Voor het maken van een "slimme" besturing van diverse apparaten, zou ik eigenlijk de actuele energieprijs willen weten. Er zijn diverse websites waar deze voor de komende 24 uur te vinden is. Ook zijn er energieleveranciers die deze informatie beschikbaar stellen, mits je daar klant bent. Dit laatste heeft niet mijn voorkeur omdat het systeem dan afhankelijk bent van de leverancier.

De actuele energieprijs zou ik graag inlezen in een PLC (Koyo Click) of eventueel in het HMI (Weintek). Op basis daarvan kan ik dan diverse acties uitvoeren.
Ook zal het systeem gekoppeld worden aan de energiemeter maar dat is voor nu een latere zorg.

Dus concreet, heeft iemand enig idee op welke manier ik de energieprijs in kan lezen op een PLC?
Ik weet dat er sommige home automation systemen zijn die dat via een soort koppeling met de energieleverancier kunnen. Maar dat heeft niet de voorkeur.

Ik denk dat je dan toch iets PC achtigs krijgt.En als je eenmaal de prijzen hebt ingelezen, wat ga je er dan mee doen? Zeggen tegen de PLC dat hij moet stoppen of zo?

Op 30 april 2023 12:09:46 schreef mel:
En als je eenmaal de prijzen hebt ingelezen, wat ga je er dan mee doen?

Bijvoorbeeld een warmtepomp inschakelen of de zonnepanelen uitschakelen om maar iets te noemen.

Meesten geven geen 24 uurs voorspelling, maar alleen de momentele/al vertreken prijzen...

Kun je met een slimme meter die actuele prijs niet via MQTT binnenhalen?

De slimme meter is een seriële data, dat is wellicht in een PLC nog wel te doen.

De meter weet echter niets van tarieven, die telt enkel kilowattjes. De prijzen moet je via de een of andere api gaan ophalen bij de leverancier.

Zeker bij dynamische tarieven zou ik niet weten waarom je elders dan bij je leverancier gaat kijken.
Bij niet dynamische tarieven ... heeft de hele truc niet zo veel nut.

Even voor de aardigheid;

Om de energieprijs te weten moet je dus op het internet zijn.

De meest directe route is PLC, ethernet verbinding naar buiten.

Dan moet je dus wel iets hebben waar je de data vandaan haalt.
Dan die data decoderen (zelf een API achtig iets maken voor je PLC)

Valt allemaal niet mee.

En dan heb je een plc live aan het internet hangen.

Een ex-forumlid had van mij een single board computer. Als test even ook zo ingeplugd in het intermep.. binnen week encrypted met ransomware...

Stond geen data op dus herinstallatie en weer hobbelen, maar geeft wel meteen het probleem aan wat ik aan probeer te kaarten; cybersecurity is echt wel een ding.

Zeker als je zonder PLC ineens in het donker zit....

Ik zou dat aan een doos overlaten die weet wat ie daarmee moet.

Er zijn verschillende domotica platforms die perfect kunnen babbelen met je kWh meter en met een plugin data kunnen scrapen van diverse websites van energieboeren.
Die plugins worden ook actief geupdate, dus als je energieboer volgend jaar het idee krijgt dat in die communicatie iets moet veranderen wordt dat ook al voor je aangepast.

Die verzamelde data kun je dan via modbus tcp uitwisselen met een plc.

[Bericht gewijzigd door Sine op (26%)]

Allen bedankt voor de info.

Er zijn wel degelijk websites die de energieprijzen voor de komende 24 uur geven, de informatie is er dus wel. Maar om de PLC direct aan internet te hangen is zoals HmH aangeeft misschien niet zo'n goed idee.

Zelf een applicatie ontwikkelen om die prijzen op te halen en naar de PLC te krijgen is niet mijn ding. Dan blijft de optie van Sine over om verder uit te zoeken.

@Sine, heb jij voorbeelden van geschikte platforms, en misschien ervaring hiermee?

Op 30 april 2023 18:57:49 schreef Sine:
Die verzamelde data kun je dan via modbus tcp uitwisselen met een plc.

Maar dat is toch juist de lol van MQTT, eenvoudig data oplepelen van een broker? Dat zit gewoon standaard in die Koyo. Ik heb er zelf nul-komma-nul ervaring mee, dat dan weer niet.

Ik weet dat er sommige home automation systemen zijn die dat via een soort koppeling met de energieleverancier kunnen. Maar dat heeft niet de voorkeur.

Omdat ?

Een ex-forumlid had van mij een single board computer. Als test even ook zo ingeplugd in het intermep.. binnen week encrypted met ransomware...

Waarom zou je (bijvoorbeeld een rPI) rechtstreeks aan het Internet willen hangen.

"Home assistant" op een rPI kan dat in ieder geval wel.
Als je dat ding binnen je netwerk (firewall) hangt en alleen naar buiten laat praten valt dat qua security allemaal nog wel mee.

https://doe-duurzaam.nl/2023/01/02/dynamische-energieprijzen-inlezen-m…

Die Koyo click heeft toch wel een seriele poort ? Of als hij MQQT praat kan dat ook vanuit je rPI

De vraag is sat die koyo dan nog toevoegt

Op 30 april 2023 17:01:49 schreef diode:
Bijvoorbeeld een warmtepomp inschakelen of de zonnepanelen uitschakelen om maar iets te noemen.

Dit soort dingen kan die rPI dan ook gewoon zelf

Op 30 april 2023 19:40:44 schreef DK:

[...]

Dat wel maar een Koyo (of Logo!) is wel iets robuuster mbt het inschakelen van wat grotere lasten.
Het zal best kunnen maar mijn TL verlichting (bijvoorbeeld) laat ik toch ook (liever) schakelen met een Logo! dan met een rPI.

Op 30 april 2023 19:28:13 schreef GJ_:
[...]Maar dat is toch juist de lol van MQTT, eenvoudig data oplepelen van een broker? Dat zit gewoon standaard in die Koyo. Ik heb er zelf nul-komma-nul ervaring mee, dat dan weer niet.

Zojuist de programmeersoftware er op nageslagen en daar zit inderdaad een MQTT functie in, beetje afhankelijk van het type plc. Dit toch ook maar eens verder bekijken dan.

Op 30 april 2023 19:29:45 schreef bprosman:
[...]
Omdat ?

[...]

Omdat ik nog diverse andere zaken wil aansturen en ik meer ervaring met een PLC heb dan met andere automation systemen.

[...]

Zie bovenstaande antwoord op bprosman. De PLC zal meerdere warmtepompen moeten sturen, diverse sensoren inlezen, etc. Dat kan een home automation systeem vast ook maar de leercurve daarvan is aanzienlijk steiler dan die van een PLC.

Op 30 april 2023 19:26:43 schreef diode:
@Sine, heb jij voorbeelden van geschikte platforms, en misschien ervaring hiermee?

Ik gebruik home assistant en in HACS zitten een aantal plugins die tarieven kunnen ophalen.
Dat hele zaakje draait als een zonnetje op een pi4 met een SSD (niet op een SD-kaart draaien)

De PLC zal meerdere warmtepompen moeten sturen, diverse sensoren inlezen, etc. Dat kan een home automation systeem vast ook maar de leercurve daarvan is aanzienlijk steiler dan die van een PLC.

Dat ligt er aan wat en hoe je dat wilt doen. De meeste dingen zijn zo makkelijk dat mij dat nog lukt ;)

Op 30 april 2023 19:28:13 schreef GJ_:
[...]Maar dat is toch juist de lol van MQTT, eenvoudig data oplepelen van een broker? Dat zit gewoon standaard in die Koyo. Ik heb er zelf nul-komma-nul ervaring mee, dat dan weer niet.

Kijk, ik heb nooit met een koyo gehobbyd, maar je kunt prima een MQTT broker draaien in home assistant, dus dat is wellicht ook een manier om dat te doen.

Ik heb een WAGO 750-841 er aan hangen die via node-red modbus tcp babbelt met home assistant.

[Bericht gewijzigd door Sine op (15%)]

Ik vind dat van bprosman geen vergelijking
TL verlichting valt bijna alleen te beinvloeden via hoofdstroom

Warmtepompen kun je via laagvermogen thermostaatcontacten, of zelfs via communicatieprotocollen beter beinvloeden dan botweg de voeding eraf te gooien
Dat zijn lichte lasten

Op 30 april 2023 19:50:58 schreef DK:
Ik vind dat van bprosman geen vergelijking

Of die relais nu met een Logo! of rPI aangestuurd worden maakt geen bal uit. Dit is ook laag vermogen.
Ik heb nu eenmaal betere ervaringen met het sturen van wat zwaardere of lastigere lasten met een "echte PLC" qua storingsgevoeligheid.

Dat hele zaakje draait als een zonnetje op een pi4 met een SSD (niet op een SD-kaart draaien)

Die ervaring heb ik helaas ook aan den lijve mogen ondervinden, dat gaat 1 jaar goed, dan is het op.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (21%)]

[...]

Een Rpi is geen PLC en ongeschikt als besturing in een industriele omgeving. En tegen de tijd dat je hem zo ver hebt omgebastelt dat ie dat wel is is ie letterlijk drie keer zo duur en blijf je nog steeds met een hobbieding zitten waar nergens onderdelen voor te vinden zijn. Daarbij is een Rpi op langere termijn zeer slecht ondersteund, terwijl erg geen enkel merk is dat zo'n goede reputatie op het gebied van lange termijn ondersteuning heeft als Koyo. Of daar zelfs maar bij in de buurt komt.

Dus vanaf een rPi naar een koyo sturen, de meterkast ombouwen, en via een relais de warmtepomp sturen,

Is goedkoper en betrouwbaarder

Dan recht vanaf de rPi via het netwerk naar je warmtepomp te sturen 'ga uit'

Prima

Daarbij draai ik hass niet op een rPi maar op een esxi, maar nog
Het moeilijke hieraan is nog steeds 'wie wat waar webrequest haal je je tarief vandaan' de rest is tutorials volgen

TL verlichting uitgezonderd, daar zit geen communicatiepoort 'ga uit' op

@GJ,

Ieder ding zijn toepassing, een pi is ver van industrieel, maar voor een beetje thuis gehobby meer dan prima bruikbaar.

Wat support betreft kunt je op SBC gebied niet veel beter hebben dan een pi, de oer raspberry pi (die van vier generaties terug, inmiddels tien jaar oud) wordt nog compleet ondersteund, en dat lijkt ook nog wel eventjes zo te blijven.

Nu ga je die vrijwillig voor een hoop dingen niet meer gebruiken omdat die gruwelijk traag zijn. Maar dat is een andere discussie.

Op 30 april 2023 19:29:45 schreef bprosman:

[...]
Waarom zou je (bijvoorbeeld een rPI) rechtstreeks aan het Internet willen hangen.

Omdat je aan het testen bent en verschillende pakketten aan het binnenhalen.. uiteindelijk had deze wel stand alone gedraaid, maar nu dus nog even niet.

Geef alleen aan dat crackers ook gewoon bij jou thuis de boel plat gooien... Binnen een week is erg snel.

Op 30 april 2023 21:28:38 schreef Sine:
Ieder ding zijn toepassing, een pi is ver van industrieel, maar voor een beetje thuis gehobby meer dan prima bruikbaar.

Tuurlijk. Ik heb al vanaf het allereerste begin met Rpi's gehobbied. Ik meen alleen dat het in het geval van TS niet om wat huishoudelijk geklungel gaat maar om serieuze besturingen. En daar is die Rpi onbruikbaar of veel te duur.

Op 30 april 2023 21:28:38 schreef Sine:
@GJ,

Wat support betreft kunt je op SBC gebied niet veel beter hebben dan een pi, de oer raspberry pi (die van vier generaties terug, inmiddels tien jaar oud) wordt nog compleet ondersteund, en dat lijkt ook nog wel eventjes zo te blijven.

Nu ga je die vrijwillig voor een hoop dingen niet meer gebruiken omdat die gruwelijk traag zijn. Maar dat is een andere discussie.

Heb er hier een in gebruik om (via de seriele) poort een UPS uit te lezen en van daaruit (via SSH of gewoon relais) gebruikers netjes af te sluiten, gaat prima maar dat is ook alles wat hij doet (moet doen).
HAS zou ik er ook niet meer op draaien.

Omdat je aan het testen bent en verschillende pakketten aan het binnenhalen..

Dan nog snap ik niet waarom dat niet vanachter een "vuurmuur" kan maar goed....

Binnen een week is erg snel.

//Offtopic Als je ziet wat hier (gewoon thuis) per dag aan poort-scans tegengehouden word :'(

Een systeem direct met een publiek adres zonder enige firewalling aan internet hangen is inderdaad geen goed idee, maar zolang je spul achter een NAT router (zonder portforwards naar binnen toe) aan internet hangt valt dat hacken wel mee.