Ik heb 2 OPTIMA® RedTop S 4,2 & R 4,2 accu's in serie t.b.v. starten.
Ik meet 14,24 en 14,55 volt bij laden tijdens absorptie.
Bij float zie je eenzelfde verschil.
In rust en zonder laden is het verschil te verwaarlozen.
Maar hoe groot mag het verschil tussen de 2 accu's eigenlijk zijn?
Het betreft nog vrij jonge accu's die nauwelijks belast worden (motor springt altijd direct aan).
Is https://www.victronenergy.com/batteries/battery-balancer misschien een oplossing?
Dank jullie!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik vind 14,55V al erg hoog, is dat van de druppellader of wat de dynamo laad als de motor gestart is? voor stby is het niet goed om een lood/zuur accu aan de lader te houden met zo'n hoge laadspanning.
Dank en eensch.
De lader is een Victron 24/8.
Absoptieladen betekent per definitie dat de lader 28,8 volt wil afgeven.
En dat doet de lader dan ook want opgeteld kom je hierop uit.
Overigens valt de lader na een minuut of 5 alweer terug naar 'Float' en na een paar uur naar 'Storage'.
De lader ziet uiteraard geen verschil tussen de accu's.
En dat baart mij zorgen als het verschil verder zou oplopen.
Ik ken teveel BOEM verhalen met 2 accu's in serie.
Misschien eerst elke accu aan de 12V lader hangen en spanningen meten (zonder lader en belasting) zodra de lader op 'Storage' springt en even tot rust heeft kunnen komen?
benleentje
Golden Member
Ik meet 14,24 en 14,55 volt bij laden tijdens absorptie.
Als het tijdens het aldens is zou ik als eerste denken dat de accu die op 14,55V staat al vol is en de andere nog niet.
Eventueel zou het als de laadstroom tijdens dit deel van laadproces vrij groot is ook kunnen zijn dat de accu die op 14,24V staat een hogere lagere Ri = interneweerstand heeft.
testman
Op 26 mei 2023 22:03:40 schreef benleentje:
[...]Als het tijdens het aldens is zou ik als eerste denken dat de accu die op 14,55V staat al vol is en de andere nog niet.Eventueel zou het als de laadstroom tijdens dit deel van laadproces vrij groot is ook kunnen zijn dat de accu die op 14,24V staat een hogere Ri = interneweerstand heeft.
doorgaans heeft de accu met de hoogste klemspanning met opladen de hoogste Ri. die is eerder vol als de betere accu met lage klemspanning. uiteindelijk loopt die hoge spanning steeds meer naar de accu met hoge Ri.
Het is beter om nooit langdurig meer dan 14,4V laadspanning te gebruiken voor het laden van een 12V lood accu om water verlies (door water ontleding in de gassen H en O) in de lood accu te voorkomen. Wanneer de druk in de lood accu te groot wordt en de gassen H en O in de accu ontsnappen via de ventielen naar de buitenlucht dan komt de lood accu langzaam aan droger te staan met permanente schade aan de loden platen tot gevolg. Zelfs vanaf een spanning van 13,8V beginnen zich er al gasbubbels in de lood accu te vormen doch in zeer beperkte mate.
Een accu die geheel vol geladen is en 4 uur heeft staan rusten (met open klemmen) heeft een stabiele open klemspanning van ongeveer 12,75V voor langere tijd (met open klemmen).
Het laden van een lood-accu met 12,9V kan continu en veilig gebeuren (float of storage charge), het duurt alleen langer voordat de lood-accu helemaal vol is (wanneer de laad stroom zakt tot ongeveer 50mA dan is de lood-accu nagenoeg vol).
Het laden van een lood accu is een traag en langdurig proces dat voort vloeit uit de chemische samenstelling van de lood accu.
benleentje
Golden Member
Op 26 mei 2023 22:20:29 schreef testman:
[...]doorgaans heeft de accu met de hoogste klemspanning met opladen de hoogste Ri.
Ja je hebt 100% gelijk is zit gisteren even verkeerd heb het al aangepast.
Ik ga 12V laden per accu.
12V is dan weer veel te laag en dat is zelf geen laden maar gewoon onderhoud lading. Beste is dan elke accu met een goede acculader op te laden en dat is dus met 14,4V laden.
In moderne auto word een accu door de ecu geladen en als je dan bv stationair of langzaam rijd dan gaat er 12V naar de accu. Dat is niet om de accu op te laden maar meer om het 12V net van de auto op spanning te houden.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (46%)]
benleentje
Golden Member
Ik heb 2 OPTIMA® RedTop S 4,2 & R 4,2
Ik heb verder geen zin om het uit te zoeken maar dat lijken mij 2 verschillende type accu's en die ook elk een ander Ri kunnen hebben. Een startaccu voor in een auto is een ander type als een accu die je bv in scootmobiel ziet.
De accu's hebben niet hetzelfde nummer, maar het enige verschil is de uitvoering van de polen, is dat juist? Even oud, zelfde capaciteit?
Wellicht zou je bij vervangen twee dezelfde accu's kunnen nemen. Optisch minder mooi, maar je maakt dan meer kans op identieke accu's (qua productiedatum).
Lader is volgens mij een Blue Smart 24/8 lader, dat zou ik echt wel als een goede lader beschouwen.
Spanning bij bulkladen inderdaad 28,8 V, maar druppellading 27,6 V en float spanning 26,4 dus dat lijkt me prima. Volgens mij zijn er verder geen mogelijkheden om die spanning verder omlaag te brengen (omhoog kan wel).
Je zou ze apart helemaal vol kunnen laden, en dan eens kijken hoe het gaat als je ze weer in serie gaat gebruiken en laden.
Deze accu's zijn bedoeld als startaccu's, je gebruikt ze ook zo?
Dank jullie.
@Henk:
Jouw weergave is helemaal correct.
Ik weet even niet of het Erren of Essen zijn maar dat is ook niet belangrijk.
Het zijn in ieder geval identieke accu's met gelijke productiedatum.
Ik ga ze eerst separaat laden met de 12/5.
Ze worden inderdaad als startaccu gebruikt op het schip.
testman
een 13,5V druppellading is voldoende om de accu op peil te houden. 12V is idd te weinig. pas nog een dergelijke startaccu gezien bij een generator die altijd aan de druppellader hangt, de 2 jaarlijkse test kwam deze prima door.
Na de lader een tijdje op 'recondition' gezet te hebben kruipen de voltages naar elkaar toe.
Ik heb besloten de accu's constant aan de druppellader te zetten.
In 'opslag' levert de lader 26,4 volt.
En wissel de accu's eens om ( minstens 1 X per jaar ) . Bij vrachtwagens zie je ook dat zelfde probleem optreden . De accu aan massazijde loopt sneller leeg dan die aan de plus zijde .
Daar is ook geen logica, tenzij je een aftakking hebt op 12V. Anders durf ik rustig te zeggen dat het onzin is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Voor een fietsaccu zou het helpen om de celgroepen te roteren. Er is er vaak 1 die het dichtst bij het bms zit en als die moet balanceren wordt ie warm en gaan de cellen in de buurt harder lekken.
In de praktijk niet te doen, maar ik zie het nut.
Wat de oorzaak kan zijn bij loodaccus weet ik niet.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Nouja, 1 van de accus zal toch wel dichter bij de benzinemotor zitten dan de andere? Dus dan wordt er 1 iets warmer en na verloop van tijd is ie niet meer identiek aan de andere.
Maar voor deze 2 accu's ontbreekt elke logica.
De logica is dat er geen 2 identieke batterijen bestaan.
Zelfs als de serienummers opvolgen zal de Ri al snel uit elkaar gaan lopen door allerlei factoren.
Spanning van serie geschakelde batterijen identiek houden is een utopie
@Lead Acid,
Als je dergelijke claims maakt dan is een beetje uitleg over waarom juist de accu in de massa eerder lading zou verliezen.
Want daar kan ik elektrisch geen logische reden voor bedenken. De accu 'weet' niet dat hij aan de massa kant zit.
Op 19 juni 2023 00:03:33 schreef OXO:
[...]
Dan moet je actief gaan balanceren, en er bestaan dingen om dat te doen.
Dan ben je in ieder geval geen accu aan het overladen. Het Ri probleem los je daar echter niet mee op.
En daar bestaan commerciële oplossingen voor.
https://www.victronenergy.com/batteries/battery-balancer
Op 19 juni 2023 00:03:33 schreef OXO:
[...]
De logica is dat er geen 2 identieke batterijen bestaan.
Zelfs als de serienummers opvolgen zal de Ri al snel uit elkaar gaan lopen door allerlei factoren.
Heb je wel goed gelezen?
Het ging over het zinloos regelmatig omwisselen van 2 stuks 12 volt accu's in serie (uiteraard ervan uitgaande dat de omgevingstemperatuur van beide accu's gelijk is).
Dan moet je actief gaan balanceren, en er bestaan dingen om dat te doen.
Dan ben je in ieder geval geen accu aan het overladen. Het Ri probleem los je daar echter niet mee op.En daar bestaan commerciële oplossingen voor.
https://www.victronenergy.com/batteries/battery-balancer
Zeker, in aanvang ook mijn idee als oplossing.
Maar het ding gaat al balanceren bij 0,2 volt.
En met een beetje pech blijft dat ding balanceren.
En als je het alarm van de balancer gebruikt word je gek
.
[Bericht gewijzigd door Jazeker op (29%)]