Denon AVR-2308 doet het niet

Ik heb een paar weken geleden van mijn opa en oma hun oude AV-reciever gekregen, de Denon AVR-2308, het is een wat ouder model, maar nog steeds prima voor waar ik het voor gebruik.

Nu was deze reciever kapot toen ik hem kreeg, al 4 jaar, toen ik thuiskwam heb ik meteen de kap eraf gehaald. Ik kwam erachter dat er een zekering kapot was, oké dacht ik, en ik bestel een nieuwe. Deze is zojuist aangekomen en ik heb het meteen getest.

Toen ik de power-supply aanzette met de kleine aan/uitknop (de knop die de power-supply hard switcht), kwam er meteen een grote vonk. De zekering was weer doorgebrand. Ik had in eerste instantie gedacht dat de zekering misschien was doorgebrand door een oververhitting, wat wel vaker gebeurt bij dit model heb ik gelezen. De versterker vertoont geen enkele tekens van leven, alleen het stanbyknopje wordt als je erop drukt rood of groen.

Zijn er toevallig veel voorkomende problemen bij dit model waar ik overheen gekeken heb?

MVG,
Mikjew08

Meten is weten.
Zekeringen branden over het algemeen met een reden door en hitte is daar niet echt een typische van. Het zou in theorie wel kunnen, maar is niet erg waarschijnlijk. Geloof niet alles wat op het internet staat.

Check eerst de gelijkrichter(s) en eindtorren maar eens.

[Bericht gewijzigd door Twan1983 op 24 mei 2023 19:03:36 (12%)

fred101

Golden Member

Zekeringen waar te veel stroom doorheen loopt worden zo heet dat het draadje smelt. Waarschijnlijk bedoelde men dat.

Schema zoeken, open maken en meten. Heb je (de)soldeer gereedschap, een DMM en bij voorkeur een scoop ?

Eeerst optische inspectie, dan wat onderdelen in de voeding doormeten. Wat defect is vervangen. Bij audiospul idd ook gelijk de eindtorren nameten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs