SONY KDL40NX700 stopt en start weer op

Sinds enige tijd kijk ik naar een SONY KDL40NX700.
Ik kreeg de TV en werkt prima. Nu gebeurt het op onregelmatige tijden, dat het toestel uitschakelt en meteen weer opstart alsof het net aangezet wordt, dus eerst logo in de omlijsting aan etc. Dan gaat het weer dagen goed. Er zit wel een timer op.
Voor zover ik weet heb ik die uitgezet. Het euvel is niet te voorspellen.
Is dat een bekend verschijnsel?
In de tijd van de beeldbuis tv's had Sony nogal last van onderdelen die zich loswerkten in de diverse prints. Is dat bij deze toestellen misschien ook nog het geval?

Dit lijkt op voedingskwestie of moederbord. Maar uit te sluiten dat backlight problemen dit veroorzaakt kan ook.. meten is weten in dit geval..

PS: Al eens fabrieksreset of software update uitgevoerd?

Controleer of je via het service menu een foutlijst kunt zien met welke fouten er opgeslagen zijn. Staan er meerdere in dan de lijst resetten en weer bekijken als er weer een reset van het toestel plaatsvindt.

Op 16 maart 2023 00:03:02 schreef william1967:
Controleer of je via het service menu een foutlijst kunt zien met welke fouten er opgeslagen zijn. Staan er meerdere in dan de lijst resetten en weer bekijken als er weer een reset van het toestel plaatsvindt.

De lijst is blanco, geen opgeslagen problemen dus.
In de lijst staat ook een item wat betreft backlight, maar daar staan ook geen melding

[Bericht gewijzigd door buzzy op 16 maart 2023 18:06:29 (11%)

Klinkt als een power supply die primair een probleem heeft, netschakelaar al eens bekeken? Losse contacten op de voeding misschien?

Op 16 maart 2023 21:33:58 schreef william1967:
Klinkt als een power supply die primair een probleem heeft, netschakelaar al eens bekeken? Losse contacten op de voeding misschien?

Ik ga in die richting zoeken en neem ook het netsnoer mee in het onderzoek. De fout treed meestal eenmaal op en blijft dan weer een of meer dagen weg.

Op 16 maart 2023 21:43:59 schreef buzzy:
[...]
Ik ga in die richting zoeken en neem ook het netsnoer mee in het onderzoek. De fout treed meestal eenmaal op en blijft dan weer een of meer dagen weg.

Het toestel valt nog steeds uit, soms tweemaal op een avond. Er zit geen vaste tijd aan.
De firmware is de laatst uitgebrachte versie en na januari 2022 zijn de updates gestopt en niet meer beschikbaar.

De sequence is:
Normaal beeld en geluid, goed contrastrijk beeld, ook meteen na inschakelen.
Als de fout optreed wordt het scherm zwart en verdwijnt het geluid. De groene indicatieled blijft nog een seconde of zo aan en dooft dan. Een seconde of wat later gaat de groene led weer aan en start het toestel weer in als werd de netschakelaar bediend. Het logo in de omranding gaat aan, de Sony pingel klinkt en het toestel start zonder problemen op. Je hoort ook een (net-)relay klikken. Het toestel werkt dan weer normaal. Een functie als teletekst is weer uit.
Vandaag gebeurde het fenomeen tweemaal binnen een uur.
Ik heb de docu en als ik om te beginnen het blokschema kijk, dan zou de besturingsprocessor het relais uit kunnen schakelen.
Ik heb nog steeds niet gemeten, ik weet dus nog niet wat er weg valt.
Misschien dat iemand het beschreven symptoom ook een keer meegemaakt en gerepareerd heeft, dat zou wat zoek en afwachtwerk kunnen schelen.
Om te meten heb je bijna een meetinstrument met een hold functie moeten gebruiken (heb ik), temeer omdat het toestel gewoon weer voor onbepaalde tijd uitstekend functioneert.
Als de processor een fout constateert geeft de rode stand-by led een diagnose/aanduiding door een aantal malen te knipperen. De rode led komt niet in actie.

Blijft op moment van uitvallen beeld nog wel op scherm ( in het donker) zichtbaar?

Op 15 april 2023 10:53:38 schreef smd:
Blijft op moment van uitvallen beeld nog wel op scherm ( in het donker) zichtbaar?

Dat uitvallen duurt maar heel even. Ik denk niet dat het ten gevolge van het uitvallen van het backlight is.
Ik moet eerst eens uitvinden of het uitvalt en dat het toestel dan afschakelt of andersom.
Je weet niet wanneer het gebeurt en dan is het secondenwerk en start het toestel opnieuw. Even met bijv. een zaklicht kijken of er wel beeld is en geen achtergrond verlichting heb je nauwelijks de kans voor.Ik weet ook nog niet of het toestel een uitschakelvolgorde heeft, op het moment dat het echt met de netschakelaar wordt uitgezet en de voedingselco's nog niet leeg zijn.
In de werkplaats zou je een andere voedingsprint er in zetten en afwachten, Zo'n print heb ik helaas niet.

De TV kan ook als gevolg van te hoge/ lage Backlight stroom in beveiliging gaan..

Op 15 april 2023 19:10:36 schreef smd:
De TV kan ook als gevolg van te hoge/ lage Backlight stroom in beveiliging gaan..

Dat geloof ik direct, evenwel gaat het toestel meteen weer aan en kan dan dagen goed spelen. De rode led geeft ook geen foutcode af (aantal malen geknipper)
Mijn vorige TV die had wel last van teruggelopen led intensiteit, maar schakelde daar niet op af. Wel was het beeld daarvan pas na een paar minuten op normale sterkte. Deze Sony is meteen bij opstart op volle helderheid.
Het zou gemakkelijker voor de diagnose zijn als de TV in protectie ging.

In service menu niets te vinden qua error history??

Je oude TV kan dan geen LED geweest zijn, want LEDs komen direct op sterkte, CCFL moet IDD opkomen met helderheid

Het lijkt een vreemd verhaal, maar op de Sony was een Humax videorecorder iHDR-5400C aangesloten op de HDMi en ook een actief speakersetje via de optische uitgang.
De de video stond bijna altijd op standby.
Ik kijk niet zo vaak video en heb beide stekers eruit getrokken. Wie schetst mijn verbazing dat de TV alweer weken lang ongestoord verder speelt..........

Misschien valt het toestel uit na een paar liefdevolle tikjes met de achterkant van de schroevendraaier op de achterkant van het toestel.