Beste ,ik ben bezig met een schakeling. Hiervoor moet ik + 9 en -9 en massa realiseren, hoe kan ik dat ( zonder 2 9v baterijen te gebruiken en 2 condensatoren om massa te realiseren) doen. Gaat eigenlijk het meest om het gebruik van 2 9v baterijen te omzeilen. Alvast dank
Erik
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
met een trafo met 2 dezelfde wikkelingen en een 7809 positieve en 7909 negatieve spanningsregelaar..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Misschien handig om het schema te plaatsen.
- Een optie is een 18V voeding en dan met een opamp de nul realiseren (voor kleine stroompjes)
- Een labvoeding met 2 uitgangen in serie zetten.
- Voeden met 9V en met een speciaal IC de -9V maken
- Een kant en klaar ding van bv Traco. Dat zijn geisoleerde voedings blokjes die in de industrie veel worden gebruikt
- Je schakeling aanpassen
- Toch maar 2 batterijen gebruiken
Dank, heb na goed rondkijken , het schema gezien waarbij je van 18v , via opamp het gewenste krijgt.
Zou je me evt ( wat mij aanspreekt)een type of linkje van de juiste traco kunnen geven. Ben nu zelf gelijk hard opzoek.
Maar zeker super bedankt voor de ( snelle ) reactie.
Mvg erik
Ga het schema evt even netjes maken via sPlan. (Heb nu een hoop gekrabbel op blad en een 'pretboard' met veel opties.) Het is een delay schema met bbd (bl3208).
En hier uploaden
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Gaat eigenlijk het meest om het gebruik van 2 9v baterijen te omzeilen
okee, en wat zou er dan in de plaats moeten komen?
* uraniumcel
* windturbine(s)
* waterstofcel(len)
* tredmolen met paard/ezel/... (zoals recentelijks aangedragen in een ander draadje)
* zonnepanelen
* netvoeding
* ...
En inderdaad, laat eens zien welke schakeling er dan wel dient te worden gevoed?
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is zinloos als ik niet eerst weet hoeveel stroom het ding moet kunnen leveren (pas op die traco dingen zijn erg prijzig) Is het schema niet gewoon aanpasbaar naar singel rail ? Plaats dat eens hier of is het super geheim wordt aan gewerkt lees ik net
Ik heb zo,n apparaat liggen voor 12 naar 9.
Maar ik merk aan de toon dat ik dit zelf maar eens ga uitzoeken.
Fijne avond.
Mvg
Erik
Geen windmolen denk ik dan.
Ik gok erop dat er een schakeling achter die DC/DC-converter zit. Hoeveel stroom gebruikt die?
Wat is trouwens de lol van DC/DC-converter die niks converteert? Deze is 5V in en 5V uit.
Op 11 februari 2023 21:38:10 schreef plura:
Beste ,ik ben bezig met een schakeling. Hiervoor moet ik + 9 en -9 en massa realiseren, hoe kan ik dat ( zonder 2 9v baterijen te gebruiken en 2 condensatoren om massa te realiseren) doen. Gaat eigenlijk het meest om het gebruik van 2 9v baterijen te omzeilen. Alvast dank
Erik
Eenvoudiger kan ik het niet maken, zonder dat je meer eisen op geeft.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
@topicstarter: neem me niet kwalijk als ik me eventjes liet gaan. Nu wat ernstiger, dus:
Ik sluit me graag aan bij @buzzy: als er om netvoeding wordt gevraagd, dan is zijn schets het beste dat we kunnen aanbieden, zonder meer informatie.
Bovenal zouden we moeten weten hoeveel stroom er nodig is, die vraag werd dan ook onmiddellijk gesteld, en later nog herhaald.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 11 februari 2023 22:21:59 schreef Hensz:
Wat is trouwens de lol van DC/DC-converter die niks converteert? Deze is 5V in en 5V uit.
Dan is 'ie waarschijnlijk geïsoleerd. Anders zie ik ook geen nut.
Buzzy , bedankt voor het antwoorden en je schemaatje.( ga geen netvoeding gebruiken ).
Wil een ieder die het toch serieus heeft genomen dat ik ontwetend ben bedanken.
En graag deze topic sluiten.
Mvg
Erik
fred101
Golden Member
Dit blokje kan van 9V een +12, nul en -12V maken. Er bestaan misschien ook 9V versies maar je schema naar 12V aanpassen of er een 78L09 en 79L09 bijplaatsen kan ook.
Nogal lange tenen ? Wij kunnen toch niet wetend dat je een leek bent ?
fred101
Golden Member
Op 11 februari 2023 22:21:59 schreef Hensz:
Die worden puur als isolatie gebruikt. Ik heb hier nu een Rolls Royce controller liggen waar er 11 opzitten. bv 5V in en 5V uit. Dat is om alle in en uitgangen te scheiden van de rest. (can bus, usb, com, DVI etc)
Hhh zeker , geen sok die ik nu nog pas:).
Hierbij een fotootje van het juiste apparaatje dat ik heb 12 v naar 9v
Dit compenseert denk ik het vorige fotootje.
En ik zal me evt volgende keer beter voorbereiden met een vraag ,waarbij ik gelijk het schemaatje plaats.
Fijne groet electrerik
fred101
Golden Member
Dus je hebt 12V, wil daar 9V van maken en daar weer +9/0/-9V voor een schakeling die "18V" moet hebben (+9/-9 met de 0 referentie in het midden)
Als je nu het schema van je schakeling eens plaatst kunnen we voor je kijken of er een simpelere oplossing is zonder meerdere conversies.
Thevel
Golden Member
Als de schakeling niet veel stroom trekt zul je ook zoiets kunnen bouwen.
Als je een stabiele + en - 9V wil zet je er een 78L09 en een 79L09 achter.
KGE
Golden Member
Op 11 februari 2023 23:01:49 schreef plura:
Hhh zeker , geen sok die ik nu nog pas:).Hierbij een fotootje van het juiste apparaatje dat ik heb 12 v naar 9v
Dit compenseert denk ik het vorige fotootje.
En ik zal me evt volgende keer beter voorbereiden met een vraag ,waarbij ik gelijk het schemaatje plaats.Fijne groet electrerik
Misschien kun je van hetzelfde merk DC/DC converter ook een versie vinden met twee uitgangsspanningen (+ en - 9 Volt)? Ben je in één keer klaar.
Of je neemt twee van deze en gebruikt de ene voor +9 Volt en de andere voor -9 Volt (op voorwaarde dat deze DC/DC converters geisoleerd zijn)
[Bericht gewijzigd door KGE op (12%)]
Paulinha_B
Honourable Member
Zolang de stroomafname niet wordt gemeld zijn dat allemaal mooie ideetjes waarvan de bruikbaarheid niet kan worden ingeschat. Ofwel is het te weinig ofwel te veel, slechts een waterkans dat het er precies midden op is.
het blijft vaag waar dit voor moet dienen. En het blijft ook vaag wat het uitgangspunt is. Je wilt geen 2 blokbatterijtjes, en ook geen netvoeding. Maar wat is dan wel het startpunt voor de voeding?
KGE
Golden Member
Op 11 februari 2023 22:12:42 schreef plura:
Het is een delay schema met bbd (bl3208).
Dat IC heeft slechts een enkele voedingsspanning nodig. Misschien kun je ook de opamps op een enkele spanning laten werken?
fred101
Golden Member