Siemens wasmachine WXL1662 NL 15FD centrifugeert niet meer

Mijn dochter heeft een Siemens WXL 1662 NL 15FD wasmachine.
Deze centrifugeert niet meer. Ze hoort wel een relais tikken maar er gebeurt niets in elke toerental keuze. De machine werkt voor de rest prima. Ze heeft nieuwe koolborstels gekocht maar dat is het probleem niet. Zij kreeg het advies om een condensator van een paar tientjes te kopen.
Maar ik weet niet of dat het probleem is. Ik heb er ook geen documentatie van, dus zal ik er misschien naar toe moeten. :S.
Iemand een idee? Mijn schoonzoon heeft de binnenkant geopend en gekeken of "er iets los zit".
Nee dus, iemand een tip of waar ik een bedradings schema kan vinden?
Alvast bedankt, ruud

1. Zwiert hij op het aparte zwierprogramma?
2. Loopt hij aan bij het zwieren maar gaat hij niet hoog genoeg of gebeurt er niets van beweging?
3. koolborstels zijn het niet lees ik maar dat heeft weinig waarde. Heb je het nagekeken en nagemeten? Triple check...
4. Pressostaatleiding verstropt?
5. Wat doet het toestel EXACT niet? Of wat doet hij op het moment dat hij niet doet wat moet?
6. Een condensator zegt me bij dit model niets. Vrij eenvoudige en betrouwbare toestellen.
7. Losse solderingen in de print. Vooral ter hoogte vd relais en triac
8. Er zijn veel modellen van dit type. Voor specifieke info graag een foto vh typeplaatje.

Er zijn twee dingen bij deze machines na de koolborstels: Tryacs begeven het wel eens en de relais gaan loszitten in soldeer of zijn defect..

Ik zal proberen om antwoorden te geven.
1. Zwiert hij op het aparte zwierprogramma?
Hij centrifugeert op géén enkele "zwierstand".

2. Loopt hij aan bij het zwieren maar gaat hij niet hoog genoeg of gebeurt er niets van beweging?
Zie mijn antwoord hierboven

3. koolborstels zijn het niet lees ik maar dat heeft weinig waarde. Heb je het nagekeken en nagemeten? Triple check...
Ik heb de machine nog niet gezien, staat bij mijn dochter.
En de koolborstels zijn het niet, de trommel draait gewoon in het wasprogramma

4. Pressostaatleiding verstropt?
Zie mijn antwoord hierboven

5. Wat doet het toestel EXACT niet? Of wat doet hij op het moment dat hij niet doet wat moet?
EXACT draait de trommel niet in het centrifugeer programma

6. Een condensator zegt me bij dit model niets. Vrij eenvoudige en betrouwbare toestellen.
Ik heb de machine nog niet gezien, kan dus ook niet testen of er sprake is van een condensator, En of er , buiten de "gewone" condensator voor het centrifuge programma een 2e condensator aanwezig is

7. Losse solderingen in de print. Vooral ter hoogte vd relais en triac
Zie mijn antwoorden hierboven

8. Er zijn veel modellen van dit type. Voor specifieke info graag een foto vh typeplaatje.
Zie mijn antwoorden hierboven, maar toch bedankt voor een reactie

@smd
Er zijn twee dingen bij deze machines na de koolborstels: Tryacs begeven het wel eens en de relais gaan loszitten in soldeer of zijn defect..

Tja, het lijkt er op dat ik met meetapparatuur naar mijn dochter toe moet.
En kan onderzoeken wat er aan scheelt.
Losse onderdelen in soldeerpunten ben ik ook wel eens tegengekomen.
En de aanwezige Triac(s) even lossolderen en doormeten, we gaan het meten/zien.
Ik meld mij wel weer als ik de machine onder handbereik heb.
Ruud

Op 11 november 2022 18:31:17 schreef Bapaktus:
de trommel draait gewoon in het wasprogramma

Dat geeft geen garantie naar slechte koolborstels.
"wast wel, zwiert niet" is een veel gehoorde klacht bij slechte koolborstels. Heeft te maken met opwarmende motor en door uitzetting ,kontaktverlies.

Op 11 november 2022 18:31:17 schreef Bapaktus:
Ik heb de machine nog niet gezien, kan dus ook niet testen of er sprake is van een condensator, En of er , buiten de "gewone" condensator voor het centrifuge programma een 2e condensator aanwezig is

Niets van condensator hierin. Maar ik heb al eens de vraag gekregen om een riem (die men bij een onderdelen centrale gaan halen was) op hun machine te komen leggen. Het betrof een oude V-riem en in de machine zat een poly-v-riem. Lijkt me een zelfde verhaal??

IDD een condensator is wel van ruim 45 jaar geleden voor centrifuge wikkeling..

Sja, begin vanaf motor te bekijken, zoals EricN zegt kan het toch een koolborstel issue wezen.. En daarna: Meten is weten!! Kan ook zijn dat de centrifuge veldwikkeling van motor geen voeding meer krijgt door draadbreuk trouwens..

Nog een bericht van mijn dochter gekregen.
Ze heeft de bestelde condensator gemonteerd maar dat gaf geen verbetering.
De trommel draait nu helemaal niet meer.
Ze heeft de condensator retour gestuurd en vervolgens, ondanks mijn aanbieding om langs te komen (met multimeter, spuitbus, hamer etc) toch maar een nieuwe wasmachine gekocht. :(
Met een 5 jarige garantie.
Iedereen bedankt voor de suggesties/tips etc.
ruud

Condensator?? Motor?? heb je niet een verkeerd type genoteerd?? Ik kan geen enkele motor die nog een aanloopcondensator heeft in een wasmachine.. EricN of Maus, testman, jullie wel??

Sja, 5 jaar garantie, dat is zonde geld.. dat gaan ze zowizo wel mee..

Zonde weer voor tijd en raad.

Mijn eerste gedacht ook. FOTO!!!! Mss is het een droogkast, haha.

@smd

Niet alleen voor jullie, maar toch ook voor mij?
Ze had geen foto's gemaakt of gestuurd, dit was voor mij ook een raadsel en mijn glazen bol is al een tijdje kapot.
ruud

Op 17 november 2022 22:39:13 schreef Bapaktus:
@smd

Niet alleen voor jullie, maar toch ook voor mij?
Ze had geen foto's gemaakt of gestuurd, dit was voor mij ook een raadsel en mijn glazen bol is al een tijdje kapot.
ruud

tja bij wie niet, die buizen worden allang niet meer gemaakt.

een aanloopcondensator in een wasmachine, dat eindigde toch in de 80's al toen de seriemotor werd toegepast..

Ja 2 weken terug een W700 serie uit 1986 :D Daar zat nog een condensator in.. Die overigens nog prima werkt.

W700 met dubbele motor en bijbehorende ccondensator?? Ook dat is voor mij nieuw... De laatse serie bij Miele was de 400 series, W412 OA..

Gister een Expert machiene W2012 gedaan, uit 1989, ventiel was stuk, zat geen condensator in.. (ontstoor condensator wel uiteraard)

In die w756, w754s als vb zat er een muet motor in met condensator voor het wassen.

Dat klopt. De W 756 heeft een aanloopcondensator om de Muet-motor op gang te brengen tijdens het wassen. De Muet-Motor van Miele wordt ook wel een dubbel Motor genoemd. Tijdens het normale wassen zorgt de inductiemotor (Achterste gedeelte van de motor) voor het ronddraaien van de was trommel. En op het moment dat de machine start met het centrifugeren nemen de koolborstels het over van de inductiemotor. In het midden van de motor zit een koppeling die inhaakt op het moment dat de Wasmachine begint Te centrifugeren.

Het is wel een feit dat dergelijke machines uit de jaren 80 stammen. Ik ben zelf een grote liefhebber van deze oude techniek en dus ook in het bezit van een Miele W756. Ook heb ik hier nog een oude Miele W765 staan. In feite is dit precies dezelfde wasautomaat, alleen is dit een wat luxere uitvoering. Maar ook deze beschikt nog over een zogenaamde Muet-motor met aanloopcondensator. Helaas gaan we wasmachine met deze degelijke bouw kwaliteit nooit meer Terugzien. Inmiddels Zijn beide Miele wasmachines 40 jaar oud en het enige dat ik er in al die tijd een aantal keer aan heb vervangen zijn de koolborstels in de motor en de kogellagers van de trommel. En verder zijn de machines erg vaak gebruikt en hebben ze (Op de gebruikelijke slijtage punten na) nooit iets gemankeerd

Deze had als het goed is al een RVS kuip? Geen Emaille meer.. IDD die zware dubbele motor waren afgezien van de koolborstels, plastic koppeling en lagers beste motoren!! Klokken waren daarintegen wat slechter...