Anoniem
Als intensief gebruiker van Bosch elektrische heggenscharen AHS 50-16, 55-16 en 60-16 wend ik mij in wanhoop tot dit forum. Na ruim 3 jaar gebruik - met een intensiteit van gemiddeld hooguit 4-6 uur per maand gedurende het groeiseizoen - is het telkens de elektrische remwerking van de bladen die het definitief laat afweten. Dit terwijl de motor en de bladen in principe nog uitstekend functioneren. De noodzakelijke gebruikersveiligheid die de elektrische remwerking van de bladen biedt, is dan echter definitief verloren gegaan!
Na uitgebreid online onderzoek ben ik er inmiddels achter gekomen dat dergelijke elektrische heggenscharen gebruik maken van de functionaliteit van "Dynamisch remmen" door na uitschakeling van de hoofdstroom over het rotorcircuit ditzelfde rotorcircuit met zichzelf kort te sluiten. Als gevolg van het kortsluiten van het rotorcircuit na uitschakeling van de hoofdstroom genereert de rotor hiermee een tegengesteld koppel als gevolg van de dynamo-werking, waardoor deze rap tot stilstand komt.
Ik kom er echter niet achter wat precies het euvel kan zijn waarom een dergelijke functionaliteit het na 3 jaar opeens laat afweten zonder bepaalde uiterlijke tekenen van slijtage?
Vervanging van beide koolborstels biedt geen enkel soelaas en de dubbel uitgevoerde circuitschakelaar ziet er van binnen - qua geleidende delen - ook nog zo goed als nieuw uit??? HELP!!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
dit zijn nog heggescharen met een netsnoer zo te zien, ik ken dit probleem ook bij schroefmachines. daar is doorgaans een contact in de schakelaar wat de motor kortsluit met loslaten van de knop gewoon verbrand of vuil.
Idd, opgezocht, met netssnoer. vreemd voor de rem, want een seriemotor kortsluiten (dus zonder permanente magneten) heeft geen remeffect. tenzij Bosch een truuk heeft toegepast, en er ergens een permanent magneetje inzit, dat nu zijn werk niet meer doet.
Of gelijkrichting, en dan DC motor met permanente magneten. dan gaat kortsluiten wel remmen en is de kortsluitschakelaar mogelijk verbrandt.
foto van de motor met bijhorende tronica zou helpen..
Het zou zomaar eens kunnen dat het NC contact van die microswitch het wat zwaar te verduren krijgt.
-edit-
Of zijn dat zelfs twee switches?
[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 30 oktober 2022 01:04:54 (19%)]
Het is idd een seriemotor. dat remt in principe toch niet af als je hem kortsluit, want er is geen remanent magnetisme. (of dat laatste hangt op zijn minst sterk af van het moment van uitschakelen).
Als de kortsluitcontacten hun werk goed doen zou ik, bij wijze van experiment, eens een sterk magneetje aan de stator van de motor laten kleven en checken of dat wat uitmaakt.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de microswitch lijkt idd dubbel uitgevoerd, maar ook is zowel het NO als het NC contact aangesloten. daar word dus iets mee gedaan..
Anoniem
Correct, de schakelunit bestaat uit twee microswitches met elk twee contacten. In de uit-stand staan die dus over twee andere contacten geschakeld als in de aan-stand....contacten zien er nog uit als nieuw....
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Kan je dat zien dan? Op de foto lijkt de behuizing van de schakelaars volledig gesloten.
Anoniem
Ja, ik heb de schakelunit voorzichtig open gemaakt door de metalen sluitpen voorzichtig uit te boren!
Op 30 oktober 2022 09:35:19 schreef Pellie:
Correct, de schakelunit bestaat uit twee microswitches met elk twee contacten. In de uit-stand staan die dus over twee andere contacten geschakeld als in de aan-stand....contacten zien er nog uit als nieuw....
Kan het zijn dat er mechanisch wat tussen het bediendeel en de microswitch missgaat waardoor microswitch niet helemaal terug komt, bijvoorbeeld vuil of plantenresten ?
Anoniem
Beide microswitches brandschoon en geen vuilresten zichtbaar:
BOVENSTE MICROSWITCH
ONDERSTE MICROSWITCH
Afgebeelde configuratie betreft de UIT-stand c.q. de niet functionerende elektrische remwerking. Microswitches functioneren verder helemaal zoals het hoort.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 30 oktober 2022 11:02:39 (36%)]
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dit kan ik toch echt geen 'brandschoon' contact noemen. Bovendien staan de contactpunten niet mooi recht tegenover elkaar.
Hoe zien de andre contactpunten er uit? Met name, die de kortsluiting zou moeten bewerkstelligen.
Een ander punt van aandacht kan de verbinding tussen kabelschoentje en draad zijn.
Ik heb de ervaring dat vocht daar wel eens hele kwalijke effecten kan hebben, met name onder de isolatiekousjes
Het heeft mij ooit onnodig een nieuwe woonaccu in de camper gekost.
Daar was de draad naar de sleutelschakelaar, die het scheidingsrelais moest voeden volledig weggerot onder dat stukje kous, waardoor de woonaccu niet meer werd opgeladen tijdns het rijden.
Anoniem
De contactpunten lijken op de foto inderdaad ietwat verschoven, omdat ze iets omhoog komen uit de schakelunit vanwege het openwrikken. Maar ze liggen netjes ingebed op één lijn als de schakelunit weer volledig dichtgedrukt is/wordt....
Dat de contactpunten niet in een lijn liggen komt zo te zien door het openmaken. Maar schoon zien de contactpunten er niet echt uit. Omdat de echte werking natuurlijk niet te zien is zou je misschien kunnen proberen het schakelaartje gewoon te vervangen door een nieuwe? Zo heel duur is dat niet.
Op 29 oktober 2022 23:38:23 schreef kris van damme:..een seriemotor kortsluiten (dus zonder permanente magneten) heeft geen remeffect...
Een draaiende seriemotor kortsluiten toch wel?
Dit is toch wel een euvel waar je gaat foutzoeken met een ohmmeter ipv met het blote oog
Meest voor de handliggend is natuurlijk het NC contact
Bijgaand notitie van het remmen bij een afkortzaag
[Bericht gewijzigd door OXO op zondag 30 oktober 2022 12:47:55 (16%)]
Anoniem
Dat soort meetapparatuur heb ik allemaal niet. Ik ben (voor)namelijk een leek op het gebied van elektronica.
Vervangen van de schakelunit kost incl. verzendkosten 21 euro, koolborstels kostten reeds 10 euro. Op een heggenschaar van 80 euro vind ik een dergelijke onzekere investering van ruim 30 euro niet verantwoord, noch rendabel.
Op 30 oktober 2022 12:16:49 schreef GJ_:
[...]Een draaiende seriemotor kortsluiten toch wel?
blijkbaar kan het ( uitleg OXO) Ik was er niet zo zeker of er wel genoeg remanent magnetisme achter bleef om het proces te starten, vooral omdat het AC is en het moment van uitschakelen heeft daar dus invloed op, maar bon, blijkt dat het werkt
TS : die contacten lijken ingebrand (niet de open contacten). remmen gebeurt bij zeer lage spanning en hoge stroom. Waarschijnlijk te grote overgangsweerstand in de contacten om nog tot de remstroom te komen.
Tidak Ada
Sorry, ik was de foto in mijn vorige post vergeten
Alsnog toegevoegd
Als je het merk en typenummer van de schakelaars kunt vinden, kan je die véél goedkoper bij een elektronica seller kopen!
Er is vast hier op het forum, die je daarmee kan helpen zoeken naar de juiste handelaar.
Reserve onderdelen (ook die kooolborstels) zijn altijd belachlijk duur bij de fabrikant van het apparaat.
Kan je een close-up foto van de opdruk van die schakelaars maken?
Anoniem
Op 30 oktober 2022 13:08:39 schreef Pellie:
Vervangen van de schakelunit kost incl. verzendkosten 21 euro, koolborstels kostten reeds 10 euro. Op een heggenschaar van 80 euro vind ik een dergelijke onzekere investering van ruim 30 euro niet verantwoord, noch rendabel.
Beetje opschuren UIT-schakelcontacten dan maar??
Contacten opschuren is echt geen goede oplossing. Zo'n schakelaar kost echt niet zo gek veel, gewoon vervangen. Het is niet meer dan een standaard microswitch van een paar euro.
Anoniem
Bovendien moeten vaste kabelschoentjes en isolatie dan ook vervangen worden. Nogmaals ik ben maar een leek.
[Bericht gewijzigd door Anoniem op zondag 30 oktober 2022 15:06:07 (74%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
in vervolg op GJ_ : ... en voorlopig niet openmaken. Werking na openmaken niet meer gegarandeerd. (maar wel leuk om te zien. , zolang het maar niet mijn schakelaar is.
).
@Pellie: Als je even de maten: dikte, hoogte, lengte doorgeeft, dan helpen we zoeken.
Anoniem
Bedankt hoor, maar ik ga de vaste verbindingen aan de kabelschoentjes echt niet losmaken.....