Hey,

Ik ben nieuw op de forum en zit met een vraag

Het idee is om voor een stapel geluids systeem een kill switch te plaatsen tussen de crossover en versterker.

Het kill switch gebeuren is simpel en kan op de gnd van het crossover signaal om zo zowel links als rechts te killen (stereo).

De volume regeling ben ik nog niet helemaal mee uit aangezien je met 2 (gebalanceerde) signalen zit en ik liefst 1 potentiometer wil gebruiken die het signaal zowel links als rechts kan bedienen.

In het schema bij bijlage leek me simpel maar dan was ik aan het denken dat het best lastig is met een gebalanceerd signaal over xlr kabels.

Iemand oplossingen hiervoor ?

Heeft die versterker dan geen mute?

Een mute switch kan zo simpel zijn als een schakelaar die het signaal direct aan massa legt. Een normale lijnuitgang kan daar tegen. Een laagimpedante lijnuitgang waar je ook bijvoorbeeld een koptelefoon mee kunt aansturen, vindt dat minder leuk, daar zou je met 1 contact de uitgang kunnen loskoppelen en met het andere contact de ingang aan massa kunnen leggen.

Op 20 juni 2023 16:08:52 schreef Arco:
Heeft die versterker dan geen mute?

Het gaat hier om stage amps, hebben niet direct een mute knop en op en af zetten is niet zo verstandig.

Het idee er achter is om al uw crossovers in te stellen zodat op een feest geen dj hier aan moet komen maar enkel aan die control box om meer of minder volume per speaker laag te beheren

Tops
Mids
Kicks
Subs

In die volgorde en in stereo
Typische Soundsystem opstelling (stapel geluid) met hier dan nog de mogelijkheid 2 torens op te stellen om stereo te klinken

Op 20 juni 2023 16:14:01 schreef maartenbakker:
Een mute switch kan zo simpel zijn als een schakelaar die het signaal direct aan massa legt. Een normale lijnuitgang kan daar tegen. Een laagimpedante lijnuitgang waar je ook bijvoorbeeld een koptelefoon mee kunt aansturen, vindt dat minder leuk, daar zou je met 1 contact de uitgang kunnen loskoppelen en met het andere contact de ingang aan massa kunnen leggen.

Mijn idee wa om de gnd van het gebalanceerd signaal te onderbreken (of alle 3 de xlr draden) want weet niet wat kortsluiting naar de gnd ga doen met al die componenten er voor.

Het onderbreken van de nul (aka "ground") lijkt mij net zo'n slecht idee als het even gauw af en aan zetten van de versterkers. Trouwens als het signaal werkelijk symmetrisch verloopt tussen pennen 2 en 3 dan maakt het geen bal uit wat er met de 1 oftewel ground gebeurt, er kan hoogstens wat meer rommel worden opgepikt.

Maak een tussendoosje waarin de 2 en 3 ofwel worden onderbroken, ofwel kortgesloten naar massa. Om supergerust te zijn kunnen er serieweerstanden bijkomen, pakweg enkele honderden ohms, aan weerskanten van die kortsluitschakelaar.

Overigens vind ik dat een DJ maar beter wordt weggehouden van al die details. DJ zou voor mijn part 1 stereokabeltje mogen aanbieden, dat dan aan uw kant op een eigen kanaal gaat in de mixer, of desnoods in de plaats wordt geplugd van de uitgang van uw mixer. Aan de achterkant van de active cross-over heeft geen enkele DJ iets te zoeken.

Bij symetrische bekabeling kun je met een dubbelpolige schakelaar beide kanalen kortsluiten. Een kastje net tweemaal XLR in en dito uit, een op een bedraad. Elke schakelaar helft aansluiten op pen 2 en 3. Makkelijke kan ik het niet maken.
Overigens gaan vreemdelingen trafogescheiden direct de limiter in en die zit op slot. De grootste kneuzen kunnen dan niets vernachelen.

[Bericht gewijzigd door buzzy op (22%)]

Voor mute is dat de gebruikelijke oplossing.

Een instelbare symmetrische stereo verzwakker maakte ik wel eens met een gepaste meerstandenschakelaar (keramische wafers, zilveren contacten, maak voor breek, etc). De schakeling is hetzelfde als een normale symmetrische verzwakker.

Ik ga echter met de anderen mee dat zelf gaan knoeien in zo een situatie een recept is voor een hoop ellende.
Heb respect voor alle partijen en koop liever een gekende oplossing zoals de Dateq SPL-2 vroeger was, of allicht nog is. Ik zit echter al jaren niet meer in die hoek.

Ik heb de beide mogelijkheden maar even gekribbeld. Wel blijf ik me afvragen welk probleem er hiermee eigenlijk zou kunnen opgelost worden.

Op 20 juni 2023 16:51:16 schreef Paulinha_B:
Aan de achterkant van de active cross-over heeft geen enkele DJ iets te zoeken.

+1 :-)