M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Bij een kleine audio installatie is er een probleem:
"De rechter schuif doet niets."
Men bedoelde: het microfoonsignaal komt alleen uit de linker speaker.
Vanmiddag 's aan het meten gegaan, snoeren links en rechts verwisseld om de oorzaak van het probleem te lokaliseren.
De situatie:
Mengpaneel Allen and Heath Zed 22FX
Een aparte unit waarmee 4 draadloze microfoons gekoppeld kunnen worden (via xlr kabels naar het mengpaneel).
Een subwoofer en 2 speakers.
Geconstateerd:
Mijn smartphone aangesloten geeft hetzelfde volume op linker en rechter speaker.
De microfoon geeft links zachter geluid dan rechts.
De microfoon op een andere ingang vh mengpaneel: links zachter geluid dan rechts.
Andere microfoon: links zachter dan rechts.
De microfoonunit aangesloten op een ander mengpaneel: links en rechts hetzelfde volume.
Toen ik de bekabeling weer terugprikte op het "oorspronkelijke" mengpaneel, was het probleem opeens verdwenen. Links en rechts hetzelfde volume bij gebruik microfoon.
Het vreemde is dat, wanneer het probleem optreedt, en het microfoonsignaal links zachter is, de muziek van mijn smartphone wel goed hoorbaar is op links en rechts.
Kan ik dan constateren dat er in het microfooncircuit in het mengpaneel wat mis is? Maar dat zou dan op alle microfoon ingangen zo moeten zijn.
Want als ik de microfoon op een anderen ingang prik, treedt het probleem ook op.
Wat zie ik nu over het hoofd?
Herkent iemand dit vage en intermitterende probleem?
EricP
mét CE
Ja hoor. Een 'aangeslagen' connector.
Ik gebruik de 'audio out' van mijn laptop zelden. Als ik die gebruik voor een headset, dan is het ook altijd ff pielen voor ik op beide oren geluid heb. De connector schoon maken maakt het beter, maar de connector in de latop kan ik niet schoon maken... Meestal voldoet een paar keer in steken (en uit trekken) en wat draaien. Daarna niet meer aan komen
Goed genoeg voor de 10 minuten in de 5 maanden dat het moet werken...
Overigens ken ik het gedrag ook van tulp pluggen. Daar kun je wat beter bij om het schoon te krijgen.
Ohja... douw eens een wattenstaafje met wat IPA in de bussen van je multimeter. En verbaas U over de hoeveelheid 'zwart' die daar elke keer weer uit komt...
[Bericht gewijzigd door EricP op (12%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Bedankt voor je reactie Eric, maar ik ben bang dat je de strekking van mijn probleem niet helemaal goed begrepen hebt.
Het probleem is niet een haperend contact in de audio connector van een laptop, of in mijn geval een smartphone, het probleem is dat het geluid van een microfoon op de linker speaker zachter wordt weergegeven dan op de rechterspeaker terwijl het geluid uit een andere geluidsbron wel goed wordt weergegeven.
En als het zachter wordt weergegeven, is het constant zachter. Niet fluctuerend.
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Ergens komen de signalen uit beide geluidsbronnen samen, om (via een versterker) naar één speaker te gaan, op dat punt moet je zoeken.
Heb je je smartphone ook op de microfoonkanalen getest? Kan zijn dat de verbinding tussen de ingangssignalen en de uiteindelijke stereo uitgang niet lekker is. Als de stereo tulp ingangen die weg niet gebruiken heb je het probleem niet.
Voor de duidelijkheid:
De microfoon ingangen zijn in principe mono. Het microfoon signaal wordt uiteindelijk via de Pan regelaar naar beide stereo kanalen gestuurd. Met de pan regelaar kun je dus instellen hoeveel signaal elk van de 2 kanalen krijgt.
Ik neem aan dat die pan regelaars in de middenstand staan?
EricP
mét CE
Ik denk dat je de essentie van mijn antwoord niet begrepen hebt. En het uitsluitend betrekt op een laptop plugje. Succes verder.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 16 november 2022 22:23:01 schreef EricP:
Ik denk dat je de essentie van mijn antwoord niet begrepen hebt. En het uitsluitend betrekt op een laptop plugje. Succes verder.
Ik zie dat jij over een laptopplugje begint.
Ik had het over een onbalans in de weergave van een microfoonsignaal die via XLR wordt aangeboden.
En als ik het niet goed begrepen hebt, misschien kun je je antwoord dan verduidelijken.
Wij kunnen veel niet zien, zo via een forum.
Meer complete informatie over merken, types en kabels geeft minder gissen en betere antwoorden.
Bij mij komt de vraag op hoe u de handset bij de test aansluit op een microfoonkanaal.
Dat vereist een speciaal stereo-mono-verloopje, of een DI, of het was toch een van de stereo kanalen?
Zoals deKees al opmerkte; De panpots doen wel of niet iets ?
EricP
mét CE
Ik zie dat jij over een laptopplugje begint.
Ja, en?
Ik had het over een onbalans in de weergave van een microfoonsignaal die via XLR wordt aangeboden.
En dat verhaal is natuurlijk heeeeeeel anders als er opeens XLR staat... Want dat gedraagt zich anders ofzo...
En als ik het niet goed begrepen hebt, misschien kun je je antwoord dan verduidelijken.
Afgezien van dat er bijzonder weinig interpretatie mogelijkheden zijn... Wat er aan te verduidelijken is, dat heb ik reeds gedaan. Of verwacht je een hapklaar stappenplan ofzo?
Maar nogmaals: succes.
Op zich heb je wel gelijk EricP, maar dat zou in dit geval inhouden dat er op beide uitgangen geen of zacht signaal is, omdat het mono kanalen betreft, zoals deKees al terecht opmerkt.
Mijn eerste gedachte is ook de panpots eens nakijken, sowieso op welke stand ze staan. Misschien heeft er iemand iets te enthousiast "genuld" en de panpots meest linksom gedraaid?
@ TS: post eens wat foto's van de apparatuur en met name van de knoppen op het mengpaneel.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Bedankt voor het meedenken!
Op 16 november 2022 21:07:17 schreef deKees:
Voor de duidelijkheid:
De microfoon ingangen zijn in principe mono. Het microfoon signaal wordt uiteindelijk via de Pan regelaar naar beide stereo kanalen gestuurd. Met de pan regelaar kun je dus instellen hoeveel signaal elk van de 2 kanalen krijgt.Ik neem aan dat die pan regelaars in de middenstand staan?
Die staan in het midden inderdaad.
Probleem is dat het geluid op links af en toe wegvalt. En anders zijn links en rechts netjes in balans.
Op 17 november 2022 09:25:43 schreef EricP:
[...]Ja, en?[...]En dat verhaal is natuurlijk heeeeeeel anders als er opeens XLR staat... Want dat gedraagt zich anders ofzo...[...]Afgezien van dat er bijzonder weinig interpretatie mogelijkheden zijn... Wat er aan te verduidelijken is, dat heb ik reeds gedaan. Of verwacht je een hapklaar stappenplan ofzo?Maar nogmaals: succes.
Oke, ik zie nu waar ik je niet meteen begreep.
Ik begrijp dat je gewoon adviseerde alle contacten te reinigen.
En een beetje vriendelijkheid kan geen kwaad hoor als iemand je niet meteen snapt.
En als je een stappenplan voor me hebt, ik hou me aanbevolen 
Op 17 november 2022 08:59:33 schreef Aart:
Wij kunnen veel niet zien, zo via een forum.
Meer complete informatie over merken, types en kabels geeft minder gissen en betere antwoorden.Bij mij komt de vraag op hoe u de handset bij de test aansluit op een microfoonkanaal.
Dat vereist een speciaal stereo-mono-verloopje, of een DI, of het was toch een van de stereo kanalen?Zoals deKees al opmerkte; De panpots doen wel of niet iets ?
De microfooningang is een gebalanceerde ingang (mono dus). De microfoon wordt via een XLR kabel aangesloten.
Op 16 november 2022 20:44:39 schreef vergeten:
Ergens komen de signalen uit beide geluidsbronnen samen, om (via een versterker) naar één speaker te gaan, op dat punt moet je zoeken.
Ja goeie opmerking!
Het blokschema laat inderdaad zien dat het signaal tot aan de pan regelaar mono is. Alle schakelaars en de XLR contacten vallen dus af.
De oorzaak moet dus te vinden zijn in het pan regelcircuit of in de versterkercircuits lijkt mij.
Wordt vervolgd.
Als de min ontbreekt om wat voor reden dan ook (slecht contact door aangeslagen connector) gaat het total signaal een stukje minder hard (van 1,21 naar 0,75 volt meen ik), door wat wiebelen maakt het dan weer contact. Heb dit zelf vaak aan de hand met oudere behringer spulletjes, goedkope meuk, slechte connectoren en dan een paar keer erin en eruit en het werkt weer een paar maanden.
Op 17 november 2022 20:09:08 schreef Antoine:
Als de min ontbreekt om wat voor reden dan ook (slecht contact door aangeslagen connector) gaat het total signaal een stukje minder hard (van 1,21 naar 0,75 volt meen ik), door wat wiebelen maakt het dan weer contact. Heb dit zelf vaak aan de hand met oudere behringer spulletjes, goedkope meuk, slechte connectoren en dan een paar keer erin en eruit en het werkt weer een paar maanden.
Nogmaals: bij een mono kanaal/signaal zou dat voor beide uitgangen gelijk moeten zijn.
Ook nogmaals mijn vraag aan TS om wat foto's van de installatie te posten...
Het is een eenvoudige mixer, met 1 LR bus.
Dus als een microfoonkanaal scheef is en een stereo kanaal niet dan komt het logisch niet uit, en vermoed ik toch een rot contact in de mixer zelf.
Zoals ik ze van Soundcraft ken zijn deze mixers opgebouwd als een paar grote printen, allicht zit er iets los tussen een of meerder daarvan.
Dat hoeft geen bijgeluiden te geven in een virtual earth summing bus. De ruis gaat iets omlaag.
Dan ga ik er wel vanuit dat TS met de handset test op een stereo kanaal, welke vraag niet beantwoord is.
Even zorgvuldig aflopen welke kanalen wel- en niet normaal werken, AUXen testen, een beetje wiebelen en buigen, kan meer informatie geven.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Vanmorgen heb ik nog een poos zitten testdraaien.
Ik vond uiteindelijk een beschadigingetje in het kabeltje waarmee ik de smartphone op de mixer op een stereo ingang had aangesloten. Een enkele keer hoorde ik iets van een hapering bij wiebelen etc.
Dit kabeltje heb ik vervangen. De hele ochtend is het weer goedgegaan net als de vorige keer. Ik heb de smartphone ook op een microfoonkabel gehad. Ook daarmee bleven links en rechts netjes in balans.
Ik ga het voor nu even afwachten. En anders ga ik de mixer een interne schoonmaak/servicebeurt geven.
Nogmaals dank voor het meedenken.
Het heeft me weer wat meer inzicht gegeven in elk geval.
Eerst had je het over problemen met microfoons en nu gaat het ineens over een kabeltje om een smartphone aan te sluiten, heb ik iets gemist?
Martin V
Telefunken Sender Systeme Berlin
Daar had je al eerder op kunnen komen, wanneer andere bronnen de beide kanalen goed weergeven en bij de microfoon niet, ligt het toch aan de microfoon of kabels daarvan.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Op 18 november 2022 15:26:47 schreef Martin V:
Daar had je al eerder op kunnen komen, wanneer andere bronnen de beide kanalen goed weergeven en bij de microfoon niet, ligt het toch aan de microfoon of kabels daarvan.
Ik weet niet of ik er eerder op had kunnen komen.
Je begint met foutzoeken en na nogmaals zoeken ontdek ik dat het kabeltje waarmee de smartphone is aangesloten op een stereokanaal ergens een brak stukje heeft.
Ik weet nog niet of dit het links/rechts euvel veroorzaakt. Ik vermeld alleen het verloop van mn bevindingen.
Als de gebruiker opnieuw gaat klagen over het wegvallen van links dan zal ik weer verder moeten kijken.
Het probleem is in elk geval nog niet vastgesteld en opgelost.
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Het mengpaneel heeft een poos probleemloos gewerkt, maar het euvel kwam weer terug.
Ik heb hem een grondige reinigingsbeurt gegeven, de 2 master volume potmeters schoongemaakt, de flatcable die alle monokanalen met elkaar verbindt verwijderd, en alle connectoren gereinigd, alle bussen gereinigd etc. De pcb's waar de monokanalen samenkomen met de stereokanalen optisch grondig bekeken, condensatoren gemeten (niet uitgenomen) etc.
Het mengpaneel staat hier nu al een paar dagen te spelen, en het probleem is niet meer opgetreden.
@EricP Ik moet je mijn excuses aanbieden.
Op de een of andere manier kwam jouw eerste bericht helemaal verkeerd binnen bij mij. Nu ik het weer lees, lees ik een vriendelijke reactie van een behulpzame techneut. Bedankt voor je tips.
Het kan zijn dat je helemaal gelijk had.
Op 17 november 2022 20:04:30 schreef M-i-c-h-e-l:
Het blokschema laat inderdaad zien dat het signaal tot aan de pan regelaar mono is. Alle schakelaars en de XLR contacten vallen dus af.
De oorzaak moet dus te vinden zijn in het pan regelcircuit of in de versterkercircuits lijkt mij.
Als de lijningang wél goed werkt, maar de mic niet, blijft het rond de mic-voorversterker zitten. De schakelaars en pan-pot zitten ook in het lijncircuit. Daar zou dan even makkelijk onbalans moeten hebben ontstaan.
Alles schoonmaken, zoals je nu gedaan hebt, kán idd helpen. EricP hintte ook al die kant op. 
Duimen maar dat het nu opgelost is, want het kan nog steeds zo zijn dat er bijv. ergens een rotte soldering zit.