Op dinsdag 3 maart 2026 10:50:02 schreef rew:
[...]Dat zal me leren om te denken dat een steekproef goed genoeg is.

Een wijs collega zei ooit: Vertrouwen is goed, controleren is beter!

Een steekproef van minder dan 100% heeft altijd een onzekerheid, daar zijn tabellen voor. 't Is maar net wat je toelaatbare reject ratio is.
Bij kleine series is voor ICs van wat voor soort ook een reject ratio van 0.00000% vereist...

Op dinsdag 3 maart 2026 10:53:57 schreef Sine:
Zelf kijk ik wat er op een onderdeel staat als ik het uit een bakje haal.

Mijn Pick and place laat wel eens een onderdeel vallen. Als ik dan zoals nu een "bak vol" heb, dan doe ik de volgende bestukkingsronde een keer dat ik de machine vraag om dat onderdeel er niet op te zetten. En dan doen we die ene met de hand. Dan schud je dus een stapeltje uit het bakje, en doe je ze er samen met de andere "met de hand" onderdelen op de print. (er zijn er een paar die fysiek te hoog zijn om door de machine te doen.)

Op deze manier blijft de losse voorraad bepert van de "grotere" onderdelen die de machine wel eens laat vallen.

Omdat we alle PCBs hier kunnen testen en ze niet "over de muur" gooien zoals bij de chinezen het geval zou zijn, kunnen we eventuele problemen nog fixen.

In mijn "program en initiele test" weet ik ondertussen hoe "78M12 niet aangesloten" er uit ziet. (er is dan geen 12V beschikbaar en de "aangenomen dat er 12.3V op de 12V staat, hoeveel is dan mijn 3.3V?" test die geeft normaliter rond de 16V aan. Als de 78M12 het niet doet (een parasitaire diode of zo), dan roept ie 83V. Deze ronde met op de grond gevallen 78M12 chips 2 van gevonden. Is prima te doen.

De nieuwe elco's hebben toch wel effect gehad: het viel me zojuist op dat ik nu op het spectrum ook de markers te zien krijg (wanneer de marker-generator ingeschakeld is); dit was voorheen niet het geval:

(signaal 100.0 MHz; 10MHz/div)

Op naar het volgende project: een Marconi TF2700 LCR-brug.

Op dinsdag 3 maart 2026 20:58:55 schreef nonius:
De nieuwe elco's hebben toch wel effect gehad: het viel me zojuist op dat ik nu op het spectrum ook de markers te zien krijg (wanneer de marker-generator ingeschakeld is); dit was voorheen niet het geval:

Mooi van de nieuwe C-tjes dus.

Op naar het volgende project: een Marconi TF2700 LCR-brug.

Op welke nominatie staat het schrijver project?

Op welke nominatie staat het schrijver project?

Hij is electrisch werkend en heeft al een paar keer met succes proefgedraaid. Moet er nog een verhaaltje van schrijven - dank voor het me eraan herinneren.

Het enige waar ik niet uit kom is hoe ik de inktkussens moet vullen (hoe het inktwieltje verwijderen, welke inkt gebruiken) en hoe ik hem op slechts één kanaal kan gebruiken, i.p.v. altijd 12 kanalen. Het helpt ook niet echt dat er volstrekt geen documentatie/handleiding van het apparaat te vinden is.

Ik overweeg eigenlijk om een soort adapter voor een Bruynzeel penstiftje te maken, maar ben er nog niet helemaal uit hoe. Eén kanaal is alles wat ik nodig heb.

Overigens, in Nieuwleusen stond iemand met een vergelijkbare schrijver, maar dan veel kleiner en 2 kanaals. De verleiding was héél, héél groot.... :)

Heb je het type opgeschreven (of foto gemaakt)? Misschien dat daar wel een manual van te vinden is en dat daar in staat wat je nodig hebt?

Wat voor zener is er uiteindelijk in gekomen (NT92 ??).

(Die verleidingen ken ik maar al te goed)

Heb toch een paar avonden gezocht, Henri, maar niets gevonden. Het enige wat er op lijkt is in de Philips Test & measuring instruments catalogus van 1980, op p.100; daar staat de Transokomp 250, wat een wat modernere variant is, maar duidelijk uit dezelfde stal. Eigenlijk al m'n kennis over mijn apparaat heb ik daaruit gehaald....

De zener had ik vervangen door een 8V2 of 9V1. In elk geval, het apparaat lijkt gewoon goed te werken, en met een potmeter kan ik de schrijfkop netjes naar links en rechts sturen. Dus de servo werkt weer gewoon goed.

(Net eventjes de Marconi TF2700 opengeschroefd om te kijken wat het probleem is met de 1kHz AC-generator/oscillator: de trafo is defect (onderbroken primaire wikkeling). Zelfde probleem wat iemand anders ook al eens had: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=37082 Dat gaat dus herwikkelen worden.)

Mogelijk heb je dat al ergens geschreven, maar wat is het type van die schrijver?

Maarten, het is een Withof Kassel Transokomp 288 uit 1971:

Mocht je er meer over weten dan hoor ik het graag. Ook van mensen die ooit met dit apparaat hebben gewerkt en weten hoe je het inktwieltje demonteert en omschakelt van 12 kanalen naar 1 kanaal.

Er staat een 12NC op (9404 370 00011) en ik kom een 'Transokomp 250' tegen in de Philips T&M catalogus 1980 (p.100). https://frank.pocnet.net/other/sos/Philips_TestAndMeasuringInstruments…

[Edit:

(Net eventjes de Marconi TF2700 opengeschroefd om te kijken wat het probleem is met de 1kHz AC-generator/oscillator: de trafo is defect (onderbroken primaire wikkeling). Zelfde probleem wat iemand anders ook al eens had: https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=3708… Dat gaat dus herwikkelen worden.)

Net bij het uitbouwen van de trafo, bij het lossolderen van het laatste draadje (bij rode pijl op foto), bleek dit helemaal niet meer vast te zitten - was afgebroken. Na terug vastsolderen van de draad werkt de 1kHz-oscillator van de LCR-brug weer goed. Dus herwikkelen van de trafo is niet nodig. Het geluk is met de domme....

(toch mankeert er nog iets anders aan het apparaat)]

Zie mijn 2-de wet hieronder: Ellende komt nooit alleen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op (12%)]

Nou ... ook wel een maandje af en toe een avond mee zoet geweest. De reparatie van een 40 jaar
oude HP4195A.

De DAC was defect van het input filter en SMA connectoren blijken niet altijd even goed contact te maken.
Kun je lang naar zoeken naar intermittent fouten .....

Maar inmiddels weer werkend. Waanzinnig fijn apparaat!

Mooie VNA, EgbertG! Ik behelp me met een nano-VNA.... Niet zo'n probleem want ik doe weinig meer met RF tegenwoordig.

Overigens, ik zie nog wel een Rifa-rookbommetje.... misschien toch best even vervangen of verwijderen, nu het apparaat toch open is. Tenzij je het niet erg vindt dagenlang in de stank te zitten als hij het begeeft :)

Het tweede probleem met m'n Marconi TF2700 LCR-meter is nu ook gevonden, het was uiteindelijk eigenlijk heel simpel: overgangsweerstanden in de batterijvoedingsketen...

Het rare was dat de output van de oscillator over een periode van ca. 10s langzaam toenam. Bij nadere meting bleek op de emitter van de transistor slechts maximaal ca. 3.5V te staan, heel soms 5V, maar ook dat deze spanning telkens langzaam toenam van 0V tot 3.5-5V (het maximum dat ik meette, terwijl ik eigenlijk 9V verwachtte).

Met de stroomtang zag ik ook dat er nauwelijks stroom uit de batterij werd getrokken. Bij meting op het voedingspunt in het apparaat (rode pijl) mat ik ook weer 0....3.5-5V, terwijl ik op de batterij wel netjes 9V had. Dus toen was de conclusie snel getrokken: teveel weerstand in de voedingslijn.

Achteraf gezien ook niet zo raar, als je ziet hoe een vorige eigenaar het zaakje aangesloten had: de originele batterijtabs van het apparaat zaten aangesloten op de gesloopte aansluitpunten van een PP9 9V-batterij, waar weer draadjes aan gesoldeerd zaten naar een extra toegevoegde DIN-connector (vermoedelijk voor externe voeding, met een adapter, i.p.v. een 9V-batterij). Had dit ongelukkige zaakje al gezien en was al van plan het te vervangen, maar dacht dat het voor het uitproberen en repareren van het apparaat nog wel even zou kunnen blijven zitten. Niet dus.

Wanneer ik het platte 9V-blok rechtstreeks aansluit op het interne voedingspunt (rode pijl) werkt alles prima.

Dus ga het hele aan elkaar gebrouwde zaakje eruit slopen opnieuw bedraden.

Op donderdag 5 maart 2026 19:53:14 schreef EgbertG:
Nou ... ook wel een maandje af en toe een avond mee zoet geweest. De reparatie van een 40 jaar
oude HP4195A.

De DAC was defect van het input filter en SMA connectoren blijken niet altijd even goed contact te maken.
Kun je lang naar zoeken naar intermittent fouten .....

Maar inmiddels weer werkend. Waanzinnig fijn apparaat!

Living on the edge met die RIFA tijdbom onderin :-) edit: was al eerder gemeld.

Ik zal het gevaarte eruit halen. Kondigt de explosie zich niet aan met zichtbare scheuren of kleuren?

Scheuren komen voor, maar als het ding faalt dan wordt het een rookbom, die behoorlijk stinkt en vieze plakkerige smurrie achterlaat.

PHE 404 of 430 zou kunnen als het RIFA moet zijn, het is niet allemaal rommel.

enfin er zijn zat vervangers met de juiste steekmaat.

superuser kan dit verwijderen

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (81%)]

Genoeg ruimte op die print om van alles passend te krijgen. Maar ik ga m zeker vervangen!

Op vrijdag 6 maart 2026 08:46:30 schreef Sine:
Scheuren komen voor, maar als het ding faalt dan wordt het een rookbom, die behoorlijk stinkt en vieze plakkerige smurrie achterlaat.

Of in wat zeldzamere gevallen een brandbom.

Zoals RAAF schrijft is de PHE serie een veilige vervanger voor de PME serie. Ik vermijd ze alsnog omdat ik niet weet of daar niet ook verkeerd op bezuinigd is (PHE403 en PHE404 hebben dezelfde fysieke constructie als de papiertypes) en omdat ik zo'n ballentent niet wil sponsoren.

Nu RIFA eigendom is van Yageo, heb ik wat meer vertrouwen in het uitfaseren van die rotzooi. Yageo weet waarschijnlijk uit het verleden dankzij elco's dat je dat soort akkefietjes snel de kop in moet drukken (was als ik me goed herinner een van de getroffen merken van de elcocrisis begin deze eeuw, of had rond die tijd in elk geval een aantal matige elco's in het assortiment).

Ik denk* dat ik deze maar wegpleur ben al even aan het hakken, t*ring wat een k*t constructie. :r Het is een laptop adapter.

*done

Wat is was het?

Heeft iets van een powerbrick van een laptop weg.

Ja, van die dicht gekitten electronica is zwaar ambetant.
Ik heb al eens zo'n adapter gehad en proberen open te maken. Niet voor reparatie maar uit nieuwsgierigheid en evt onderdelen te hergebruiken. Kans is toch groot da je bij verwijderen van dat spul wat beschadigd. In dat soort stevige voedingen zit voor een knutselaar met weinig geld als ik bruikbare onderdelen in. Dat was een hoop gepruts maar is gelukt.
Ik weet niet of ik zo'n gerepareerde adapter nog zou vertrouwen voor een laptop, wel voor misschien projectjes waar minder erg is als iets mis gaat.
Ik weet eigenlijk niet of er een goede manier is om zo'n apparaat open te maken.
Ik heb 2 defecte motorcontrollers van e-bike gekregen.
Ik wilde openmaken omdat nog nooit zoiets open heb gehad. En misschien is het repareerbaar. Maar grote teleurstelling, ding is ook vol kit gespoten |:(
Maar van ander soort, andere structuur dan ik ken van laptopvoedingen. Dat kun je meestal wel afbrokkelen. Dat lijkt bij deze kit in de controllers niet echt het geval.
Iemand tips of dit überhaupt mogelijk is?
Ik hou niet van dit soort dingen die ik niet vaak krijg of vindt af te voeren als e-waste als er mogelijk fijne onderdelen in zitten of kan hergebruiken/repareren.
Zeker omdat ik juist zo'n controller voor een project aan zoeken ben. Ja je kunt ze vast voor wei ig kopen op ali e.d. maar met niet veel geld plus onbetrouwbaarheid van bepaalde dingen daar zou ik het liefst niet eentje kopen.

Was dood, geen spanning op de USB en het IC wel op de prim elco van de trafo. Die oudere serie adapters zijn beter maar wel iets groter en zwaarder.

@brains lange elco en de entree eraf gesloopt voor in de junkbox. Op naar de volgende klus!
Andere zijde van de PCB van de adapter

V boven de oudere adapter V

Die keiharde kit zal wel nodig zijn om het bedrijfzekerder te maken. Trillingsbestendigheid is een issue. Apparaten mogen na hard neerzetten niet kapot gaan.

Show your non-repairs :-)