blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Ik wil een programmer gaan aanschaffen die meestal word omschreven als een TL866.
De rede is onder meer de data uit de nv-rams van mijn 3458A DVM over te zetten in een nieuw setje IC die verse batterijen hebben.
Er zijn zoveel versies van deze programmer dat ik niet goed weet, welke ik het beste kan kiezen.
Prijs is niet direct een punt, ik kies eigenlijk nooit het goedkoopste van wat er te krijgen is.
Dank vast voor de info,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Huidige is de TL866 II plus, die is bijna overal te koop. (de 866, 866A en 866CS zijn obsolete)
Ze worden in diverse paketten verkocht met een grote variatie aan adapters. Kies die welke je kunt gebruiken...
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Dank je Arco,
Alie heb ik bezocht, maar het type dat je aangeeft zijn er niet zo veel van te vinden.
En de gene die ik vind, geven mij geen goede indruk.
Velen proberen je te naaien, om het maar even plat te zeggen. 
Waarschijnlijk bestel ik de programmer als ik terug ben, het geheugen moet toch ook nog binnen komen.
Groet,
Bram
Op 16 juni 2023 20:45:14 schreef blackdog:
Dank je Arco,Alie heb ik bezocht, maar het type dat je aangeeft zijn er niet zo veel van te vinden.
En de gene die ik vind, geven mij geen goede indruk.
Velen proberen je te naaien, om het maar even plat te zeggen.Waarschijnlijk bestel ik de programmer als ik terug ben, het geheugen moet toch ook nog binnen komen.
Groet,
Bram
Op Amazon is hij ook te bestellen, ik heb niet naar eventuele prijsverschillen gekeken maar de service van Amazon is wel erg goed (in gevallen er iets mis gaat).
De grootste prijsverschillen zitten ook in hoeveel adapters er bij zitten.
https://www.amazon.com/tl866ii-plus/s?k=tl866ii+plus
benleentje
Golden Member
LEt erop dat alle maar dan ook alle in omloop zijnde TL866 neppers zijn, de originele zijn allang uitverkocht en of vernietigd zie onderstaand bericht van de Xgecu website. De huidige modelen zijn T48 en T56
Notice : Old model TL866A/CS programmer is off the shelf
1. We has already recycled and destroyed the TL866A and TL866CS programmers that are not sold by authorized dealers. If there are some TL866CS/A programmers in stock, please contact us for return processing.
(For dealers only ?If you are a dealer, please contact your supplier in China. return time limit: 2019-6-30 )2. The stores immediately stopped selling the old TL866CS/TL866A programmer. At the same time, all e-commerce platforms (Taobao, Ebay, AliExpress) are off the shelves.
3. Please note that the TL866A/CS be stopped delivery in February 2018. It can be confirmed that the TL866CS TL866A products sold on e-commerce platforms such as AliExpress, Ebay and Taobao are all pirated and counterfeit products. We are proceeding to defend the rights. At the same time, warn the user, do not buy the old TL866A/CS model by listening to letter.
Haikou Xingong Electronics Co.,Ltd
2019-3-16
Officiele website
http://www.xgecu.com/en/
http://forums.xgecu.com/viewthread.php?tid=694&extra=page%3D1
Officiele Ali pagina
https://xgecu.aliexpress.com/store/4805043
Als je zeker wilt weten koop hem dan ook enkel via de officiele websites of de door hun ondersteunde verkoopkanalen. Op Ali is er ook de officiele Xgecu verkoopkanaal, ja daar zijn ze wel ineens een stuk duurder
. IK heb daar vorig jaar de T48 gekocht en deze werkt ook gewoon.
Overigens had ik ook veel eerder de oudere TL866II op ali gekocht die eerst niet werkte, maar daar heb je ook de oudere niet meer ondersteunde software voor nodig en je moet hem openmaken en ergens even tijdelijke een weerstand plaatsen om hem in bootloader modus te krijgen en hem te flashen.
Dus eigenlijk wil je de TL866 met de verouderde software ook niet want de nieuwe software en de T48 kan veel meer
.
[Bericht gewijzigd door Sine op (1%)]
blackdog
Golden Member
Hi,
Dank je benleentje, waardevolle info, ik ga er mee aan de slag om het een en ander uit te zoeken.
Kopen bij de maker is meestal een goed idee.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi Joris,
Het wordt vrijwel zeker de T48.
Als ik terug ben bestel ik hem, dit net als een handvol eproms voor mijn 3458a.
Groet,
Bram
Op 18 juni 2023 14:41:43 schreef blackdog:
Hi Joris,Het wordt vrijwel zeker de T48.
Als ik terug ben bestel ik hem, dit net als een handvol eproms voor mijn 3458a.
Groet,
Bram
Welke EPROMS heb je nodig en welke snelheid ?
blackdog
Golden Member
Hi Bram,
Uit mijn hoofd weet ik het niet precies, 27c512 iets van 200 a 150nS.
Ben onderweg naar Nederland, als ik terug ben maak ik mijn defintieve lijstje.
Ik heb zelf nog wat liggen, maar ik wil nieuw spul in die DVM hebben.
Groet,
Bram
Op 18 juni 2023 17:54:02 schreef blackdog:
Hi Bram,Uit mijn hoofd weet ik het niet precies, 27c512 iets van 200 a 150nS.
Ben onderweg naar Nederland, als ik terug ben maak ik mijn defintieve lijstje.Ik heb zelf nog wat liggen, maar ik wil nieuw spul in die DVM hebben.
Groet,
Bram
Ok, misschien heb ik nog wel wat NOS spul
blackdog
Golden Member
Hi benleentje, 
Ik heb op de officiele website van de maker een setje besteld.
Verwacht rond 5 juli afgelevert.
Dank,
Bram
blackdog
Golden Member
Ha die Joris,
De programmer zou onderweg zijn, maar volgens de T&T van Alie hangt hij nog in China bij "Out for Delevery" en is de aankomst niet 5 juli maar 9 juli geworden...
Mijn DALLAS NVRAM is ergens onderweg in de US en de EPROMS heb ik nog niet besteld, moet eerst wat werk afhandelen, dat bestellen van de EPROMS kan dus wel even wachten.
Ik hou jullie op de hoogte.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Korte post...
De eerste onderdelen zijn binnen.
Vers van de fabrikant uit de US, de DALLAS geheugen modules.
.
De rest van het geheugen staat nog op mijn bestellijstje, daar kom ik misschien vandaag aan toe.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi Joris,
Als jij een Agilent 3458a DMM een flipperkast noemt, dan heb ik daar vrede mee. *grin*
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi Joris, 
De programmer is binnen alleen het dekseltje van het doosje opgetilt,
verder geen tijd gehad om het verder te onderzoeken.
Het was zeer compact in het doosje geplaatst, de programmer samen met de verlooop printjes.
Maar ik hou je op de hoogte. 
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag de eerste test gedaan met de T-48 programmer.
Er zijn van Reichelt een aantal 27C512 IC's binnen gekomen en daar trok ik wel mijn wenkbrouwen van op...
Alle zes EPROMS zijn van het zelfde type en hebben ook de zelfde stempeling op de behuizing die er niet met 96% Alcohol af te krijgen is.
Maar kijk naar de chips door het glaasje en ook naar de zijkant van de behuizing, op vier van deze IC zit een stukje tape geplakt!
Wat vinden jullie hiervan?
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die heb ik vroeger ook wel zo gezien, is niet bijzonder. (waarom het erop zit: geen idee... 
Bij TME ook: https://www.tme.eu/en/details/m27c512-10f1/eprom-memories-integrated-c…
Nieuw gekochte eproms met als productie datum week 1 van 1988 ???
Dat stukje tape heb ik ook vaker gezien op 2732 eproms uit 1982.
Arco
Special Member
Op 4 juli 2023 12:37:14 schreef Bobosje:
Nieuw gekochte eproms met als productie datum week 1 van 1988 ???Dat stukje tape heb ik ook vaker gezien op 2732 eproms uit 1982.
Datum is '1213' (week 13 van 2012). Wat me heel aannemelijk lijkt.
(je kunt niet verwachten dat ze van zo'n antiquiteit iedere paar maanden een nieuwe batch aanmaken...
)
Op 4 juli 2023 12:45:48 schreef Arco:
[...]
Datum is '1213' (week 13 van 2012). Wat me heel aannemelijk lijkt.
(je kunt niet verwachten dat ze van zo'n antiquiteit iedere paar maanden een nieuwe batch aanmaken...)
Je hebt gelijk. Eproms van NS hebben een B voor de productie datum staan, deze zijn van ST.
blackdog
Golden Member
Hi,
Vadaag is ook mijn China EPROM ERASER binnen gekomen, een de handvol Eproms die ik had zijn nu gewist, dat apparaat werkt dus.
Langggggg geleden denk aan zeker 35 jaar, heb ik met de hand(adres lijstje + 1 0f 0) voor de uitgangen gemaakt voor wat projectjes, geen grote hoeveelheden data maar wel handig voor mij toen.
Die tools heb ik niet meer en waren trouwens van mijn werkgever, nu zoek ik dus een editor waarbij ik b.v. bij adres 0, de 8 waarden(of 16) er met de hand in kan zetten.
Het steeds omrekenen is voor mij heel lastig, het volgende wil ik graag: adres 0 = 00001010, adres 1 = 11100011 enz.
Dus ik wil makkelijk zo'n soort lijstje kunnen maken en het daarna in de T-48 proppen om er een EPROM mee vol te duwen.
Weet een van jullie hoe ik dit het handigst kan doen, is daar een soort editor voor?
Dank en groet,
Bram