QSC K12.2 - bewust service moeilijk gemaakt?

Ik heb een QSC K12.2 actieve luidspreker hersteld, één van de FET's van de schakelende voeding was doorgeslagen. Er is een goede service manual beschikbaar die ook vermeldt dat je best een aantal componenten rond die FET eens bekijkt, en meteen ook de andere FET vervangt. Speaker werkt weer; so far so good.

Uiteraard was ook de zekering defect. Maar om die te vervangen... De zekering is gesoldeerd en zit mee in het netfilter, wat in een afgeschermde behuizing zit (logisch, want er zit netspanning op). Maar om die open te krijgen moet de volledige signaalprint er ook uit, wat oa betekent dat je 5 XLR's die door de achterplaat geschroefd zijn ook moet losmaken.

Dat had toch ook anders gekund, bv met apparaatstekker met ingebouwde zekeringhouder.
Zouden ze dat doelbewust gedaan hebben om amateur-herstellers te onraden? Of is het gewoon slordig ontwerp?

Een mackie srm350 zit al niet veel handiger inelkaar.

Wel, er liggen toevallig ook nog twee SRM450's (eerste generatie, dus met ringkern en klassieke klasse AB versterker) klaar om eens bekeken te worden. Daarbij kan je toch een stuk makkelijker aan die componenten aan.

Heb jij al ervaring met die Mackie's herstellen? De mijne hebben een probleem van onterecht muten of in thermal protect gaan, wat naar verluidt wel eens aan één van de NJM4560N IC'tjes zou kunnen liggen. Eindtrappen zijn alleszins nog goed.

De srm350 heeft een dikke spoel in serie met de luidspreker op de printplaat zitten. Dat ding is zwaar en zit met een paar lullige soldeerpuntjes vast.
Die dingen trillen dus los. Vast solderen wil net tussen de printen in. Daarna wat extra kit aanbrengen om hem beter vast te houden.

Op 16 juli 2023 16:33:46 schreef KellyDK:
Zouden ze dat doelbewust gedaan hebben om amateur-herstellers te onraden? Of is het gewoon slordig ontwerp?

Welnee, daar liggen ze echt niet wakker van. Als ze dat wilden hadden ze geen service manual gemaakt en de opdruk van onderdelen verwijderd of delen ingegoten. Je bent gewoon niks gewend ;)

Ik heb bij een Tek SA de hele achterkant moeten verwijderen om een geplofte condensator te vervangen. Bij een HP scoop het hele voorfront om bij de elcos te komen. Voor secutests heb ik een paar PCB fixtures en een set verlengkabels moeten maken om er aan te kunnen meten. Bij een R%S VNA moest ik 87 schroefjes verwijderen voor ik bij het PSU PCB kon. Bij een Philips scoop moest ik iets van 25 draden desolderen voor het PCB er uit kon om wat te vervangen. En dan was daar nog een Laser RF waar ik echt alles moest losschroeven om het PCB vrij te krijgen (incl de waterkoeling) en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb een aantal portable Druck proces kalibrators gerepareerd waar ze van alle ICs de opdruk hadden verwijderd en de PCBs aan elkaar vast gelijmd. Bij 1 was een deel van de ( op batterijen werkende ) voeding ingegoten. Puur om reparatie onmogelijk te maken. Helaas voor Druck lukte het wel door uit te vogelen wat er uit hoort te komen en de lader/voeding output aan te passen.

Ik heb een heleboel van deze eindtrap modules hersteld. Het netfilter pcb kan worden losgemaakt zonder het input pcb te verwijderen. Kwestie van een lange schroevendraaier en wat pielen. BTW heb je beide schakelfets vervangen? Anders is de kans groot dat hij snel weer defect gaat is mijn ervaring.

Op 16 juli 2023 16:33:46 schreef KellyDK:

Hoe kom je daar bij? Als ze het echt moeilijk hadden willen maken kon je het ding gewoon niet repareren.

Als er een uitgebreide service manual beschikbaar is (wie heeft dat tegenwoordig nog?) dan zou ik daar (buiten een minder dan geweldig ontwerp) echt niet teveel achter zoeken.

En op het moment dat er 5 connectors = 10 schroeven uit moeten pak je een geschikt bitje en een schroeftol erbij.

[Bericht gewijzigd door Sine op (11%)]

Ik heb idd, op aanraden van de service manual, beide FET's vervangen.

Ik vond het gewoon geen heel handig ontwerp; dat netfilter bevat enkel wat spoelen en condensatoren en moet in principe nooit uit elkaar. Maar doordat de zekering daar ook in zit, nu dus wel...

Wat je gemerkt hebt is dat de zekering er niet in zit om de componenten te beveiligen.

De zekering zit er in om brand en andere ellende te voorkomen. Zouden ze die zekering in een houder achterop gemaakt hebben dan stopt iemand er vast en zeker een 'veel te zware zekering' in omdat de opgegeven zekering er steeds uit vliegt. Op dat moment wordt het apparaat brandgevaarlijk. Dus geen door de gebruiker te vervangen zekeringen (=no user serviceable components inside).

En op deze manier kan het ontwerp wat compacter worden uitgevoerd aangezien de k12.2 niet veel bergruimte heeft. Overigens vind ik de k12.2 best service vriendelijk uitgevoerd. Sterker nog, dit kastje is vrij eenvoudig op componenten basis te fixen. Ik heb genoeg kastjes in deze klasse op de werkbank gehad waar geen land mee te bezeilen is helaas.