Show Your Repairs!


hobby luke

Golden Member

Heathkit IO4550 oscilloscoop waarvan de triggering niet meer werkt.
Vastgesteld dat Trigger level potentiometer (100 ohm) defect is.
Deze uitgebouwd, zit op een as met een draaischakelaar en een trekschakelaar:

Verder gedemonteerd, zal wel niet meer te vinden zijn:

Ik had gelukkig nog een trim potentiometer liggen van 100 ohm.
Wat draai- en vijl werk verder:

Nog wat stukjes plastiek gemaakt om de trimmer vast te monteren en alles terug ineen gestoken:

De buitenste aansluitingen van de originele potmeter afgeknipt en de middelste laten zitten voor de stevigheid.
Het geheel terug op de print gemonteerd, triggering werkt weer :)

Mooi gedaan!
Ik houd van dit soort oplossingen.

bprosman

Golden Member

Niet echt een ingewikkelde "repair" (sensor vervangen) maar ben nog steeds niet achter de oorzaak (zon ? vandalisme?)

Slagboom werkt niet meer, oorzaak , defecte infrarood sensor.
Deze zit in een stalen kast waar ook de motor in zit en straalt door een gat in de kast, parallel aan de boom naar een reflector.
In eerste instantie dacht ik dat het ingebouwde voedinkje heet geworden was, maar na de sensor opengebroken te hebben zie ik eigenlijk niets :?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Sine

Moderator

Die heeft gefikt ... aan de buitenkant.

Zon? Zou kunnen als er iets te lezen valt, anders is het niet anders dan dat het ding buiten hangt.

[Bericht gewijzigd door Sine op 19 juli 2021 19:52:45 (57%)]

bprosman

Golden Member

Op 19 juli 2021 19:51:50 schreef Sine:
Die heeft gefikt ... aan de buitenkant.

Zon? Zou kunnen als er iets te lezen valt, anders is het niet anders dan dat het ding buiten hangt.

Nee . ding is vanaf buiten niet te zien anders dan het gat waar hij doorheen kijkt. Sensor zit in een afgesloten metalen kast en "kijkt" door dat gat naar een reflector aan de overkant.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Ondanks dat ik navigatie in mijn auto heb neem ik voor vakantietrips nog steeds mijn "ouwe trouwe" TomTom mee die tot op de dag van vandaag nog steeds van ge-update kaarten kan worden voorzien. Die kaarten staan op een los Micro-SD kaartje wat je in de TomTom schuift dus qua kaarten niet echt een geheugen beperking.
Echter na jaren is het plastic van de zuignap zo hard geworden dat het nergens meer aan blijft plakken.
Daar het een "Active dock mount" is , met RDS-TMC ontvanger dacht ik slim te zijn en alleen een nieuwe "plakvoet" te bestellen en die over te zetten op het kogelgewrichtje.
De aansluitingen (voeding etc) zitten achter op het actieve gedeelte waar de TomTom op geklikt wordt.
Dus die besteld bij Amazon.

Active dock mount

Nieuwe "zuignapdinges"

Echter als nare verassing blijkt er in het zuignapgedeelte van de oude voet nog een "Actieve antenne" te zitten :( .
Die er uit gesloopt en met een afgedraaide pasring het actieve antenne gedeelte overgebouwd op de nieuwe voet. Het is wel wat kwetsbaarder zo maar het werkt :-)
Op het printje zitten rondom ook nog wat "Antennesporen" ge-etst.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
RAAF12

Golden Member

Mooi gedaan! Ik heb ook nog altijd zo'n ding en inderdaad koop je die dingen voor een paar centen nieuw. Die zuignappen harden uit en vallen bij heet weer zo van de ruit af. Die nieuwe types zijn veel beter even aandrukken en een kwartslag draaien. Die van mij een GO 5 serie kan ook nog steeds updates krijgen, de laatste kaarten staan op de 'bekende' adressen.
Deze heeft een speciaal snoertje met ingebouwde FM antenne. Beetje lintlijn model. Werkt prima met RDS/TMC in den lande. Kijk even bij de specs of het ook over de grens heen werkt. Heb je ook spraaksturing erop? edit: ik zie geen mic zitten.... Is het een 510? typecode staat op de achterkant.

Op 29 juni 2021 17:12:09 schreef fatbeard:
Het koper op de top layer moest rond de gaten verwijderd worden wegens kans op sluiting met een add-on gevalleke.
Geen nood, de dremel met een diamant slijpertje erin en... iets tever gefraist: een deel van de tweede laag (het zijn er 12) met toch wel kritische structuren (antenne) was ook verdwenen...

Dit is het geworden:
[bijlage]
detail:
[bijlage]

Flinke klodder lak eroverheen en klaar...

In plaats van massief draad neem ik naar behoefte twee of drie vezeltjes uit een soepel snoer, die ik vertin. Het soldeert dan heel gemakkelijk op de delen van de printsporen die nog aanwezig zijn. Als alle sporen echt weg zijn heb ik dan weer dun teflonsnoer 0,2mm2 ofzo. Hoef je alles niet zorgvuldig schoon te krabben. Evenwel met soldeerbaar (povin) lakdraad lukt het ook, zoals aangetoond.

Zo doe ik het ook. Ik heb altijd diverse stukjes half gestript draad liggen met vezeltjes in verschillende diameters. Als isolatie nodig is idd teflon draad maar als er geen ruimte is gebruik ik gecoat CU draad.

Wat ik bij die niet geïsoleerde koperdraadjes vaak doe is ze op maat maken en buigen en dan met een tang of tussen de gladde bekken van een bankdschroefje ze pletten tot ze de breedte van het spoor hebben. Daarna wat coating of "lijm" etc erover als nodig.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch
bprosman

Golden Member

Die van mij een GO 5 serie kan ook nog steeds updates krijgen, de laatste kaarten staan op de 'bekende' adressen.
Deze heeft een speciaal snoertje met ingebouwde FM antenne. Beetje lintlijn model. Werkt prima met RDS/TMC in den lande. Kijk even bij de specs of het ook over de grens heen werkt. Heb je ook spraaksturing erop? edit: ik zie geen mic zitten.... Is het een 510? typecode staat op de achterkant.

Het is een 740, microfoontje zit net rechts naast de spanningsled. Het fijntste vind ik dat de kaarten op een SD kaartje staan dus hoef de kaarten ook niet "uit te kleden" qua grootte (stemmen, lane guidance, postcodes etc.) Die RDS/TMC werkte in Duitsland/Oostenrijk prima, Italie dan weer niet . Maar goed, daar heb ik ook vakantie :-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
bprosman

Golden Member

Geen tijd/zin om op de originele switcher ICs te wachten. Alternatieve 24V->12V omvormer gemaakt met een Chinees LM2596 printje.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
fatbeard

Honourable Member

Op 20 juli 2021 11:51:14 schreef buzzy:
[...]In plaats van massief draad neem ik naar behoefte twee of drie vezeltjes uit een soepel snoer, die ik vertin. Het soldeert dan heel gemakkelijk op de delen van de printsporen die nog aanwezig zijn. Als alle sporen echt weg zijn heb ik dan weer dun teflonsnoer 0,2mm2 ofzo. Hoef je alles niet zorgvuldig schoon te krabben. Evenwel met soldeerbaar (povin) lakdraad lukt het ook, zoals aangetoond.

Wat je op de foto's niet goed ziet is de schaal van het geheel: die "massieve draden" zijn wel 125 micron 'dik'... :7
Die dunne vezeltjes uit soepel snoer zijn vaak even dik, maar niet geïsoleerd: érg lastig als het zo dicht op elkaar zit...
Als ik meer ruimte heb gebruik ik vaak wire-wrap draad, maar dat was hier geen optie.

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 23 juli 2021 13:14:46 schreef fatbeard:

.... 0.2mm^2

zijn wel 125 micron 'dik'... :7

Als de 125 micron = 1/8e mm draden vierkant zouden zijn, dan zijn ze dus 1/64e mm2dus 0.016 mm2...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Thevel

Golden Member

Op 23 juli 2021 10:56:43 schreef bprosman:
Geen tijd/zin om op de originele switcher ICs te wachten. Alternatieve 24V->12V omvormer gemaakt met een Chinees LM2596 printje.
[bijlage]

Als het werkt, prima oplossing!

Net mijn Rebox sat ontvanger gerepareerd. Het ding deed het soms wel, meestal niet. Ook iedere keer een andere fout. Mijn eerste idee was de HD maar omdat hij zonder HD het zelfde deed en soms de HD voeding niet opkwam of wegviel en ver van stabiel was eerst maar eens de voeding. 2 elcos op de rand van de specs dus toch maar vervangen.

Op het mobo zitten er een hele hoop. Ik had geen zin ze te desolderen dus maar eens de ESR meter gepakt en lekker fout in situ gemeten. Een stuk of 10 waren 2 tot 4x zo hoog als de laagste. Dingen eruit gesoldeerd, de meter had bijna gelijk. 8 waren op de grens van de datasheet, 2 waren nog goed. Toen toch maar ook de volgens ESR merter nog "goede" gedesoldeerd. Sommigen daarvan waren echt op, de meeste niet echt vers meer. Deur open, ESR meter eruit geschopt :-)

Maar dat bleek niet het probleem. De voeding was nu wel een stuk schoner maar nog steeds rare dingen.

Ik zag een video over galvanische corrosie waar ze een HD lieten zien. De mijne ook maar eens bekeken. Dat was schrikken. Meeste vias zwart, pads met weggevreten plating etc. Alles schoon gemaakt en vias doorgesoldeerd. Nu viel in ieder geval de HD voeding niet meer weg en bleef netjes 5,2V

Toen zag ik onder de HD een IC met een koelblok. Dat was op twee hoeken vast gezet met iets wat ooit selastic was maar nu krokant donker bruin. Meetpennen er in, 130k weerstand. Dat zou geen ramp zijn als die klodders niet over de nodige processor lijnen waren gedropt. Spul weggehaald, van een Ctje was een eind kapje weggerot, de pad er onder was kaal koper. Daarnaast een die ook niet al te fris was. Nieuwe geplaatst en boel weer aangesloten.

Spanning erop en hij deed het weer. Keer of 6 aan uit gezet en iedere gewoon weer aan, HD test, tijd sinc, loader etc. Dit is de 2e keer dit jaar dat lekweerstand van chemische zooi een probleem gaf.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Nog altijd bezig met het klooien met de BQ20Z65 chips. Door de kortsluiting was een van de chips ook naar de knoppen, dus desoldeerde ik de kapotte en plaatste een nieuwe. Het solderen van de nieuwe ging niet helemaal vlekkeloos en 'm verwijderen om het opnieuw te proberen beschadigde helaas enkele printsporen. Helaas... dan maar met wikkeldraad de boel repareren.

Daarna door met testen. Ik was inmiddels op het punt dat ik m'n eerste eigen accu samen kon gaan stellen. De kWeld hield zich prima tijdens het puntlassen van de 16 Panasonic NCR18650B cellen.
Boven zie je een origineel pack staan. Het isolatiepapier ligt al klaar.

Op naar buiten, om de accu voor het eerst op te gaan laden als onderdeel van het inleren van het IC. Ik durfde dat nog niet binnen, met alle variabelen die in die BQ-chips zitten kon het best zijn dat ik wat over het hoofd gezien had.
Een stevig stuk electradraad om de grendel van het tuinhek voorkwam dat jan en alleman de laptop en overige zaken mee kon nemen (nadeel van een hoekhuis).

Jep, er loopt stroom. Best griezelig hoor, zo in het begin, ook al weet je dat de cellen met deze stroom niet tot hun uiterste geperst worden (maximum laadstroom is een 1/2C, de lader haalt dat niet (4 cellen parallel is 6,4 Ampère laadstroom max, dus de lader doet pakweg 1/4C)

Na opladen en het verplichtte 2 uur rusten, deel 2 van het inleren: affakkelen. In zo'n 6 uur tijd met een constante stroom van 2,4 Ampère van volledig opgeladen weer naar 'fully discharged', waarbij het gelijknamige bit in de BQ-chip echt geset moet worden om de leercyclus te voltooien.

Vanwege het lawaai van de ventilator op m'n dummyload werd dat affakkelen maar in m'n moeders werkplaats gedaan.

Wekker gezet (het werd nachtwerk ja...) zodat ik rond 4 uur 's nachts o zo eruit moest om de dummyload af te koppelen. Kan automatisch via de EV2400 module... maar joost mag weten hoe: de Help van het programma helpt je niet verder en m'n eigen tests leverde op dat de in de help-genoemde poorten niet reageren...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Catastrofe nummer 1 was toen ik naar de schuur liep en het bureaublad van m'n laptop zag... hoe kan dat nou? Dat programma hoorde open te staan.

Bleek Windows zichzelf belangrijk gevonden te hebben en een update doorgevoerd te hebben! Dat was dus verstoring van de leercyclus omdat het BQ-programma afgesloten was. GRMBL!

Catastrofe nummer 2... er was die nacht een onweer met stevige plensbui overgetrokken.
Dat ik net de werkplaats instapte, voelde ik een druppel op m'n kop. Ik keek omhoog en direct daarna naar onder... Lekkage! De laptop zat echt onder de spetters... de EV2400 module lag in een plas water, net zoals het verlengblok én de laptop-lader...
Godzijdank was m'n accu de dans ontsprongen...
Snel maar alle emmers en oude doeken die ik kon vinden gepakt om de ergste nood te lenigen.

Na een succesvolle lading, waarbij er niets raars gebeurd was, durfde ik het wel aan binnen te laden. Nadat ook de tweede leercyclus voltooid was en ik het 'golden image' kon maken, werd de boel volledig gereset, maar ik had geen idee waarom.
Ik heb hulp gezocht op het TI-forum, waar gemeld werd dat de firmware geupdate moet worden met de nieuwe gegevens, omdat er anders teruggesprongen wordt naar de standaard instellingen.

Daarna reageerde het IC zoals het hoorde en kon ik de laatste stap nemen: de D-tap aansluiting opnieuw aansluiten (een aansluiting in professioneel videoland om accesoires aan te sluiten).
Daar de accubehuizing uit 2 schalen bestaat, waarbij de onderste schaal de verbinding naar lader/camera bezit en de bovenste de D-tap verbinding, is het erg vervelend de die D-tap 'kabel' (flexprint met erg dikke banen) aan de print te hebben terwijl je met een nieuw celpakket in de weer bent.

Op die twee blanke eilandjes moet die kabel komen. Maar daar staat dus de volle accuspanning op en er zit misschien een halve millimeter tussen... Dat ding dan ook mis. Sluiting! Gelukkig reageerde het IC direct, want het vonkje was miniem voor het vermogen wat er achter zit.

Ik heb wat onderdelen op deze print over het hoofd gezien, die de boel waarschijnlijk verder om zeep geholpen hebben. Bij het op de camera plaatsen hoorde ik de motoren in de lens schakelen, stoppen met draaien en daarna weer schakelen, weer stoppen en weer draaien. Ik schakelde onmiddelijk uit en keek naar de accu, waar de capaciteitsLEDs allemaal aan gingen en de laatste LED bleef knipperen alsof 'ie aan het satureren was. Uitlezen leverde op dat er (volgens het IC) laadstroom liep terwijl er geen lader aangesloten was.
Daarnaast had het op de camera plaatsen een 'Charge FET Failure Alert' veroorzaakt: als de wiedeweerga de accu weer open gemaakt daar ik netjes de jumper voor de logic-fuse terug had geplaatst en een Alert uiteindelijk in een status overgaat, waarbij (afhankelijk van de instellingen in de configuratie-registers) ook de logic-fuse aangesproken wordt.

Ik vond wat onderdelen die ontbraken op de print vergeleken met het andere type accu, heb die er nog op gemonteerd, maar het lijkt er toch sterk op dat de BQ het leven gelaten heeft.

Daarna met een nieuwe print verder gegaan. Alles ingeprogrammeerd en na leercyclussen m'n vingers gekruist en het ding op de camera geschoven...

HIJ DOET HET! HIJ DOET HET!

Wat is dit een enorme reis geweest! 300 pagina's documentatie, een paar maanden iedere avond rommelen met software en hardware, in totaal zo'n 2 kW aan elektrisch vermogen opgestookt na meerdere mislukte leercycli, uren wachten...

Wat heb ik er veel van geleerd en wat ben ik dicht bij het punt van 'zoek het maar uit, ik geef het op' gekomen.

Maar die camera die het weer deed was het helemaal waard!

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

dat probleem hierboven ken ik bij een duurontlading op de dummyload. daarom heb ik er een instelbare minimale spanning ingebouwd. anders werden loodaccu's nog weleens tot 8V ontladen wegens vergeten af te zetten :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer
miedema

Golden Member

Ha weardguy,

Complimenten voor je mooie verslag, met veel foto's. zo is het leuk om te lezen, en nog leerzaam ook!

Catastrofe nummer 1 was toen ik naar de schuur liep en het bureaublad van m'n laptop zag... hoe kan dat nou? Dat programma hoorde open te staan.

Bleek Windows zichzelf belangrijk gevonden te hebben en een update doorgevoerd te hebben! Dat was dus verstoring van de leercyclus omdat het BQ-programma afgesloten was. GRMBL!

Dit is een ervaring die de meesten van ons wel eens gehad hebben.

Naast die updates, die je meting er uit gooien, is het een probleem dat Windors 10 steeds veranderd. (2 nieuwe versies per jaar..) Voor metingen etc. wil je niet dat je operating systeem verandert. Soms gooit een nieuwe versie ook de bestaande drivers er uit :-(. Dat OS moet een stabiele factor zijn...

Reden voor mij om een paar oude PC'tjes en laptopjes in te richten met een kale Win 7 of Win XP, en die voor dit soort klusjes te gebruiken. Ook alles waar ik mee meet (en dus log) draait onder Win 7 of XP.
Heerlijk betrouwbaar en stabiel :-)

groet, Gertjan.

jerome

Golden Member

Inderdaad een mooi verslag weardguy. _/-\o_
Ik mis helaas de skils om zoiets te kunnen.

Helaas hier ook vaak dat Windows 10 het nodig vond om alles af te breken en te rebooten zodat je de volgende ochtend er achter komt dat alle werk voor niks is geweest.

Registerhacks op het internet zijn verouderd en werken niet meer.
Tenminste ik heb ze nog niet kunnen vinden.
Gebruik nu Windows 7 en CentOS voor de pc's die echt betrouwbaar moeten zijn 8)7

Op 14 augustus 2021 19:47:03 schreef testman:
dat probleem hierboven ken ik bij een duurontlading op de dummyload. daarom heb ik er een instelbare minimale spanning ingebouwd.

Daar heb ik wel aan gedacht, maar ja... tijd. Ik kwam zo dicht bij het punt dat ik éindelijk op z'n minst een nieuwe accu in elkaar kon zetten dat ik er geen zin in had. Alarm-meldingen op m'n telefoon werkten prima om 'm in de gaten te houden en eerlijk gezegd vond ik het ook wel een fijn idee om elke 2 uur of zo even een kijkje te gaan nemen.

Op 15 augustus 2021 10:33:00 schreef miedema:
Ha weardguy,

Complimenten voor je mooie verslag, met veel foto's. zo is het leuk om te lezen, en nog leerzaam ook!

Dank. Ik had nog meer foto's, maar dat werd dan een driedubbele post. Dat ging me voor hier wat te ver. Over een paar maanden/half jaar (zei de optimist) is het artikel op m'n website wel af hoop ik en kan ik veeel meer laten zien.

Op 15 augustus 2021 10:33:00 schreef miedema:
Naast die updates, die je meting er uit gooien, is het een probleem dat Windors 10 steeds veranderd. (2 nieuwe versies per jaar..) Voor metingen etc. wil je niet dat je operating systeem verandert. Soms gooit een nieuwe versie ook de bestaande drivers er uit :-(. Dat OS moet een stabiele factor zijn...

Precies. Opzich is het geen ramp als de PC tussentijds de verbinding met de module zou verliezen: zo'n inleercyclus is iets wat intern in die BQchips gebeurt. Die bqEVSW-software is alleen maar een mogelijkheid om in begrijpelijke taal (het BE2works programma is in dat opzicht echt op de tast je weg vinden) de registers uit te lezen en de statussen te tonen én flash-geheugen te beschrijven.

Maar het golden-image, dát is een gedeelte 'hidden dataflash' dat alleen maar door de inleercyclus van dat programma verkregen kan worden (althans, dat denk ik) door via bqEASY de impedance-tracking te starten. Dat is dat opladen, 2 uur wachten, ontladen, 5 uur wachten en herhalen. Die stappen moet je stuk voor stuk bevestigen in het programma.
Toen die eerste cyclus onderbroken was en ik dacht 'ik klik gewoon door, want ik weet dat de eerste cyclus goed gegaan is ook al heeft Windows het verpest' heb je een probleem: het programma plaatst dan een irritant aftellertje in je scherm met 'Wait xx:xx:xx time before proceeding to next step' en bevriest alle knoppen tot de tijd verstreken is.

Op 15 augustus 2021 10:33:00 schreef miedema:
Reden voor mij om een paar oude PC'tjes en laptopjes in te richten met een kale Win 7 of Win XP, en die voor dit soort klusjes te gebruiken. Ook alles waar ik mee meet (en dus log) draait onder Win 7 of XP.
Heerlijk betrouwbaar en stabiel :-)

Ik moet eigenlijk nog eens testen of m'n oude, errug kale Win7 machine het toch doet, maar gezien alle bergen foutmeldingen die ik kreeg bij pogingen die software te starten met die EV2400 eraan, verwacht ik van niet.

@ Tuxie: je moet ook niet vergeten dat ik, toen ik ergens vorig jaar of zo de eerste accu open maakte, ik echt zoiets van had 'pfieuw... hallo hé... dát gaat me echt niet lukken'.
Toen ik vervolgens de Technical Reference Manual van die BMS-chip opende, had ik er echt acuut genoeg van. 237 pagina's droge materie waar ik als relatieve digibeet bar weinig van snapte.

Maar, je laat het even een weekje liggen, kijkt er nog eens naar, gaat dan zoeken, vind meer documentatie, websites van anderen die er ook al eens mee gestoeid hadden (zij het niet zo vergaand als ik) én vind dan ook hier en daar wat software...

Ik ben behoorlijk auto-didactisch ingesteld, maar het is een proces van zo'n 9 maanden geweest waarin ik gigantisch veel geleerd heb, ervaringen opgedaan heb, nieuwe onderdelen heb leren kennen (de logic-fuse bijvoorbeeld), puntlas-apparatuur heb aangeschaft (niet speciaal voor deze accu's overigens) en vooral: heel veel gevallen en weer opgestaan ben.

Ik ben niet iemand die zegt dat je alles kunt leren (want sommige dingen, zoals programmeren, liggen mij gewoon niet) maar ik ben wel een vastbijter: als ik iets écht wil, kan ik er helemaal voor gaan en wijk ik pas als iets na vele pogingen te moeilijk blijkt.

Het is net als met de dansles die ik volg: Ierse dans is niet makkelijk en het is als beginner verschrikkelijk frustrerend om al die klasgenoten die veel beter zijn dan jij te zien en soms de indruk te hebben dat je nergens komt. Ik ben inmiddels behoorlijk vergevorderd en heb daar dus geen last meer van, maar nieuwe beginners neig ik nogal eens een hart onder de riem te steken als ze met een sip gezicht naar mij of een andere (nog betere) danser zie kijken. We vergeten vaak hoe lang we erover gedaan hebben om iets te leren. Een vreemde taal bijvoorbeeld, daar deed je op de middelbare ook 'maar' een jaar over om het basisniveau te halen.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

@ Weardguy amaai, 't heeft je wel wat moeite gekost om die BEBOP V-mount batterij erdoor te krijgen. Enige reden dat je hem wou redden?

die bebops zijn heel duur, maar er bestaan uiteraard vele andere compatibele batterijen, naast de originele IDX..

Jep ;) Het heeft ook zeker meer moeite gekost dan verwacht. Telkens als ik dacht er te zijn maar tegen een probleem aanliep en daar op ging zoeken op internet, liep ik tegen application-report nummer 88.476 aan waar wéér meer informatie in stond dan ik al tot me had genomen.
Het opladen, wachten, ontladen, wachten en dergelijke is wel het meest tijdrovende (en saaie) werkje van deze klus.
Maar als je dat ding op je werk om kwart voor 8 's ochtends aansluit om te ontladen, het programma '324 minutes till empty' aan ziet geven (precies in het midden van de derde pauze), je een timer op je telefoon start zodat je 'm niet kan vergeten en je dan de derde pauze binnenwandelt en ziet dat ding tot op 40 seconden precies voorspelt heeft dat je batterij inderdaad leeg is, dan is dat prachtig om te zien.

De redenen dat ik een poging wou doen ze te redden:
Vooral een kosten-aspect: ik heb 5 van die dingen (ik had er 6, maar een is al richting milieustraat gegaan).
5 nieuwe accu's van dit merk werd nogal een kostbaar geintje, ook al zijn er goedkopere opties.
Uit het openen van een goedkopere weet ik inmiddels dat daar nogal eens slechtere cellen in zitten dan beloofd wordt op de sticker.
Ik vind ze inderdaad overdreven duur voor wat je maar krijgt: een accu die niet communiceert met de lader noch camera. Pakweg 300 Euro incl. BTW voor 1 zo'n accu vind ik zelf best achterlijk.

Ik kon ze opsturen voor 'recelling', maar de prijsopgave daarvoor op de website is vaag 'ongeveer de helft van de prijs van een nieuwe accu': maar ja, 'ongeveer' is een rekbaar begrip.
Belangrijkste bezwaar: het inpakken voor transport volgens geldende regels, moest ik dan zelf regelen en was bepaald niet gratis...

Punt 2 was nieuwsgierigheid: ik heb twee types van die accu's: 2 'standaard' modellen die met 4,4 Ampère ontladen mogen worden en drie V90RM modellen uit de 'Bebob Rouge' serie (waar je 0 info over vind, zo raar), 'high load' modellen die je met 12 Ampère mag ontladen (dan zijn ze binnen 15-20 minuten leeg...).
Die waren (in gewicht) zwaarder dan de V95's. Daarnaast geven ze een alarmtoon omdat, volgens de camera, niet gemeten kan worden wat de status is. Hoewel er geen capaciteit of gebruikstijd in beeld staat, staat er wel gewoon een spanning in beeld én de camera sluit af zodra de kritieke grens bereikt wordt, net zoals de V95's dat doen.
Dus was ik best benieuwd of er een fysiek of software-matig verschil in die dingen zat.

Punt 3: Ik hou niet van fabrikanten die menen dat vergevorderde consumenten ze niet mogen repareren, door het BMS driedubbel te beveiligen (unseal-key, full-access key en permanent failure clear-key) dus het was ook een stukje principe ;)
Daarnaast kon ik ze nu uitrusten met de cellen die ik wou. Het is dat ik er niet het vliegtuig mee in ga, maar technisch zou dat nu ook niet meer mogen, want het zijn nu 175 Wh accu's geworden.

Punt 4: uh... het houdt je bezig, je houdt nog leuke cellen over (van elke accu is 1 cel-groep geheel dood en is de rest nog niet eens zo gek slecht), je doet een berg ervaring op, je wordt een soort vraagbaak binnen de video-gemeenschap (want, 'the f**k, er zit een gozer in de groep die zo'n accu wel even open gemaakt heeft...') en tja... je hebt iets zelf gemaakt wat dan, na al die inspanningen weer werkt. Dat is natuurlijk onbetaalbaar ;)

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
flash2b

Golden Member

Gisteren 2 elektronische "transformator" voor halogeen lampen geprepareerd.

Beide hadden kapotte X2 condensatoren waarbij er telkens één voor ontstoring en de ander voor een start spanning werd gebruikt. Die laatste had het bekende "Senseo" probleem, geen capaciteit meer.

Bij de linker voeding waren ook de beide 2SC4161 transistoren doorgebrand en de fusible weerstand. De transistoren heb ik vervangen door 2 stuks MJE13007.

Bij de rechter voeding was ook de thermal fuse kapot, dit is een Panasonic EYP2BH102. Als ik die overbrug doet de voeding het weer dus vandaar mijn oproep in een andere draadje of iemand een 102° fuse beschikbaar heeft. De transistoren waren nog goed.