Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
En nog een naald-en-draad reparatie (maar dit keer niet zoals die jas):
Het toetsenbordje van 1 van de decttelefoons reageerde totaal niet meer. 'Verven' met grafiet hielp niet, aluminiumtape blijft niet plakken. Maar er een haartje van een koperdraad doorheen 'naaien' werkt prima.
Uiteindjes een paar keer in elkaar gedraaid en erna afgeknipt.
Close-up
Overview.
Dit zal er niet vanaf vallen zoals aluminiumtape. Hooguit gaat het koper oxideren.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Dat is wel erg creatief. Ik heb ook eens van alles geprobeerd van koolstof poeder/zilverlijm/zilverpapier etc. Maar deze kende ik nog niet.
nonius
set SCE to AUX.
[Lucky Luke] Die kookwekkerreparatie is ook een mooie, kwa ‘stiekem gerepareerd’ / ‘guerrilla making’.
Over 'guerilla repairs' gesproken, zo heb ik héél lang geleden ooit iemand z'n autoradio gerepareerd, *zonder* dat ik het zelf wist
Was ophaler van een collega-zweefvlieger die een flinke vlucht ging maken. Mijn taak was het om met zijn auto-met-zweefvliegaanhanger achter hem aan te rijden en te helpen bij het ophalen (meestal een buitenlanding: kist staat in een weiland of aardappelveldje van een boer en moet gedemonteerd worden en in de aanhanger geladen). Enfin, terwijl je vliegvriendje zich heerlijk vermaakt boven in de lucht zit je zelf je stierlijk te vervelen aan de grond. Wachten duurt lang.... Dus dan de autoradio maar aangezet, in de hoop op wat vermaak. Autoradio werkte niet goed. Na enig proberen kwam ik erachter dat de aan/uit/volumeknop te ver doorgedraaid was in de 'uit'-stand, over z'n eindstop heen. Was vrij simpel te voelen dus een klein beetje teruggedraaid met gepaste kracht, totdat het nokje weer gepasseerd was. Daarna speelde de radio weer prima. Ik besteedde er verder geen aandacht aan - was zoiets onnozel simpels eigenlijk. Belangrijkste was dat ik muziek had.
Enfin, toen ik een paar uur later de collega had opgehaald bood ik m'n excuses aan voor het feit dat ik de radio op een andere zender had gezet, en niet meer wist waar hij oorspronkelijk op stond (zodat ik hem niet terug kon zetten). Vond het namelijk een beetje brutaal van mezelf om zomaar anderman's radio op andere zenders te zetten
Collega keek me verbaasd aan, hij dacht dat ik hem in de maling nam: 'hoe bedoel je, op een andere zender gezet? M'n autoradio is al jáááren stuk!'
Ik: 'Stuk? Hoe kom je daar nou bij, ik heb er de hele dag naar zitten luisteren?!'
Collega, nog niet overtuigd en nog steeds van mening dat ik met z'n voeten zit te spelen, zet de radio aan en is stomverbaasd....
Pas na enig nadenken herinnerde ik me dat, inderdaad, in het begin de radio eventjes niet goed speelde vanwege het akkefietje met de aan/uit/volumeknop, maar dat was met wat fingerspitzengefühl zo verholpen.
Dat was niet alleen een guerilla-reparatie, maar zelfs een 'reparatie' waarvan ik me zelf nauwelijks bewust was dat ik eigenlijk iets had gerepareerd.... Bijna een 'per-ongeluk' reparatie....
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Op maandag 5 mei 2025 17:19:16 schreef nonius:
[...] totdat de 'truc met de secondelijm en bakpoeder' me plots te binnen schoot [...]
Kijk wel even of het goed blijft, standaard secondelijm kan niet zo goed tegen hoge temperaturen voor zover ik weet.
EDIT: "Gebruikt u een standaardsecondelijm, dan komt u binnen korte tijd in de problemen. Deze lijmen kunnen vaak temperaturen aan tot slechts tachtig graden Celsius. Heeft u de knop van een pan met secondelijm bevestigd, dan is de kans groot dat u straks met de knop in de hand en het deksel op uw voet staat."
Er zijn echter wel varianten die tot 250 graden Celsius blijven werken.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op dinsdag 13 mei 2025 00:08:54 schreef nonius:
Pas na enig nadenken herinnerde ik me dat, inderdaad, in het begin de radio eventjes niet goed speelde vanwege het akkefietje met de aan/uit/volumeknop, maar dat was met wat fingerspitzengefühl zo verholpen.
Mooie!
Ik prik hooguit in het voorbijlopen de draadjes terug in een fietsdynamo, zonder er al te erg bij na te denken. Maar dat is niet per ongeluk. Het heeft me tot nog toe gelukkig niet in moeilijkheden gebracht.
(De eigenaar van de fiets, vrienden van vrienden en schijnbaar geen techneut, wilde terug naar de fietsenmaker omdat na onderhoud zijn verlichting niet meer werkte, en zat te klagen hoe dat slecht in zijn agenda paste. Ik zag een kabeltje-met-connector loshangen bij de naafdynamo in het voorwiel.)
nonius
set SCE to AUX.
[Benadski] Kijk wel even of het goed blijft, standaard secondelijm kan niet zo goed tegen hoge temperaturen voor zover ik weet.
Dank voor deze opmerking - daar was ik me niet bewust van. Aanvankelijk overwoog ik ook een reparatie met epoxy, maar de epoxy die ik heb heeft een vrij lage glastemperatuur van 55-60C (Tg; temperatuur waarbij het rubberachtig begint te worden), vandaar dat ik voor CA-lijm heb gekozen. Had eigenlijk eventjes vooraf de materiaaleigenschappen van CA-lijm moeten opzoeken, mijn fout dat ik dat niet gedaan heb.
Gelukkig wordt de nok eigenlijk niet belast: het is alleen maar een 'meenemer' voor het instellen van het eigenlijke ventiel in stand '1' of '2' (2 = hoogste/snelste stand; stand die ik altijd gebruik). Dat instellen doet men wanneer de pan koud is.
Hopelijk blijft het goed gaan met de gebruikte CA-lijm. Zo niet, dan zal ik overnieuw beginnen, maar dan met de juiste (hoge-temperatuur) CA-lijm. Overigens zou ik er, achteraf, eigenlijk ook gewoon voor gekozen kunnen hebben om de pan vast in te stellen op stand '2' en de knop op de één of andere manier fixeren (een schroefje, of druppeltje montagekit op de juist plek). Maar mooiste blijft om de originele functionaliteit te behouden.
[Lucky Luke] (De eigenaar van de fiets, vrienden van vrienden en schijnbaar geen techneut, wilde terug naar de fietsenmaker omdat na onderhoud zijn verlichting niet meer werkte, en zat te klagen hoe dat slecht in zijn agenda paste. Ik zag een kabeltje-met-connector loshangen bij de naafdynamo in het voorwiel.)
Ik blijf me erover verbazen hoe volstrekt niet-technisch sommige mensen zijn. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen. Ik zou denken dat iedereen met ook maar het minste greintje observatievermogen een loshangend stekkertje zou moeten zien hangen, en een (niet-gebruikt) contact op de (naaf-)dynamo. 1+1=2, zou je dan denken, en zonder verder nadenken de stekker terug inpluggen. Zo banaal simpel dat het eigenlijk geen naam zou mogen hebben.
Maar blijkbaar zijn er echt mensen voor wie dit niet vanzelfsprekend is. Is verder geen veroordeling o.i.d., maar gewoon een observatie uit m'n eigen omgeving. En ik kan daar *werkelijk* niet bij, dat iets dat voor mij zo banaal of simpel is, anderen een 'expert' (fietsenmaker) voor nodig hebben om te 'herstellen'. Ik zie het om me heen gebeuren, maar ik snap het niet.
Grappig eigenlijk wel.
Doet me ook een beetje denken aan de observaties uit het boek 'Zen and the art of motorcycle maintenance' (Robert Pirsig), over verschillende persoonlijkheden en hoe ze naar de (technische) wereld kijken.
</filosofie-modus>
Overigens, degene wiens autoradio defect was was zelf wel degelijk een techneut - iemand die heel z'n leven op hoog niveau in het vliegtuig-onderhoud gewerkt had. Zeker geen groentje - sterker nog, hij was mijn zweefvliegtechnicus-mentor, toen ik nog in opleiding was daarvoor.
Op dinsdag 13 mei 2025 17:54:17 schreef nonius:
[...]
Ik blijf me erover verbazen hoe volstrekt niet-technisch sommige mensen zijn.
Toen ik nog als systeembeheerder werkte heeft eens iemand een hele voormiddag zonder computer gezeten (deed niks meer) en ik kon er niet eerder zijn. Ik had al aan de telefoon gevraagd of de netsteker wel ingeplugd was en daar werd bevestigend op geantwoord. Bleek dat de computer en scherm wel degelijk ingeplugd waren in een verlengkabel met stekkerblok. Alleen zat die verlengkabel een paar meter verderop niet in het stopcontact... Helaas echt gebeurd. Eigenlijk zou je dan een halve dag loon moeten inhouden.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Kan nog erger, twee verlengdozen die in elkaar gestoken zaten....
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op dinsdag 13 mei 2025 17:54:17 schreef nonius:
Overigens, degene wiens autoradio defect was was zelf wel degelijk een techneut - iemand die heel z'n leven op hoog niveau in het vliegtuig-onderhoud gewerkt had. Zeker geen groentje - sterker nog, hij was mijn zweefvliegtechnicus-mentor, toen ik nog in opleiding was daarvoor.
Dat werkt JUIST de instelling in de hand: "Moet ik nog eens naar kijken, dat zelf repareren zou ik moeten kunnen". (en als ik het zelf kan: Wegbrengen is ook zo wat!). En dan "deze week lukt niet, volgende week misschien". En voor je het weet ben je een paar jaar verder.
Ik had dit pas bij m'n fietsaccu: Opgeladen en 2 dagen later kapt ie er mee. . Leeg zijn kan niet, want ik had hem net opgeladen (ik doe ongeveer 2 weken met een lading). Er moet wat anders zijn, maar nu geen tijd om het uit te zoeken. Uiteindelijk een maand later toch maar eens dat ding uitmekaar gehaald... Leeg! Dan ga je aan jezelf twijfelen... Bij het inmekaar zetten zag ik een los kabeltje... Die naar de laadstekker.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op dinsdag 13 mei 2025 18:16:02 schreef McAwesome:
[...]stopcontact... Helaas echt gebeurd. Eigenlijk zou je dan een halve dag loon moeten inhouden.
bij een vorig werkgever gehad dat ik begon, pc aan en geen internet dus kon niet inloggen. wat nu weer denk je dan, even naar ander gebouw de kelder in waar het internet binnenkwam, ah, de modem geeft een error. reset en weer teruglopen. werkte weer intussen dus prima. later sprak ik de systeembeheerder die zit op een andere locatie en had sinds de zondag al storing daar op het gehele netwerk.
[Bericht gewijzigd door testman op zondag 18 mei 2025 21:15:30 (15%)]
Op dinsdag 13 mei 2025 18:20:39 schreef Jinny:
Kan nog erger, twee verlengdozen die in elkaar gestoken zaten....
Free energy ?!
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Vandaag, na ja-ren wachten op een mogelijkheid om het chipje te bemachtigen, een Osram Parathom AC01754 lamp gerepareerd.
Ik bleek dat ding al 6 jaar rond te hebben slingeren...
Nee, voor de kosten hoef je het niet te doen, maar voor mij was de lamp gratis (lampenbak-vondst), maar dit is wel een LEDlamp in een geheel andere categorie. Niet alleen qua vermogen (21 Watt!) maar zeker ook kwa bouw en daardoor gewicht.
Na het verwijderen van de bol en losschroeven van het printje met de LEDs, wat een joekel van een koelblok! Dit was ook de eerste keer geloof ik dat ik kennis maakte met multi-chip LEDs: met m'n multimeter ging er niets branden maar kreeg ik ook geen doorlaatspanning te zien.
Tja, dit is dan een beetje jammer, zo weinig hittegeleidende pasta tussen printje en koelblok:
Daarna het voedingsblok eruit. Dat zit in een mooi plastic omhulsel dat echt perfect binnenin het koelblok zit, maar helaas wel volgegoten is met thermisch geleidende massa, tenminste, dat gok ik. Waarom ik de buitenkant van de lamp hier zover gesloopt heb, geen idee. Het is dan ook maar 6 jaar terug...
Na het nodige pulken had ik al die massa zodanig verwijderd dat ik alle componenten kon lossolderen ter controle.
Begonnen met foutzoeken en alle halfgeleiders, elco's, condensatoren en spoelen gecontroleerd, maar niets verdachts gevonden: alles was in orde. Mijn beste gok was dan ook het IW3689-01 chipje, maar dat kon ik niet krijgen.
Net op het punt dat ik 'm alsnog weg wou gooien kwam het gebruikte chipje, de IW3869-01 van (toen nog) Dialog Semiconductor (nu Renesas) ineens bij Mouser in de 'binnenkort leverbaar' lijst.
Helaas, toen die datum verstreek, bleek het ding alleen op aanvraag van een volle spoel leverbaar, dus dat ging voor mij niet door.
Rechtstreeks uit China bestellen vond ik niets met een te grote kans op fakes. Gezien de prijsverschillen die ik zag, had dat best gekund.
Recent struikelde ik echter over LCSC en daar bleken ze 'm wel per stuk te hebben. Samen met nog wat ander zeer exotisch spul kon ik voor weinig een paar van die chipjes bemachtigen.
Vandaag het defecte chipje verwijderd en jawel, hij doet het weer! Niet dat ik weet wat ik met zo'n belachelijk felle LEDlamp moet...
Mocht iemand een account hebben bij Renesas om het referentie-ontwerp met de -01 te kunnen downloaden, hou ik me aanbevolen , ik heb nog een gelijkend printje met die LEDs liggen (ergens... naar het printje met de LEDs heb ik ook maar 2 weken moeten zoeken).
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Je hebt een schema van Renesas nodig? Waar ik een account heb, overgehouden uit een vorig automotive project - als hij nog werkt. Heb je een link?
weardguy
http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
Ha Hoeben, dank alvast.
Dit is (volgens mij) de link:
https://www.renesas.com/en/document/oth/reference-design-ebc20032-iw36…
En dit het volledige datablad (wat ik ook niet kan downloaden kom ik net achter...)
https://www.renesas.com/en/document/dst/iw3689-datasheet?r=1543106
Mocht dat niet werken, dan is het respectievelijk de eerste en zesde link op deze pagina:
https://www.renesas.com/en/products/power-management/solid-state-light…
Alvast bedankt!
Mijn laatste zeer succesvolle reparatie.
Kennissen hebben een indoor zwembad met een roldeck die over het water gaat om de warmte in het bad te houden.
Nu deed de buismotor het ineens niet meer, zodra je de motor activeerde viel de controller uit door overbelasting.
Volledige rol gedemonteerd en buismotor eruit getrokken. Toen bleek dat de daadwerkelijke overbrenging en motor niet te demonteren was gezien deze in een rvs buis zit en deze is rondom gelast.
Nieuwe motor a 4000,- oef......
Dus met de flex buis open geslepen en toen kon ik er mooi bij.
Motor los gekoppeld van de overbrenging en aangesloten op m'n labvoeding (is een 24v dc motor) en deze zat goed vast.
De boel onderzocht en wat bleek, er zit een elektrisch rem op met frictieplaten en magneetspoel en deze dient ook met 24v bekrachtigd te worden om de motor vrij te geven. Spoel bleek kapot.
Gezien een rem in deze configuratie overbodig is omdat de overbrenging meer dan genoeg weerstand bied heb ik de frictieplaten en spoel verwijderd en opnieuw getest en ja hoor draait weer perfect. Aandrijving er weer op en weer op de labvoeding en trekt 2.4A op 24v....super!
Rol naar een lasbedrijf gebracht die de buis weer heeft gelast en druktest gedaan voor waterdichtheid.
Rol zit er weer in en draait weer als vanouds...... Totale kosten 70,-
Kennis superblij en ik heb er een leuk financieel presentje aan over gehouden
De motor uit de roldeckbuis gehaald.
Buismotor opengeslepen en motor eruit gehaald met bovenop de halsensor en rem.
Rem mechanisme met frictieplaat.
Omdat de halsensor wel weer terug moest heb ik een adapter geprint met de 3d-printer zodat deze weer mooi op z'n oude plek terug geschroefd kon worden.
En hier de buismotor weer professioneel laten lassen, gelukkig op een punt waar ook geen onderdelen in de buurt liggen die beschadigd zouden kunnen raken door evt. hitte van het lassen.
Moet zeggen dat hoewel het een intensief werkje is geweest dit erg goed heeft uitgepakt.
Mooi werk Klabam! Zo'n pijp lassen is idd lastig en goed dat je dat hebt uitbesteed aan een vakman.
Op dinsdag 14 januari 2025 12:42:28 schreef RAAF12:
Nog twee radars voor deurbediening, een nieuwer model met een ander rood venster en LED en een eentje die een Besam deuropener stuurt. Creatieve geesten daar, denk aan Sesam.
[bijlage][bijlage]
Nog eentje gerepareerd, zelfde elco op de print vervangen. Ga er eerst even mee spelen met hoeken en afstand checken om later zoiets in te bouwen als inhaalverklikker in de auto. Ding in de achterbumper en het ledje linksvoor bij de spiegel. Blauwe 85°elco defect
MKM over de elco (105°)
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Afgelopen zaterdag kwam in een omgebouwd armatuur 2 defecte led buizen tegen van 18.2W vond ik wel verdacht, beide tegelijk.
Een snelle meting bevestigde mijn vermoeden dat de zekering aan een van de zijden eruit lag:
Voor de reparatie heb ik natuurlijk wel aan de andere kant er spanning op gezet (met gloeilamp in serie) om te checken of de converter het nog doet en niet in sluiting ligt.
Aangezien ik niet die zekeringen heb maar wel die van 5x20 mm wat creatiefs geknutseld door er twee draadjes aan de solderen (met beleid):
De zekering kan ik net in het einde van de buis stoppen zodat de 0-90 graden verdraaiing nog net werkt:
Zat er wel 180 graden verkeerd om, heb ik nog effe omgedraaid maar geen foto van gemaakt.
Totale tijd 30 m voor 2 buizen. Die buizen kosten iets van 14 euro per stuk.
PS zijn Philips MAS LEDtube 1500mm HO 18.2W 840 T8.
Waarom ze defect zijn gegaan, ik heb werkelijk geen idee. Er hangen nog een stuk of 8 andere bakken met dezelfde buizen en zijn heel. In de bakken zit geen VSA meer in, dus direct op 230V.
Het valt wel mee hier met de temperatuur, nu 24 graden binnen, buiten 32. Van deze oplader was de optocoupler defect rechts naast de TO trafo, mooi gebouwd zijn deze modellen. En natuurlijk een vastgesoldeerde zekering i.v.m het ruwe gebruik wat dit soort apparaten vaak ten deel valt. Blijkbaar was epoxy PCB te duur
testman
Op zondag 15 juni 2025 22:11:04 schreef henri62:
PS zijn Philips MAS LEDtube 1500mm HO 18.2W 840 T8.
Waarom ze defect zijn gegaan, ik heb werkelijk geen idee. Er hangen nog een stuk of 8 andere bakken met dezelfde buizen en zijn heel. In de bakken zit geen VSA meer in, dus direct op 230V.
vrij simpel deze, de bak is goedkoop omgebouwd, dus 230V op 1 voetje gezet en de andere voet zit niks aan. als je dan de buis er verkeerdom inzet kaboem en buis vaak half zwart. echter zet je de groep weer in en buis omdraaien en het werkt weer gewoon als de bak goed is omgebouwd dan komt de fase op de ene voet en de nul op de andere voet.
henri62
Nee hoor, de bak heb ik zelf in het verleden omgebouwd zoals het hoort. Netjes de aansluitingen links en rechts en een verbinding waar normaal de starter zou zitten.
revado
Honourable Member
Hangen er ook nog bakken met TL op de zelfde licht groep?
De inductie van de VSA's kan ook gekke dingen doen.
henri62
Ja een hele zwik met EVSA, meerdere schakelaars. Nu bedenk ik me ook dat de schakelaar op die specifieke lichtlijn er een tijd geleden uitgebrand is. Waarschijnlijk heeft het knetteren de led buizen gesloopt.
testman
Op dinsdag 1 juli 2025 20:43:56 schreef henri62:
Ja een hele zwik met EVSA, meerdere schakelaars. Nu bedenk ik me ook dat de schakelaar op die specifieke lichtlijn er een tijd geleden uitgebrand is. Waarschijnlijk heeft het knetteren de led buizen gesloopt.
heb dit 9 jaar geleden ook eens gehad bij ledbuizen van een winkelcentrum overstek. een aantal had ook die zekering stuk na enkele dagen, maar 1 groep en 1 sturing was het daar. enige was dat men de parallel condensatoren had laten zitten wat niet gunstig is. gezien de starter ook een zekering bevat, de pootjes doorverbonden en het werkte weer. intussen hadden die ledbuizen er 30K aan uren opzitten en zitten er complete ledbakken in.
henri62
Er zitten en zaten geen condensatoren in.
Ik heb bewust er weer een zekering in gemaakt, want als de converter in de buis sluiting zou maken heb je een serieus brand risico.
Dit omdat er eerst een EVSA in zat die ik eruit gehaald heb en direct intern de boel doorverbinden heb zonder dummy starter.
In sommige dummy starters zit trouwens een kleine brugcel die aan de output kortgesloten is. Dat als "zekering". Ik heb daarover eens een post hier gedaan, was een 500 mA ding oid.