Dan laat ik het maar zo. Trafo impregneren is weer zo'n klus. Dan maar brommen! Ik heb net een lamp aangesloten als belasting en de brom/ruis blijft zo'n 1 à 1.2mV op de 87 afgelezen. Stroom is ong. 1.6A Weet jij of dat gegraveer in de achterzijde iets van de fabrikant is of van een firma. PTZ zou ook iets met de PTT te maken kunnen hebben. De vorige eigenaar had banden met de voormalige PTT in Groningen als ik het goed begrepen heb.

Bapaktus, dat is duidelijk, het is door een vorige eigenaar voorzien van onuitwisbare code. En dat knopje blijft ook maar zo, eigenlijk is zo'n witte punt niet nodig om de stroom in te stellen. Het apparaat ruikt wel lekker na een uurtje te hebben warmgedraaid. Typisch elektronicaluchie.
Hier zitten plestic schakelaars op. En geen Neuberger meter maar een ander merk.

De brom zit ook in de smoorspoel, die erin zit om de voedingtrafo heel te houden.

Toch morgen weer openmaken en gaan luisteren waar de herrie vandaan komt. Dat opent perspectieven! Er zat een kleinschalige motorwikkelaar en trafowikkelaar in de buurt en hij doopte de trafo's in de smurrie om vervolgens na het uitlekken en een nachtje bakken in oven een muisstille trafo het licht te laten zien.
Bij 24V Weller trafo's is het wat makkelijker om overal bij te komen met epoxyhars en ook dan is een stille trafo uw deel.
Ik zal het show topic nu maar gaan verlaten. :Z

Vingeroefening:

Kijken wat AI van de vette, schuine tekst vind:

Aha ik vroeg wat AI's mening is over de opbouw van de tekst.
Antwoord:

De opbouw van de tekst is zeer logisch en helder, waardoor de technische uitleg meteen begrijpelijk is.

Autist met een IQ van 128 is tevreden. Over en sluiten <grin>

Raaf als je hem toch openmaakt misschien kun je dan de specs van de trafo en smoorspoel meten.

Ik denk dat je er velen een plezier mee doet.

Ja dat zal ik doen, wat voor type blik er werd gebruikt is wellicht ook nog te achterhalen via Delta. U hoort nog van mij.

Done! [attachment=0] Trafo komt later!

OT

Kennis opfrissen is hier te doen. Over de SCR _silicon controlled rectifier_
Toen ik bij de toenmalige NTS(?) open solliciteerde kreeg ik een vraag hoe een transistor werkte. Ik begon een verhaal over ladingdragers maar kwam er niet helemaal uit. Dus dat was een illusie armer.....

https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_controlled_rectifier /OT

Helaas verkeerde info, de meter heeft een beperkt meetbereik.

Op dinsdag 11 augustus 2026 00:52:43 schreef IJzerhersteller:
De brom zit ook in de smoorspoel, die erin zit om de voedingtrafo heel te houden.

Of irritante brom óf niet meer origineel, dat is de vraag.

Op dinsdag 11 augustus 2026 11:04:44 schreef RAAF12:
[...]

Of irritante brom óf niet meer origineel, dat is de vraag.

Het is geen Rembrandt of zo, als de brom irriteert en je kunt/wilt het oplossen: gewoon doen.

Ga me bezinnen wat te doen. De smoorspoel meet 0.1Ω en 83.88mH

Op dinsdag 11 augustus 2026 10:01:23 schreef RAAF12:

Kennis opfrissen is hier te doen. Over de SCR _silicon controlled rectifier_
https://en.wikipedia.org/wiki/Silicon_controlled_rectifier /OT

Kennis opfrissen is goed, maar er staat volgens mij een tekortkoming in die tekst:
"There are two ways to turn an SCR off:
1) Reduce the current through it below a minimum value called the holding current, or
2) With the gate turned off, short-circuit the anode and cathode momentarily with a push-button switch or transistor across the junction."

:?
Er is nog een 3), zet het ding helemaal zonder spanning (wat gelijk is aan 2, maar dat is op meerdere manieren te bereiken)

(Off topic, maar beter volledig blijven :X )

Op dinsdag 11 augustus 2026 11:21:31 schreef PA1WBU:
[...]

Het is geen Rembrandt of zo, als de brom irriteert en je kunt/wilt het oplossen: gewoon doen.

En dan niet door de smoorspoel er uit te knippen.

Dan laat de trafo wel van zich horen en ruiken. :)

1) Reduce the current through it below a minimum value called the holding current, or
2) With the gate turned off, short-circuit the anode and cathode momentarily with a push-button switch or transistor across the junction."

:?

En dat klopt :) Als er geen gate sturing is en de spanning over A en K is klein genoeg (onder de "houd spanning") dan spert de scr. Met een moment druktoets sluit je A en K kort, spanning gaat onder de "houd spanning" verschil = 0 V, en dan spert de scr.

Het is een Vandijken zelfbouwmeter en ik ben de gebruiksaanwijzing kwijt. Het kan zijn dat ik iets niet goed heb gedaan en dat het - teken iets anders betekend.

Heb je tenminste een aansluiting van de smoorspoel los gemaakt tijdens de meting?

Ja een aansluiting losgemaakt en toen kwam de spoel? calibrating... in beeld, na nog ff wachte verscheen de waarde op het display. Ga wel op zoek naar de manual. Linksboven zit een 3 standen tumbler.

Misschien eens een bekende spoel meten of de meting overeenkomt.

EDIT:
Het probleem is dat je LC meter niet boven 83,8mH kan meten:

Induct. Range 0 – 83,8 mH

[Bericht gewijzigd door Bobosje op (47%)]

Gevonden! https://hamforum.nl/viewtopic.php?t=1778 nu nog even lezen.

Gaat niet hoger dan 83mH en de batterij is maar 6 ipv 9V! edit: ja had ik gevonden. Eerst even een nieuw 9V blokje scoren.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]

Het - teken zal wel Overload betekenen.

Heb je een andere spoel die tussen 40mH en 80mH meet?
Daarmee kun je de smoorspoel zelfinductie met een parallel meting alsnog herleiden.

Ik zal eens kijken wat er ligt...het 9V blokje uit de 87 gehaald en nu meet ie goed.

Geen spoel gevonden die meer milli Henry's heeft :-(

edit: Ik vond een groen blokje en dat is een 170BLR-3107 filter van Toko INC.
Maar geen gegevens over de spoelen gevonden. AI vind dat het een RF filter is. :-)
Het stereo filter doet iets van -35dB vanaf 15kHz als ik me niet vergis. Maar dat terzijde.

Op woensdag 5 augustus 2026 11:18:39 schreef testman:
de 4 voedingen waren defect geraakt.. klinkt als per ongeluk te hoge voeding gehad? maar had je niet de voedingen kunnen opstarten, en na 3 sec de DC spanningen met 1 4 polig relais inschakelen, zodat alles tegelijk opkomt?

Die vicor VI-26-EU zijn DCDC converters en ja achteraf heb ik nu ook een relais die precies de voedingen schakelt. Maar die DCDC converters waren wel al op hun einde, dus die moesten toch ook een keer vervangen worden.

Die vicor hebben zelf nooit een te hoge voeding gehad maar het zijn ingegoten epoxy modules en de ingegoten elco's zijn gewoon op. Dus het was een kwestie van tijd dat ze helemaal niets meer deden.

Op dinsdag 11 augustus 2026 15:16:36 schreef RAAF12:
Ik zal eens kijken wat er ligt...blokje uit de 87 gehaald en nu meet ie goed.

Geen spoel gevonden die meer milli Henry's heeft :-(

Ook geen (kleine) trafo primair of secundair gemeten die in de buurt van 80mH komt?

Ik zat net hierboven nog wat te editten. Wel wat trafo's gemeten maar geen een die in de buurt zit. Volgens de gegevens hieronder zitten de spoelen in het filter rond 100mH maal twee voor stereo.
Kan wel even de scope en generator aanslingeren om de inductie te meten/berekenen. Wordt morgen want ik ben nu op tournee.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/163236?query=schakelaar+dan&…

foto van het geheel

Het 170BLR-3107 filter bevat twee gekoppelde LC netwerken, de L daarin is van buiten af niet los bruikbaar.

Beter om met de oscilloscoop / generator een smoorspoel meting / berekening te maken.