Hoe werkt dit, led mistlamp 12/24 V ?

2 Draden, ik dacht dit gaat maar half zo goed branden dan bij 24 v. Is niet zo en je schrikt van de lichtsterkte.
Stroom bepaald de lichtsterkte, als ik een nieuwe accu in mijn ledlicht steek dan is er minimum een halve of 1 volt meer maar wat een verbetering.
Met voorschakelweerstand ipv leds in serie, ik zou niet weten hoe dit werkt?

Wie weet is er een constantestroombron in het spel. Een bron van constante stroom, dus.

Arco

Special Member

Ik begrijp het verhaal niet erg...
Wat is de vraag of het probleem?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als ik je goed begrijp: je hebt een 24 Volt LED-lamp, inwendig opgebouwd als LED met voorschakelweerstand. Als je deze lamp aansluit op 12 Volt, merk je een flink verschil in lichtsterkte t.o.v. 24 Volt. Daalt je accuspanning nu naar 11 Volt (ik neem aan dat je die belast hebt gemeten?), dan merk je ook een flink verschil t.o.v. 12 Volt.

Kijk even naar grafiek 2 op deze website en daarna het eerste filmpje, daarin demonstreert iemand wat jij ziet.

http://lednique.com/current-voltage-relationships/iv-curves/

Zijn het gewone LEDs, of LED modules? De modules hebben een hogere drempelspanning.
Vermoedelijk is de schakeling zó geconstrueerd dat de drempelspanning van de LED dicht tegen je voedingsspanning van 11-12 Volt aan zit. Een klein verschil in voedingsspanning maakt dan al veel verschil. Probeer voor de gein eens of bij 9 of 10 V de LEDs uit gaan.

^ Als het verhaal anders in elkaar steekt, zul je even met duidelijkere info moeten komen. :-)

Als de vraag is: "hoe kan het dat deze lamp op 12V en 24V evenveel licht geeft?" is het antwoord waarschijnlijk dat er inderdaad een stroombron in zit in plaats van alleen een weerstand.

Een stroombron kan schakelend of lineair zijn; waarschijnlijk is dit schakelend. Je kunt dat vaststellen door de stroom te meten; als de stroom bij 24V lager is (ongeveer de helft) van de opgenomen stroom bij 12V is dat zo. Als het een lineaire regeling is, zou de opgenomen stroom constant zijn, en zo hij op 24V veel warmer moeten worden.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
marcob

Golden Member

Zie hier een voorbeeld van een schakeling:
https://www.circuitsonline.net/schakelingen/31/voedingen/constante-led…
Tussen de 5V en 24V zal de led even sterk branden.

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Beste mensen ik heb dat ding gekocht https://www.123autoparts.nl/auto-accessoires/verlichting/mistlicht/mis…
Wat wij als avondles kregen was wat leds solderen met een weerstandje.
Het enige wat ik kan vinden zijn drivers, wellicht is hierboven beschreven hoe men 12 of 24 volt kan aansluiten, zomaar.

En weer een voorbeeld van een website die iets probeert te verkopen zonder ook maar de minste technische gegevens.

Ik zou zoiets dus nooit kopen. Want je hebt geen idee wat je dan krijgt.