Advies gevraagd voor accukeuze Roadnavigator RN300 gps apparaat.

Aanwezige -niet meer opladende- accu: PL 503448, 500 mAh, 3,7 V.
De werkelijke maten zijn -min of meer, moeilijk precies te meten door enveloppe-
lang 42,1 mm
breed 32,3 mm
dik 5,7 mm
Er is nog wel wat ruimte rondom de accu.
De accu heeft 2 aansluitdraden, rood en zwart, die aan een printje gesoldeerd zijn.

Ik vond bij Reichelt.de vervangende accu's voor navigatieapparaten, dus niet van het merk zelf.
Ik dacht dat de volgende wel zouden kunnen passen:

accu voor Garmin-Nuevi 1200
artikelnr. reichelt: 30500
deze is 3,7 V en 930 mAh, en past wel ongeveer qua maten.

of:
accu voor Blaupunkt
artikelnr. reichelt: 30375
deze is 3,7 V en 800 mAh, en past ook wel in mijn behuizing

Beide vervangingsaccus zijn niet specifiek voor MIJN gps ding.
Beide lijken -op de fotos- 3 aansluitdraden te hebben.
Hoe ga ik daarmee om OF is dat een uitsluitcriterium?
Ik neem aan dat een iets hogere capaciteit geen probleem is, maar jullie weten dat beter.

die 3draden zal nog een extra temperatuur weerstand hebben. die zal direct op het printje zitten dat jij reeds hebt,

in principe kan je gewoon rood en zwart aansluiten en zal het wel werken. probleem is dat niks de accu afkoppelt als die oververhit.
mogelijks zit er ook een pcb op met temperatuur beveiliging en brengen ze dat signaal ook naar buiten als extra

ik zou je oude accu demonteren, en daar dat printje van over zetten. de 'aansluitdraad' zal dan ook ineens kloppen

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

Ik verwacht niet dat het oude ding een BMS printje heeft dat je kan overzetten. Bovendien, dat soort printjes zitten altijd met heel korte verbindingen aan de accu en dat is lastig voor mekaar te krijgen met de nieuwe.

Kennelijk is het huidige systeem dat het moederbord de beveiligingen doet. Prima dus.

Als het past, dan past het, rood en zwart aansluiten en klaar.

Een accu die niet wil laden is uitzonderlijk. Een accu kan niet besluiten of ie wel of niet geladen wil worden. Wat wel kan is dat ie heel snel doet alsof ie "vol" is waardoor de besturing zegt: ok klaar met laden. Ik vermoed dus dat je printje op de een of andere manier niet meer wil laden. Kapotte laad chip?

Op 18 juli 2023 17:31:14 schreef rew:

Een accu die niet wil laden is uitzonderlijk. Een accu kan niet besluiten of ie wel of niet geladen wil worden.

De lader kan wel besluiten dat hij deze niet meer wil laden.

Op 18 juli 2023 17:31:14 schreef rew:
Als het past, dan past het, rood en zwart aansluiten en klaar.

Een accu die niet wil laden is uitzonderlijk. Een accu kan niet besluiten of ie wel of niet geladen wil worden. Wat wel kan is dat ie heel snel doet alsof ie "vol" is waardoor de besturing zegt: ok klaar met laden. Ik vermoed dus dat je printje op de een of andere manier niet meer wil laden. Kapotte laad chip?

Met de oude accu (zit nog aangesloten) was de gang van zaken:

apparaat in de auto, dan is het aangesloten op de aansteker-socket, gps werkt gewoon, krijgt de voeding dus uit de auto.

apparaat buiten de auto en aan een lader: de accu wordt opgeladen. Na een poos laden de lader losgekoppeld en het gps toestel ingeschakeld: binnen een kwart minuut popt er een schermpje op 'battery low' en even later gaat 'het licht uit'.

Mijn conclusie was 'accu laat zich niet meer laden' maar dat kan anders liggen. Ik ben natuurlijk geen electronicus....

hoge Ri van de cel.
de moment die stroom moet leveren stuikt de spanning in elkaar, de gps denkt dan: accu is leeg, ik stop ermee.

steek je die op de lader, is die quasi instant weer vol.

als die 500mAh is, en je zou er een led aan hangen op 10mA ingesteld, zou je met gemak nog 40uur kunnen draaien. je zal dan zien dat de capaciteit amper is gezakt. maar voor de gps te voeden is ze ongeschikt

De modelcodering bij die accu's bestaat vaak alleen uit de afmetingen.
bijvoorbeeld: Een 18650 is een ronde cel van 18 x 65 mm.

Die regel gaat ook op voor de platte cellen in telefoons en laptops. je kan gewoon googlen op "lithium" + de cijfers 503448
https://www.google.com/search?q=lithium+503448

Op 18 juli 2023 18:17:38 schreef fred101:
[...]
De lader kan wel besluiten dat hij deze niet meer wil laden.

Dat kan, maar bij kleine apparatuur kiest men er meestal voor om de intelligentie dichter bij de accu te zetten (i.e. in het apparaat) en gebruik te maken van een energiebron (powersupply) en niet een lader.

Maar goed, je hebt gelijk: Het kan zijn dat de laad-chip geinstrueerd is: indien spanning onder 2.8V dan niet meer laden.