Bij ome ali kwam ik dit apparaat tegen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005005210452315.html?spm=a2g0o.detail.…
Ik vraag me af of dit nu iets is. Heeft iemand ervaring met dit ding. Op het werk gebruiken we thermische kamera's om te kijken welke kabels het zwaarste belast worden. Die werken heel goed. Alleen kosten die dan ook serieuze hoop geld.
Als dit in verhouding spotgoedkope apparaat dat ook kan, en dat dat zou me niets verbazen, zou dat een leuke aanwinst zijn. Die spotgoedkope spectrum analyzers en VNA's doen het voor het geld dat ze kosten ook helemaal niet zo verkeerd tenslotte.
Kun je net zo goed een FLIR one pro kopen...
Kosten iets meer, maar specs zijn gelijkwaardig en heb je wel iets wat bekend is..
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De resolutie is nogal laag. Ik heb een Seek met 640x480 en hij kan een gewoon beeld over het IR beeld leggen en is scherp dicht bij genoeg voor pcbs. Let ook op de snelheid anders is het erg lastig om op een deel van een PCB te "richten" Die Seek is wel meer dan 600 euro maar werkt echt goed en heeft me al een paar keer geholpen om een defect component te vinden.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
De chinese exemplaren hebben dan een sensor met een 28x40 resolitie of zoiets. Die sensoren zijn heel goedkoop tegenwoordig. De sensor van een FLIR ONE is een belangrijke kostenpost.
De FLIR dingen voor op de telefoon: Ik heb er 1. Ik vind de service maar matig: Ik heb het ding gekocht. Blijkt de app te weigeren om te werken met mijn telefoon. Zou met iedere moderne telefoon moeten werken, dus ik koop een nieuwe telefoon. werkt ook niet. Dus ik denk: Eigenlijk is een wat groter scherm dan een telefoon wel handig in deze applicatie, dus ik koop gewoon een tablet. Werkt ook niet. Dan kan je zeggen: Eigen schuld, dikke bult: Had je maar in de compatiblity lijst moeten kijken. Maar van 1 van de apparaten had ik het echt niet kunnen weten. (ik vond later pas de lijst met eisen).
Maar de boel werkt dus niet met het android OS van vorig jaar, je moet echt de allermodernste hebben. En het stelt ook nog allerlei eisen aan de hardware die je niet zomaar in het spec-sheet van de telefoon of tablet terugvind.
En support geeft daarna "niet thuis". Zowel via de officiele route als: Mijn neefje werkt bij FLIR en heeft de ontwikkelaar aan z'n jasje getrokken. En... niet thuis. Geen reactie.
Op 9 april 2023 22:12:16 schreef High met Henk:
Kun je net zo goed een FLIR one pro kopen...
Kosten iets meer, maar specs zijn gelijkwaardig en heb je wel iets wat bekend is..
Ruim 4x meer is net wat meer dan *iets* 
Ik heb een tijdje geleden een Infiray P2 Pro gekocht.
Net op tijd blijkbaar, want sinds Mike er een filmpje over gemaakt heeft: https://www.youtube.com/watch?v=YMQeXq1ujn0 Is het ding toch wel wat in prijs gestegen.
Wat ik fijn en relevant vond toen ik voor privé een Seek koos was een instelbare focus.
Die maakt in mijn beleving voor ons soort werk veel verschil, hoewel het met modernere sensoren en optica mogelijk minder relevant wordt.
Kun je daar ook printspoortjes enzo mee zien Sine?
Voor gewoon een hebbedingetje waar ik misschien wel eens een pcb'tje mee wil zien en eens kijken hoe de isolatie van mijn huis ervoor staat vind ik dat ding van Fred101 wel behoorlijk duur. En dan is dat alleen maar een camera. Om dat te gebruiken is er ook een smartphone nodig.
Dan vind ik dat aliding toch wel handiger. Een standalone oplossing alleen wel met een lagere resolutie idd. Maar een stuk betaalbaarder.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
De mijne heeft geen telefoon nodig. Hij heeft een vrij groot touchscreen. Als ik wat koop dan moet het heel lang mee kunnen gaan dus ik wilde niet het gezeik wat REW had met apps of telefoons die te oud zijn.
Daarnaast was het een bedrijfsmatige aankoop en dan kijk ik vooral naar hoe vaak ik hem gebruik en hoeveel het toevoegt, of of ik daardoor dingen kan die ik zonder niet of lastiger kan.
Ik had bv laatst een reparatie waarbij een spanning langzaam inzakte van 28V naar 12V, over die calibrator, jij had daar nog uitgebreid op gereageerd. Camera op het PCB gericht, 2 tantalen, eentje koud, de tweede licht geel op, die was dus warmer. (als ik het goed onthouden heb een graad of 10-15 warmer). Ding eraf gehaald en getest, begon te lekken boven 12V. Daar kom je met gewoon meten niet snel achter. Er staat 12V, dat is te weinig maar tantalen gaan meestal short dus die verdenk ik niet gelijk. Dat zal met deze waarschijnlijk op de duur ook gebeuren maar had ik op dat moment niets aan. Ik moest toen de fout vinden, niet over een half jaar
Met de camera was het direct zichtbaar.
Maar, het is niet iets wat je altijd kunt gebruiken. Als er iets flink heet is wat heet hoort te zijn dan is de thermische resolutie laag. Als dat hete ding 80 graden is dan is dat wit, het koudste 20 graden is dan blauw. Als er iets 35 graden is valt dat veel minder op dan wanneer dat het heetste onderdeel is want dan is 35 graden wit. Daarnaast moet eigenlijk alles mat zwart zijn. Maar dat is het nooit. Een wit PCB wordt gezien als iets wat heel heet is, alu kleurige koelprofielen idem. Je kunt dat oplossen door het met zwarte tape te maskeren of met een stift zwart te maken.
De mijne kan een gewoon beeld over het IR beeld leggen, dat is voor mij heel belangrijk, zonder dat en met een lagere sensor en beeldscherm resolutie kun je geen onderdelen onderscheiden wat zo'n Chinees compleet onbruikbaar maakt bij SMD PCBs en waarschijnlijk ook bij kleine through hole PCBs. Ik kan die beelden ook tov elkaar verplaatsen wat nodig is omdat ze anders alleen op een bepaalde afstand matchen.
Hij heeft ook een paar "temperatuur aangeef markers". Ik kan kiezen tussen min/max, max, vast in het midden of 3 tegelijk.
Dat zijn allemaal dingen waar je niet aan denkt maar net het verschil maken tussen een bruikbaar stuk gereedschap en een leuk speeltje waar je eigenlijk niet echt wat aan hebt. (een short MOSFET die 100 graden is vindt je zonder camera ook wel.
Door al die functies en de dynamische thermische resolutie kan ik een circuit zien opstarten. Als alles even koud is dan zie je traces en ICs al geel oplichten als ze een paar tiende warmer worden. Je ziet een circuit zo mooi "wakker" worden. Zo vond ik een short pin bij een asic. Die lichte direct na inschakelen wit op terwijl alles nog koud was. Dat soort details zie je alleen met genoeg sensor, thermische en beeldscherm resolutie.
Op 9 april 2023 21:46:34 schreef Ex-fietser:
Als dit in verhouding spotgoedkope apparaat dat ook kan, en dat dat zou me niets verbazen,
Is zo te zien een beetje blokkerig beeld een Flir One werkt een stuk mooier.
In tegenstelling tot wat Rew schrijft werkt mijn opzetcam wel in een keer goed. Ook de Flir software uit de App Store doet het prima. Met de cursors kan je ook diverse probes doen om de temp te laten zien. Mooi ding ik zou niet voor zo'n chinees gaan.
Foto https://www.circuitsonline.net/forum/view/160553#highlight=flir+one