Beste forum leden,
Ik heb een vraag over pneumatiek en hoop hier hulp te kunnen krijgen!
Ik wil een cilinder automatisch laten bewegen met reed contact/positie sensor! Zo'n platte die je tussen de cilinder kan schuiven.
Nu heb ik een omvormer naar 24 volt
2 reed contacten
1. 5/2 magneetventiel.
Ik krijg helaas geem verbinding alles brand wel maar het schakelt niet. (Ik ben totaal niet technisch met elektrische dingen dus kan maar zo zijn dat ik wat fout benoem of iets dergelijks)
Nu heb ik het als volgt aangesloten
Reed heeft 3 draden bruin/blauw/zwart
Magneetventiel 2 draden per schakelaar of hoe je dat noemt.
Nu heb ik meegekregen dat. De sensor bruin + is Blauw is min en zwart schakeldraad.
Bruin (reed) zit op de 24v +
Blauw (reed) zit op de min
Zwart (reed) op de plus van (magneetventiel)
Min (magneetventiel) naar de min van de 24v
Dan lijkt mij het circeltje rond. Led lampje brabrand alleen schakelt hij niet de cilinder naar buiten er gebeurd niks. Mis ik nog een belangrijk onderdeel? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen! Mvg Bryan
MGP
LDmicro user.
Een magneetventiel op een reedcontact aansluiten is not done niet aangeraden, daar moet een besturing (PLC oid.) tussen, die contacten kunnen de stroom en inductiespanning niet aan.
edit: na enkele datasheets te hebben nagezien zou het toch kunnen werken.
Welke reedcontacten heb je?
Op 9 februari 2023 09:38:20 schreef Bryan Stinissen:
Deze dingentjes
Dan moet je eerst weten wat die reedschakelaars mogen en kunnen schakelen qua stroom. En je moet weten wat je magneetventielen qua stroom verbruiken, als je reedschakelaar de stroom aankan van je magneetventiel moet het gaan.
En anders kun je ook nog een paar hulp relais plaatsen, dan moet het zeker gaan.
Dat is geen reedswitch, maar een onbekend type magneetsensor zonder datasheet. We weten niet wat ie wel kan, maar we weten ook zeker dat je er geen ventielen mee moet schakelen.
Hij kan 200mA leveren, gebruik dat b.v. voor een klein relais met blusdiode.
Op 9 februari 2023 08:37:04 schreef MGP:
edit: na enkele datasheets te hebben nagezien zou het toch kunnen werken.
Reedswitches zijn uiterst kwetsbaar en onbetrouwbaar én absoluut ongeschikt om ventielen mee te schakelen.
De veel verkochte magneetsensoren kunnen al wat meer aan. Deze worden wel vaak als reedswitch verkocht, zoals hier ook het geval is.
Gj, heb er een van festo en scm maar weet de benaming niet. Deze foto is gewoon random.
Alles is wel voor 24 v! Dus magneetventiel en reed
MGP
LDmicro user.
Een reedswitch die 200Hz aankan zal wel geen contacten bevatten, eerder een Hall sensor oid.
Dan heb je ook nog zoiets als NPN of PNP uitgang!
Met zo weinig informatie is die zijn prijs niet waard volgens mij.
Uitmeten is de boodschap.
Op 9 februari 2023 10:34:53 schreef Bryan Stinissen:
Gj, heb er een van festo....Dus magneetventiel en reed
Festo verkoop al even geen reedcontacten meer. Hall of magnetoresistief dus.
EDIT,
ze hebben nog wel reedcontacten, als je even zoekt: SME-xxx
Reedswitches mogen ergens tussen de 20 en de 500mA voeren, niks van te zeggen dus zonder datasheet.
Ze mogen sowieso nooit gebruikt worden om direct een ventiel mee te sturen.
Draadkleuren zijn idd gewoon standaard:
bruin = plus
blauw = min
zwart = schakel
Je kunt hoogstens de fout in met PNP of NPN. Gebruik altijd PNP!. NPN is hoogstens voor de VS en Japan. Hier is NPN ongewenst in de industrie.