Leuk dat het gelukt is, en ook leuk om dat ding weer eens te zien.. Ik heb in mn jonge jaren ook nog eens een blauwe maandag bij Tandy gewerkt... :/

Op zaterdag 29 november 2025 19:49:28 schreef weardguy:
[...]
Gokje, zo'n soort indruk-lasdop? (ik kan er nu prompt geen plaatje van vinden). Je steekt de draden er (gestript? ik heb die dingen nooit gebruikt) en wel in en drukt dan een oranje dopje dicht wat de boel voorgoed vergrendelt en met elkaar verbindt.

Op de een of andere manier zijn de bedrijven die deurmagneten en zo leveren gek op die dingen, terwijl ik van monteurs in die wereld alleen maar gezeik hoor met die dingen (naast het erg permanente karakter van die dingen).

Het was een soort insteeklasdop. Maar dan ca. 8 bij 5 millimeter met een schuin kantje er aan, zonder vergrendelknopjes. Bedoeld voor dun draad. Maar dus met aan beide kanten een opening, waardoor er kleine eindjes draad uit konden steken.

En je weet meteen wat je bij de andere deuren kan gaan controleren...

Not my job.
Ik weet het, niet de mooiste instelling, maar ik werk officieel niet eens in het gebouwonderhoud dus blijf ik er met m'n vingers vanaf totdat ze actief naar me vragen. Dan sta ik wel altijd klaar hoor. Maar heb geen zin in 'Ja maar het werkte toch? Waarom heb je het dan afgekoppeld?!' beschuldigingen waar ik een beetje voor vrees.

Op donderdag 4 december 2025 01:33:06 schreef erikdenhouter:
[...]Waarschijnlijk heb ik toen een weinig Contact 60 spray ingespoten. Weinig, want langer dan 0,3 seconden spuit ik daar niet. Ik heb vroeger een aantal jaar als monteur gewerkt, en ook daar gebruikten we C60, zonder spoelen, je keek niet zo over 10 jaar of meer. Maar deze potmeters hebben een pertinax basis (met fenolhars geïmpregneerd papier), en deze contactspray dringt daar in, laat een residu achter, en dit zal bij hogere spanningen gaan geleiden. Meestal gaat het wel goed, maar in dit geval echt niet. * Contact 60 spray[...]

Het probleem is dat Kontakt 60 wél werkt. Maar te goed, het gaat door met werken. Als je oxides op zijn gaat hij lekker met de metalen aan de gang. Het vreet alles op.

Wat je het beste kunt doen is inderdaad wél KontaKt 60 gebruiken. Goed laten inwerken, troep afvegen indien mogelijk. Maar het belangrijkste is daar alles weer te reinigen met een oplosser van Kontakt 60 (daar zijn speciale spuitbussen voor), of gewoon IPA, isopropylalcohol. Dat stopt verdere oxidatie. Daarna zou ik nog een smeermiddel voor contacten aanbrengen. Dat laat alles goed lopen, vermindert slijtage en denkt het contactvlak af (is een olie of vet) tegen zuurstof waardoor het niet meer oxideert.

Op donderdag 4 december 2025 11:18:51 schreef Hoeben:
[...]
Het probleem is dat Kontakt 60 wél werkt. Maar te goed, het gaat door met werken. . . . .

. . . het belangrijkste is daar alles weer te reinigen met een oplosser van Kontakt 60 (daar zijn speciale spuitbussen voor), of gewoon IPA, isopropylalcohol.

Dat is de tip, gebruiken wel ja, maar spoelen er na.
Dat spul heet Kontakt WL. Op de bus staat:

"Universal electronic cleaner with high dissolving power. Dries quickly, and leaves no residue. Removes dissolved oxides and impurities left behind by Kontakt 60."

Dat werkt dus als spoelmiddel ná gebruik van K60, maar blijkbaar ook als zelfstandig contactreiniger zonder residue. ( Want in het Duits staat het nét iets anders: ". . . Entfernt auch durch Kontakt 60 angelöste oxide." )
Isopropyl is dan zeker wel goedkoper om te spoelen, twee typen spuitbussen is duur in gebruik.

Nog beter is het om te proberen de potmeter te openen, en met kleine hoeveelheden en wattips te reinigen. Dan zie je ook wat je doet. En dat heb ik nu dus kunnen doen.

Edit:
dat achteraf smeermiddel aanbrengen, daar ben ik in mijn hoofd nog niet uit. Ik ben bang dat vuil zich daarin ophoopt, en dat droog laten zo zijn voordeel heeft. Het gaat hier dus om sleepcontacten, bij drukcontacten heb ik nóg meer twijfel.

Op donderdag 4 december 2025 06:34:19 schreef mel:
Leuk dat het gelukt is, en ook leuk om dat ding weer eens te zien.. Ik heb in mn jonge jaren ook nog eens een blauwe maandag bij Tandy gewerkt... :/

Dus Tandy verkocht hem ook ? Ik heb een paar maal gelezen dat het exclusief voor RadioShack in de Verenigde Staten was geproduceerd. Maar nu lees ik, Tandy heeft dat bedrijf later over genomen.

Maak ik een voutje: het heet Kontakt 60 en Kontakt WL, geen Contact.
"Made in Belgium by KONTAKT chemie".
Ik heb alle voorkomen van die verkeerde naam in mijn vorige berichten gecorrigeerd.

[Bericht gewijzigd door erikdenhouter op (30%)]

Ik kreeg uit de beschrijving van concentraten op de website van Kontakt Chemie, de indruk dat Kontakt WL eigenlijk gewoon Kontakt 60 is maar dan zonder de specifieke werkzame middelen zoals oliezuur. Oftewel het is het oplosmiddel dat ook in Kontakt 60 gebruikt wordt. Vandaar dus dat het ideaal is om resten van Kontakt 60 weg te spoelen en zelf ook nog wat reinigende werking heeft.

Het bijbehorende smeermiddel is trouwens Kontakt 61.

Ik heb zelf geen Kontakt 60 meer staan (de busjes losten op als je het te lang bewaarde...) en gebruik alleen WL en 61.

OK, mijn les is Kontakt 60 alleen gebruiken als je er na kan spoelen/afvegen, in andere gevallen alleen het spoelmiddel Kontakt WL gebruiken.
Dan is er nog Kontakt 600 Tuner spray, speciaal voor hoge frequenties, die heeft ook geen residue. Ik denk daarbij natuurlijk ook aan computers. Het verschil met WL weet ik niet echt.

Opvallend dat de Kontakt 60 de duurste is.

Ik heb het maar even niet over Kontakt 61, ik ken het niet.

Op donderdag 4 december 2025 23:10:39 schreef erikdenhouter:
OK, mijn les is Kontakt 60 alleen gebruiken als je er na kan spoelen/afvegen,

.

Ja, dat staat dan ook zo beschreven op het busje :-)

Dan is er nog Kontakt 600 Tuner spray, speciaal voor hoge frequenties, die heeft ook geen residue. Ik denk daarbij natuurlijk ook aan computers. Het verschil met WL weet ik niet echt.

.

Wl is een spoelmiddel voor vanalles en nog wat bruikbaar.
Tuner 600 is een stokoud produkt, was bedoeld voor het uitwassen van trommeltuners, in de jaren 60.. maar het wordt blijkbaar voor andere dingen nog veel gebruikt . Het laat wel degelijk iets achter, maar das een héél dunne film, waar de tuner geen last van had.

Op donderdag 4 december 2025 23:57:39 schreef kris van damme:
[...]
Tuner 600 is een stokoud produkt, was bedoeld voor het uitwassen van trommeltuners, in de jaren 60.. maar het wordt blijkbaar voor andere dingen nog veel gebruikt . Het laat wel degelijk iets achter, maar das een héél dunne film, waar de tuner geen last van had.

Ja weet ik, de oude VHF tuners, en later de preset TV en FM tuners met potmeters voor afstemming met tuning diodes.

WL wordt het O-)

Op donderdag 4 december 2025 23:57:39 schreef kris van damme:
[...]

Ik gebruik het meestal voor vergulde conectoren waar hoge frequenties doorheen gaan zoals LVDS en soms voor schuifschakelaars, van die dingen waar een printplaatje in zit, al dan niet met vergulde contacten. Kontakt Gold is daar waarschijnlijk het modernste middel voor.

Opvallend dat de Kontakt 60 de duurste is.

Als 60 gelijk is aan WL maar dan met additieven zoals oliezuur, is het opzich wel logisch dat het duurder is dan WL. De samenstelling van 600 ken ik niet maar ik vermoed vooral een oplosmiddel en iets licht beschermends.

Op vrijdag 5 december 2025 13:04:19 schreef maartenbakker:
Kontakt Gold is daar waarschijnlijk het modernste middel voor.

OK, Kontakt Gold is de duurste, oef....
Maar die wordt niet als reiniger aangeboden, het is een glijmiddel. Vind ik een controversiële naam, want dat zou ik echt niet op "glijdende" contacten gebruiken zoals een potmeter. Het is bedoeld voor statische contacten in b.v. een connector, die niet onderhevig zijn aan veel verbrekingen of maak/breek onder spanning. Het contact zal denk ik al zo niet mogen vonken.

Ja, die is stuk... Die elco is zo hard geklapt dat er zelfs stukjes ferrietkern van de trafo er naast zijn afgebroken.

VSA vervangen door een reserve en lampje werkt weer. VSA repareren loont niet, want alles moet toch LED worden.

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (23%)]

4-pin PL plafond armatuur zeker?

Die zijn lekker ongelukkig kwa maatvoering: Gat van 215 mm ip 200 (of zoiets) wat ongeveer alle led vervangers zijn. Dat issue heb ik hier ook eens gepost.

Ik geloof dat tegenwoordig wel grotere downlights te koop zijn die in de bestaande (grotere) gaten passen. Anders had ik die dingen er 3 jaar geleden al uit gemieterd.
Het rendement van die PL's is na 1 à 2 jaar bedroevend.

led insavers van 200 of groter zijn er idd. en anders een verloopring erom. anders heb je een armatuur van zeg 220mm maar ook meteen 23W aan licht wat best veel is bij een laag plafond. met een ring kun je dan een 15w armatuur nemen bijv. op t werk is het merendeel van die armaturen tegenwoordig omschakelbaar 3000-4000-6500K.

Alles wat er nu in gaat, wordt over ca. een jaar toch weer weggegooid want deze vleugel is onderdeel van een dusdanig groot project dat het door een externe partij gedaan wordt.

Kortom, als er nog PL spul ligt, gaat er PL spul in terug. I

Op vrijdag 5 december 2025 00:43:05 schreef erikdenhouter:
[...]
Ja weet ik, de oude VHF tuners, en later de preset TV en FM tuners met potmeters voor afstemming met tuning diodes.

WL wordt het O-)

Contactreinigers zijn geen 'wondermiddelen' . OK, ze maken vuil los en lossen misschien oxides op, maar die verwijderde rommel moet ergens blijven en zal niet zomaar verdampen. Goede na-reiniging lijkt me op zijn plaats.

Op dinsdag 13 januari 2026 07:03:07 schreef Ledlover:
Alles wat er nu in gaat, wordt over ca. een jaar toch weer weggegooid want deze vleugel is onderdeel van een dusdanig groot project dat het door een externe partij gedaan wordt.

Kortom, als er nog PL spul ligt, gaat er PL spul in terug. I

vaak is de vernieuwing al te laat begonnen zelfs. heb het bij vervangen toegangscontrole en intercom vaker gehad dat terwijl het vervangen word in grote projecten dat je tijdens de ombouw nog oude delen in leven houd met wat elco's in voedingen die niet meer starten of een adapterwissel, ook al eens een fohn toegepast voor die paar dagen nog..

Op maandag 12 januari 2026 15:17:54 schreef Ledlover:
[bijlage]

Ja, die is stuk... Die elco is zo hard geklapt dat er zelfs stukjes ferrietkern van de trafo er naast zijn afgebroken.

Normaal gebeurt zoiets heftigs bij verkeerde polariteit. Het zal daarom niet alleen de elco zijn die defect is. En de omwikkeling ziet er ook gekrompen (en daardoor gescheurd) uit, dus die zal vooraf flink heet geworden zijn.

Op dinsdag 13 januari 2026 07:46:52 schreef soldeersmurf:
[...]

Contactreinigers zijn geen 'wondermiddelen' . OK, ze maken vuil los en lossen misschien oxides op, maar die verwijderde rommel moet ergens blijven en zal niet zomaar verdampen. Goede na-reiniging lijkt me op zijn plaats.

Er zijn meer redenen voor nareiniging/spoelen. Waar ik aan bezig ben (Erres draagbare radio RP 865 - 1965) heeft een schakelblok met vijf drukschakelaars. Demonteren is letterlijk onmogelijk, en sprayen met Kontakt 60 had de eerste keer geen effect, ook niet na tweehonderd of meer keren met een blok hout alle vijf schakelaars tegelijk indrukken. Dan na een paar uur nog een keer sprayen, maar als je dan ziet hoe de contactspray door het hele HF blok (en over de pertinax platen van de schakelaars) verspreid zit, dan moet je wel een bus WL er achteraan gaan, anders kan je de radio afschrijven. Dit kostte mij een tien Euro WL, alleen het spoelen.
Eigenlijk loont het dan snel om een klein compressortje met een airbrush en alcohol te gaan gebruiken.

Zie onder die fabrieks-Kandinsky de vijf schakelaars (pertinax) liggen:

Heeft meer van een Jackson Pollock dan een Kadinsky :)

Op dinsdag 13 januari 2026 16:26:40 schreef eSe:
Heeft meer van een Jackson Pollock dan een Kadinsky :)

Ja... dat kan zeker ook. Maar ik zag gister een documentaire over Kandisky, en hij is toch wel favoriet, dus die naam verscheen vanochtend. Vooral als zo'n radio voor het eerst na 60 jaar opengeklapt wordt, en nog geen draadje de fabriekspositie kwijt is, dan zijn het soms plaatjes die ik zo in een blok epoxy zou willen gieten.

als je wel bij de contacten kunt komen, dan helpt het om er stroom mee te schakelen. daarom gaan knoppen kraken, loopt geen stroom die de contacten schoonhoud.