Kan ik de cpu van een plc S7-300 vervangen door een ander type?
hardware aanpassen en programma erin schieten en go? of is dat te kort door de bocht?
Welke verschillen zitten er in de types cpu?
Thx
Bart
Ja kan prima
*zolang je nieuwe type het programma kan runnen in ieder geval dan
(een 317 vervangen door een 313 wordt meestal lastig)
Keuze genoeg. Als je lange levertijden wil voorkomen kun je ook een Vipa 300 nemen. Die zijn iets goedkoper en veel sneller.
En van een 300 naar 1500 is wel weer een iets grotere stap uiteraard, maar ook niet onmogelijk.
Sommige instructies zijn anders(want het is een compleet ander platform)
Op 24 juni 2023 17:38:35 schreef Jorn:
En van een 300 naar 1500 is wel weer een iets grotere stap uiteraard, maar ook niet onmogelijk.
Sommige instructies zijn anders(want het is een compleet ander platform)
Moet het wel een wat recentere 300 zijn anders vertikt TP de conversie. Op zich is er niets mis met de classic S7.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 22 juni 2023 09:57:10 schreef GJ_:
Keuze genoeg. Als je lange levertijden wil voorkomen kun je ook een Vipa 300 nemen. Die zijn iets goedkoper en veel sneller.
En niet te vergeten: Je kunt alle I/O modules hergebruiken (als je die hebt).
Ja, Vipa en Siemens 300 zijn gewoon te mixen. Erg fijn, pas een kapotte kaart bij een klant met leverdatum ver in 2024. En Vipa gewoon op voorraad. Ze zijn niet alleen beter, maar ook domweg leverbaar.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Sterker nog: Siemens levert eigenlijk niks meer van de 300 serie, die zijn obsolete. Alleen hier en daar nog wat spareparts dacht ik.
En Vipa (tegenwoordig Yaskawa) is de originele ontwerper van het S7-300 systeem. Die blijven de 300 serie gewoon leveren en daar is niks obsolete.
Meerdere keren aan hun gevraagd wat het lange termijn plan is aan hun van die serie: Blijven in hun lever-programma.
Yaskawa wordt vertegenwoordigd door MCABV in Varsseveld voor de PLC / modules etc.
Alleen als je een combo plc hebt kan het wat lastiger zijn om een exact equivalent te kopen. Dus als je een gewone PLC hebt (die het nog doet), zonder extra I/O, zou ik zeggen: Gewoon laten zitten, geen noodzaak om die te vervangen.
-edit- Nog een groot voordeel van de Vipa/Yaskawa modules: Je hebt geen MMC-kaartje nodig.
Nog een voordeel: voor de meeste heb je geen dure MPi kabel nodig: VIPA heeft de MPI poort ontwikkeld mét een RS232 er in. Siemens liet deze weg, maar VIPA dus niet. Een goedkope VIPA kabel of zelf een kabel solderen gaat dus ook.
Bij de latere modellen zit er uiteraard ook gewoon ethernet op.
Maar je moet wel een echte special hebben om bij een defect te moeten bestellen, die kaarten liggen overal en nergens nog duizenden in TD magazijnen en als rekken die uit vervangen kasten zijn gehaald
Op 25 juni 2023 09:42:40 schreef henri62:
Sterker nog: Siemens levert eigenlijk niks meer van de 300 serie, die zijn obsolete. Alleen hier en daar nog wat spareparts dacht ik.En Vipa (tegenwoordig Yaskawa) is de originele ontwerper van het S7-300 systeem. Die blijven de 300 serie gewoon leveren en daar is niks obsolete.
Meerdere keren aan hun gevraagd wat het lange termijn plan is aan hun van die serie: Blijven in hun lever-programma.
Yaskawa wordt vertegenwoordigd door MCABV in Varsseveld voor de PLC / modules etc.Alleen als je een combo plc hebt kan het wat lastiger zijn om een exact equivalent te kopen. Dus als je een gewone PLC hebt (die het nog doet), zonder extra I/O, zou ik zeggen: Gewoon laten zitten, geen noodzaak om die te vervangen.
-edit- Nog een groot voordeel van de Vipa/Yaskawa modules: Je hebt geen MMC-kaartje nodig.
Bijna alle 300 zijn face out sinds 10 januari 2023, maar nog steeds active product tot uitverkocht. Daarna gaat de 10 jaar replace fase in, betekend oude inleveren en (gerapareerde terugkrijgen)
Het nog lang niet uitverkocht en anders zoals zoals DK schrijft zijn er zat firma's die nog voor 40 jaar hebben liggen zelfs de S5 is nog zat op voorraad.
2 grote in Nederland en anders is MP ook nog beschikbaar als het hobby werk is.
https://www.unisgroup.nl/
https://www.jc-electronics.com/nl/plc/siemens/simatic-s7-300
Inderdaad, wij hebben ook nog een behoorlijke voorraad S5, zeker de 100 serie en 95 processoren. Nadeel van die dingen is dat ze vrijwel nooit stuk gaan 
UNIS is een goed adres voor nieuw/gebruikt en reparatie. Over JC-Electronics heb ik zo mijn bedenkingen. Als je je bedrijf begint met de diefstal van het klantenbestand van een ander is het vertrouwen al gelijk een beetje weg.