Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

flash2b

Special Member

Op zondag 13 oktober 2024 12:21:01 schreef winands:
Omdat ik ook interesse heb in oude grammofoons, de vorige week zondag naar de jukeboxbeurs in rosmalen geweest. Daar liep ik tegen deze counter hp5300b.
Wel maar 75 Mhz maar tot 0.1 hz. Hier meet hij de 10 Mhz van mijn gpsdo.
Afregelen op 10 Mhz gaat moeilijk.Zodra je aan de trimmer komt verandert de frequentie uitlezing. Ik ga hem dan ook extern triggeren met deze gpsdo.
Alleen moet ik nog kijken voor een 10 Mhz verdeler.
Mocht er iemand een verdeler aanbevelen graag want daar ben ik nog niet uit.

De GPSDO die je laat zien is de BH3SAP waar ik op EEVBlog ook wat over geschreven heb.

Je kunt voor een 10MHz verdeler ook een oude video distributie versterker gebruiken en die ombouwen naar 50Ω.

------------------------------------------------------------------------

@Miedema - Hameg HM8037
Netjes gebouwde generator, bouwjaar rond 1999 zo te zien. Bijzonder dat ze zo veel 0Ω weerstanden hebben gebruikt, makkelijker voor automatische plaatsing denk ik.

Vreemd dat de TL074 in een bus voet zit en de rest van de ICs in low cost voetjes.

Constructie van de Amplitude potmeter laat zien dat Hameg niet vies was van handwerk.

Mooi resultaat van de meting, beter als de specs is altijd fijn.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
miedema

Golden Member

Ha winands,

De countermodule die jij hebt is er eentje met veel mogelijkheden. Zolang 75MHz genoeg voor je is, denk ik dat je hiermee voorlopig wel uit de voeten kunt :-)

Zo'n videodistributieversterker is alleen een goede optie als je hem voor weinig kunt kopen. Mijn uitgangspunt: hij moet dan minder kosten dan je anders voor BNC chassisdelen en kastje kwijt bent.

Zelfbouw is eigenlijk beter: je kunt hem dan maken zoals je wilt: versterking, aantal uitgangen, galvanische scheiding etc. Er zwerven plenty schema's op het net.
Ik heb nog wat printen liggen voor de Masterclock. Je zou daar alleen de voeding plus uitgangstrapjes van kunnen bestukken. Stuur maar een mailtje als je dat wat lijkt. (ik wil hier niet te lang over doorpraten in een showtopic, adres staat in m'n profiel)

Als je maar 2 of 3 uitgangen nodig hebt zou je een passieve 50Ω splitter kunnen gebruiken. Een paar weerstandjes zijn dan al genoeg. Je GPSDO geeft genoeg uitgangssignaal.

groet, Gertjan.

Ha Gertjan,

gefeliciteerd met je mooie HAMEG. "Een goeie koop" zeggen ze dan!

Groet,
N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Hallo miedema
Heb drie meetaparaten waar ik hem voor kan gebruiken.
Denk dat ik eerst eens kijk voor een videoverdeler.
De optie voor de Masterclock zal ik in gedachten houden.
Bedankt voor het aanbod van de printen.
Ik heb nog een aantal bouwprojecten liggen die wil ik eerst proberen af te bouwen.
gr. Winand

@wellenkino in een oudere post van meetapparatuur laat je weten dat je manuals voor kontron heb. Hier ben ik naar opzoek.
alleen je email staat verborgen dus kan je niet direct contacten.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2100405#2100405

miedema

Golden Member

@geek:
1e hit in Google levert zijn website op: wellenkino.de
Kijk voor zijn gegevens onder "Impressum".

Manuals für Kontron (printed book, no downloads)

401A & 402A with service, applications
3003 BDA (=only how to use)
3021: 30xxxx / 4020: 24xxxx / 4021: 23xxxx techn. doc., service
4020/4021 mit service
6006 mit service

ich gebe kostenlos! nur post bezahlen. get it free except postage pay.
Nur wenn du das Gerät hast, für Reparatur.
only to owners of the kontron, for repair.
Nicht zum Weiterverkaufen ! not for resale.

Martin

Ik heb geaarzeld, of ik het navolgende onder deze categorie zou plaatsen. Maar -op de keper beschouwd- is een Transceiver/Zend- Ontvanger ook een -soort- meetapparaat. De Ontvanger is een gevoelige RF Detector, de Zender kan, met hulpmiddelen, dienen als frequentiebron.

De HF-6 is een Zend- Ontvanger voor de (klassieke-) en WARC Amateurbanden, inclusief 6 meter (50 MHz), met een uitgangsvermogen van 50W. Bijna alle modulatiesoorten zijn aanwezig. Enkelzijband (LSB Lower Side Band, USB Upper Side Band), AM Amplitude Modulatie, FM Frequentie Modulatie, CW Morse, (A)FSK (Audio) Frequency Shift Keying.

De HF-6 was eind jaren 90 van de vorige eeuw een zelfbouw-project in Kit-vorm. De ontwikkelaar was Jan Ottens PA0SSB, helaas reeds overleden (sk Silent Key). Jan was een bevlogen rasknutselaar. Hij zocht steeds toepassingen voor zijn ruime voorraad componenten.

Na voltooiing heb ik de set een aantal jaren in bedrijf gehad. Door nieuwe ontwikkelingen en kleine mankementen uiteindelijk -deels gedemonteerd- aan de kant gezet. Daar heeft hij/zij jaren -bijna vergeten- in een hoekje van de shack gestaan. Het ontbrak aan motivatie/energie om het weer op te pakken.

Recent, gestimuleerd door een mede-CO er (tnx GJ!), kreeg ik weer de ambitie om het apparaat weer operationeel te kriigen. Dat was geen eenvoudige opgave. Het is een zeer complex apparaat, geheel analoog, afgezien van IC's in met name de frequentie-opwekking. Het was een ware zoektocht, ondanks de veelheid aan beschikbare documentatie. Maar het is gelukt!

Wat moest er gebeuren?:
- vervanging van een BCD to 7 segment driver HEF4543 door een (vrijwel) identieke CD4543BE. Bij dit IC waren alle uitgangen H(oog), waardoor het display continu bleef branden.
- 1 display van de Band- aanduiding TDS03166 vervangen door een spare ex. Bij dit display was 1 segment kapot.
- vervanging van een CD4030 (XOR) voor de automatische zijband- omschakeling. De uitgang bleef continu H(oog).
- vervanging van een NE5532 in het laagfrquent deel. Deze was defect.

Alle vervangen IC's gelijk op voetjes gezet; je weet maar nooit! Met een vaste hand (nog wel!) en een Hakko FR-301 is het uiteindelijk gelukt. Ik heb de eerste verbindingen al weer gemaakt. Geeft veel voldoening met een zelf gemaakte Transceiver.

Misschien staat er bij u ook nog een "weeskind" op een verborgen plekje. Stook de bout maar vast warm!

Gr. N.

NB Alle blikken dekseltjes zitten weer op hun plek!

Jinny

Golden Member

Hij zou in die tijd ook een 2, 70 en 23 versie ontwikkelen, is er nooit van gekomen...
Daar had ik toen wel interesse in.
Zijn grote schotel leeft ook nog, staat bij PA0ASW, die heeft echt de ruimte.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

@ Jinny,

ja, dat klopt. Hij moest natuurlijk wat met die vele honderden kanaal-omzetters, die hij had liggen. Ik heb de eerst prototypes nog wel gezien, maar realisatie is er niet meer van gekomen. In zijn -aanstekelijke- enthousiasme nam hij ook wel eens "te veel hooi op zijn vork".

Gr. N.

miedema

Golden Member

Ha NKHteB,

Dat is wel een héél serieus zelfbouwproject! Petje af voor de bouwer. Maar nog meer voor de ontwerper!
Mooi dat je hem weer in prima werkende staat gekregen hebt. Nog leuker dat je hem ook weer gebruikt.
Maar het beste nieuws is dat je weer lekker bezig bent :-).

groet! Gertjan.

Ik heb laatst deze multimeter gekocht op een rommelmarkt, maar hij meet niet.
Het is een oudje met nixie buizen, en eigenlijk bedoeld voor de verkoop, maar t zou leuk zijn als ie t dan ook deed.
Heeft iemand ervaring met dit instrument?

zit sinds 2009 in de PV.
flash2b

Special Member

Dat is een HP 3430A, manual: https://archive.org/details/hp-3430-a-digital-voltimeter-operating-and…

Door de uitgebreide manual, is deze makkelijk te trouble shooten. Dat heb ik toen ook met mijn Metrix MX707A gedaan.

Eerst kijken of het in het analoge deel zit, of in het digitale (uitlezing deel). Het kan zijn dat de dual-fet aan de ingang het loodje heeft gelegd maar bij mijn Metrix zat de fout in een comparator van de ADC.

Slecht contact kan ook. Zie je de meter nog tellen tijdens bereik omschakelen of nadat die is opgestart ?

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Niet mijn mooiste, maar wel mijn grootste meet apparaat!

Hi Gert Jan,

tnx voor de feedback. Het gaf inderdaad veel voldoening om dit -toch relatief complexe- apparaat weer aan de gang te krijgen. En wat je schrijft over de ontwerper, helemaal waar.

Het voordeel van deze gebruikte techniek is, dat er geen "Hocus Pocus" plaatsvindt. Het is allemaal recht toe, recht aan. Bij mijn modernere SDR Transceiver (Software Designed Radio) gebeurt er van alles, waar je geen zicht op hebt.

Groet,N.

Op zondag 13 oktober 2024 15:30:52 schreef miedema:
Ik ben blij met m'n (voor mij) nieuwe Hameg HM8037 Low-Distortion Sinus generator:

Een rode Piher instelpot. Heel apart!

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 2 december 2024 16:37:05 (81%)

Op zondag 1 december 2024 10:12:00 schreef NKHteB:
Ik heb geaarzeld, of ik het navolgende onder deze categorie zou plaatsen. Maar -op de keper beschouwd- is een Transceiver/Zend- Ontvanger ook een -soort- meetapparaat. De Ontvanger is een gevoelige RF Detector, de Zender kan, met hulpmiddelen, dienen als frequentiebron.

[bijlage]

De HF-6 is een Zend- Ontvanger voor de (klassieke-) en WARC Amateurbanden, inclusief 6 meter (50 MHz), met een uitgangsvermogen van 50W. Bijna alle modulatiesoorten zijn aanwezig. Enkelzijband (LSB Lower Side Band, USB Upper Side Band), AM Amplitude Modulatie, FM Frequentie Modulatie, CW Morse, (A)FSK (Audio) Frequency Shift Keying.

De HF-6 was eind jaren 90 van de vorige eeuw een zelfbouw-project in Kit-vorm. De ontwikkelaar was Jan Ottens PA0SSB, helaas reeds overleden (sk Silent Key). Jan was een bevlogen rasknutselaar. Hij zocht steeds toepassingen voor zijn ruime voorraad componenten.

Na voltooiing heb ik de set een aantal jaren in bedrijf gehad. Door nieuwe ontwikkelingen en kleine mankementen uiteindelijk -deels gedemonteerd- aan de kant gezet. Daar heeft hij/zij jaren -bijna vergeten- in een hoekje van de shack gestaan. Het ontbrak aan motivatie/energie om het weer op te pakken.

[bijlage]

Recent, gestimuleerd door een mede-CO er (tnx GJ!), kreeg ik weer de ambitie om het apparaat weer operationeel te kriigen. Dat was geen eenvoudige opgave. Het is een zeer complex apparaat, geheel analoog, afgezien van IC's in met name de frequentie-opwekking. Het was een ware zoektocht, ondanks de veelheid aan beschikbare documentatie. Maar het is gelukt!

[bijlage]

Wat moest er gebeuren?:
- vervanging van een BCD to 7 segment driver HEF4543 door een (vrijwel) identieke CD4543BE. Bij dit IC waren alle uitgangen H(oog), waardoor het display continu bleef branden.
- 1 display van de Band- aanduiding TDS03166 vervangen door een spare ex. Bij dit display was 1 segment kapot.
- vervanging van een CD4030 (XOR) voor de automatische zijband- omschakeling. De uitgang bleef continu H(oog).
- vervanging van een NE5532 in het laagfrquent deel. Deze was defect.

Alle vervangen IC's gelijk op voetjes gezet; je weet maar nooit! Met een vaste hand (nog wel!) en een Hakko FR-301 is het uiteindelijk gelukt. Ik heb de eerste verbindingen al weer gemaakt. Geeft veel voldoening met een zelf gemaakte Transceiver.

Misschien staat er bij u ook nog een "weeskind" op een verborgen plekje. Stook de bout maar vast warm!

Gr. N.

NB Alle blikken dekseltjes zitten weer op hun plek!

Weet je ook waarom al die ic's defect geraakt zijn? Ik kom dit soort ic's veel tegen in oude 40+ jaar apparatuur en ze zijn zeer zelden defect. En dan wil er een enkele keer wel eens een defect zijn ja. Maar allemaal tegelijk heb ik nog nooit gezien. Dat gebeurt eigenlijk alleen als er iets anders dat al die ic's gemeenschappelijk hebben niet goed is. Ik denk dan aan een voedingsspanning ofzo.

Yep, dat heb ik ook eens gehad een hele trits IC's kapot in een Nakamichi. Ze hadden nog geen onverwoestbare LM78** IC's in die tijd en de gestabiliseerde voeding had een kapotte zener. Was een duur geintje want er waren een aantal Dolby ® IC's opgeblazen.

@ Ex-fietser,

interessante vraag. Ik weet het antwoord niet. Alle voedingsspanningen (12 Volt) worden afgeleid van de hoofdvoeding met op elke module een eigen spanningsregelaar. Er is bij mijn weten niks onoirbaars gebeurd indertijd, maar het is al weer lang geleden. Realiseer je wel dat er hier vele tientallen IC's worden gebruikt. En een kapot display heb ik wel vaker moeten vervangen, o.a. bij mijn DS345 Functiegenerator van Stanford Research Systems.

Er is natuurlijk wel 1 belangrijke factor in het spel en dat is het RF vermogen. Alles is afgeschermd in gesloten blikken doosjes met teflon coax kabel, maar 50 W is toch wel een dingetje.

Groet,
N.

@ Krelis Vonkentrekker,

wat is dat voor moois? Ik herken plug-ins van de HP141 Spectrum Analyzer.

Gr. N.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

NKHteB, we gaan terug in de tijd, dit spectrum rek heb ik gekocht bij ESTEC, in Noordwijk.In 1986. Rechts boven in het rek zit een mini computer HP2100A, (weegt iets van 30 /40 Kg) Opstarten met hexa decimaal gegevens. Daaronder 3 cassette loopwerken, voor data cassettes. Daar weer onder een beeldscherm met statische afbuiging!Dan een toetsen board met een tracking bal. Links boven een HP6600 Syths.generator die de besturing met de nodige digi units bestuurde, voor... de omgebouwde HP 8555 spec analyzer. daar weer onder een unit met verzwakkers, en div.input omschakel relais (tot ruim 14 GHz) weer een unit digitaal gedoe (veel printen, natuurlijk verguld) Dan twee units met pre-amp's , GHz bereik. Er was een een scheidings trafo bij, maar die heb ik niet mee genomen, daar moest je een heftruck bij hebben. En dat stond op de tweede etage van mijn woning.Maar er zat nog VEEL meer aan apparatuur bij, meet ontvangers met antennes ( van die grote uitstekende staven dingen) Een transponder, in een test rek (2.1 GHz/en iets van 160 MHz?) Heel fraai gemaakt.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Aanvulling, De HP8555 unit was omgebouwd voor computer besturing!! Heb ik weer terug gebouwd naar origineel, wel 2 maanden hard werken,en je suf zoeken. Uiteindelijk kon ik de frequenties van de transponder meten, moet nog ergens genoteerd zijn.De zender werd gelokt aan de upstream, en had een sub carrier.Dacht 160 KHz. Het terug bouwen moest wel daar het rek niet meer aan de praat te krijgen was, een na hulp van HP, Cor Koek, en HSA (de radar firma).Waar geen soft ware aanwezig was van mijn configuratie.

Beste Krelis Vonkentrekker,

dank voor de uitgebreide toelichting. Dat was wel een "gewichtige" aanschaf, hi. Ik heb heel veel plezier beleefd aan mijn HP141 met HP8555A etc, Ik had alle plug-ins en alle Tracking Generators en de YIG Bandfilter. Prachtig gemaakt en je leerde er heel veel van, omdat je alle handelingen -in principe- zelf met knopjes moest instellen. Geen menu's, maar wel al bepaalde koppelingen.
Maar dit slaat alles.............

Gr. N.