Hallo iedereen,

Deze versterker heeft als eindtrappen 2 STK0039 IC's.
Het schema:

Technics SU 8044.pdf

Een daarvan was defect (IC402), ook R436 was defect.
Ik heb een (gebruikte) STK0059 gemonteerd en de weerstand vervangen, dit na controle van de omliggende onderdelen.
De versterker werkt terug, maar aan de uitgang van IC402 heb ik een sinus van ongeveer 0,7 Volt p/p met een frequentie van ongeveer 3 Mhz:
Boven de uitgang van IC 401, onder dat van IC 402.

Het signaal van een CD-speler ziet er zo uit:

Wanneer ik met de meetstift van een digitale multimeter de ingangen 1 en 10 van het IC aanraak, dan verdwijnt het 3Mhz signaal tot de stift gelost wordt.
Ik hoor geen verschil in de luidsprekers tussen beide kanalen.
Op de Led bars is wel een niveau verschil te zien.
Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?

Dikke oscillatie. Zijn de C418 420 424 nog een beetje ok?

zijn ook niet echt gelijke trappen, de originele doet 35W uit, de vervanger een 60W op de uitgang..

Ik bekijk morgen de capaciteiten.
Ik had ook nog een STK0029, maar daarvan is de max toegelaten voedingsspanning te laag.

Misschien door de lage VDC voor de 0059 is de rustroom niet genoeg.

Je kan C418 420 verhogen naar bv 560p, misschien dan net de motorboot uit je circuit.

wel vaker gezien als zo'n stk ging dat er ook wat kleine elco's rondom de stk meegenomen waren. de voeding idd even meten, als die al op t randje is dan zal de andere stk0039 ook nekken. evt de trafotab verzetten naar 240V, als die er al opzit.

heb ook weleens de boel aangepast naar een stk van vergelijkbaar uitgang vermogen die nog wel verkrijgbaar was, bij een jaren 70 model stk uit de eerste lichting. schema uit het datablad toegepast op de omliggende schakeling, toen dat goed werkte de andere goede stk ook omgebouwd, anders krijg je toch verschil tussen de kanalen.

Ik zou zoiets hebben van wissel de STK,s eens om en voer nogmaals een test uit. Als de test dan van STK wisselt weet u het gelijk. Het lijkt mij sowieso niet handig om verschillende types STK,s te gebruiken omdat ze van karakteristiek met elkaar verschillen.

Ik heb C418 en C420 verhoogd naar 560 pF en het stoorsignaal is weg.
De originele condensatoren waren beide nog 100 pF.
Ook de DC spanning op beide uitgangen naar nul Volt geregeld.
Deze STK's zijn blijkbaar al lang niet meer verkrijgbaar.
Er is een klein verschil tussen beide kanalen, maar dit is bijna niet hoorbaar.