Beste leden,
Op de bank en KRK monitor met defecte trafo.
Deze zijn momenteel heel moeilijk te krijgen dus snel vervangen zit er niet bij.
Vermoeden was dat de thermische zekering defect was gezien ik oneindig weerstand had op de primaire spoel en dat bleek correct.
Klant vermelde erbij dat hij al geruime tijd problemen had met de C14 voeding aansluiting en elke keer de stekker moest aandrukken, vermoed dat slecht contact dit als uiteindelijk resultaat heeft geleid.
Enfin de zekering was vrij simpel te bereiken en zoek hier een vervanger voor. Ik al het exacte type alleen maar bij ome Ali vinden, maar bij Conrad zie ik ze ook in verschillende ampères.... Ik haal uit de text van de originele niet wat dit moet zijn.
Enig idee? Bij Conrad is de keuze van 1A t/m 5A.
Monitor is zelf gezekerd met 500mA
Deze dingen schakelen niet op stroom, maar op temperatuur. In dit geval op 130 graden, de max temperatuur voor lakdraad.
De trafo is dus te warm geworden. Of de trafo te warm wordt door een slecht contact is de vraag. Sluit de losse trafo eens aan op het net en voel of deze onbelast meer dan handwarm wordt. Dat duidt op een defect in de trafo (windingsluiting). Je kan ook de leegloopstroom meten, die mag maar een paar mA zijn.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Maar, buzzy, Ik kan me best voorstellen dat zo'n ding geschikt moet zijn om een X stroom te voeren. Dus als je een 1A ding gebruikt waar 5A door de zekering gaat moeten, dan kan er best wel eens iets niet werken.
Klabam, zit dat ding in de primaire of in de secondaire? Hoeveel vermogen gebruikt die monitor. er staat meestal iets van "230V 40W" staat er ergens op een label. Als we dan gokken dat ie 12V secondair gebruikt, dan is dat ruim 3A. Dan zou een 5A exemplaar volstaan mits hij in de secondaire zit.
Maar nu ik er over nadenk: Hij zal wel primair zitten. Dus dan is 1A genoeg, tenzij die monitor meer dan 200W verbruikt.
Ik weet dat ze niet op stroom gaan maar bij conrad vind ik ze waar wel degelijk de ampères vermeld staan.
https://www.conrad.nl/nl/p/eska-a4-1a-f-temperatuurzekering-130-c-1-a-…
Dan zou de 1A prima zijn neem ik aan.
Op 14 oktober 2022 16:46:26 schreef rew:
Maar, buzzy, Ik kan me best voorstellen dat zo'n ding geschikt moet zijn om een X stroom te voeren. Dus als je een 1A ding gebruikt waar 5A door de zekering gaat moeten, dan kan er best wel eens iets niet werken.Klabam, zit dat ding in de primaire of in de secondaire? Hoeveel vermogen gebruikt die monitor. er staat meestal iets van "230V 40W" staat er ergens op een label. Als we dan gokken dat ie 12V secondair gebruikt, dan is dat ruim 3A. Dan zou een 5A exemplaar volstaan mits hij in de secondaire zit.
Maar nu ik er over nadenk: Hij zal wel primair zitten. Dus dan is 1A genoeg, tenzij die monitor meer dan 200W verbruikt.
Is idd primaire spoel en hoofdzekering 500 mA
Maar, buzzy, Ik kan me best voorstellen dat zo'n ding geschikt moet zijn om een X stroom te voeren. Dus als je een 1A ding gebruikt waar 5A door de zekering gaat moeten, dan kan er best wel eens iets niet werken.Klabam, zit dat ding in de primaire of in de secondaire? Hoeveel vermogen gebruikt die monitor. er staat meestal iets van "230V 40W" staat er ergens op een label. Als we dan gokken dat ie 12V secondair gebruikt, dan is dat ruim 3A. Dan zou een 5A exemplaar volstaan mits hij in de secondaire zit.
Wat ik zeg is juist. Dat de stroom door het ding niet onbeperkt is, weet ik ook wel. Maar een 10 ampère thermozekering doet hetzelfde als een voor 100mA. Als je weet wat je toestel aan stroom opneemt kun je een geschikte uitkiezen.
Hier staat zoiets, een code is anders.
Het merk lijkt T&F electric te zijn.
https://www.ebay.com/itm/401186623310?_trkparms=amclksrc%3DITM%26aid%3…
Klabam, zit dat ding in de primaire of in de secondaire?
tja, als je wilt dat de trafo en zijn omgeving beschermd wordt moet de thermische zekering primair zitten 
Op 14 oktober 2022 17:21:28 schreef kris van damme:
[...] tja, als je wilt dat de trafo en zijn omgeving beschermd wordt moet de thermische zekering primair zitten
Juist Kris.
In principe zijn die dingen anders dan bij een gewone zekering nul Ohm als ze intact zijn. De stroom maakt dus voor de werking niet uit. Uiteraard zal bij een te grote stroom het ding gewoon verbranden omdat in theorie niets nul Ohm is en ook de aansluitdraadjes maar een beperkte stroom kunnen doorlaten.
Op 14 oktober 2022 17:37:11 schreef klabam:
Inmiddels bij Conrad besteld.
Word vervolgd.
Mooi, maar heb je de zekering gewoon eens doorverbonden en gemeten aan de trafo of die onbelast niet warm wordt en/of de leegloopstroom niet te groot is. Mogelijk maak je kosten voor iets wat moeilijk of niet te repareren is. Als je bang bent dat de boel ontploft zonder zekering kun je de losse trafo met een gloeilampje van 40 of 60 watt in serie aansluiten op het net. Het lampje moet (vrijwel) uitblijven.
Het kan ook gewoon zijn dat het apparaat wat door de trafo gevoed wordt gewoon teveel stroom opneemt. Ook dat kun je los testen.
[Bericht gewijzigd door buzzy op (11%)]
Nee, en voor die 19cent wacht ik liever tot ik de zekering erin heb en xe contacten weer netjes weggewerkt heb.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als je hem soldeert, dan tangetje tussen zekering en soldering houden voor warmteafvoer. (anders is 'ie weer kapot...
)
Op 14 oktober 2022 17:59:25 schreef klabam:
Nee, en voor die 19cent wacht ik liever tot ik de zekering erin heb en xe contacten weer netjes weggewerkt heb.
Hoe doe je dat, een kleine order zonder verzendkosten? Goed bezig!
Nieuwe zekering geplaatst,nu de trafo toch loslag de spoelen in serie gezet en de schakelaar tussen 110 en 230 buiten spel gezet.
Monitor draait weer, laser thermometer geeft maar 23 graden aan op de primaire spoel na half uur draaien.
Lijkt me een fix