Ik ben voor een applicatie op zoek naar een module (liefst met ethernet/TCP modbus o.i.d.) die de net frequentie op een 3 fase aansluiting kan meten. Nu kunnen heel veel kwh meters dat wel, maar ik zoek er 1 met een redelijk hoge resolutie van +10 mHz (<0,01Hz) Iemand ervaring met dit soort devices, ik weet niet of ik dit bij de standaard voor mij bekende merken zoals Siemens, ABB, Schneider, Easton etc ga vinden?
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Ik heb het ooit gemaakt (als onderdeel van een groter project) in een microcontroller; dat is vrij triviaal, maar waarschijnlijk niet wat je zoekt.
Het lijkt me niet heel nuttig om 3 fasen te meten; de frequentie moet op alle 3 hetzelfde zijn, anders zouden ze elkaar een keer inhalen, en dat lijkt me problematisch.
50Hz meten met een resolutie van 10mHz is maar 5000 delen, oftewel een maximale afwijking van 200ppm, dat valt al binnen de nauwkeurigheid van een simpel kristal van goede kwaliteit.
Als je geen module kan vinden die hier specifiek voor bedoel is, kun je misschien wel een module vinden die een frequentie kan meten, en daar iets bij maken om de netfrequentie als input te gebruiken? Het blijft dan lastig om het netjes te doen natuurlijk.
hoeft idd net per fase en ik zou het idd simpelzat zelf kunnen maken met een micro, maar ik zoek eigenlijk iets industrial grade en of the shelf. Lijkt me dat dat toch gewoon moet bestaan...
[Bericht gewijzigd door Stijnos op (13%)]
Misschien moet je het zoeken in een voordelig algemeen meetapparaat met TCP- (oid.) mogelijkheid.
Bedenk intussen wel: de állereenvoudigste frequentietellers (die dus alleen maar letterlijk perioden kunnen tellen) zouden minstens 1000 seconden moeten tellen om een resolutie van 1 mHz te halen. Je zou dan twee of driemaal per uur een meetresultaat kunnen hebben.
De wat slimmere apparaten gaan voor zulke metingen over op een periode-tijdsduurmeting en doen dan zelf nog even de bewerking f=1/T. Dan kun je na een paar perioden (à nominaal 20 ms) je gewenste resolutie al halen.
helaas zie ik bij allen niet de gewenste resolutie, vaak uberhaubt niet gespecificeerd.
@Frederick E. Terman
Dat is toch niet helemaal waar?
Ik wil kunnen meten in het frequentie gebied van zeg 45-55Hz, maar wel met een resolutie van 0,001Hz. Dat is dus een periode tijd van tussen de 22,222 en 18,181 ms
MGP
LDmicro user.
Hoe doen ze dat, wanneer en hoe wordt de teller getriggerd?
Ik zou niet weten hoe je zoiets meet met zo'n hoge resolutie gezien de netvervuiling.
e:/ mijn SMA pv-omvormer meet dat ook en geeft altijd 49.9Hz aan 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Er zijn voldoende "Arduino soorten" met netwerk mogelijkheden en er zijn voldoende projectjes te vinden met de resolutie die je nodig hebt.
Dit voor als je het zelf zou willen maken.
Hou er wel rekening mee dat met de resolutie van 0,01Hz het nooit stabiel is, tenminste het normale elektriciteitsnet, dat zwabbert alle kanten op.
Ik kan de netfrequentie hier op een DMM op 0,001Hz uitlezen, en het laatste digit is voortdurend in beweging.
Groet,
Bram
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Daarom moet je ook over een langere periode 'middelen'. (door de 'smerige' verbruikers van tegenwoordig komen er spikes rond de nuldoorgang die de meting beinvloeden)
Nuldoorgang wordt meestal gemeten tot een paar volt van de eigenlijke nuldoorgang af. (op de nuldoorgang zelf is de spanning nul en dat maakt meten lastig)
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi,
Zou je veel spikes hebben op je te meten Net, dan is een simpele diode limiter voldoende en dit dan samen met wat filtering.
En natuurlijk kan software middeling hier ook bij helpen.
Groet,
Bram
Op 8 augustus 2023 12:12:20 schreef blackdog:
Hou er wel rekening mee dat met de resolutie van 0,01Hz het nooit stabiel is, tenminste het normale elektriciteitsnet, dat zwabbert alle kanten op.
Daar zit best wel wat variatie in ja, hier kun je live mee kijken:
https://www.mainsfrequency.com/
-edit-
En ze verkopen die hardware blijkbaar ook:
https://www.mainsfrequency.com/meter.htm
[Bericht gewijzigd door Sine op (12%)]
Op 8 augustus 2023 11:52:12 schreef Stijnos:
@Frederick E. Terman
Dat is toch niet helemaal waar?
Wat niet?
Ik wil kunnen meten in het frequentie gebied van zeg 45-55Hz, maar wel met een resolutie van 0,001Hz. Dat is dus een periode tijd van tussen de 22,222 en 18,181 ms
Als een toestel alleen maar pulsen kan tellen, zoals de eenvoudigste frequentietellers, en je wilt verschil kunnen zien van 1/1000 puls per seconde, dan zal dat ding echt 1000 seconden moeten tellen om een verschil van één puls te zien. Dat is wat de Ali-printjes van 4 euro doen. Prima voor hun geld, maar bij resoluties onder de Hz is dit er een beperking van.
Daarom gaan slimmere meters bij lage frequenties over op een periodemeting. Op 50 Hz komt een periodemeting met een resolutie van 1 µs neer op een frequentiemeting met een resolutie van 2,5 mHz (voorbeeld: T= 20,001 ms -> f=1/T = 49,9975 Hz). In de stand 'Hz' doet het toestel die deling zelf en toont de frequentie; in de stand 'ms' laat het de periodetijd zien.
(Het bovenstaande is natuurlijk niet het hele verhaal; voor een nauwkeurige meting komen er nog wat details bij met middeling en zo.)
blackdog
Golden Member
Hi,
Even ter aanvulling op wat Frederick E. Terman uitlegt, dat type Frequentie Counter noemen ze een "Reciprocal Counter"
De Prof counters werken vaak met een hele hoge klok frequentie, hierdoor wordt de resolutie in de lage frequenties onder meer hoog.
Dus de counter kan werken met zeg een 10MHz OCXO maar die wordt dan door een PLL omhoog geschaald naar b.v. 200MHZ.
Die 200MHz frequentie wordt dan geteld voor de tijd van 1-periode van je aangeboden signaal, waarna het wordt ongerekend naar de frequentie van je aangeboden signaal.
Er komt natuurlijk wel wat bij kijken wil je dit allemaal netjes doen. 
Groet,
Bram
ja, misschien wordt er hier verward met een standaard frequentie meter.
Het topic beschrijft ook een net frequentiemeter
voor rond de 50Hz dus
Ik ging er namelijk al lang vanuit dat een meter voor het meten van de net frequentie idd de periode tijd tussen de nul doorgangen of een ander herkenbaar punt in de sinus zou tellen en inverteren naar een frequentie.
Zo zou ik het zelf met een microcontroller maken namelijk.
om op us seconden niveau een puls te meten zou toch idd niet zo spannend moeten zijn lijkt me. Maar idd alle noise en spikes eruit filteren maakt het wat lastiger.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Ik heb het wel eens gehad dat spikes en noise zo erg waren dat er per sinushelft 2 en soms zelfs 3 nuldoorgangen waren i.p.v. 1...
Ik heb het toen softwarematig opgelost. Als de tijd na een 0->1 doorgang korter als 1ms was, was er sprake van een 'valse' doorgang.
Ook weet je dat een periode ergens tussen de 19.5 en 20.5ms moet zitten. Klopt dat niet, dan negeren.
blackdog
Golden Member
Hi,
Misschien is dit bouwpakket dat je met modules kan uitbreiden een optie voor je:
https://www.ebay.com/itm/251635985921?mkcid=16&mkevt=1&ssspo=QrfgZ5FaT…
Groet,
Bram
Had je al eens naar dat linkje hierboven gekeken? Volgens mij is dat precies wat je zoekt.
https://www.mainsfrequency.com/meter.htm
https://www.gobmaier.de/produkt0_en.html
https://www.gobmaier.de/datenblatt/Datasheet_MainsfrequencyMeter_V23.p…
The meters are available in two versions, which differ in the timebase of the reference frequency:
For mains frequency measurements micromax-f with a temperature compensated oscillator circuit is recommended.
The micromax-fgps with GPS has a timebase which is synchronized to UTC. This is useful when the phase should be detected at different locations.Messgeraet zur Netzfrequenzmessung
For the version -f there is an additional option for Modbus/RTU with RS485.
Op het werk gebruiken we Siemens Sentron PAC4200 meters, deze kun je via de webpagina of modbus uitlezen.
De netfrequentie staat daar tot 5 cijfers achter de komma. Maar staar je er niet blind op, ik heb even in de manual gekeken daar staat niet veel in over welke nauwkeurigheid deze meting heeft. De meter zelf is klasse 0,2.
Waarschijnlijk geven de veel goedkopere 3200 of inbouw modellen deze registers ook uit op modbus.
[Bericht gewijzigd door Peter112 op (13%)]
blackdog
Golden Member
Arco
Special Member
Op 8 augustus 2023 20:54:04 schreef Sine:
Had je al eens naar dat linkje hierboven gekeken? Volgens mij is dat precies wat je zoekt.https://www.mainsfrequency.com/meter.htm
https://www.gobmaier.de/produkt0_en.html
https://www.gobmaier.de/datenblatt/Datasheet_MainsfrequencyMeter_V23.p…
[...]
thanks sine.
zoiets lijkt idd te doen wat ik zoek, ik zal eens kijken naar de verdere specs van dat ding.
Arco
Special Member