ik 'had' een probleem met mijn 1991 ford.
die zijn tank was altijd vol, na 4-5 ritten was die half vol, daarna was die ineens leeg, dan weer volledig vol, 5min later 3/4de...
de tank springt heen en weer. ik wou de tankvlotter al bestellen maar die zijn moeilijk te vinden en iemand zei me dat het meestal in het dashbord zit.
aangezien er een stokoud model inzit, wou ik dat veranderen. ford is natuurlijk ford niet als het NET NIET zou passen
.
ik had al een ohmmeter in de bekabeling geprutst en de tankvlotter staat stabiel op 113,9-114ohm (als je wat heen en weer schut in de auto).
dus heb ik hier 2 units naast elkaar, de bovenste ford sierra 1.8TD 1991, de onderste ford P100 1.8TD 1991. de P100 is in feite een transit met een halve sierra cabine erop.
nu bij het uitzoeken van de bekabeling (compleet andere connector, verschillend aantal draden EN ze zitten allemaal op een andere plaats) viel mijn oog dat die kleine print links onder tussen de brandstofmeter en de brandstofvlotter zit. en die takt + en massa af van de temperatuurmeter.
iemand ene idee WAT het zou kunnen zijn, de print uittekenen is zo makkelijk niet aangezien er velcro op de achterkant gelijmd zit (en t is goeie lijm) waarmee die op de behuizing vast hangt.
er zitten ook diverse componenten in monsterkleur in dat ik niet kent (rechts boven), en dan die kleine vlekjes tussen die weerstanden.
het is alvast de dader van het probleem, de tank gaf niks aan (minder dan niks eigenlijk) en bij tikken tegen de print ging die ineens weer naar halfweg. en duurt dat HEEEEEEEEEEEEEEEEEEL lang.
dat ding lijkt iets van vertraging te veroorzaken
andere unit erin, brandstofmeter komt binnen de 20seconden op niveau
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Die kleine gele vlekjes zijn ceramische condensators. Dat ding rechtsboven weet ik niet, ik denk een halfgeleider. Ik heb diodes gezien in het zwart zonder opdruk met de kathode aan die schuine kant. Misschien een zener of TVS ? Heb je gemeten ?
Je kunt zoiets kleins als dit ook gewoon doorpiepen om de verbindingen te vinden. Ik doe dat regelmatig zo bij multilayer smd pcbs.
orginele tank vlotter is waarschijnlijk vervangen door een elektronische variant in het verleden .
om de boel toch werkend te krijgen zit dat printje er tussen
Op 13 maart 2023 09:50:07 schreef klaasy:
orginele tank vlotter is waarschijnlijk vervangen door een elektronische variant in het verleden .
om de boel toch werkend te krijgen zit dat printje er tussen
dat printje is origineel ford, de draden zitten op de originele folie geklemt, en het 'printspoor' van vlotter naar meter is onderbreken met die 2 aftakpunten erop.
electronica vlotter is haast onmogelijk, ford heeft ENKEL voor dit model een speciale tank gebouwd met eigen vlotter. alternatieven zijn er niet. die P100 heeft een eigen speciale zekeringkast en kabelboom. ook al is die half ford sierra, quasi niks is uitwisselbaar.
ik kan het weten, zit een sierra motor erin, en heb de sierra bak, en sierra vooras kunnen meenemen. ook het sierra stuurhuis met servo kunnen inbouwen, want de poelies tussen beide motoren verschillen.
de dynamo ook kunnen meenemen want de P100 dynamo was anders. aansluiting van de dynamo anders, dus heb de kabelboom mogen verknippen. ook de kabelboom is verknipt voor de achteruitrijschakelaar en de starterbekabeling. en nu sinds gisteren is de kabelboom dus ook verknipt om die connector voor het andere dashboard erop te steken.
als de tankvlotter ooit kapot gaat, zal er een andere in moeten, die ik zal moeten aanpassen aan de tank, en connectoren aan kabelboom wisselen.
de ford sierra zijn vlotter zit namelijk in het midden, bij een P100 zit die op de zijkant (ook nog eens voor diesel en benzine op verschillende plaats, dus ook NIET uitwisselbaar.
ik rijd nu rond zonder dat printje, en ik denk toch dat de benzine meter het doet. als ik zonder val, terwijl die nog halfvol aanduid, werkt het dus niet en heeft dit printje dus dat nut
het IC is een dual opamp en met die dikke transistor zou het me niet verwonderen als dit ofwel een vertraagmodule is voor bewegende brandstof tijdens het rijden OF een omzetting van de ene weerstandreeks naar de andere
voorbeeld: leeg 10ohm, vol 200ohm => vol 90ohm, leeg 500ohm
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Is dat printje niet gewoon kapot ? Die onderdelen zijn snel getest. Opamp op een breadboard prikken, de rest kun je met een multimeter wel testen. De zener met een labvoeding en een weerstand.
ik vermoed dat de condensatoren uitgedroogt zijn en dat de opamp gek wordt van al die boord storingen.
had niet eens eens pcb verwacht daar en zeker niet in een 30jaar oude mechanische diesel. ik rijd net met die oude dingen omdat er geen electronica in zit die kapot kan (behalve de autoradio dan).
printje ga ik niet herstellen, wou gewoon weten ofdat iemand het nut kende ervan
Had je niet ooit hele arduino's in de auto met extra displays enzo?
Of verwar ik je nu met een andere CO-er?
men eerste golf diesel had die arduino met display in het dashboard ja.
men volvo erna had zo een arduino met display op de LPG tank zitten
men 2de golf benzine kreeg dan ook een verkleinde versie van dat display
en nu heb ik een ford waar de arduino al heeft ingezeten en stabiel 29liter weergeeft. waardoor ik WEET dat de vlotter goed is, en het probleem dus in het printje zit. zie alleen het nut niet in van dat pcb terwijl die sierra tellerunit zonder pcb ook gewoon werkt.
die heb ik ontworpen en doen het perfect 
men benz vroeger had ook een boordcomputer, top ding, verbruik 3,3L en een autonomie van 1500km. alleen.... na 700km stond ik te tanken en was het verbruik 6-7liter
[Bericht gewijzigd door fcapri op (17%)]
Leuk bedacht en gemaakt, een arduino in dat goilf diesel dashboard!
Een van mijn vroegere auto's was een Passat diesel, die had het zelfde dashboard.
Daar had ik ook wel wat aan gemodificeerd maar toen bestond de arduino nog niet 
Van mijn huidige V70 is het binnenste deel van de klokken al een lcd display.
Is dat printje niet een gestabiliseerde voeding voor het IC en een levelshifter/amplifier om een enkele tankmeter in het ganse gamma met de verschillende versies van de tankzender te matchen? Mocht je data van beide tankzenders (vlotterpotmeters) kunnen bemachtigen weten we al misschien iets meer. Stel dat beide meters in de dash dezelfde zijn, dan moet het verschil in tankzenders tussen de Sierra en de P100 te vinden zijn en heeft Ford dit adaptertje voorzien om toch dezelfde tankmeter te kunnen gebruiken in hun dashboards.