Hallo allen

Ik vraag mij af wat zijn normale resonantie frequenties bij een tesla??

(En voor de mensen die dit morgen pas lezen gelukkig nieuw jaar!!!)

100kHz tot 1Mhz
100kHz voor een grote tesla zoals mijn grote tesla. Eventueeel nog lager voor ENORME tesla's. Ik ken er een van 27Khz en alleen de spoel is al 10 meter hoog.
300-600kHz voor de kleinere tesla's zoals veel in deze thread.
1 Mhz voor minitesla's (10cm hoog)

[Bericht gewijzigd door ArjanEmm op ]

Ok en dat wordt dan bepaalt door het skin effect

Grote tesla grote stromen skin groot probleem

Kleine tesla kleine stromen skin maakt niet veel uit?

Nee door:
Fres=1/(2pi*wortel(L*C))
Hoe groter de inductie en hoe grotere de capaciteit, hoe lager de frequentie.
Bij een gelijk aantal windingen neemt de inductie van een spoel kwadratisch toe met de diameter. De capaciteit van en toroid of de zelfcapaciteit van een spoel neemt kwadratisch toe met de diameter.
Dus hoe groter, hoe lager de fres.

Skin effect is minder als de fres laag is. Dus een grotespoel heeft er juist minder last van.

heeft iemand nog een idee waar je goed wikkeldraad vandaan kunt halen ?
ik ben van plan een wat grotere tesla te bouwen. ik krijg morgen flexibel koperbuis van mijn oom wat ik voor mijn nieuwe primaire ga gebruiken. maar ben nu opzoek naar draad voor mijn secondaire want de spoeletjes wie ze bij conrad hebben zijn te klein (er zit te weinig draad op dus)

edit:
oke ik heb nu ff met javatc lopen spelen wat vinden jullie hiervan

J A V A T C v.10 - CONSOLIDATED OUTPUT
zondag 2 januari 2005 13:12:43

Units = Centimeters

Secondary Coil Inputs:
Current Profile = G.PROFILE_LOADED
5.5 = Radius 1
5.5 = Radius 2
3 = Height 1
55 = Height 2
1000 = Turns
24 = Wire Awg

----------------------------------------------------
Primary Coil Inputs:
7 = Radius 1
19.631 = Radius 2
3.57 = Height 1
3.57 = Height 2
9.72 = Turns
0.7 = Wire Diameter
0.015 = Primary Cap (uF)
0 = Desired Coupling (k)

Top Load Object Inputs (dimensions & topload or ground connection):

Toroid #1: minor=10, major=40, height=62, topload
Toroid #2: minor=3.5, major=17.5, height=57, topload

Disc #1: inside=0.5, outside=10, height=57, topload
Disc #2: inside=0.5, outside=20, height=62, topload

Secondary Outputs:
252.72 [kHz] = Secondary Resonant Frequency
90 [deg°] = Angle of Secondary
52 [cm] = Length of Winding
19.23 = Turns Per cm
0.00945 [cm] = Space Between Turns (edge to edge)
20 [awg] = Recommended Wire Size
345.58 [meters] = Length of Wire
4.73 = H/D Aspect Ratio
29.11 [ohms] = DC Resistance
32566 [ohms] = Reactance at Resonance
33185 [ohms] = Forward Transfer Impedance
0.629 [kg] = Weight of Wire
20.509 [mH] = Les-Effective Series Inductance
20.14 [mH] = Lee-Equivalent Energy Inductance
21.104 [mH] = Ldc-Low Frequency Inductance
19.338 [pF] = Ces-Effective Shunt Capacitance
18.288 [pF] = Cee-Equivalent Energy Capacitance
32.197 [pF] = Cdc-Low Frequency Capacitance
0.131 [mm] = Skin Depth
14.9 [pF] = Topload Effective Capacitance

Primary Outputs:
252.72 [kHz] = Primary Resonant Frequency
0 [%] = Percent Detuned
0 [deg°] = Angle of Primary
812.85 [cm] = Length of Wire
0.6 [cm] = Average spacing between turns (edge to edge)
1.5 [cm] = Primary to Secondary Clearance
26.44 [uH] = Ldc-Low Frequency Inductance
113.059 [uH] = Lm-Mutual Inductance
0.15 [k] = Coupling Coefficient
6.67 = Number of half cycles for energy transfer at K
13 [uS] = Time for total energy transfer (ideal quench time)

Transformer Inputs:
230 [volts] = Transformer Rated Input Voltage
8000 [volts] = Transformer Rated Output Voltage
50 [mA] = Transformer Rated Output Current
50 [Hz] = Mains Frequency
230 [volts] = Transformer Applied Voltage
0 [amps] = Transformer Ballast Current

0 [ohms] = Measured Primary Resistance
0 [ohms] = Measured Secondary Resistance

Transformer Outputs:
400 [volt*amps] = Rated Transformer VA
160000 [ohms] = Transformer Impedence
8000 [rms volts] = Effective Output Voltage
1.7 [rms amps] = Effective Input Current
400 [volt*amps] = Effective Input VA
0.0199 [uF] = Resonant Cap Size
0.0298 [uF] = Static gap LTR Cap Size
0.0519 [uF] = SRSG LTR Cap Size
24 [uF] = Power Factor Cap Size
11312 [peak volts] = Voltage Across Cap
39988 [peak volts] = Recommended Cap Voltage Rating
0.96 [joules] = Primary Cap Energy
 [peak amps] = Primary Instantaneous Current
77.7 [cm] = Spark Length (JF equation using Resonance Research Corp. factors)

Rotary Spark Gap Inputs:
1 = Number of Stationary Gaps
6 = Number of Rotating Electrodes
3000 [rpm] = Disc RPM
0.5 = Rotating Electrode Diameter
0.5 = Stationary Electrode Diameter
16 = Rotating Path Diameter

Rotary Spark Gap Outputs:
6 = Presentations Per Revolution
300 [BPS] = Breaks Per Second
90.5 [kmh] = Rotational Speed
3.33 [ms] = RSG Firing Rate
12 [ms] = Time for Capacitor to Fully Charge
1.39 = Time Constant at Gap Conduction
0.4 [ms] = Electrode Mechanical Dwell Time
75.06 [%] = Percent Cp Charged When Gap Fires
8491 [peak volts] = Effective Cap Voltage
0.54 [joules] = Effective Cap Energy
 [peak volts] = Terminal Voltage
162 [joule*seconds] = Energy Across Gap
87.2 [cm] = RSG Spark Length (using energy equation)

ik denk zelf dat de coupling nog iets omhoog moet en de ruimte tussen de primaire windingen wat groter maarjah internet explorer crashte weer eens dus dat heb ik nog niet in kunnen voeren.
en de verhouding van de secondaire is misschien ook niet helemaal goed aangezien die 5.1 is

[Bericht gewijzigd door Jorrit op ]

5:1 is prima hoor, als richtlijn wordt het vaak wel als maximum gegeven, maar het zal goed werken. Ik heb zelfs 5,5:1 en dit presteert toch ook wel redelijk.

Misschien moet je voor lang koperdraad eens kijken bij koperwikkelbedrijven. Als ze een beetje aardig zijn mag je zelf een rol kiezen, of een lengte afsnijden. Je betaald dan meestal ook niet teveel omdat de standaard prijs/kg voor koper wordt gehanteerd (en dan een klein beetje marge voor het bedrijf extra). Maar goed, er zijn niet zo heel veel van dit soort bedrijven, dus misschien moet je ff zoeken in de omgeving.

Voor de rest ziet je nieuwe coil er wel goed uit. Fres kan misschien nog wat lager? (Cap 19,9nF; toroid wat groter oid??) Je gebruikt de NST van je huidige TC? Op zich jammer dat die dan niet meer compleet is. Ik probeer iig mijn huidige TC compleet te laten. Mocht er in de toekomst een andere (grotere ;)) bijkomen, dan ga ik alles opnieuw maken/kopen. Het is toch mooi om altijd te kunnen zien waarmee je begonnen bent :)

@Jorrit, heb mijn eerste sec gemaakt met wikkelspoeltjes van Corad, dus betekende een las maken onder weg (uiteidelijk twee want de draad is eenmaal gebroken) heb hier geen enkel nadelig effect van ondervonden. Het is natuurlijk wel een klein tesla coiltje ik weet niet hoe dit bij grote jongens uitpakt.

Voor de rest, heb alles geprobeert voor langere vonken maar 20 cm naar geaard punt is toch wel het max. van mijn eerste coil.
Dus nu op zoek naar een zwaardere trafo voor de volgende coil. Doel is nu toch wel minimaal 75 tot 100 cm streamers

Vraag voor de deskundige: Heeft iemand gegevens om een nst protection filter te maken?

hmm jah als ik mijn cap nog groter wil maken dan moet ik nog meer condensatoren hebben want ik ga nu over op een mmc. en als ik er dan 10 in serie zet kom ik aan 15 nF. wil ik meer moet ik al weer een cap parralel daar aan zetten en dan zit al weer meteen aan 30 nf. of ik moet ergens een leuke cap vinden van 10 kv en iets van 1 a 2 nF.

de trafo is inderdaad dezelfde als die van mijn oude tesla maar die laat ik nog wel heel. hij gaat nu alleen ff zijn trafo afstaan aan mijn nieuwe omdat hij gewoon te klein is (ontladingen naar primaire enzo) nu hoop ik alleen dat ik aan 7 meter leiding kan komen voor mijn primaire. anders moet ik een paar kortere stukken aan elkaar lassen wat mij niet zo goed lijkt.

edit:
@zaq
ik geloof dat in deel 3 ergens een site staat voor een filter. ik gebruik zelf een heel simpele wie tot nu toe zeer goed werkt. het is gewoon 1 condensator van 1 nF minimaal 10 kv ofzo. deze heb ik aangesloten via 2 weerstanden van 10 K 100 watt. deze moesten eigenlijk 1 K zijn maar die hadden ze bij baco niet hierdoor heb ik wel iets meer verliezen maarjah.
hoe heb je eigenlijk die draad weer met elkaar verbonden ?

@fry wat voor een materiaal heb je gebruikt voor je secondaire spoel gewoon pvc ?
en waarmee heb je de boven en onderkant afgedicht ?

oke vandaag nog weer even bezig geweest hij is nu nog iets lager gestemd en meer ruimte tussen de windingen (van de primaire) de secondaire is ook iets dikker geworden heb hier nog een buis van 11 cm staan dus :) de H/D aspect ratio is dan ook beter dus ik denk dat ik hem zo maar eens ga bouwen. ik zou mijn vorige post wel ff editen (de specs) om forum ruimte te besparen.

zou 0.6 cm tussen de windingen van de primaire eigenlijk genoeg zijn ? (dit is van rand tot rand dus niet van het midden tot het midden gemeten)

edit:
hmm ik heb nu 0.5 mm draad maar java tc raadt mij 0.8 mm aan. maar dan moet de coil weer groter en word de frequentie nog weer lager en dan moet de wire size nog weer groter van java tc. maar dit kan ik toch wel zo laten ofniet ?

Zo, ik ben ook weer een stuk verder ... een nieuwe secundaire wikkeling + nieuwe condensator ( ook weer russisch spul.. 2,2 nF 10kV ) en een flinke magnetron trafo..

Sniet verkeerd :) Foto's volgen

@sine
ik ben zeker benieuwd naar de foto's :) hoever kom je nu ?

Betere foto's volgen .... ik ben net door de batterijen van de digicam heen.

Eerst maar eens een overzicht shot, want dat heb ik nog nooit gepost geloof ik.
http://members.home.nl/guidomennen/coil/overzicht.JPG

Van rechtsachter naar linksvoor :

Variac, A-meter pimair HS trafo, Voltmeter DC HV, Mot, 1.5uF cap, A-meter HV, HF ontkoppel spoeltje, HF ontkoppel C, Penthode, Rooster weerstand + condensator, Tank Condensaor ( op het witte klosje ), Tesla trafo.

Achter de buis / tank cap staat de gloeistroom trafo ( blauwe geval )

De enige beetje goeie foto die ik heb kunnen maken :
(kijk niet naar het getal op de freq counter, die zal flink uit de buurt liggen.
http://members.home.nl/guidomennen/coil/sparknew.jpg

Poging tot filmpje :
( de cam draaid foto's zelf weer recht, met video doet ie dat blijkbaar niet )

http://members.home.nl/guidomennen/coil/sparkie.WMV

( zoals gezegd, betere pics/filmpje volgen )

Heeft er iemand trouwens enig idee van wat er aan 'normaal' HF gebeuren op de 300 tot 900 kHz zit ?

/ quote

.. Heeft er iemand trouwens enig idee van wat er aan 'normaal' HF gebeuren op de 300 tot 900 kHz zit ?

~300 - ~500 kHz Bakenzenders scheepvaart (nog steeds zo?) 517 kHz iig Navtex.
500 - 1500 kHz Middengolf omroep zenders.

MvgEat

Auw ...

Dan zit ik midden in de middegolf te blazen ergens

da's niet echt handig natuurlijk :P

Zo een Tesla is een (erg) elektrisch verkorte antenne, heeft nooit een hoog rendement (1-10 % ?).

Remedie is afscherming, maak een grote kooi van faraday van kippengaas maar zorg er vooral voor dat er geen HF het lichtnet in kan, het lichtnet is wel een redelijk effectieve antenne voor deze frequenties!

MvgEat

//edit: Mooie fotos Sine, geen defecte apparatuur door je hf-veld?

Waanzinnig mooie buis ook! :9

Een goed netfilter doet wonderen :)

En de apparatuur heeft er geen last van, krijk maar naar de freq teller die er toch erg dicht bij staat, en ook de voeding niet, ik moet ook erg dichtbij komen met een neon lampje om hem te laten oplichten, een pc in de kamer ernaast geeft ook geen kik.

( dat heeft ie wel eens gedaan toen ik op een paar MHz stond rond te vonken met een ander dingentje met 2 2E24's, daar hoorde je duidelijk 100Hz in de speakers van de pc :P )

Dat 'buisje' draagt flink bij aan het stroomverbuik btw .. alleen de gloeidraad verstookt al 120W :P

tussen 300 en 500 zitten inderdaad bakens, die kan ik hier prima ontvangen met mijn autobuizenradio.

mooie foto sine :)
filmpje is ook wel grappig klinkt wel heel anders als een normale tesla coil.
maar met je toroid erop werkt hij nog niet goed ?

ik heb mijn tesla coil zonet weer ff aangezet. maar mijn cap is nu veel te klein dus krijg ik niet zulke mooie vonken omdat hij ook vlink ontstemd is. nu heb ik de toroids eraf gehaald en voor de gein eens een disc genomen. zonder goed te stemmen en door gewoon maar wat te proberen haal ik er nog 15 cm streamers mee ziet er wel grappig uit de streamers zijn veel beter als vanaf mij oude toroid maar mijn nieuwe toroids zijn nog niet af (moet nog nieuwe alu tape halen)

woeha sine!! Dat zijn beste streamers! :) Ze lijken echt een stuk lichter dan de streamers die ik hier behaal. Misschien komt het door het fototoestel natuurlijk, maar ik heb het idee dat jouw streamers veel helderder en witter zijn. Alleen sparks naar geaarde punten zijn hier echt wit. Heb jij al eens geprobeerd een geaard punt in de buurt van je toroid te houden?

Jorrit, wanneer komen jouw nieuwe condensatoren binnen?

Morgen hoop ik ook nog wat kiekjes te kunnen nemen. Dan is de garage weer vrij en kan ik de TC er weer neerstallen ;)

@killerB
dat word denk ik wel februari ofzo volgens fry ging het verzenden deze keer 4 weken duren en hij heeft vorige week besteld dus over 4 weken zou ik ze zon beetje moeten hebben hoop ik.
ik zou zo nog wel is wat foto's maken van mijn tesla zonder toroid. dat geeft wel mooie streamers namelijk ik krijg hem namelijk niet laag genoeg gestemd voor mijn grote toroid. en mijn kleine is voor 2/3 af dus.

edit:
zeer mooie vonken en streamers zonet maar helaas nu sloeg de condensator weer door. (tenminste wat er nog van over was:P ga telkens een paar nF terug als hij weer doorslaat)
word dus tijd voor fry's condensatoren maarjah dat kan nog wel ff duren.

Op 2 januari 2005 18:54:51 schreef Jorrit:
mooie foto sine :)
filmpje is ook wel grappig klinkt wel heel anders als een normale tesla coil.
maar met je toroid erop werkt hij nog niet goed ?

Met de donut erop moet ik nog proberen, dan moet ik het ding weer opnieuw stemmen, dus dat heb ik nog niet geprobeert.

Op 2 januari 2005 20:33:45 schreef KillerB the Supreme:
woeha sine!! Dat zijn beste streamers! :) Ze lijken echt een stuk lichter dan de streamers die ik hier behaal. Misschien komt het door het fototoestel natuurlijk, maar ik heb het idee dat jouw streamers veel helderder en witter zijn. Alleen sparks naar geaarde punten zijn hier echt wit. Heb jij al eens geprobeerd een geaard punt in de buurt van je toroid te houden?

Streamers zien er echt zo uit, ze zijn idd een stuk dikker dan bij een sparkgap tc.
Ontladingen naar een geaard punt zijn veel dikker en heter, bijna als of je een vonk van een trafo trekt.

Op 2 januari 2005 20:47:27 schreef Jorrit:
@killerB
dat word denk ik wel februari ofzo volgens fry ging het verzenden deze keer 4 weken duren en hij heeft vorige week besteld dus over 4 weken zou ik ze zon beetje moeten hebben hoop ik.
ik zou zo nog wel is wat foto's maken van mijn tesla zonder toroid. dat geeft wel mooie streamers namelijk ik krijg hem namelijk niet laag genoeg gestemd voor mijn grote toroid. en mijn kleine is voor 2/3 af dus.

Ik ben benieuwd hoet het met die nieuwe condensatoren uitziet.

Mijn 'upgrade' van 1nF naar 2,2 is iig flink te merken.

[Bericht gewijzigd door Sine op ]

Sine, wat voor oscillator gebruik je, volgens mij geen TPTG, zou dit je afstemproblemen niet verminderen? (Bij het plaatsen van de doughnut).

MvgEat

Dat zou inderdaad een betere oplossing zijn,

Eens kijken of ik in de feedback spoel ook wat kan gaan afstemmen

Idee, bv vaste c en pvc-buis spoel met in/uit schuifbare ferrietstaaf als afstemming voor je roosterkring?

MvgEat

heb vandaag mijn nieuwe primaire kabel gekregen.
hij komt van een oude lastrafo en is precies 8 meter lang.
hier 2 foto's

http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=primaire%20kabel1.JPG
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=primaire%20kabel%202.JPG

de isolatie moet ik er nog wel afhalen want die is helemaal verrot.
maar het is geen massieve kabel maar dat maakt toch niet uit of wel ?

edit:
hij is trouwens 1 cm doorsnede.