelfde lader geladen worden (wel een balancer nodig als je het netjes doet). En de vraag is natuurlijk of het er in past. Die technologie kan een stuk beter tegen 'cyclisch' dan lood. Al is het nog vrij nieuw en moet het nog bewijzen dat het 10 jaar meer kan...
Overigens is '1x groot' doorgaans goedkoper dan '4x klein'. Maar met de handel van het moment loont goed neuzen echt.
Als je dan naar de "Golfkarren" kijkt , die werken dan weer met 6..8 keer een 6V accu, om op 36/48 Volt uit te komen. Of 4 x 12V.
EricP
mét CE
Ja, en als je naar bootjes kijkt, dan wordt daar doorgaans met 12x2V gewerkt om aan de 24V te komen...
Waar ik op doelde is de capaciteit: 2x 50Ah parallel is doorgaans (iets) duurder dan 1x 100Ah. Maar... zoals eerder opgemerkt... op het moment is het vooral een kwestie van neuzen. De prijzen vliegen omhoog. De ene handelaar gaat gelijk mee. De andere komt pas tot de conclusie dat er wat moet gebeuren als z'n voorraad aanvulling verdient.