Beste,
Heb een Yamaha R-n402d met een protectie fout erin, bij aanzetten van het apparaat gaat het powerlampje meteen knipperen ook geeft het display niks aan. Hij staat dus in protectie, en na het nakijken van het apparaat eigenlijk niks kunnen vinden. Op wat slechte solderingen na dan. De eindtrappen,weerstanden,condensators en transistors nagemeten maar zijn allemaal goed. Er is ook een functie om de protectie tijdelijk op te lossen door een bepaalde combinatie van knoppen in te drukken ( dit gedaan met lamp in serie) Ook dit heeft niks geholpen, hij blijft in protectie mode. Enige wanneer ik de R-n402d uit protectiemode krijg is het los halen van de 80vac lijn, dan gaat hij wel aan nadat ik de knoppen functie heb gebuikt om hem uit protectie te krijgen. Het display doet ook niks, omdat er voltages missen om het display aan te sturen. Deze worden gemaakt vanuit de 80vac. Er zit een fout in de 80vac gedeelte wat zorgt voor het display en de voltages van de eindtrappen., ik kan geen fout vinden en toch blijft het apparaat in protectie. Service manual heb ik ook, en meten als de 80vac aangesloten is gaat niet door de protectie slaat hij meteen af. Loop ook een beetje vast nu, want zou niet weten wat ik nu nog na kan kijken.
Hebben jullie misschien nog enig idee
Anoniem
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Hij heeft waarschijnlijk niet tov de midden-aftakking gemeten. Beetje wazig dat ze 43,9 opgeven, de netspanning varieert zoveel dat waarschijnlijk niemand precies 43,9 meet.
Als hij niet aan wil is onderdelen testen de enige manier. Kun je de hele voeding afkoppelen ? Dan kun je mbv een load alle rails los testen. Je moet bij iedere reparatie eerst zorgen dat je zeker weet dat de voeding 100% is want zonder werkt de boel niet of niet goed.
Protectie bij een audioversterker is toch een bescherming tegen DC op de uitgang en een teken dat de eindtrap een probleem heeft ? (er van uitgaande dat de voeding goed is)