Mijn appartement wil ik ivm. de almaar stijgende energieprijzen van gezoneerde verwarming voorzien. Mijn ketel is een Nefit ProLine NXT HRC24/CW3 en heeft - volgens het boekje - ondersteuning voor OpenTherm out of the box.
Mijn idee is om elke radiator van een actuator te voorzien en iedere ruimte van een temperatuursensor, zodat ik iedere ruimte afzonderlijk kan instellen. Alleen zie ik door de bomen het bos niet meer als het om domotica gaat en een miskoop is zo gedaan.
De actuatoren heb ik reeds in bezit (het plan had ik al jaren eerder maar is op de plank blijven liggen). Het zijn deze, (24V AC / NO) om precies te zijn. Overigens heb ik bewust de keuze voor 24 Volt gemaakt omdat ik 230 'hobbymatig' niet prettig vind.
De radiatoren in mijn huis zijn eigenlijk te zien als groepen van 2, die allemaal dicht bij elkaar liggen. Ik heb ruwweg twee opties: naar iedere radiator 2 draden trekken: een voor de temperatuursensor en een voor de actuator. Of slechts een draad en ter plekke een relais. Helaas zijn beide opties niet fijn: in de eerste heb ik veel draden, bij de tweede kan ik de boel niet goed zekeren en kan de elektronica niet centraal. (Wat extra draad is goedkoper dan extra (draadloze) schakelingen die ook al snel weer 10 a 15 Euro per stuk zijn)
Overigens kunnen de temperatuursensors ook draadloos (Zigbee of WiFi) maar de temperatuurmetingen komen dan minder vaak binnen uit batterijbesparingen. Ik zou ze natuurlijk ook kunnen voorzien van stroom, maar dan heb ik wederom een extra draad nodig en zou ik ze net zo goed serieel kunnen uitlezen. Je wil niet hebben dat bij het veranderen van de gewenste temperatuur je een kwartier op de volgende meting moet wachten, dan wordt het of te warm (te veel gas) of te koud.
Mijn vragen voor nu, concreet:
- Is er iemand die ervaring heeft met Nefit NXT ketels die me kan vertellen of dat gaat werken? Of is de OpenTherm implementatie van Nefit niet zo 'open' als het lijkt?
- Wat kan ik - gezien het bovenstaande - het beste doen met de bedrading? Ik wil op de centrale plek de 230-24AC transformator plaatsen. Indien iemand nog tips heeft voor degelijke / veilige modellen (ik wil geen brand op mijn geweten), dan hoor ik het graag.
- Zijn er kant en klare relaisbordjes te krijgen? Of is het allemaal maatwerk?
- Welke OpenTherm-USB converter heb ik nodig? Zo te zien zijn er meerdere. Overigens noemen veel mensen het een 'gateway', maar het is toch gewoon zo dat de computer als thermostaatklok gaat dien op basis van de informatie uit de ruimtes?
Er is overigens al een bypass in mijn woonkamer aanwezig.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je hebt thermostaatkraan vervang knoppen die al met een instlbare klok voorzien zijn. ding werkt op een batterij en heeft een klokprogramma ingebouwd. ook zijn er van die thermostaatknoppen die draadloos aangestuurd kunnen worden.
die 24VAC kleppen ga je toch een kluwen draad voor moeten trekken, tevens een koppeling met de ketel maken enz.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op 27 augustus 2022 20:28:32 schreef testman:
[...]
ook zijn er van die thermostaatknoppen die draadloos aangestuurd kunnen worden.
Verleden jaar, net vóór de winter, heb ik dergelijke draadloze thermostaatknoppen van de firma tado geïnstalleerd.
We waren het beu om steeds weer te vergeten de kamerthermostaat op 'Auto' te zetten na een dag telewerken of verlof waardoor de CV regelmatig door de dag of 's nachts bleef doorverwarmen.
De tado starter kits bestaan in twee versies (en mét of zonder thermostaatknoppen, ook aparte kits met 1,3,5 of 7 radiatorknoppen beschikbaar):
Eén versie met bedrade slimme kamerthermostaat, één met draadloze slimme kamerthermostaat.
De thermostaatknoppen en de draadloze kamerthermostaat communiceren met de Wireless Receiver module bij de CV-ketel via RF433.
Bij de bedrade slimme kamerthermostaat communiceren de draadloze thermostaatknoppen met de slimme kamerthermostaat en is er dus geen Wireless Receiver module bij de CV-ketel benodigd.
De Wireless Receiver module of de bedrade slimme kamerthermostaat zijn verbonden via Wifi met het internet via de Internet Bridge module naast het internetmodem/router/switch (RJ45 kabel meegeleverd). De Internet Bridge kan rechtreeks gevoed worden uit een vrije USB poort (via een bijgeleverd kabeltje) of via een USB lader (ook bijgeleverd).
De Wireless Receiver module of de bedrade slimme kamerthermostaat kunnen verbonden worden met vele types CV-ketels (aan/uit, analoog/digitale modulerende ketels e.d., lijst/schema's te vinden op de tado website).
De slimme kamerthermostaten en de thermostaatknoppen moeten aangemeld (gepaired) worden in de tado app (via een wizard), deze komen ieder met een zelfklevend labeltje met individuele QR-code dat nadien op een bijgeleverde kaart kan geplakt worden voor later gebruik.
De draadloze slimme kamerthermostaat wordt gevoed door vier AA batterijen maar kan desgewenst ook gevoed worden uit een USB telefoonlader (lader + kabeltje worden meegeleverd).
Via een (optioneel) voetje kan de draadloze versie eender waar neergepoot worden.
De slimme kamerthermostaten kunnen ook rechtstreeks/manueel ingesteld worden via een knop en 2 cursortoetsen en een wit LED displaytje.
De smartphone tado app (of via login op de tado webinterface) laat toe alles naar wens in te stellen waaronder 'Open window detection' per device en geofencing op basis van detectie van aangemelde smartphones (de tado app merkt dat je gaat thuiskomen/het huis verlaten hebt en vraagt of hij de CV mag aanpassen).
Voor een maandelijkse vergoeding (2.99€) of jaarlijkse vergoeding (24.99€) kan je tado Auto-Assist activeren waarbij dit alles volgens je voorkeuren volledig automatisch geregeld wordt (+ nog veel meer waaronder statistieken).
De tado app heeft ook een inventaris van de geïnstalleerde devices en hun status, evenals de personen die meldingen mogen ontvangen/remote aanpassingen uitvoeren.
Ook kan je meerdere sites beheren (bvb. buitenverblijf/vakantiehuis).
Via Smart Scheduling kan je per device dagelijkse/wekelijkse programma's instellen.
Alle events/problemen worden netjes gemeld via de tado app of de webinterface.
De thermostaatknoppen meten naast de temperatuur ook de luchtvochtigheid.
Ze worden gevoed door twee AA batterijen (batterijstatus is uit te lezen via de tado app, je krijgt een melding als de baterijen aan vervanging toe zijn). Elke tado thermostaatknop kan ook locaal ingesteld worden zonder de tado app (witte LED-icoontjes voor Home, Away, Auto) evenals de temperatuur via een 2-cijferig wit LEDdisplay.
Elke tado thermostaatknop komt met een serie adapterstukken voor montage met vele merken thermostatische radiatorkleppen (zie weeral tado website voor een volledige lijst, bij sommige merken kan de tado rechtstreeks zonder hulpstuk gemonteerd worden).
Het enige nadeel dat ik tot nu toe ondervonden heb:
Kijk goed na of de regelpin in de bestaande thermostatische radiatorkleppen wel degelijk kan bewegen/niet vastzit (ik heb er een paar waar de pin echt geblokkeerd is), zoniet zijn de batterijen reeds na een paar weken aan vervanging toe. Tot nu toe, behalve bij de geblokkeerde kleppen (daar heb ik voorlopig de batterijen verwijderd), nog geen batterijen hoeven vervangen.
De temperatuur van de thermostatische radiatorkleppen wordt namelijk geregeld door een (step)motortje in de thermostaatknop.
Ik ga trouwens alle radiatorkleppen (10 stuks) laten vervangen (in mijn geval ca. 20€/stuk + werkuren), ondertussen zijn deze toch al +30 jaar oud.
Voor de volledige kit (draadloze slimme kamerthermostaat, Wireless Receiver, Internet bridge + 7 radiatorknoppen) had ik iets van een 620€ betaald (Coolblue).
Bij de weinig of niet gebruikte radiatoren heb ik gewoon de originele thermostatische radiatorknop laten zitten.
Aangeraden! (Let op, dit is geen verholen reclame, ik ben er gewoon zéér tevreden van)
Je moet wel in de gaten houden, kraan getuurd of niet, als dat ding open gaat door warmtevraag, moet ook de ketel aan gaan.Dit is denk ik het eenvoudigst door een centrale sturing te maken.Dan maakt een draadje meer of minder ook niet meer uit.