Mina- Export , 1987 staat op die cd maar wil niet spelen in laptop of hifi toren. De cd lag geeed voor te dumpen.
Ik had al eens last met een cd met Copy Control en die speelde wel in de Pioneer PD-Z73T, deze Mina cd speelde plots ook.
Er zijn van die verhalen dat in cd spelers (philips) een chip zit die kopiëren belet. Mijne Pioneer is oud en mss niet voorzien van die chip.
CD rot, ik zie idd wat luchtbelletjes aan de de grote rand met tekstzijde zitten. Toevallig de 2 laatste liedjes vertonen soms krakjes in het geluid.
Of mis een oude audio codec?
(ik blijf zoeken)
Codecs heb je volgens mij niet op cd, kopieerbeveiliging ken ik ook niet.
De cd was toen nog het enige digitale eilandje in de analoge wereld. Toen minidisc, dcc en cd-r kwam besefte de muziekindustrie dat het er een einde kwam aan het redelijk onschuldige tijdperk van kopieren met cassettes.
cd is gewoon 16 + 16 bits stereo, 44100 keer per seconde, maal ongeveer 4200 seconden = 740 Megabytes
Er waren wel degelijk veel kopieerbeveiligingen:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Compact_Disc_and_DVD_copy_protec…
TinusTech
Golden Member
Op 2 december 2022 23:49:02 schreef redguuz:
Er waren wel degelijk veel kopieerbeveiligingen:
Maar nog niet in 1987
TinusTech
Golden Member
Op 2 december 2022 22:55:50 schreef fantomas:
Mina- Export , 1987 staat op die cd maar wil niet spelen in laptop of hifi toren. De cd lag geeed voor te dumpen.
Ik had al eens last met een cd met Copy Control en die speelde wel in de Pioneer PD-Z73T, deze Mina cd speelde plots ook.
Er zijn van die verhalen dat in cd spelers (philips) een chip zit die kopiëren belet. Mijne Pioneer is oud en mss niet voorzien van die chip.
CD rot, ik zie idd wat luchtbelletjes aan de de grote rand met tekstzijde zitten. Toevallig de 2 laatste liedjes vertonen soms krakjes in het geluid.
(ik blijf zoeken)
Muziek cd spelers (daarover heb je het toch?) hebben bijna nooit faciliteiten om cd's te kopiëren en dus ook niet dergelijke beveiligingen.
CD's uit 1987 zijn nooit gebrand maar altijd in cd-fabrieken gemaakt. Van mogelijkheden om 1:1 te kopiëren was toen nog geen sprake. Mijn ervaring is dat zo geproduceerde cd's heel erg duurzaam zijn. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er nooit eens een misser bij zit.
Waar is die CD gemaakt?
De 2 laatste liedjes zitten bij een cd aan de buitenrand. Die is het meest kwetsbaar voor weersinvloeden en evt. slijtage. De luchtbelletjes die je ziet zijn een slecht teken.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Op 3 december 2022 11:26:32 schreef Tidak Ada:
Er was indertijd een programma, waarmee je (bijna) iedere CD kon kopiëren.Iets met 'Sheep' er in.
De naam van dat programma bevatte niet het woord 'sheep', maar het logo van dat programmawa wèl een schaap. 
Op 2 december 2022 22:55:50 schreef fantomas:
(ik blijf zoeken)
zolang het een audio CD betreft met het logo, dan is de codec nooit veranderd. Er is zelfs geen codec zoals men codec nu bedoelt. (met compressie)
Die beveiligingen op audio CD's kwamen nadat de CD-R/RW drives op de markt kwamen waarmee het natuurlijk makkelijk kopiëren was. Die beveiliging bestaat eruit dat ze bewust bitfouten aanbrengen. Een audiospeler kan dat onhoorbaar rechtzetten maar een PC drive verslikt zich er gauw in. Er waren grote verschillen in merk/type drives die daar wel of minder goed mee om konden gaan. Maar met de juiste hard en software was het alsnog een koud kunstje om een kopie te maken. Het programma Exact Audio Copy kon dat prima. Inclusief online database met CRC's per CD/track om jouw kopie tegen andermans kopie te checken. Het programma met dat schaap, ik zie het voor me maar weet ook niet meer hoe het heet.
e: CloneCD dus 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 2 december 2022 23:49:02 schreef redguuz:
Er waren wel degelijk veel kopieerbeveiligingen:https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Compact_Disc_and_DVD_copy_protec…
Het overgrote deel van die beveiligingen is van toepassing op CDs met software.
Ik zie het nut niet van het beperken van het aantal gelijk actieve PCs in het huis als je een Muziek CD aan het afspelen bent. Of (Tages): "een dubbele sector". Leuk, maar de "natuurlijk" gevonden sector moet toch echt ongeveer de juiste audio data bevatten en als je dat copieert klinkt het identiek aan wat de originele CD speler zou hebben afgespeeld. Hoe is dat een beveiliging?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De meeste beveiligingen zitten in de cd/dvd lezers/branders en hun firmware/software.
Zo waren DVD's wereldwijd over 5 regio's verdeeld: in een andere regio afspelen ging meestal niet.
Er is ook een korte periode geweest dat muziek cd's niet op een pc af te spelen waren, alleen op een 'echte' cd speler.
(volgens mij was dat onzalige idee afkomstig van Sony...)
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Nooit last van gehad vroeger, alle cd of dvd lezer/branders hadden allemaal aangepaste firmware hier... 
Of de cd's met zogenaamde zwakke sectoren... Ik heb hier nog echte Amerikaanse NTSC DVD's liggen, spelen overal zonder problemen overigens. Regio 1.
Tegenwoordig heb je geen aangepaste firmware meer nodig, de software zelf doet dat nu voor je. Die stript die beveiliging eraf bij kopiëren of afspelen.
Ik heb hier nog een Kiss dvd/cd speler staan, speelt alles af zonder morren. In de firmware kan je de regio zelf instellen in het instel menu, je kon die ook op 0 zetten, dan keek die eerst welke regio de DVD wilde en stelde zichzelf in op die regio die gevraagd werd.
Via een geheime code op je afstandsbediening kon je in dit menu komen.
Overigens kan je makkelijk weten of je een beveiligde cd of dvd hebt, het originele compact disc logo mocht er toen en nu niet opstaan. Als je dat logo nergens vind heb je een beveiligde cd in handen.
Philips eiste dit samen met andere fabrikanten. Ik heb nog zo een muziek cd liggen zonder compact disk logo.
Met het programma Alcohol 120% kan je nu alle beveiligde cd's in een wip kopiëren.
Of je koopt het Chinese programma DVDFab, daar kopieer je letterlijk alles mee, tot Blu- Ray toe. Die hebben nu ook StreamFab, daar kopieer je elke film van Youtube, Netflix of Amazon/Disney, HBO, Hulu, Apple mee. Stript ook elke reclame eraf!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Over beveiligingen: DVDs zijn ook ronde schijfjes van 120mm diameter en 1.2mm dikte. Maar het is compleet anders. DVDs zijn van het begin af aan met allerlei copieerbeveiligingen en regio restricties.
Maar we hebben het hier over een CD. Een verzameling van blokken ruwe 16 bits 44.1kHz twee kanaals audio data.
Er waren later in de CD tijd grappenmakers die een datapartitie er op zetten, daar een autoexec die het afspelen / copieren op een PC probeerde te blokkeren. Of zelfs monitoring software installeerde.
Wat er allemaal met DVDs met region codes gedaan is of de content protection op DVDs is irrelevant. We hebben het hier over een CD.
CrossFireX
Alcohol 120% kopieert elke cd, beveiligd of niet. Ook cd's voor spelconsoles.
Kijk dus gewoon of het logo op je cd of doosje staat, dan weet je meteen welke cd je in handen hebt.
Op 3 december 2022 18:35:30 schreef CrossFireX:
Nooit last van gehad vroeger, alle cd of dvd lezer/branders hadden allemaal aangepaste firmware hier...Philips eiste dit samen met andere fabrikanten. Ik heb nog zo een muziek cd liggen zonder compact disk logo.
Je bekijkt het verkeerd. Philips, noch enige andere fabrikant heeft ook, maar iets geëist. Het is de audio/film industrie die de copieerbeveiliging, zone indeling etc eiste alvorens met die formaten in zee te willen gaan, om een teveel aan auteursrechtelijke diefstal te vermijden. In dat laatste was je blijkbaar goed 
CrossFireX
Als je het maar weet, ik liet mij niet doen... Ik betaalde niet voor beveiligingen... Zeker toen ik zo een cd zelfs niet in de auto of thuis kon afspelen, dat was de druppel voor mij.
Als er geen officieel logo op je cd doosje staat, voldoet hij niet aan de Redbook standaard.
The Compact Disc name and logo are the property of Sony/Philips, and presumably must be licensed.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (15%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
't Is wel amusant om te lezen dat Sony en Philips het bij de ontwikkeling van de CD eigenlijk nergens over eens waren... 
Niet over het aantal bits, niet over de bitrate, niet over de diameter, niet over opnamecapaciteit, enz, ...
CrossFireX
Dat er ook eens over DVD wordt gediscussieert hoort er eigenlijk ook wel bij, want ze rekenen tegenwoordig alles samen.
Je ziet altijd overal cd/dvd staan, en het is tenslotte een discussie niks meer of minder...
Sony had bij sommige cd's vroeger een programma erop dat in windows automatisch een Rootkit installeerde!
https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal
De cd die ik hier thuis nog heb liggen is beveiligd met SafeDisc. Een muziek/data cd.
Tussen de gewone cd liedjes lijst vind je in explorer ook dit bestand; 00000001.TMP
Weer wat gezoek, die cd is in stereo. Klinkt beter en dus alles opnieuw met Audacity opnemen van de Pioneer. Liedjes splitsen en opslaan als.
Als ik die cd in de laptop steek beweegt alleen de looplijn, niks muziek.
Het logo Compact DISC Digital Audio staat op het doosje.
Ik kan die tips van jullie eens proberen.
Arco
Special Member
CrossFireX
Als de cd op andere apparaten hetzelfde euvel vertoont, dan is er iets mis met de cd die je hebt. Schade of beveiliging. Ik denk eerder schade, de enige oplossing is een kopie ervan maken, die speelt dan wel weer goed overal.
De niet goede echte cd heb je dan nog in geval van.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (81%)]
Op Discogs een "nieuwe" kopen, als het origineel moet zijn en het sentimentele waarde heeft?
Ik heb daar al de meest obscure titels vandaan gehaald. Er is altijd wel iemand die het verkoopt. De nostalgische kerst-cd van mijn ouders heb ik zo ook kunnen vervangen.
Op 3 december 2022 19:26:32 schreef kris van damme:
Je bekijkt het verkeerd. Philips, noch enige andere fabrikant heeft ook, maar iets geëist.
Philips heeft altijd geeist dat schijfjes die het (copyrighted, trademarked) Compact Disc logo voerden, moesten voldoen aan de Red Book standard, en dus geen kopieerbeveiliging konden hebben.
Dat was in zoverre grappig, omdat Philips net daarvoor haar content-business (platenmaatchappij) had afgestoten, maar nog wel CD-lees-hardware verkocht.