Waarom topic gesloten?

Dit topic is gesloten

benleentje

Golden Member

Op 11 september 2022 14:58:25 schreef CrossFireX:
Zoiets zou CO ook moeten hebben.

Als ik dan toch een puntje van kritiek op dit forum mag hebben vind ik ook wel dat het lijkt of alles stil staat. Er zijn een aantal topic geweest over ideeen om de site te verbeteren waar volgens mij nog niets mee is gedaan.

Waarmee ik enkel wil zeggen dat ik dat jammer vind maar ik niet meer dan dat. Die features van CrossfireX mis ik niet en is voor mijn iet nodig. Toch heeft ze wel een punt en als dit forum niet verder ontwikkeld dat het ooit een keer een oud fosiel word ;).
Maar aan de andere kant snap ik het wel volgens mij heeft elk teamlid ook gewoon een baan en hebben het al redelijk druk en ik denk dat het enthousiasme van verder ontwikkelen er wel een beetje uit is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Hensz

Golden Member

Op 11 september 2022 14:58:25 schreef CrossFireX:
CO is heel erg goed forum, maar ik vind wel dat hij een beetje moderner mag gemaakt worden. Misschien eens een mooi nieuw jasje. Met nieuwe functies.
Dit forum doet een beetje gedateerd aan in vergelijking met anderen, dat is toch mijn indruk.

Als we het er toch over gaan hebben...
Met het eerste ben ik het absoluut eens, met het tweede zeker niet.
Ik vind bijv. klusidee zeker niet overzichtelijker dan CO. Het prettige hier vind ik de rustige overzichtelijke opmaak. Het oog wil natuurlijk ook wat, maar het oog wil ook wel eens rust. Ik vind dat hier aan beide wensen voldaan is.
Het enige waar ik meestal wel moet zoeken is hoe je een nieuw onderwerp start. Ik doe dat kennelijk te weinig. O-)

Don't Panic!

Ik ben het eens met Hensz.

Het forum is nu zeer duidelijk en overzichtelijk. Waarom zou dat meer hoeven te zijn. Alles wat er meer is van toeters en bellen maakt het onduidelijk en onoverzichtelijk.

benleentje

Golden Member

Helemaal eens met de 2 posters boven me. Ik hoef ook geen extratoeters en bellen.
Echter zijn er ook al diverse topic geweest over kleine verbeteringen en aanpassingen daar zou wat mij betreft wel iets mee moeten geburen.
dus geen grote aanpassing maar wel een beetje meer bijsturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Wat mij betreft hoeft er niet veel aan CO veranderd te worden.
Maar ik heb natuurlijk wel een verzoek, dat heb ik al eens eerder gedaan...

Laat zien of een topic door een teller bekeken wordt, ik plaats regelmatig wat info en ik begrijp dat niet iedereen daar direct iets aan toe te voegen heeft. Waarom wel of niet tja... :+

Maar het is wel handig dat je kan zien dat je post die je doet bekeken wordt en ik hoef niet te zien wie het bekeken heeft.
Ook een duimpje omhoog of omlaag functie hoeft er van mij niet bij, op andere fora gebruik ik dit maar sporadisch.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Misschien na zoveel jaar de stylesheets nog een keertje aanpassen aan de tand des tijds (met wellicht in de settings de keuze tussen oud, nieuw en zelfgemaakt? Dat laatste was bij tweakers altijd een "betaald" extra'tje en kan geloof ik tegenwoordig ook met browserplugins aan de kant van de gebruiker)

Mijn klachtje over huidige stijl is altijd blijven bestaan, maar met de gewenning is het wel minder belangrijk geworden (zichtbaarheid contrast tussen posts, nu een heel subtiele gradiënt, vroeger een harde lijn). Ik weet niet of ik dat belangrijk genoeg vind om aan te kaarten dat dat in een eventuele volgende modernisering ook echt anders zou willen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Turbokeu

Golden Member

Op 10 september 2022 15:32:39 schreef benleentje:
[...] Ik vind de moderatie toch over het algemeen wel vrij recht toe recht aan. Er word gelukkig vaak eerst gekeken welke richting een topic opgaat en dat vind wel de goede manier om te modereren. Zolang er ook ruimte is voor een gezonde discussie/ mail wisseling als een topic misschien een keer onterecht word gesloten vind ik dit een prima werkbaar forum.

Het mag gezegd worden!

Op 11 september 2022 11:25:08 schreef Sine:
[...]
Het donatiesysteem op zich is er om het licht aan te houden hier, en de site verder zo min mogelijk met banners en andere reclame te moeten vervuilen.

Daarvoor doe ik het.

De koffiecorner is ontstaan als extraatje als blijk van waardering voor de steunende gebruikers. Er gebeurt daar niets wat onmisbaar is, en ga ook vooral niet doneren enkel voor toegang tot dat subforum.

Ik ben héél blij met de Koffiecorner.
De laatste tijd heb ik méér gepost in de Koffiecorner dan in eender welk ander subforum.
Om de simpele reden dat ik sinds de aankoop van ons woonhuis:
1. Actueel weinig of geen tijd overhoudt voor hobby-en elektronicagerelateerde bezigheden.
2. Wel met een hoop vragen zit i.v.m. 'huiselijke" problemen (Lek in stookolieverwarming, Opiniepeiling aircoinstallatie, er zullen waarschijnlijk nog een paar volgen) en er hier veel technishe kennis/ervaring voorhanden is (i.t.t. de meeste klusfora's die ik bezocht heb).

Op 11 september 2022 14:58:25 schreef CrossFireX:
[...]
CO is heel erg goed forum, maar ik vind wel dat hij een beetje moderner mag gemaakt worden. Misschien eens een mooi nieuw jasje. Met nieuwe functies.
Dit forum doet een beetje gedateerd aan in vergelijking met anderen, dat is toch mijn indruk.

Ik vind CO, in vergelijking met andere fora, één van, zoniet de meest leesbare met een duidelijke scheiding tussen topictitels en reacties onderling.
'Laatste discussies' is mijn meest gebruikte functie waarbij ik duidelijk kan zien in welke topics er gereageerd werdt sinds mijn laatste bezoek.

Ik heb meerdere maal ervaren dat verandering niet altijd vooruitgang betekent.
Een paar weken geleden heeft het userbase.be forum (waar ik dagelijks lees sinds 2007) een grote update gekregen waardoor ik de leesbaarheid en het overzicht nu echt ondermaats vind (ik ben er sindsdien steeds minder en minder te vinden).
Zo ook het modelbouwforum.nl enige jaren geleden (ik ben er sindsdien weggebleven).
Zo ook de (grafische/logische) evolutie van MS Office 2007 -> 2010 -> 2013 -> 2016 -> 2019 (Hoe recenter hoe meer onlogisch/user unfriendly, nog niet gesproken over het gedrocht Office 365).

CO, houden zò!

En een donkere modus is ook wel aan te bevelen. Voor de oogjes vroeg in de morgen en laat in de avond...

Als er iets is waar ik persoonlijk een hekel aan heb zijn het donkere 'skins' op fora of donkere achtergronden in applicaties (Word, Excel, Visio, e.d.).
Ik zou ook niet graag een boek lezen met witte tekst op zwart papier.
De helderheid van mijn laptops staat gemiddeld op 20-30% en geeft geen problemen met mijn ogen, ook niet in het duister.
Nu is dat natuurlijk ieder zijn keus, meerdere mogelijke skins (bvb. licht/grijs/donker) op CO zouden dan een goede oplossing zijn (zoals op vele andere fora).
Ik heb de indruk dat vooral jongeren donkere skins verkiezen (zo ervaarde ik het toch op het werk).

Op 10 september 2022 18:47:03 schreef Arco:
Hoe dan ook, 't heeft weinig zin, misschien dat 1 op de 1000 bezoekers daar gaat/kan kijken (en da's waarschijnlijk heel optimistisch... ;) )
(het aantal topics daar is ook bedroevend laag, maar logisch omdat bijna niemand toegang heeft)

Die indruk heb ik zeker niet.
Dagelijks wordt/werdt er op mijn lopende topics in de Koffiecorner gereageerd en dan nog wel door 'oudgedienden' onder de CO-leden.

Trouwens het enige subforum waar ik 'Poesje van Scheef' niet tegenkom. >:)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
bprosman

Golden Member

Zo ook het modelbouwforum.nl enige jaren geleden (ik ben er sindsdien weggebleven).

Precies mijn ervaring , sinds de laatste "upgrade" kom ik er niet meer.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
benleentje

Golden Member

Als er iets is waar ik persoonlijk een hekel aan heb zijn het donkere 'skins' op fora of donkere achtergronden in applicaties

Precies, anti rust gevend wat mij betreft.

Als een optie zoals in bv office kan ik daar prima mee leven. In updates van Firefox worden die veranderde instelling je elke keer opgelegd en is er gelukkig Arco die dan voor ons uitzoekt hoe je dat weer grotendeels ongedaan kan maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Wat ook bij eigenlijk alle (overige) forums en websites heel storend is, is dat alles (knoppen en letters) steeds groter wordt. (lijken wel 'websites voor dummies'... ;) )

Als voorbeeld Farnell:
Vroeger kwamen er na een search 9 items op een scherm, nu nauwelijks nog 3. (heel erg irritant als je items wilt vergelijken)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik ben het meer dan 100 procent er mee eens wat o.a. Turbokeu vermeld.

Als er iets is waar ik persoonlijk een hekel aan heb zijn het donkere 'skins' op fora of donkere achtergronden in applicaties (Word, Excel, Visio, e.d.).
Ik zou ook niet graag een boek lezen met witte tekst op zwart papier."

Het zou bij wijze van spreken een achteruitgang van de vooruitgang zijn.

pa3gws

Golden Member

Houden zoals het is.
Prima leesbaar en een goede layout NIETS aan veranderen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Er zijn mensen die een dark-mode verkiezen en anderen juist niet. Daarom is het ook een optie. Je kunt kiezen wat je wilt.
Verder hou ik wel van wat "toeters en bellen". Dat hoeft natuurlijk helemaal niet te betekenen dat de site totaal over de kop moet en "onleesbaar" zou worden. Je kunt een paar extra dingen toevoegen zonder dat het de eenvoud aantast. Ik hint nog maar even naar mijn gebruikers-overzicht van een stuk hierboven :-)

[Bericht gewijzigd door flipflop op donderdag 15 september 2022 22:05:40 (55%)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
maartenbakker

Golden Member

Een donkere achtergrond met lichte letters doet op een scherm voor mij natuurlijker aan en is makkelijker te lezen. Toch gebruik ik tot nu toe alleen maar "dark mode" (lees: defaultinstelling sinds 1970 ofzo) om mijn mail te lezen in pine. Daar bevalt het uitstekend. Toch denk ik dat het wel fijn is als je de keuze hebt.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Een donkere achtergrond met lichte letters doet op een scherm voor mij natuurlijker aan en is makkelijker te lezen.

Ik dacht eerst wat raar. Maar vroeger had je als eerste een monochrome monitor met bv groen of amber als kleur van de letters op een zwarte achtergrond. Dus heel raar is het dan ook weer niet. Maar in principe kon dat toen ook al andersom en ook zwarte letter op die groen of amber achtergrond? Maar zal denk ik minder goed geweest zijn voor die monitor?

Het is dan eerder raar dat het is geëvolueerd tot een witte achter grond met zwarte letters. Geen idee hoe de geschiedenis daarvan is gegaan. Leuk als iemand me dat wilt vertellen maar ben niet nieuwsgierig genoeg om daar zelf achteraan te gaan.

Toch denk ik dat het wel fijn is als je de keuze hebt.

Hoezo zij mijn baas daarop. Ik ben de baas.;)

Keuze vind ik allemaal prima als ik op kleuren schema's bij voorkeuren kijk in mijn windows PC zijn die er genoeg. Ik dacht eigenlijk ook dat je browser zich daaraan aanpaste, maar verder nooit geprobeerd.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ik dacht eerst wat raar. Maar vroeger had je als eerste een monochrome monitor met bv groen of amber als kleur van de letters op een zwarte achtergrond.
Dus heel raar is het dan ook weer niet. Maar in principe kon dat toen ook al andersom en ook zwarte letter op die groen of amber achtergrond?
Maar zal denk ik minder goed geweest zijn voor die monitor?

Voor een CRT was witte achtergrond inderdaad veel belastender, de fosforlaag heeft nu eenmaal een beperkte levensduur...
Daarbij was het ook nog minder duidelijk (amber/groene achtergrond met zwarte letters)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Het is nu nog steeds minder duidelijk, maar je zit in elk geval niet achter een lichtbak meer als je het zo wilt doen en door het achtergrondlicht is het misschien iets rustiger (image retention op het netvlies?)

Verder vermoed ik een beetje dat de lichte achtergrond iets is dat van Xerox komt (dus populair gemaakt door MS en Apple).

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 16 september 2022 01:42:38 (23%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Het is nu nog steeds minder duidelijk,

De huidige monitoren zijn goed en scherp wat dat betreft is beide even duidelijk. Verder is het denk ik een kwestie van gewenning en voorkeur.
Ik moet ook zeggen dat ik er verder er nooit heb bij stil gestaan ik werk op beide instellingen even makkelijk. Zowel in tekst als in bv autocad.
Mij maakt het dus blijkbaar niet zo veel uit als het maar wel rustig is.

Ik hou over het algemeen wel van veel licht, ik heb dus geen dimmers of gedimde lampen in huis. Weinig licht vind ik erg vermoeiend. Niet dat het 100.000 lux moet zijn maar wel gewoon genoeg licht. Dus ik denk dat mijn voorkeur daardoor voor zwart op witte achtergrond wel bepaald is.

dus populair gemaakt door MS en Apple

Dat is denk te eenvoudig er waren een heel stuk speler toen in die markt waar een PC toen nog monochroom was was een C64 al in kleur.

Op de C64 was het witte tekst op blauw
Vroeger op unix systeem gewerkt op de HTS en dat was zwarte tekst op een witte achter grond als ik me goed herinner
Op de commodore amiga was het volgens mij ook een witte achtergrond maar ook daar ben ik niet zeker. Even op gezocht dat was net als de C64 witte tekst op blauw.
De naast zwart op wit en wit op zwart zijn er meer configuraties geweest.

[Bericht gewijzigd door benleentje op vrijdag 16 september 2022 02:36:58 (13%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Op 15 september 2022 11:45:14 schreef Turbokeu:

Trouwens het enige subforum waar ik 'Poesje van Scheef' niet tegenkom.>:)

Tja dat komt omdat het topic dan te wensen over laat, een pad met eikels loop nu eenmaal niet zo lekker aan de voeten. >:)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.

Op 15 september 2022 22:03:39 schreef flipflop:
Er zijn mensen die een dark-mode verkiezen en anderen juist niet. Daarom is het ook een optie. Je kunt kiezen wat je wilt.

Had ik dit maar nooit gelezen... ik heb zo'n schuifschakelaartje in Firefox om te switchen naar dark-mode.
Nu is alles dark, en hij wil niet terug.

EDIT: hij gaat WEL terug, maar het duurt een minuut ofzo voordat hij doet wat het schuifschakelaartje wil.

RAAF12

Golden Member

Op 16 september 2022 02:32:55 schreef benleentje:
De naast zwart op wit en wit op zwart zijn er meer configuraties geweest.

Veel licht is wel goed tegen winterdepressie dus ik zou zeggen zet de helderheid op maximum.

@Spog2 Volgens mij heb je het dark virus opgelopen :)

Sine

Moderator

Waarom topic nog open?

Geen idee, maar over de originele vraag gaat het al lang niet meer. Tijd voor een stokje.

Dit topic is gesloten