In verschillende ruimtes hangen een aantal nieuwe Modular inbouw COB ledspots met primair dimbare leddrivers die per ruimte gedimd worden door een nieuwste push leddimmer van Jung.
Vaak gebeurde het dat als men een dimmer indrukte, alle spots in die ruimte netjes aangingen, behalve 1 of 2, die bleven uit. Pas als je de dimmer op feller licht zette sprongen de laatste spots ook aan.
Contact met Modular zonder resultaat en Jung die is wezen kijken maar het niet wist maar uiteindelijk een partij die vertelde dat wij een Mean Well ICL-16L Inrush Current Limiter aan de uitgang van de leddimmer moesten zetten.
Dit gedaan en zowaar, het probleem is opgelost en dat in alle ruimtes met alle ledspots.
Prachtig maar ik kan hem niet volgen. Hoe kan een "stroomdemper" er voor zorgen dat primair dimbare leddrivers ineens wel werken als ze voorheen niet reageerde op een misschien te lage dimstand ingestelde leddimer?
Voor de goede orde ben ik niet op zoek naar meningen over het primair dimmen van leddrivers.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ah,
Ik zie nu dat alle lampen op 1 dimmer zitten (ik dacht op aparte)
Kan ook aan de lampen liggen: sommige mag je niet onder de 10-15% dimmen (vaak kun je een minimum instellen op de dimmer)
Allemaal duidelijk en het kan de te lage primaire spanning zijn waardoor enkele leddrivers niet geactiveerd worden maar wat is de technische truuk?
De inrush current limiter dempt piekstromen die voor kunnen komen bij het ineens inschakelen van te veel ledverlichting, dan kan de zekeringautomaat trippen. Maar wat is zijn functie in dit verhaal dat ledverlichting achter een leddimmer die niet aan wil gaan ineens wel aangaat? Dat is dus de vraag...
Arco
Special Member
Die zorgt ervoor dat de belasting van de dimmer gelimiteerd wordt, zodat er geen beveiligingen in kunnen grijpen (indien aanwezig in de dimmer)
Als je 10 ledlampen op een dimmer aansluit, kan de inschakelstroom enorm zijn. (het zijn tenslotte eigenlijk 10 kleine SMPS'sen die gelijktijdig inschakelen)
Ik snap er niks van. Hoeveel ruimtes, hoeveel dimmers, hoeveel voedingen, hoeveel ICL-16L's en hoeveel spots?
[Bericht gewijzigd door NordRack2 op (68%)]
Op 24 oktober 2022 12:18:44 schreef Arco:
Die zorgt ervoor dat de belasting van de dimmer gelimiteerd wordt, zodat er geen beveiligingen in kunnen grijpen (indien aanwezig in de dimmer)
Als je 10 ledlampen op een dimmer aansluit, kan de inschakelstroom enorm zijn. (het zijn tenslotte eigenlijk 10 kleine SMPS'sen die gelijktijdig inschakelen)
Het gaat hier om de meest nieuwe leddimmers van Jung welke geen instelmogelijkheden meer hebben. Zodra je dimmer aansluit op de belasting dan gaat de aangesloten verlichting kort aan/uit en schijnt de dimmer ingesteld te zijn. Mogelijk iets van een korte RCL en vermogensmeting o.i.d.
Maar je theorie is wel plausibel, dat het beperken van de piekstroom en voor kan zorgen dat de dimmer niet in een bepaalde beveiliging schiet. Al is het dan natuurlijk weer vreemd dat de ledspots wel gewoon aangaan, zij het voor ca. 95%. Als een dimmer in beveiliging zou schieten zou je immers verwachten dat de aangesloten verlichting helemaal niet aangaat. Tenzij de dimmer heel kort op de stroompieken ingrijpt waardoor bepaalde leddrivers net niet geactiveerd worden.
Op 24 oktober 2022 12:24:48 schreef NordRack2:
Ik snap er niks van. Hoeveel ruimtes, hoeveel dimmers, hoeveel voedingen, hoeveel ICL-16L's en hoeveel spots?
Mijn eerste zin:
In verschillende ruimtes hangen een aantal nieuwe Modular inbouw COB ledspots met primair dimbare leddrivers die per ruimte gedimd worden door een nieuwste push leddimmer van Jung.
Het type Modular spot in een hyperlink zodat je kunt zien dat deze per COB LED een eigen leddriver hebben, in dit geval een primair dimbare variant.
Ook staat er in de eerste zin dat er per ruimte met een (1) dimmer gedimd wordt.
Het aantal ruimtes en aantal spots is hier niet zo zeer relevant omdat in alle ruimtes het zelfde probleem ontstond: ca. 95% van de ledspots ging aan, 1 of 2 bleven uit.
Als aanvulling hangen er per ruimte 4 tot 6 inbouwarmaturen met hierin elk 2 ledspots dus netto 8 tot 12 ledspots per dimmer.
De 230V voeding loopt in opbouw leidingwerk over het bouwplafond langs alle inbouwarmaturen.
Wij dachten zelf nog aan de invloed van deze 230V voeding langs alle inbouwarmaturen, dat vooraan het leidingwerk alles wel aangaat maar achterin het leidingwerk door spanningsverlies te weinig gedimde spanning overblijft om daar de leddrivers te doen opstarten.
Zoals je vroeger 12V halogeen inbouwspots ook het liefst met allemaal dezelfde lengte kabel in ster vanuit de trafo aan wilde sluiten om een gelijk lichtbeeld te krijgen, zeker bij dimmen.
Vandaar dus ook de vraag waarom een stroomdemper dit op zou lossen, als het hier om spanningsverliezen zou gaan.
De installatie werkt dus niet goed als je meerdere voedingen achter een dimmer hangt. Sommige voedingen starten dan niet op. En een inrushlimiter lost het op.
Vreemd verhaal. Ik ben ook benieuwd hoe dat kan.
---voeding---ledspot
/
-----voeding---ledspot
/
netspanning---dimmer---inrushlimiter----------voeding---ledspot
\
-----voeding---ledspot
\
---voeding---ledspotSparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb ook geen verklaring voor je, maar gelijke kabellengtes zijn hier niet relevant, zoals bij halogeenspots, omdat deze drivers meten wat de faseaansnijding doet, en met die informatie zelf de driver aanstuurt. De exacte spanning is dan niet meer relevant.
Ik vind het primair dimmen van daarvoor specifiek ontworpen drivers echt een fantastische vinding, want je krijgt het gewenste effect zonder extra kabels of onbetrouwbare draadloze verbindingen.
Waren het altijd dezelfde spotjes die weigerde, of zat daar variatie in? Waren het altijd de spotjes die het verst van de dimmer zaten?
De tekening van Nordrack2 klopt en zo werkt alles nu dus prima.
De inbouwarmaturen met hierin COB ledspots zijn als gezegd gevoed door een 230V leidingwerk wat vanaf de dimmer langs alle inbouwarmaturen loopt. Het was niet eens zo zeer dat de laatste ledspots het steeds niet deden, sterker nog, in 1 inbouwarmatuur weigerde dan 1 ledspot en de andere deed het wel.
Wat Arco schreef leek mij nog een soort van aannemelijk, dat de inrush limiter de pieken in de opstartstroom er afhaald waardoor eventuele beveiligingstechniek in de dimmer niet ingrijpt die juist voor dit effect kan zorgen.
Ik zal de firma die de inrush limiters adviseerde nog eens uithoren...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Als een beveiliging aanspreekt in de dimmer dan verwacht ik dat alles uitblijft. Misschien niet altijd, maar "alles of niets".
Als sommige lampen het wel doen, dan IS er voeding, en zouden de lampen het moeten doen.
Er is kennelijk iets in de voedingen dat "Shit er is wat mis" roept en dan beslist: "We wachten wel tot de stroom er af is geweest voordat we kijken of het opgelost is".
Daarom mijn idee dat de dimmer mogelijk ingrijpt bij te hoge piekstromen en zelf 'iets' terugregeld waardoor bepaalde drivers net niet voldoende spanning krijgen om op te starten.
Al ben ik het eens met de mening dat als vervolgens de meeste spots branden er dus spanning is, waardoor het weer vreemd is dat de enkele drivers hier niet op reageren en hun verbonden ledspots uitblijven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Het kan zijn dat als je binnen 2 ms na het aanbrengen van de spanning de spanning er weer afhaalt en dan 8ms later weer "plenty" spanning levert, dat dan de voeding niet juist opstart en dus niet werkt. Zoiets. Dus het ding detecteert: "spanning in orde, we gaan opstarten", maar als de spanning dan binnen een bepaalde tijd terugzakt onder een veilig niveau, dan triggert vervolgens dus de "we gaan opstarten" niet meer. Ik heb het wel eens in de handleiding van chips zien staan (Welke? Al sla je me dood!): het reset circuit werkt niet als... en dan dus zo'n verhaal van eerst genoeg en dan later wat minder. Trouwens ook zelf ervaring mee. Een klant had de klacht dat bij korte stroomstoringen de boel niet meer werkte. We hebben "reset controller" toegevoegd, en nu werkt het betrouwbaar.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik ken dit probleem bij leds en ook halogeen. als je de dimmer aanzet op hoge stand gaat alles aan en werkt het. maar schakel je in op de laagste stand komen niet alle drivers/ smps trafo's op omdat de voeding te laag is, zeker aan het einde van de lijn. kan ook de ene keer 3 spots hier zijn en dan weer 2 spots daar enz. doorgaans is de oplossing dan om de minimaal instelling op de dimmer hoger te zetten.
inrush current limiters ook al eens geplaatst op aanraden van de leverancier van de ledverlichting. dat veroorzaakte een probleem met op momenten knipperen van de ledverlichting waar weken naar is gezocht waar de oorzaak lag. uiteindelijk konden alle drivers inschakelen zonder de B16 te trippen dus eruit gemikt die limiters en weg probleem.