Beste, mijn airco in de Fiesta is ontregeld.
Af en toe begint de kachel enorme warmte te blazen.
De auto uitgelezen en aan het licht kwam dat de cabin temperature sensor, kortgesloten of open licht.
De sensor ooen gemaakt. Hiet zit een fan in, die de lucht in de auto actief over een ntc? Trekt.
Ik vermoed een ntc, heb gemeten, bij 20*C meet hij ongeveer 10 k ohm.
Verwarm ik dat groene drupje met mijn vinger, dan zakt de weerstand naar zo’n 8 k ohm.
Ik ben op zoek naar een andere ntc, iemand een idee waar te zoeken?
jerome
Golden Member
Lijkt dus niet onderbroken of kort gesloten. Fout kan in de bedrading of de gegevensverwerking zitten. De ntc zal moeilijk te vervangen zijn als je de datasheet van de originele niet hebt. Doosje compleet bestellen kan natuurlijk altijd.
een 10K NTC is heel standaard, vind je bij iedere onderdelenleverancier. misschien in ee iets andere uitvoering, maar dat valt hier makkelijk aan te passen
Op 16 september 2022 20:34:56 schreef jerome:
Fout kan in de bedrading of de gegevensverwerking zitten. .
dat is ook een mogelijkheid, maar NTC'tjes durven wel eens intermitterend onderbreken. Vervangen en evalueren of het probleem vande baan is lijkt me het makkelijkst.
[Bericht gewijzigd door kris van damme op (52%)]
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op 16 september 2022 20:24:13 schreef Oane:
Ik vermoed een ntc, heb gemeten, bij 20*C meet hij ongeveer 10 k ohm.
Verwarm ik dat groene drupje met mijn vinger, dan zakt de weerstand naar zo’n 8 k ohm.Ik ben op zoek naar een andere ntc, iemand een idee waar te zoeken?
Als je niet weet welke waarde en karakteristiek (welke waarde bij welke temperatuur)hij moet hebben.
Dan is goede de raad van @testman de beste!
Je zou zelf een diagram kunnen uittekenen welke waarden hij geeft en hierop een ntc kunnen uitzoeken.
Want zo in jouw tekst lijkt ie af en toe te werken.
Maar je kunt ook gewoon een ntc proberen die in buurt zit van deze waarden.
Erg nauwkeurig is het van origine ook niet.
goedkoper dan compleet onderdeel want het kan ook nog in je bedrading zitten. (al eerder vermeld)
Hiet zit een fan in, die de lucht in de auto actief over een ntc?
Misschien zit het probleem wel in de fan?
Bedankt voor de reacties! Ik kijk volgende week even bij de sloop.
Het fannetje lijkt wel goed te draaien trouwens.
Voor de liefhebber, hierbij nog een foto van het binnenwerk.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Alle through-hole solderingen op dat printje zou ik ook even nasolderen met verse tin.
Ze zien er niet heel goed uit vooral die bij "13" lijkt al wat losgewerkt in de print of staat op het punt dat te gaan worden.