Denon receiver DRA 350 gaat wel aan, maar geen geluid

Goedemiddag,

Voor een kennis kijk ik twee defecte receivers na. De ene is een Denon DRA 350. Kennis zette deze na lange tijd aan en rook een penetrante lucht. Heb hem zelf aan gezet, maar meer dan een heel flauw luchtje rook ik niet.

Na inschakelen brandt het display en ook het tunen werkt. De relais om te wisselen van bron hoor je ook schakelen. Er komt echter geen geluid uit de koptelefoon en ook niet uit de speakers. Helemaal niks, ook geen ruis. Draaien aan knoppen heeft geen effect, levert ook geen gekraak oid op.

Apparaat opengemaakt en het binnenwerk bekeken. Ik zag geen indicatie van gelekte condensatoren. Alle zekeringen nagemeten en die zijn OK.

Wat zou ik verder nog kunnen onderzoeken?

Alvast bedankt voor de tips!

Heb je wel ervaring met repareren ?
- Schema zoeken
- optische controle
- Voeding na meten, ook rimpelspanning (scoop)
- signaal op ingang en volgen met scoop
- onderdeel vervangen

Als hij stonk en rookte verwacht ik tot visueel iets te kunnen vinden. Heb je echt goed gekeken ? Geen opengepopte elco, zwarte weerstand of een IC/halfgeleider met lucht gat ?
Edit, fout gelezen, hij rook een penetrante lucht. Er was dus geen rook. Als het ding stoffig is, of er is wat in-geknoeid kan dat stinken als de boel warm wordt

[Bericht gewijzigd door fred101 op (18%)]

Ik zie geen relais zitten in het schema maar als er iets heeft gestonken zou dat nog wel ruikbaar cq. zichtbaar moeten zijn. Zet er eens een sterke lamp op, dat zoekt makkelijker.

https://www.hifiengine.com/manual_library/denon/dra-350.shtml

Dank voor de reacties! Heb zeker ervaring met repareren/solderen, maar niet zoveel met diagnostiseren van een receiver. Signaal volgen met een scoop zou wat té tijdsintensief worden, dan haak ik af denk ik (nog afgezien van het ontbreken van een scoop). Ik zou inderdaad nog wel even de spanning kunnen nameten en wellicht nog wat nauwkeuriger kunnen onderzoeken.

Er was (voor zover ik weet) geen sprake van rook, alleen van erge stank. Dat van het relais was inderdaad een foutje, dat betrof de andere receiver die nog in onderzoek is.

Op 11 januari 2023 21:19:51 schreef JDG_:
Signaal volgen met een scoop zou wat té tijdsintensief worden, dan haak ik af
Ik zou inderdaad nog wel even de spanning kunnen nameten en wellicht nog wat nauwkeuriger kunnen onderzoeken.

Wat had je dan in gedachten, een seance of een wiggelroede ? ;) Als er niks zichtbaar ontploft is komt het toch echt aan op meten.

Dus zekeringen F2 en F3 4A in de uitgangstrap naar de luidspreker/koptelefoon zijn nog goed? zie schema van RAAF12

@fred101, zou je de rimpelspanning van een gelijkspannings voeding ook met een generieke multimeter op de ac stand kunnen meten?

MJN, bij een niet-schakelende voeding kun je die idd prima meten met een DMM. Maar als de fout niet in de voeding zit zul je toch met meetzender en scoop aan de gang moeten.

Dank weer voor de reacties! De zekeringen zijn inderdaad nog goed. Heb inmiddels met een felle lamp nog eens goed gekeken maar er is op het oog niks te vinden.

Toen ik de koptelefoon aansloot hoorde ik wel een paar harde kraken (koptelefoon lag 1,5m van mij vandaan). Daarna een speaker aangesloten en met volume op 0 eens geprobeerd. Op de speaker zit een duidelijke zoem die niet echt harder wordt bij opendraaien van de volumeknop.

Daarna de uitgangsspanning naar de speakers maar eens gemeten, die zit op alle kanalen (zowel A als B) op 35V. Is dat niet wat veel?

35V DC ? Zoemen klinkt als DC, de volgende stap is dat ze doorbranden door oververhitting.

Je hoort de bekende 100Hz brom van de voeding.

Blijkbaar geen DC beveiliging in deze versterker maar een zekering, wat een armoede...