Hallo,

Bij mijn oude auto zijn de kabels naar de achterruitverwarming (in 3e deur/klep) doorgebroken.
Als ik de kern (litze-bundel) van een van de stompjes opmeet en wat met pi goochel, lijkt de doorsnede van die toe-/afvoerkabel 1,5mm2 te zijn.
Als ik de weerstand van het verwarmingsraster meet (digitale mm) kom ik op 1,9 Ohm.
Zou dan dus betekenen dat er 6A. wordt afgenomen (12V. boordnet).

Vraag1: lijken deze waarden plausibel?
Vraag2: is geschikte eenaderkabel ook als spiraalkabel beschikbaar?
(ik wil er nieuwe stukjes tussen zetten en daarvoor spiraalkabel gebruiken i.v.m. de bewegingen bij het openen/sluiten van de 3e deur).

Dank van electronono

t kan ook zijn dat de dunne bebakeling als stroom begrenzing werkt.

bij mijn golfjes ook altijd gehad dat de kabel brak, en ik zag er gewoon een ander stukje kabel tussen. ook spiraalkabel zal uiteindelijk breken.
1,5mm² lijkt mij wel meer dan genoeg, het stukje dat je tussensteekt is ook maar heel dun en het verschil tussen 0.1mohm en 0.07mohm op 10cm zal niks uitmaken

het voordeel is ook, wanneer je het gebruikt, is het aan het vriezen, en dan raakt de kabel zijn warmte ook wel makkelijker kwijt aan omgeving.

Indien mogelijk een lusje erin maken. (bijv. 5cm naar links en weer terug 5cm naar rechts)
Het gaat erom om de beweging over een zo groot mogelijk kabeldeel te verdelen, zonder lus buigt de kabel altijd sterk en op exact dezelfde plaats.

Joe oud is je auto? Ik heb in auto's tot 18 jaar oud gereden en nog nooit een kabelbreuk gehad bij 1 van de deuren.of achterklap met raam. Als er als na zeg 15 jaar een keer een kabelbreuk is dan was het zo slecht nog niet om daar meteen maar iets aan te hoeven veranderen.

het hangt natuurlijk nogal af van hoe vaak je de achterklep gebruikt. zat volk die dat amper doen, spul op de achterbank en rijden. kabels in de portieren breken ook amper, terwijl het bestuurders portier elke rit 2x word gebruikt minstens.

Op 18 april 2023 17:29:53 schreef testman:
... kabels in de portieren breken ook amper, terwijl het bestuurders portier elke rit 2x word gebruikt minstens.

Taxis niet altijd hoor! :-)

Op 18 april 2023 18:44:28 schreef rew:
[...]Taxis niet altijd hoor! :-)

daar slijt de gordel ook niet van :P

Op 18 april 2023 12:28:11 schreef electronono:

Als ik de weerstand van het verwarmingsraster meet (digitale mm) kom ik op 1,9 Ohm.
Zou dan dus betekenen dat er 6A. wordt afgenomen (12V. boordnet).

Klinkt me als bijzonder laag in de oren (de berekende stroom, de weerstand juist hoog). Zoek voor de gein eens de zekeringswaarde op, ik verwacht daar een >20A zekering zonder dat die gedeeld wordt met iets anders (beetje afhankelijk van de auto, soms zit spiegelverwarming er ook op).

Als je zo'n lage waarde wilt meten met je DMM, houd dan ook na de meting even de meetsnoeren tegen elkaar en trek deze waarde (bv. 0,4 ohm) af van de gemeten achterruitverwarming weerstand (bij jou 1,9 ohm).

Op 18 april 2023 22:44:20 schreef r-p:
[...]

Klinkt me als bijzonder laag in de oren (de berekende stroom, de weerstand juist hoog). Zoek voor de gein eens de zekeringswaarde op, ik verwacht daar een >20A zekering zonder dat die gedeeld wordt met iets anders (beetje afhankelijk van de auto, soms zit spiegelverwarming er ook op).

Als je zo'n lage waarde wilt meten met je DMM, houd dan ook na de meting even de meetsnoeren tegen elkaar en trek deze waarde (bv. 0,4 ohm) af van de gemeten achterruitverwarming weerstand (bij jou 1,9 ohm).

er zit doorgaans een 25A zekering in de achterruit verwarming.

En gebroken draadjes was nogal gebruikelijk in de tijd dat ik nog knutselde....
Gek vind ik het niet.