Je mooiste meetapparatuur. Deel 11

Op 27 december 2023 13:51:46 schreef blackdog:

Let ook eens op de drie schalen in het midden, die de "0" in het midden hebben.

Leuk ding!

Groet,
Bram

Bij VTVM's was het niet ongewoon, een tweede nul in het midden vd schaal (Arco's RCA heeft het ook). Voor DC kon je dan kiezen of in ruststand de naald links staat of in het midden. Dat laatste is handig als je negatieve spanningen verwacht. Nadeel is dat het bereik kleiner (gehalveerd) wordt.

om het af te leren, nog eentje uit de oude doos, . (of is het in een oude doos?)

RAAF12

Golden Member

Op 28 december 2023 23:24:30 schreef kris van damme:
om het af te leren, nog eentje uit de oude doos, . (of is het in een oude doos?)[bijlage]

den ouden doosch

Verlaat kerstkado. De nieuwe 12bits Rigol HDO 1074.
Veel toeters en bellen. Ik hebt met de fft zitten spelen. Wat is dat mooi allemaal.

Het spectrum van een UNI-T 962E op square wave stand. Ik moet nog veel leren.
De netserver is ook leuk. Er zit eem HDMI aansluiting op. Zou de touch-screen werken met met een grote monitor met touch-screen?
Jammer dat ik (nog) geen 50Ω input kan selecteren.

Groet,

Henk

En een ouwe trouwe Keithley 199. Ik wilde een kleinere DMM voor op tafel. De Keithley is 5 digits. Dus voor mijn dagelijks werk nauwkeurig zat. Duidelijk display, ook aan de andere kant van de kamer af te lezen. IEE488 aansluiting samen met de AR488 en de driver van Miedema loopt TestController er op.
Ik wilde altijd graag de multiplexkaart erbij. Deze zit eraan te komen.

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Goed bezig :-)
Gefeliciteerd met je scope! Inderdaad een nieuwe generatie....
Waarom kun je (nog) niet 50Ω afsluiten?

.
Die Keithley lijkt populair te worden in mijn omgeving :-)
Flash2b kocht er eentje op de VRZA radiomarkt in Ermelo, ik heb er zelf inmiddels 2 van rbeckers, en haasje93 heeft ook een mooie. (met de connectoren voor de scannerkaart!)

Het zijn fijne meters. Lekker snel! Bij rbeckers stonden diverse DMM's, maar deze Keithleys waren zijn favoriete werkpaarden.
Een minder puntje van de K199 is zijn referentie: De 1N4579 is een mooie referentie zenerdiode. Maar toch een maatje minder dan de LM399 die in de meeste betere DMM's zit.

De K199's van flash2b en mij een een calibrator van flash2b:

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/IMG_1861__3x_Keithley_199-600pix.jpg

De onderste (van flash2b) hadden we net vers gekalibreerd. Van de bovenste twee dateert de laatste cal van rond de eeuwwisseling.

Ik heb inderdaad voor de Keithley 199 een driver voor TestController geschreven. Maar door de drukte rond de nalatenschap van rbeckers nog niet toe gekomen om die ook te publiceren....

groet, Gertjan.

Waarom kun je (nog) niet 50Ω afsluiten?

Hallo heer Miedema,

In de Rigol 1000 serie zit dat niet, dan moet je een 4000 kopen.
Terwijl het hardwarematig er wel in zit. Op EEV zoekt men hard naar een oplossing. De enige nette oplossing tot nogtoe is een 20dB verwakker.
Dan is de returnloss zo'n 50 dB. Genoeg voor serieus meetwerk.

miedema

Golden Member

Ha Camino1,

Ah, op die manier. Zolang je nieuwe Rigol nog een 70MHz scope is lijkt me een line afsluiter, of een T-stukje met 50Ω afsluiter goed genoeg :-)

Maar als je de scope gaat "upgraden", dan zou het mooi zijn als inderdaad ook de interne 50Ω afsluiter in functie hersteld kan worden. Parallelle ingangscapaciteit, and all that...

groet, Gertjan.

Ha heer Miedema,

van die 18 pF parallel aan de afsluitweerstand word ik niet blij. En de schakeling die er voor zit ook niet. Met dat soort shortcuts heeft 12 bits ook weinig zin. Een 20dB vezwakker is veel beter.
En inderdaad heeft de scoop al kapsones gekregen en hij verbeeldt zich dat hij 200 MHz aankan. Je mag nooit meer raden.

groet, Henk

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Tek heeft toch van die ceramische doorvoer 50 Ohm BNC connectors, vroeger bij BACO IJmuiden div. gekocht, gaan redelijk tot 400 MHz.

Transistor en diode tester. Bouwpakketje van Philips, 1978.

En het werkt nu ook nog.

Op zondag 11 februari 2024 20:25:49 schreef Fotohuis:
Transistor en diode tester. Bouwpakketje van Philips, 1978.

dit testertje heeft wat bijzonders. het bepaald Hfe dynamisch. (andere eenvoudige testertjes doen dat statisch)

RAAF12

Golden Member

Op zondag 11 februari 2024 20:25:49 schreef Fotohuis:
Transistor en diode tester. Bouwpakketje van Philips, 1978.

En het werkt nu ook nog.

[bijlage]

[bijlage]

Mooi dat ie werkt! Het kitje R6831 verscheen voor het eerst in 1969 op de markt.

Thevel

Golden Member

Op zondag 11 februari 2024 21:45:58 schreef RAAF12:
[...]

Mooi dat ie werkt! Het kitje R6831 verscheen voor het eerst in 1969 op de markt.

En die koste in die tijd rond de 30 gulden (zal nu ongeveer 77 euro zijn)

Sine

Moderator

Woef, dat was (ook toen al) veel geld voor een ERG basic kitje.

Geen "echte" lamphouder, geen stekkerbussen, schroeven lomp door de frontplaat.

Woef.

Wel een E10 lamphouder, alleen is deze afgeschermd om op minimale intensiteit van het 6V-50mA lampje te kunnen afregelen voor een redelijk nauwkeurige Hfe te bepalen. Alternatief een (dure) mA meter.

Thevel

Golden Member

Op maandag 12 februari 2024 08:39:33 schreef Sine:
Woef, dat was (ook toen al) veel geld voor een ERG basic kitje.

Het kitje koste in 1970 30,90 gulden (zal nu 78,50 euro zijn)
@Fotohuis kocht het kitje in dec 1978 voor 38,75 gulden (zal nu 51,70 euro zijn)

miedema

Golden Member

Mijn versie van de Philips transistor tester. In een echt Teko P4 kastje van Amroh :-) :

https://www.miedema.dyndns.org/co/2024/IMG_2271__Philips_transistortester_GJM-600pix.jpg

Deze transistortester was decennia lang mijn enige torren en diode tester. Want werkte tot volle tevredenheid. Dus, wat de aankoopprijs ook was, zijn geld meer dan waard :-)
Erg leuk is dat je heel nauwkeurig kan tunen op welke stand van de hfe knop de dip van het lampje zit. Uiteindelijk tune je op de breedte van het stukje gloedraad dat nog gloeit :-).

Later heb ik een spanningsstabilator bijgebouwd om het extern voeden eenvoudiger te maken.

Natuurlijk werkt de mijne ook nog prima. Maar hij is nu wel wat in onbruik geraakt... :-)

groet, Gertjan.

vergeten

Golden Member

Op maandag 12 februari 2024 00:30:21 schreef Thevel:
[...]En die koste in die tijd rond de 30 gulden (zal nu ongeveer 77 euro zijn)

Deze stond in de kontaktgids nr 40 van 1973, voor fl 33.
Ik heb hem ook gebouwd, en parallel aan het lampje(binnenin gehouden) een klein µA metertje aangesloten om het "nulpunt" beter te kunnen bepalen waarbij de hfe van de schaal afgelezen kan worden.
Ik gebruik hem nog steeds af en toe :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Zo heeft iedereen zijn eigen versie gemaakt. :)

Sine

Moderator

Ah, daar ging ik de mist in.

Ik dacht dat het een complete kit was. Maar dat maakt de prijsstelling niet beter ... hoewel 33 al beter is dan 40

[Bericht gewijzigd door Sine op maandag 12 februari 2024 15:00:43 (12%)

Het was voor die tijd best veel geld. Ook niet aan toegekomen de Philips hobby mengpanelen kits (Hobbyskoop programma). Nu wel, vorig jaar in Nijmegen een hele doos met modules gratis opgehaald (enkele nog origineel in de doos) en een paar maanden geleden een gloed nieuwe kast gesealed in de verpakking uit Arnhem voor €20. Dat zijn dan nu de leuke dingen.