3 fase ventilator schakelen met pir sensor + naloop

Hallo forum leden,

Mijn woning heeft een eigen kelderbox (onder mijn huis voor de auto) en deelt een keldergang met autolift met 12 andere bewoners. In de gang draait er 24 uur per dag een ventilator die is uitgerust met een CO meetsysteem die bij teveel CO de frequentie van de ventilator naar 40 Hz zet i.p.v. 20 Hz. In de laagste stand ververt de ventilator de gehele gang in 20 min.

Nadeel van deze setup is dat er 24 per dag koude lucht onder mijn huis stroomt en dit redelijk wat stroom verbruikt. Daarnaast is er naast de stoppenkast geen calamiteiten knop om de ventilator uit te zetten (in geval van brand o.i.d.). De kelder wordt ook voor het WK en af en toe een feestje gebruikt en dan zetten we ventilator uit via de stoppenkast.

Wat we dus willen doen is het volgende:
- Calamiteiten aan/uit knop (aan plafond, zodat de kinderen er niet bij kunnen)
- Ventilator 'aan' schakeken met de verlichting
- Ventilator met een naloop van een uur 'uit' schakeken (nadat de verlichting is uit gegaan)
- Een controle lamp (zodat je makkelijk kan zien of de ventilator aan staat)
- Een sirene/alarm als de CO meter aan slaat
- CO systeem moet altijd werken: Ook als de de verlichting uit moet de ventilator aan gaan en naar de hoogste stand springen (behalve als de calamiteiten knop 'uit' staat)

Hiervoor hebben de we volgende oplossing bedacht en de hele setup gaat niet meer dan € 130 kosten en is dus zo terug verdient:

Link naar de producten:
https://new.abb.com/products/nl/1SAE231111R0640/esb25-40n-06
https://www.geya.net/product/single-function-time-relay-grt8-b1/

Mijn vragen zijn de volgende:
1) Klopt dit schema? Heb ik wat over het hoofd gezien?
2) Zie vraagteken: Moet hier ook niet een relais o.i.d. tussen? Schakelt de pir nu niet het alarm aan? (zijn dus 2 fasen die tegelijk een reset kunnen geven aan de timer)

Alsvast bedankt voor de input!

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Ik snap de werking van je calamiteitenknop in je schema niet.
4 draads, 2x maak kontakt of ........
En je alarm gaat af op momenten dat je het niet wil, dat geef je al aan op je schema.

En heb je nu nog steeds 220 Volt? in welk exotisch oord is dat?

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

De calamiteiten knop haalt de stroom van het 3 fase relais en daarmee zijn gaat de ventilator uit. Is dus een aan/uit knop die de 3 fase onderbreekt.

Zou dit ook met een 3 fase knop kunnen doen, maar dan kan ik daar geen contole lamp aan koppelen (wel aan de knop, maar niet i.c.m. de tijdrelais).

En wat zou je aanraden om het afgaan van het alarm tegen te gaan? Een relais? En hoe sluit ik die aan?

En het is idd 230 volt. Foutjes in de tekening.

GJ_

Moderator

Ik zou een (werk)schakelaar tussen de 400V en de frequentieregelaar zetten. Die magneetschakelaar is gewoon fout: niet doen dus. Gewoon starten en stoppen op een ingang van de regelaar. De signalering kan ook op een uitgang van de regelaar.

Ja, maar dan moet ik de leverancier van de frequentie regelaar (neem aan dat je dat bedoeld met de regelaar) dit laten doen, want ik wil hier zelf niet aan gaan zitten prutsen.

Krijg ik nooit voor elkaar zonder een paar honderd euro neer te leggen (weg business case)

Ik kan wel beide doen:
- Een werkschakelaar (voor de din kast)
- En de magneetschakelaar gebruiken voor de timer met naloop

Op die manier heb ik een juiste calamiteiten knop en werkt ook de timer nog.

Het idee van de magneet schakelaar komt bij een boer vandaag die zijn 3 fase ventilator met klik-aan-klik-uit wilde schakelen...

[Bericht gewijzigd door SpeedyE op 18 december 2022 14:30:22 (12%)

GJ_

Moderator

Wat is het merk en type van de regelaar?

De regelaar starten door de spanning in te schakelen is een slechte zaak, én een goed g=kans dat ie stuk gaat, zeker een goedkopere. Die magneetschakelaar moet je gewoon vergeten.

Op 18 december 2022 14:25:08 schreef SpeedyE:
Het idee van de magneet schakelaar komt bij een boer vandaag die zijn 3 fase ventilator met klik-aan-klik-uit wilde schakelen...

Die boer moet eerst goed nadenken voor ie met goedkope oplossingen komt. Als het in een stal is is ie niet goed bij z'n verstand.

Als zo'n KAKU op een warme dag in een volle stal per ongeluk uitschakelt, hoef je niet lang te wachten tot alles met de pootjes omhoog ligt... :+

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Frequentieregelaar is een Invertek Optidrive FI-E44022E2 0,75 kW

Zie je gelijk hoe vakkundig dit is aangesloten (ahum). Losse 3 fase kabel e.d. Dit gaan we dan ook gelijk even netjes doen.

Het CO systeem schakeld dus naar 40 Hz ipv 20 Hz indien er teveel CO wordt gemeten... (via het rode en blauwe draadje)

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 18 december 2022 14:58:27 schreef SpeedyE:
Frequentieregelaar is een Invertek Optidrive FI-E44022E2 0,75 kW

[bijlage]

[bijlage]

Zie je gelijk hoe vakkundig dit is aangesloten (ahum). Losse 3 fase kabel e.d. Dit gaan we dan ook gelijk even netjes doen.

Het CO systeem schakeld dus naar 40 Hz ipv 20 Hz indien er teveel CO wordt gemeten... (via het rode en blauwe draadje)

Er is wel een vakman aan het werk geweest, vast en goede timmerman.....

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 18 december 2022 14:58:27 schreef SpeedyE:
Frequentieregelaar is een Invertek Optidrive FI-E44022E2 0,75 kW

Die is met wat begeleiding eenvoudig zo in te stellen als jij het wil. Geen enkel probleem. De leverancier zou ik verder gewoon vergeten, wie dit heeft aangelegd snapt er niet zo gek veel van. Welke regio zit je?

revado

Honourable Member

Ik zou wel oppassen met het helemaal uitschakelen.
Misschien naar een heel laag toerental terug regelen?
Die ventilatoren hebben nog een functie naast de co2 en andere uilaatgassen afvoeren
Bij een (kleine) lekkage van bv benzine is het wel handig als dat door de ventilatie afgevoerd wordt en niet kan ophopen.
Ook voor het afvoeren van de vochtige lucht die ontstaat door wagens die nat binnen komen is het best wel belangrijk.

Dank alvast voor alle antwoorden, ik ben alweer wat verder!

M.b.t. het wel/niet helemaal uit zetten: Een lagere stand van de ventilator kan niet (niet goed voor de ventilator).
Om de gevolgen te bepalen heb ik trouwens een lichtsensor opgehangen in de garagegang en via een slimme stekker kan ik nu meten wanneer de lamp aan/uit gaat. Hiermee genereer ik een plaatje waarbij ik ook het effect bij verschillende naloop tijden van het relais kan zien. In 20 min is de hele gang ververst en met een naloop van 1 uur staat de ventilator gemiddeld nog zo'n 50% te draaien. Over vocht en benzine dampen maak ik mij dus ook niet zoveel zorgen, zeker omdat het maar om een paar auto's per dag gaat.

Voor de liefhebber (ik ben geen elektrotechnicus, maar met software kan ik wel mooie dingen doen ;-)):

NB. De korte aan/uit sequences in het plaatje zijn meer fietsen dan auto's. De langere tijden zijn spelende kinderen of mensen ping pongen e.d. (WK voetbal in de garagegang is ook een traditie en de oplettende kijker ziet dat ik het zaterdag avond veel te laat heb gemaakt)

Terug on topic: Ik heb de documentatie van de frequentie omvormer bekeken en door de klemmen 1 en 2 te verbinden staat de ventilator aan. Verbreken zou hem moeten stoppen. Op de foto lijkt dit het gele lustje te zijn, dat zal ik van de week eens even testen. Het lijkt er ook op dat het CO systeem via 2 draden (ook een loop denk ik) de snelheid schakeld (waarschijnlijk op klem 3, 4 of 5). Daar blijf ik dan mooi van af

Ik kan dus volgens mij de verbinding tussen klem 1 en 2 gebruiken om via een relais te schakelen. Ik heb dit geprobeert in hey volgende schema, waarbij:

- default de ventilator aan moet staan (als er geen stroom op het relais staat, omdat anders via de stop van de verlichting de ventilator per ongeluk uit gezet kan worden). Vandaar het tweede relais (ook om de controle lamp te schakelen)
- Het alarm relais van het CO systeem zorgt er ook voor dat de ventlator aan gaat (bij hoge CO), indien het tijdsrelais deze heeft uitgestakeld.
- nadeel (maar niet heel erg): de sirene heb ik moeten opofferen om het relais voor de frequentie regelaar te kunnen gebruiken

De din kast vind ik nog lastig. Werkt dit zo?
En is dit de juiste plek voor de noodknop?

@GJ_ Ik woon in Utrecht!

Update: Heb de aansluitingen op de frequentieregelaar eens goed bekeken en getest.

Klem 1: 24 v
Klem 2: ventilator aan in default stand (indien verbonden met klem 1)
Klem 3: ventilator aan in hoge stand (indien verbonden met klem 1)

Huidige situatie dus nog even aangepast:

En dit geeft dan als nieuwe situatie:

Opmerkingen:
- Knop zet de ventilator altijd uit
- 230 v stroom uitval laat de ventilator door draaien (zonder CO systeem)
- Licht aan = ventilator aan (met naloop)
- CO systeem in alarm (NO) zorg ervoor dat de ventilator ook aan gaat (ongeacht of de verlichting brandt)

Graag feedback!

GJ_

Moderator

Het schema controleren heb ik even geen tijd voor maar ik ben blij dat die @*#&%&$$ magneetschakelaar weg is.

Die noodknop kun je beter stopknop noemen :-) Deze drive heeft geen veilige ingang.
Ik zou er ook nog een werkschakelaar tussen zetten.

De mageneet schakelaar zit er nog wel, maar nu wordt er 24v mee geschakeld i.p.v. 400 v.

Weet iemand waar ik op moet zoeken voor dat relais, want ik kan zo snel met 'din relais met no en nc 230v' niet de juiste vinden...

EDIT: Al gevonden: https://www.geya.net/product/intermediate-relay-gr8-208/

[Bericht gewijzigd door SpeedyE op 19 december 2022 15:56:56 (15%)

GJ_

Moderator

Nu is het van een magneetschakelaar een hulprelais geworden. Gebruik bv een Finder relais met een relaisvoet, hebben ze bij Conrad.

Ik heb het schema nog aangepast, want bij het testen van de mogelijke scenario's liep ik vast op de controle lamp. Deze blijft nl. gewoon branden als ik de knop om zet. Heb nu ook alles zo gemodeleerd dat we 1 mooie schakelkast hebben.

Heb nog even zitten google of het niet handiger is om de hele schakekast op een laag voltage manier te doen (voor ventilator is een relais die 24v aan kan nodig en er is ook vast wel een lamp op 12 of 24v), maar ik kon daar niet echt standaard oplossing voor vinden. (schakelbord waar je wat componenten op klikt oid) en ik denk dat de 220v input (van de PIR) een lastige gaat worden. Mocht ik wat over het hoofd zien, dan hoor ik het graag! Leuk zo'n hobby ;-)

Hier een manual voor je drive:
https://www.sentera.eu/nl/artikel/document/miweb-nl/fi-e44022e2-montag…

Heb het FI nummer gegoogled.

Drive heeft een relais contact wat je kunt porgrameren voor je signaal lamp.
Zie BLZ 14 contact J.

revado

Honourable Member

Op 23 december 2022 14:20:40 schreef SpeedyE:

Heb nog even zitten google of het niet handiger is om de hele schakekast op een laag voltage manier te doen (voor ventilator is een relais die 24v aan kan nodig en er is ook vast wel een lamp op 12 of 24v), maar ik kon daar niet echt standaard oplossing voor vinden. (schakelbord waar je wat componenten op klikt oid) en ik denk dat de 220v input (van de PIR) een lastige gaat worden. Mocht ik wat over het hoofd zien, dan hoor ik het graag! Leuk zo'n hobby ;-)

Zet in je kast een stuk "hoedrail" dan kan je daar alle componenten op klikken.
En met bv phoenix klemmen de aansluitingen maken naar de apparaaten buiten de kast.
Die klik je er ook zo op.

Nogmaals dank voor alle antwoorden!

Ik heb het voorstel/plan compleet en kan dat na goedkeuring van de ALV (van ons pand) gaan implementeren!