Zijn brugcellen aan beide kanten te koelen?

Kruimel

Golden Member

Zojuist ontdekte ik dat ik met het layouten van een PCB'tje een brugcel verkeerdom heb geplaatst. Nu heb ik voor het prototype dit kunststukje in elkaar gedraaid (hij komt op een koelblokje dat er nu om begrijpelijke redenen niet op zit):

Op zich geen drama, ik layout aanpassen is geen drama, maar kan je een brugcel ook aan de "voorkant" koelen? Geen van de datasheets die ik er op nasloeg noemde aan welke kan het component gekoeld dient te worden. Weet iemand hoe zo een platte brugcel mechanisch in elkaar zit en of frontaal koelen een oplossing is?

vergeten

Golden Member

Ik vermoed dat de ingebouwde diodes in het midden tussen voor en achterzijde zitten.
Om daar achter te komen zul je er een mechanisch moeten slopen.

Warmte gaat alle kanten op dus aan 2 kanten koelen lijkt me beter, maar daar is op die pcb geen ruimte voor.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

andere brugcel? de pinout heb je best wat keuze in..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Kruimel

Golden Member

Bestaan er gespiegelde brugcellen? Eerst dacht ik dat dit zo was en ik gewoon het verkeerde merk had gekozen, maar ik heb er geen gevonden met deze pin spacing (5,08mm) die andersom was, noch in mijn voorraad, noch bij een leverancier. Ik heb wel brugcellen in een andere maat die andersom zijn.

Op 15 februari 2023 00:07:58 schreef vergeten:
Ik vermoed dat de ingebouwde diodes in het midden tussen voor en achterzijde zitten.

Ik heb geen idee, ook niet of er een metalen substraat is om de warmte te verdelen. De KBU type brugcellen lijken allemaal te verschillen in dikte en in de plek dat de poten zitten ten opzichte van het midden. Het is eigenlijk best verbluffend hoe zeer ze verschillen eigenlijk.

Om daar achter te komen zul je er een mechanisch moeten slopen.

Daar rekende ik al een beetje op, en ik ben niet bang een goedkoop component te slopen voor deze kennis, maar ik wil deze schakeling eerst testen voor ik daarmee bezig ga (en als iemand anders dat toevallig al had gedaan is het makkelijk natuurlijk).

benleentje

Golden Member

Ik heb hier een paar van da soort brugcellen in een bakje. Sommige hebben aan de kant waar de tekst staat een soort verdikking daar waar de pootje naar binnen gaan. OOk kan je zien dat de pootje niet in het midden zitten bij alle typen die ik in het bakje heb. De pootje zitten meer aan de kant waar de tekst op de behuizing staat en als dat is de voorkant. De andere kant is de kant die tegen een koelplaats moet komen. Het is dus niet de bedoeling om aan 2 kanten te koelen anders zat zo een verdikking er niet.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Arco

Special Member

Ze bestaan inderdaad in beide uitvoeringen...

Het metalen frame waar de dies van de diodes op zitten zit aan 1 kant, dus waar je koelt maakt zeker uit...

https://i.stack.imgur.com/7tvvN.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op woensdag 15 februari 2023 09:40:28 (50%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

De thermische weerstand tussen waar de warmte vandaan komt en het bedoelde koelvlak is vaak 10x kleiner dan als je aan de verkeerde kant probeert te koelen.

Ik zou hem op 90 graden ombuigen en de koelvin aan de juiste kant monteren. Edit: Ah! Ik zie nu pas dat je een andere oplossing had gevonden. Ook mooi! :-)

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 15 februari 2023 10:42:35 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Slopen is toch nergens voor nodig? Stuur er flink wat stroom doorheen - maar niet TE veel, natuurlijk - en meet de temperatuur aan elke kant.

Arco

Special Member

Slopen hoeft ook niet, gewoon de juiste brugcel erin zetten... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 15 februari 2023 09:59:18 schreef Paulinha_B:
Slopen is toch nergens voor nodig? Stuur er flink wat stroom doorheen - maar niet TE veel, natuurlijk - en meet de temperatuur aan elke kant.

Voor elektronici zijn warmteberekeningen een eitje!

Een warmtebron is een stroombron en een condensator. De warmte afvoerpaden zijn weerstanden. Maar als je de die op zeg 150 graden gaat houden, kan je dat beschouwen als een spanningsbron.

Als je nu je spanningsbron met twee weerstanden, 1 van 1k naar rechts en 1 van 10k naar links met je multimeter gaat meten, dan zal je vrijwel dezelfde spanning meten: Geen verschil! Je moet een temperatuursensor tussen je brug en een koelvin plaatsen en dat aan twee kanten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henk H.

Golden Member

Toevallig heb ik ergens een schakeling met brugcel slingeren ergens, daar zat een koel lichaampje van boven over de brugcel geschoven met contactvlakken aan de voor- en achterkant.

Zal qua koeling natuurlijk niet zoveel doen als montage op een koellichaam, maar als er niet teveel warmte afgevoerd hoeft te worden (en je voldoende ruimte hebt) kan dat misschien?

Arco

Special Member

Waarom zou je allerlei kunstgrepen toe gaan passen als de juiste brugcel gewoon te koop is?... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@Arco: Misschien om niets te moeten kopen als er al een geschikte component beschikbaar is? Nuja, geschikt, mits enig knutselwerk dan. Leve de hobby!

@rew: okee, als ik het eventjes bekijk als de "thermische wet van ohm" dan kan er pas spanning=temperatuurverschil optreden als er stroom vloeit, in dit geval dus het afvoeren van warmte uit de brug. Ja, akkoord. Maar als er elektrische stroom door de brug gaat, dan ontstaat er toch warmte, en die wordt toch altijd afgevoerd? Zoniet zou de brug niet lang leven. Misschien kan het voor de meting nuttig zijn om koellichamen tegen de brug te klemmen, om de "stroom" te vergroten, daarmee zou ook het temperatuurverschil toenemen.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op woensdag 15 februari 2023 11:01:38 (66%)

Kruimel

Golden Member

Op 15 februari 2023 09:20:08 schreef Arco:
Ze bestaan inderdaad in beide uitvoeringen...

[bijlage]
[bijlage]

Het metalen frame waar de dies van de diodes op zitten zit aan 1 kant, dus waar je koelt maakt zeker uit...

[afbeelding]

Kijk, dat zijn de resultaten waar ik naar zocht! Zo een component openen klinkt makkelijk, maar is in de praktijk erg rommelig, zeker als alles is ingegoten. :)

Ik vermoedde al dat het ding niet symmetrisch zou zijn, maar dat bevestigt het. Overigens heb ik ook talloze plaatjes gevonden van brugcellen die op één of andere manier omgekeerd waren, maar als ik de datasheet opende waren ze meestal toch andersom. Ik kwam er één tegen, daar toonden ze in de mechanische tekening de achterkant:

Ik heb het vermoeden dat de auteur van deze datasheet ook ergens in de war is geraakt en het zichzelf makkelijk heeft gemaakt door er gewoon "backside" boven te zetten. Ik heb geen andere brugcel in deze GBU stijl gevonden die de plus "links" had en en geen enkele in de KBU stijl die de mijne heeft (al is dat alleen een dikkere variant zo ver ik kan zien).

Op 15 februari 2023 03:01:34 schreef benleentje:
De andere kant is de kant die tegen een koelplaats moet komen. Het is dus niet de bedoeling om aan 2 kanten te koelen anders zat zo een verdikking er niet.

Deze brugcellen hebben deze verdikking echter niet, daarom dat ik het vraag. Ik heb ook wel van die dingen met zo een randje en dan is het duidelijk (en dan valt het ook meer op als je met de footprint bezig bent, want dan staat je koellichaam op de pads).

Op 15 februari 2023 10:29:22 schreef rew:
[...]Voor elektronici zijn warmteberekeningen een eitje!

Een warmtebron is een stroombron en een condensator. De warmte afvoerpaden zijn weerstanden. Maar als je de die op zeg 150 graden gaat houden, kan je dat beschouwen als een spanningsbron.

Als je nu je spanningsbron met twee weerstanden, 1 van 1k naar rechts en 1 van 10k naar links met je multimeter gaat meten, dan zal je vrijwel dezelfde spanning meten: Geen verschil! Je moet een temperatuursensor tussen je brug en een koelvin plaatsen en dat aan twee kanten.

Dat is een betere uitleg dan waar ik in de tussentijd op aan het broeden was, ik denk dat een temperatuursmeting hier inderdaad weinig informatie gaat opleveren.

eSe

Honourable Member

Een koelplaat aan 1 zijde monteren, een stroom door de brug, temp meten.
Dan koelvin aan andere zijde van de brug, zelfde stroom erdoor sturen en temp meten. Zou dat een verschil opleveren?

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

@rew suggereerde om de temperatuurvoeler tussen de brug en de koelvin of -plaat te stoppen. Dat klinkt goed, het lijkt me alleen niet zo eenvoudig te realiseren, mechanisch.

Arco

Special Member

Je hoeft alleen de temperatuur van de brugcel zelf te meten, ingewikkelde meetconstructies is niet nodig.
(hoe lager de temperatuur hoe beter de koeling)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dit heeft mijn collega vroeger bij en reparatie eens gehad, de "nieuwe" brugcellen lagen in hetzelfde bakje. Dat was best wel jammer van een dure eindversterker.

Oorzaak bij de inkoper, beste man was terug gebeld dat het bestelde type niet leverbaar was en er wel een vergelijkbare geleverd kon worden. Zonder iets door te geven zo in het bakje. Inkoper wist eigenlijk ook niet wat er aan de hand was. Na een fikse vergoeding voor de klant mochten we vanaf die tijd weer zelf bestellen. En de opdracht naar inkoop faxen.

Op 15 februari 2023 12:54:00 schreef Arco:
hoe lager de temperatuur hoe beter de koeling

En voor het koellichaam geldt: hoe warmer het koellichaam hoe beter de koeling.

Arco

Special Member

Verschil koellichaam en brugcel mag maar heel klein zijn, anders deugt de koelpasta niet...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heeft je brugcel wel koeling nodig? Hoe heter die dingen worden, hoe efficiënter. Binnen redelijke grenzen uiteraard >:)