hallo,ben bezig met LR2 D13,het gaat hem om de blauwe resetknop,draai je hem links (schroevendraaier)dan is het handresetten,duw en draai je hem rechts dan is ie automatisch en wat wil dat nu zeggen dat ie onmiddelijk weer aanslaat of moet ik de electriciteit eraf halen alvorens terug te starten
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
automatisch zal zijn als het thermisch deel is afgekoeld weer inschakelen. echter of dat zo werkt vraag ik me af. dat ding moet 1x trippen dat je weet dat er iets niet goed is, niet oranje aanlopen als een motor steeds herstart met een blijvend probleem..
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Waarvoor wordt de motor gebruikt? Wat voor een besturing is er?
Meestal gebruik je voor eenvoudige besturingen de HAND reset functie.
Bij een overbelasting van de motor schakelt de thermische beveiliging uit, en stopt de motor.
Na afkoelen van de thermische beveiliging kun je deze met de hand resetten en kan de motor weer draaien. Meestal heeft het een oorzaak, je bent op locatie en kun kijken wat er aan de hand is waarom de motor overbelast is.
Bij ingewikkelde besturingen (besturingen met afstandbediening) kun je de AUTOMATISCHE reset gebruiken. Als de thermische beveiliging uit slaat zal de motorbesturing (PLC oid) zorge dat de motor niet automatisch weer inschakelt. Op afstand kun je dan resetten. Natuurlijk wel achterhalen waarom de motor uitgeschakeld heeft.
Bij grote schakelkasten kun je ook een resetknop op de buitenkant van de besturingskast maken. Dan hoeft de besturingskast niet open .
Je kunt het ook kombineren, een eenvoudige besturing met Automatusche reset.
Na afkoelen van het thermische beveiliging, doorgaans een minuutje of zo zal de motor weer opstarten. Als dan niets aan de overbelasting gedaan wordt zal de motor weer uitgeschakelt worden enz totdat de motor doorbrand, dat is meestal het gevolg.
NOOIT zomaar op auto zetten!!!
Op auto reset ie vanzelf als hij is afgekoeld. Dat betekend dat als je bijvoorbeeld een fase mist na een uurtje je motor wel verbrand is.
Gewoon op hand zetten dus.
Ik gebruik auto wel in grote machines waar de motorrelais van de hele kleine motoren (tot 0,75kW of zo) bij de remote IO zitten. Dan loopt er dus door de machine een bus, 24Vdc en 400Vac. Op dat moment is een thermisch relais vaak lastiger te bereiken.
Maar dan signaleer is de thermische fouten wel en als het meer dan twee keer in een uur gebeurt stop ik dat deel van een installatie en geef ik een melding op de HMI dat de TD er eerst bij gehaald moet worden. En die kan de installatie pas weer herstarten met een wachtwoord.