vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Een Bleu-Ray speler met intern een 12v SMPS heeft secundair 2 schottky's parallel staan. De diodes zijn 100v/3A (SB3100).
Een daarvan is 0,14Ω geworden waardoor de voeding niet meer werkt.
De kapotte diode verwijderd, en de voeding laten lopen op één schottky diode en er is weer 12v op de uitgang.
Is dit nou het bewijs dat het parallel schakelen van diodes niet nuttig/goed is en dat de "zwakste" dan sneuvelt?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome
Golden Member
Wordt bijna altijd gedaan. De meeste gelijkrichters in pc voedingen en tv voedingen doen het met dubbeldiodes. 1 huisje, maar toch 2 diodes. Mag geen probleem zijn als de specs gelijklopend zijn.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Het betreft een "professioneel" ontworpen apparaat voor de consumentenmarkt.
Daar zou je toch iets beters van mogen verwachten.
Het zijn 2 losse diodes, niet 2 in een (TO220)behuizing.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
jerome
Golden Member
De economie moet draaien. Dus moeten toestellen zo gemaakt worden dat ze op tijd en stond vervangen moeten worden. Dus doen ze het zo ipv softwarematig.
Proffecioneel en consumentenspul zijn moeilijk te rijmen. Het moet al "industrieel" zijn om dergelijke defecten uit te sluiten.
benleentje
Golden Member
Het zijn 2 losse diodes, niet 2 in een (TO220)behuizing.
Als je die samen weer op hetzelde koellichaam zetten en de spreidingtussen de diodes is heel klein dan werk dat weer hetzelfde als een dual diode. Het gaat erom doordat ze beide op dezelfde temperatuur blijven. Degene met de hoogste temperatuur heeft de laagste impedantie en zal meer stroom doorlaten. Dat meer stroom zorgt ook voor een spanning toename over die diode. dus als je zorgt dat die warmte van de diode die de meeste stroom doet ook direct de andere diode opwarmt dan blijft het enigszins gelijk lopen. En je zal een reserve in moeten bouwen. Met 2x 3A moet je dan niet 6A verwachten maar eerder 4,5A.
Met bv 2N3055 transistors kan het ook allemaal parallel, echter daar zie je dan wel een collector weerstand waar ongeveer 0,7V over moet vallen om de boel in evenwicht te houden maar dan hoeven die transistors niet allemaal op hetzelfde koelblok en kunnen ze zelfs elk apart.
Maar toch is het voorbeeld wat je aanhaalt wel raar, waarom niet gewoon gelijk 1 diode van bv 8A zou dat zoveel uitmaken in prijs?
vergeten
Golden Member
@jerome, Geplande uitval dus 
Wat ik me ook nog afvraag is; waarom 100v/3A schottky's in een 12 volt voedinkje wat hooguit (geschat) 30watt uit het net opneemt?
Dat moet toch ook kunnen met een 60v of 40v exemplaar.
Beetje overkill
Op 14 oktober 2022 23:23:05 schreef benleentje:
[...]Als je die samen weer op hetzelde koellichaam zetten en de spreidingtussen de diodes is heel klein dan werk dat weer hetzelfde als een dual diode. Het gaat erom doordat ze beide op dezelfde temperatuur blijven.
Deze zitten volledig zwevend gemonteerd op 1cm afstand van elkaar en boven de print, zonder koelplaatje dus geen enkele thermische koppeling.
Op 14 oktober 2022 22:48:54 schreef vergeten:
Een Bleu-Ray speler met intern een 12v SMPS heeft secundair 2 schottky's parallel staan. De diodes zijn 100v/3A (SB3100).
Een daarvan is 0,14Ω geworden waardoor de voeding niet meer werkt.
De kapotte diode verwijderd, en de voeding laten lopen op één schottky diode en er is weer 12v op de uitgang.
Je hebt gemerkt dat de Blue-Ray goed werkt. Dus een diode parallel kan nooit kwaad. De ohmse verliezen door de diode is bij een setje altijd kleiner dan bij één enkele diode, dus ze worden ook minder heet. In dit geval gewoon twee dioden parallel zetten. Gematcht is beter, maar is hier niet per se nodig.
Op 14 oktober 2022 23:25:17 schreef vergeten:
Wat ik me ook nog afvraag is; waarom 100v/3A schottky's in een 12 volt voedinkje wat hooguit (geschat) 30watt uit het net opneemt?
Dat moet toch ook kunnen met een 60v of 40v exemplaar.
Beetje overkill
Het is een SMPS-voeding, dus de spanning over de dioden kan veel hoger zijn dan de 30V uitgangsspanning. Ook de piekstromen kan veel hoger zijn dan 1 of 2A wat de 12V-electronica nodig heeft. En de dioden zijn niet op een koelplaat gemonteerd en hoe groter de diode is des te koeler blijft hij.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (30%)]
vergeten
Golden Member
Op 14 oktober 2022 23:29:19 schreef ohm pi:
Je hebt gemerkt dat de Blue-Ray goed werkt. Dus een diode parallel kan nooit kwaad. De ohmse verliezen door de diode is bij een setje altijd kleiner dan bij één enkele diode, dus ze worden ook minder heet. In dit geval gewoon twee dioden parallel zetten. Gematcht is beter, maar is hier niet per se nodig.
Ik heb er 2 originele nieuwe in gezet, thermisch gekoppeld door dicht bij de diodebehuizing de aansluit draden aan elkaar te solderen.
Zo is de voeding toch weer origineel met thermische verbetering