Is er ergens nog een leverancier die GEEN levertijd heeft? overal is alles uitverkocht op heeft grote levertijd. het wordt zo langzaam aan wel nijpend..
Gelukkig heb ik een vrij grote voorraad, maar dat raakt ook een keer op.
EricP
mét CE
Geen enkele leverancier heeft levertijd. Alleen is het assortiment aardig uitgedund 
Vooral voor reparatie is dat naar. 'Nieuw' is vaak nog wel oplosbaar door iets te zoeken wat ongeveer hetzelfde doet en wat wel leverbaar is.
Het probleem is 2-ledig: een markt die ff ingestort is toen wat mensen begonnen te hoesten - met als gevolg terug geschroefde productie. De vraag is niet afgenomen, alleen ff uitgesteld. En nu is er dus een tekort.
Het 2de probleem is dat er een deel van de productie capaciteit in die tijd verkocht is aan de 'alles moet met alle geweld "slim"' branche. Dus die komt ook niet meer terug. Deal with it.
Zou ik er dan toch spuit van krijgen dat ik 20 jaar geleden de buizen voorraad heb opgeruimd? 
In mijn beleving bestaat ontstond flink deel van het tekort door het vergroten van voorraaden om een tekort voor te zijn.
Dus het toiletpapier-effect.
Dat deel zou snel weer bij kunnen trekken.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
@mel: denk je serieus dat er een leverancier is die geen enorme tekorten heeft? Iedereen die elektronica ontwerpt en produceert is al ruim 2 jaar non-stop op jacht naar componenten.
@ErikP: voor reparatie heb je doorgaans maar één of enkele exemplaren van een component nodig, voor productie veel meer. Nu moet je een vervangend component zoeken, als dat al bestaat een ergens op voorraad is, het ontwerp aanpassen, en een heleboel testwerk opnieuw doen.
Op 28 augustus 2022 10:54:18 schreef Aart:
In mijn beleving bestaat ontstond flink deel van het tekort door het vergroten van voorraaden om een tekort voor te zijn.
Ik ben bang dat optimistisch is. Ik zie nergens voorraden. De grootste gebruikers hebben niet eens de ruimte voor voorraad.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het storende is dat er geen licht aan het eind van de tunnel is te zien.
Van veel onderdelen stond de levertijd 2 jaar geleden op 52 weken. Als je nu kijkt staat dat nog steeds op 52 weken... 
(je kunt zo geen planning maken voor nieuw te ontwikkelen producten)
[Bericht gewijzigd door Arco op (16%)]
Mel, wat voor parts ga jij missen? Misschien hebben mensen tips.
Op een site als Octopart zie je veel partijen die aangeven dat ze voorraad hebben, dit zijn dan vooral Aziatische handelsfirma's. Ik heb eens (uit een combinatie van nieuwsgierigheid en vakmatige wanhoop) contact gelegd met zo'n partij. Het was een wat ontluisterende kennismaking met de krochten van het kapitalisme. Bij onvoldoende vertrouwen doe ik nooit zaken, dus dat wordt niks.
Ook gezien het gedoe rondom Taiwan (dus TSMC) verwacht ik dat het voorlopig nog wel even lastig blijft.
Bij de echte generieke basiscomponenten (passives, discrete torren, LEDs) zie ik iets minder issues. Back to the seventies dan maar, en alles discreet ontwerpen?
Het zijn gewoon hele goede tijden om software updates uit te brengen.
Arco
Special Member
Op 28 augustus 2022 18:22:13 schreef kojazz:
Bij de echte generieke basiscomponenten (passives, discrete torren, LEDs) zie ik iets minder issues.
Bij TH spul geldt hetzelfde, alleen duurt het veel langer voordat de voorraad is uitgeput. (niemand gebruikt het bijna meer)
Wat je nu koopt, is eigenlijk NOS spul... 
benleentje
Golden Member
Toch was er op RTL-Z een aantal maanden ( half jaar) geleden een melding dat er een chip fabriek voor geheugen chips juist weer in over productie zat en werd er natuurlijk volop gespeculeerd dat de chip te korten bijna voorbij zal zijn. Weet niet meer welke producent dat was, was volgens mij geheugen voor de PC markt.
Maar kan zo een fabriek dan niet ook iets anders maken, veel is onder licentie maar ik denk ook lang niet alles waar tekorten voor zijn?
Of is een geheugenchip echt anders en is overschakelen ook niet zo makkelijk?
EricP
mét CE
@ErikP:
Ik neem aan dat je mij daarmee bedoelt, Sparcy. Inderdaad, met een C.
voor reparatie heb je doorgaans maar één of enkele exemplaren van een component nodig
Inderdaad. Maar wel DAT component. En niet iets met een andere footprint of een look-alike. Soms kun je wat knoeien als je een fatsoenlijk schema hebt, maar meestal is dat niet voorhanden. Ja, een stukje tekenen. Je wordt er handig in zeg maar.
voor productie veel meer. Nu moet je een vervangend component zoeken, als dat al bestaat een ergens op voorraad is, het ontwerp aanpassen, en een heleboel testwerk opnieuw doen.
In jouw tak van sport zit je (soms) wel een beetje aan 'de rand'. Voor heel veel spul is het allemaal niet zo heel erg spannend - zeker als pinning en footprint aan te passen zijn. Overigens... in de tijd dat ik nog loonslaaf was en 'we' ook nog wel eens 'productie' deden... Altijd EERST de componenten kopen en hebben liggen en DAN de PCB bakken. Heel soms tegelijkertijd - als de laatste spulletjes 'niet spannend' waren. Maar goed, dat waren wel kleine batches. Paar 100 per keer...
Maar kan zo een fabriek dan niet ook iets anders maken, veel is onder licentie maar ik denk ook lang niet alles waar tekorten voor zijn?
Een geheugenfabriek kan alleen een bepaald soort geheugens maken; voor anderssoortige chips is ie niet competitief.
Mijn beeld is dat tegenwoordig de productie veel meer rechtstreeks tussen grote eindverbruikers en de fabs wordt afgesproken, zonder tussenhandel. Gevolg: er zijn wel computermonitors en Iphones voorradig maar een simpele microcontroller of buck converter is niet meer te krijgen.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Dat is nu overal merkbaar, ook in bepaalde supermarkten. Verwacht geen verbetering op korte tijd, het zal nog slechter worden helaas...
Op mijn werk ook van alles te kort en niet op voorraad, klanten blijven wachten en voor sommigen is er zelfs geen werk bij ons. Of bepaalde klanten bellen ineens af omdat het te duur is...
Zucht, we zijn weer terug van AF.
Arco
Special Member
Dat is nu overal merkbaar, ook in bepaalde supermarkten.
Hier bij AH zie je dat ook. Bijna alle huismerkartikelen zijn niet meer leverbaar (al vele maanden), terwijl A-merken volop leverbaar zijn... 
Voor chocolade en zuivel heeft het een andere reden: de vraag is erg gestegen.
De cacaoboeren weigeren de productie te verhogen omdat ze er te weinig aan verdienen. (men verwacht dat de chocoladeprijs nog schrikbarend verder zal stijgen)
Bij zuivel komt het doordat de regering boerenbedrijven 'opkoopt' om van het mestoverschot af te komen. Hierdoor ontstaat een tekort aan melkkoeien...
(om de EU tevreden te houden...)
EricP
mét CE
(om de EU tevreden te houden...)
Nadat we Griekanland overeind hebben moeten houden (het komt echt niet terug, ook niet met rente) en jaren lang het wanbeleid van zuid-europa hebben gefinancierd (still going... de rente had als 8 jaar terug omhoog gemoeten; volgende ronde huizen die onder water staat tussen nu en 2 jaar) en nu dit weer, naast alle controle-dwang en 'the war on cash' vanuit de EU, ergens een hele horde mensen die hier naar toe komen en dan buiten slapen en wij MOETEN ze accepteren... zijn er nog steeds mensen... die vinden dat we baat bij de EU hebben. Heus, ze bestaan.
Die electronica componenten zijn eigenlijk maar een minimaal probleem (met ook andere oorzaken). Het leven kan ook prima zonder.
buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op 28 augustus 2022 20:59:10 schreef kojazz:
[...]Mijn beeld is dat tegenwoordig de productie veel meer rechtstreeks tussen grote eindverbruikers en de fabs wordt afgesproken, zonder tussenhandel. Gevolg: er zijn wel computermonitors en Iphones voorradig maar een simpele microcontroller of buck converter is niet meer te krijgen.
Waarom hebben de autofabrikanten dan grote tekorten? Die bestellen echt niet met een paar printjes tegelijk.
Op 29 augustus 2022 00:06:44 schreef Arco:
[...]
Hier bij AH zie je dat ook. Bijna alle huismerkartikelen zijn niet meer leverbaar (al vele maanden), terwijl A-merken volop leverbaar zijn...[...]
Toch normaal. Als je als fabrikant moet kiezen tussen je eigen product op de markt zetten of een huismerk produceren, wat kies je dan? Ook de energieprijzen swingen de pan uit. Een oven kan je ook niet enkele graden lager zetten. Ook de baktijd verkorten helpt niet. Er zal gerekend worden naar elke cent. Is het fabriceren van een huismerk niet meer lonend, dan stopt het.
Op 29 augustus 2022 00:06:44 schreef Arco:
[...]Voor chocolade en zuivel heeft het een andere reden: de vraag is erg gestegen.
De cacaoboeren weigeren de productie te verhogen omdat ze er te weinig aan verdienen. (men verwacht dat de chocoladeprijs nog schrikbarend verder zal stijgen)
[...]
Is niet het grootste probleem dat Barry Callebaut in Wieze (Lebbeke) te maken heeft gehad met een salmonella besmetting? De grootste chocoladefabriek ter wereld heeft weken stil gelegen. Er was Salmonella binnen geslopen via lecithine (emulgator uit onder andere eierdooiers) uit Hongarije. Enkele dagen na het bekend worden van de besmetting werd er al meegedeeld dat er waarschijnlijk weinig of geen chocolade letters zullen zijn in NL. Grote producenten als Barry Callebaut kopen heel veel rechtstreeks met langdurige contracten.
Ook de Ferrero fabriek in Arlon is getroffen door salmonella. Ze hebben het in eerste instantie verzwegen. De fabriek is gesloten op 8 april en is met een vergunning voor 3 maanden terug gestart half juni.
Op 29 augustus 2022 06:37:13 schreef EricP:
[...]Nadat we Griekanland overeind hebben moeten houden (het komt echt niet terug, ook niet met rente) en jaren lang het wanbeleid van zuid-europa hebben gefinancierd (still going... de rente had als 8 jaar terug omhoog gemoeten; volgende ronde huizen die onder water staat tussen nu en 2 jaar) en nu dit weer, naast alle controle-dwang en 'the war on cash' vanuit de EU, ergens een hele horde mensen die hier naar toe komen en dan buiten slapen en wij MOETEN ze accepteren... zijn er nog steeds mensen... die vinden dat we baat bij de EU hebben. Heus, ze bestaan.Die electronica componenten zijn eigenlijk maar een minimaal probleem (met ook andere oorzaken). Het leven kan ook prima zonder.
En het gaat nu zooooooo goed met het Verenigd Koninkrijk! Ja, wat een paradijs is dat geworden! 
Op 29 augustus 2022 07:49:00 schreef Ledlover:
[...]
En het gaat nu zooooooo goed met het Verenigd Koninkrijk! Ja, wat een paradijs is dat geworden!
Hahahahaha, nou, en dat zag niemand aankomen.
Op 29 augustus 2022 06:37:13 schreef EricP:
[...]Nadat we Griekanland overeind hebben moeten houden...
Onzin, dat hebben we helemaal niet. "We" hebben ze vroeger een lening gegeven die ze nooit konden terugbetalen. Dat is dom. En het geld dat we naar Griekenland gestuurd hebben om ze overeind te houden is nooit naar Griekenland gegaan.
En je kunt best iets tegen de EU hebben, maar het belangrijkste voordeel én de reden dat de EU er is heb je duidelijk totaal gemist.
We gaan intussen ver off-topic En dat zie ik ook niet zomaar weer even recht komen.