Dag allemaal, mijn eerste forumpost hier.

Als eenmanszaak ben ik bezig om een digitale entertainment kast te maken voor in de publieke ruimte.

De kast heeft aan de achterzijde een klep waarachter de elektronica verstopt zit. Gebruikers zouden in theorie in de binnenkant van deze kast moeten zijn om bijv een extra audiokabel aan te sluiten, de pc te rebooten of iets dergelijks.

De stroom komt de binnenzijde van de kast binnen via een apparaatstekker blokje met schakelaar

Aan de binnenkant bevestig ik hier dan een stekkerblok aan waar het touchscreen en de pc in geplugd zitten.

Het probleem wat ik heb is dat er aan de binnenkant van de kast nog metaal van de schakelaar bevestiging blootgesteld is, en een gebruiker dus een elektrische schok zou kunnen krijgen als hij hier met zijn vingers aan zit.
https://www.bookabooka.com/wp-content/uploads/2023/08/Schermafbeelding-2023-08-08-120245.png
Ik vraag me af hoe dit component normaal afgewerkt wordt aan de binnenzijde.

Een kennis zei: afwerken met hotglue, maar buiten dat dit lelijk is, vraag ik me af hoe dit dan te doen met de draden die er ook uit moeten komen?

Een andere optie is om een custom part te 3d printen voor de afscherming, maar dat kost minimaal 10 euro per afscherm-blokje, ook niet echt economisch / handig.
https://www.bookabooka.com/wp-content/uploads/2023/08/Schermafbeelding-2023-08-08-115952.png

Hoe zouden jullie dit doen?

Om te beginnen: hot glue is geen isolatie en dus reuzestout.
Een 3D geprint kapje is trouwens ook een risico en bedenkelijk. Zoek een net entree die wel veilig is of maak de opening in de kast zodanig dat je onder geen voorwaarde bij die entree kan komen, bijvoorbeeld met een tussenschot.

Of je koopt gewoon een goede van een echt merk waar ze ook de rear covers van verkopen.
Eigenlijk is dat de enige juiste manier.

En vermeld e.e.a. helder in je gebruiksaanwijzing. Ik neem aan dat jouw naam, adres en handtekening onder de EC verklaring komt dus neem geen risico's.

Ik vraag me af hoe dit component normaal afgewerkt wordt aan de binnenzijde.

Normaal zit de kant die naar de schakeling gaat, geheel binnenin een niet-aanraakbare plek. Kijk maar eens naar een computervoeding. Je kan pas bij de bedrading (die verder niet noodzakelijk geisoleerd is) als je de voeding helemaal openmaakt.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/6/62/PSU-Open1.jpg/1200px-PSU-Open1.jpg

Hier is de voeding open. Maar normaal is er dus werkelijk geen manier om de spanningsvoerende delen aan te raken.
De gebruiker hoeft nooit aan de binnenzijde van die voeding te komen - alle kabels en connectors worden aan de buitenzijde van de behuizing gemonteerd.

Wat jij in jouw geval zou kunnen doen, is ten eerste de spanningsvoerende kabel met een trekontlasting vast te zetten op het stevige hout.

Vervolgens kan je meerdere kanten op:
- Een houten kubusje maken met een gat er in voor de draad, dat je met een of twee hoekbeugeltjes vastzet. Kanttekening: brandveiligheid bij geval van een knetterende verbinding. Check de wettelijke eisen daarvoor. De grote massa hout zal wel lastig aan het branden te krijgen zijn, maar een kleiner blokje van dun hout is wellicht een ander verhaal.
- Een soortgelijk iets van gestanst isolatiepapier/gevulcaniseerd papier: https://en.wikipedia.org/wiki/Vulcanized_fibre
Vastzetten met schroeven en ringetjes, of simpelweg vastnieten met stevige nieten. Voldoet aan veel brandveiligheidseisen.
- Een overmaats maar verder standaard muurdoosje voor huisinstallaties er overheen zetten, met schroeven door de plaat waar de net entree in geschroefd is.

Bij een vergelijkbare kast lijken ze dit probleem met ik gok krimpkousen opgelost te hebben, is dit ook een optie denken jullie. (die de toets der technische kritiek kan doorstaan?)

@GJ, de rear cover lijkt me ook de beste oplossing.
Zouden ze die ook bij conrad hebben? In welke winkel koop jij deze onderdelen?

Andere soort netentree gebruiken, bijvoorbeeld van Neutrik (powercon). Is gelijk ook locking iets wat met een naar beneden hangend snoer wel eens van pas kon komen.

https://www.neutrik.com/uploads/media/380x/08/17088-NAC3FXXA-W-L--view-45-degree.png?v=1-0
https://www.neutrik.com/en/products/audio/powercon

Daarvoor zijn nette afdekkappen te krijgen voor de achterzijde.

https://www.neutrik.com/uploads/media/400x/03/623-scdr.jpg?v=1-0
https://www.neutrik.com/en/product/scdr

Op 8 augustus 2023 14:50:39 schreef sjorsbb:
Zouden ze die ook bij conrad hebben? In welke winkel koop jij deze onderdelen?

Probeer het hier:

Schurter Electronics B.V.
De Nieuwe Haven 12
7772 BC Hardenberg
Nederland
0523 281200
sales[punt]nl[at]schurter[punt]com

De stekker is prachtig uitgefreest, er is dus zeker wel kunde en misschien nog een stuk afval aanwezig om de aansluiting niet aanraakgevoelig te maken.

Zoals OXO al zegt. Twee of meer plankjes uitvrezen, als een bakje stapelen en dan lijmen. Past in het geheel en is best 'hufterproef'

Op 8 augustus 2023 12:03:46 schreef sjorsbb:
De kast heeft aan de achterzijde een klep waarachter de elektronica verstopt zit. Gebruikers zouden in theorie in de binnenkant van deze kast moeten zijn om bijv een extra audiokabel aan te sluiten, de pc te rebooten of iets dergelijks.

Hoe zouden jullie dit doen?

Zoals eerder geopperd is een (extra te maken) schot die het 230 gedeelte afschermt van het audio gedeelte het goedkoopste en veilig.
Het is dan wel de binnenkant van de kast, maar gezien het gebruik moet je het als buitenkant beschouwen (het is immers een toegankelijke ruimte!).
Ik ben geen fan van afdekkapjes e.d.. Deze zijn bedoeld voor montage aan de binnenzijde (lees niet toegankelijk). Het beste is dus om een extra binnenkast te maken die NIET toegankelijk is zonder schroevendraaier. Die witte kabel gaat dan via een tule(!) door de wand waar achter een trekontlasting aanwezig is en met de netentree is verbonden.

Verdiep je als zzp'er eens in https://machinerichtlijn.eu/kennis/machinerichtlijn/ , https://machinerichtlijn.eu/kennis/laagspanningsrichtlijn/ , enz.
Er zijn allerlei cursussen op dit gebied te volgen. Belangrijk.

Zelf zou ik waarschijnlijk een of ander standaard (las)doosje tegenop schroeven.

Eentje waar je een flink gat in de bodem maakt, of enkel het deksel en dat rechtstreeks in het hout schroeven.

Zoiets bijvoorbeeld:

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-tc-9065592-industriele-behui…

https://www.conrad.nl/nl/p/tru-components-kst-215-03215000-h-industrie…

Die zijn er in alle soorten en maten, en dan een wartel er in voor de kabeldoorvoer.

-edit-

Als je de netschakelaar kunt missen ... Dit soort dingen bestaan ook:

Ik zou ook gaan voor de oplossing van @Sine, kastje er boven schroeven met een gat in de bodem.
Dan kan er meteen een fatsoenlijke trekontlasting voor de afgaande kabel gemonteerd worden, zoals die nu los ligt hoort ook niet. Dan trek je de fastons zo van de entree af en dat is nog makkelijker om aan te raken.

Ik heb die entertainmentkast hier als eens eerder voorbij zien komen, maar weet niet meer in welke context...

Zo'n lasdoosje is een prima oplossing, maar wel een redelijk dure natuurlijk. En best bewerkelijk als je in series gaat bouwen.

Op 8 augustus 2023 14:50:39 schreef sjorsbb:
Bij een vergelijkbare kast lijken ze dit probleem met ik gok krimpkousen opgelost te hebben, is dit ook een optie denken jullie.

Ja dat is de optie die ik zelf ook altijd doe.

Maar er zijn ook netentree waar je kabelschoen op kan schuiven en die kabelschoenen zijn er dan ook in de geisoleerde versie.

Voor in een apparaat is krimpkous voldoende. Voor iets waar men met de vingers aan kan zijn geïsoleerde ampjes en krimpkous ontoereikend.

Op 8 augustus 2023 18:51:38 schreef GJ_:
Zo'n lasdoosje is een prima oplossing, maar wel een redelijk dure natuurlijk. En best bewerkelijk als je in series gaat bouwen.

Als je het in series bouwt dan maak je een mal waar je met een bovenfrees er een gat in kunt maken.

[Bericht gewijzigd door Sine op (54%)]

Nee, dan neem je het bijbehorende kapje toch zeker?

Een variant met een hoge deksel moet al voldoende zijn inderdaad.

Super bedankt voor alle reacties zover!

@help: tja, hangende stekkers kunnen eruit vallen natuurlijk, en hoewel die neutrik stekkers een optie zijn, zijn in mijn beleving niet gebruikelijk voor dit soort apparaten, en worden ze meer ingezet voor audio apparatuur waar veel mee gesleept wordt.
Mocht de stekker er vaak uitvallen dan kan hij vastgezet worden met een spijkerclipje (met schroef).

@sine: Handige kabel idd, maar omdat ik graag wil dat het apparaat, zonder de achterklep open te maken, uit te zetten is met een knop, is deze optie niet geschikt.

@revado: Ik ben benieuwd waar je deze kast al eerder hebt gezien, want dit is echt mijn eerste post hier op het forum.

@benleentje: bedoel je andere kabelschoentjes dan die ik er al op heb zitten (zie foto?)

@GJ_: die rear covers lijken ideaal, en ik heb mijn best gedaan ze te vinden, maar het lijken vrij exotische onderdelen die vrijwel nergens te krijgen zijn. Schuchter.com lijkt zelf geen onderdelen te verkopen aan een mini-klantje zoals ik.

Het is inderdaad de bedoeling dat ik deze kasten seriematig ga produceren.
Waarbij het freeswerk is uitbesteed, en ik de eindassemblage zelf doe.

Ik heb gekeken, en in de plaat is nog wel wat ruimte voor wat extra houtblokjes om een soort huisje om de aansluiting heen te maken zoals @OXO en @marcob suggereren. Onderste twee lagen vastlijmen, en de bovenste vastzetten met schroef. Lijkt me een prima oplossing.

@OPTOdesign: bedankt voor de links naar de machinerichtlijnen, daar moet ik idd nog eens goed induiken. Heb je toevallig een link naar die cursussen waar je het over hebt?
Waarom is het nodig om met een tule te werken? is een beetje tochtband oid in de uit te frezen kabelsleuf (zodat de kabel geklemd zit -> trekontlasting) niet voldoende?

@benleentje: bedoel je andere kabelschoentjes dan die ik er al op heb zitten (zie foto?)

Ik kan zo vanaf de foto niet zien of dat kabelschoenen zijn of tules die er laten erover geschoven worden. Maar als die al kabelschoenen zijn dan is dit wat ik bedoel.

zonder de achterklep open te maken, uit te zetten is met een knop, is deze optie niet geschikt.

Uiteraard is dat wel gewoon de bedoeling dat je apparaat op een "normale manier" uit kan zetten. Maar dan heb je naast de netentree dus nog meer punten die goed afgeschermd moeten worden. Meest logsich is dan toch een soort van een shot in de kast te plaatsen, dan mag bv ook gewoon een stuk printplaat zijn zolang je er maar niet direct bij kan komen.

Waarom is het nodig om met een tule te werken?

Dat is niet perse nodig. Ik lees uit het verhaal van opdesign dat de kabel door een metaalplaat heen gaat. De randen van metaal zijn scherp, je kan ze dan ontbramen en afschuinen maar ik vind het altijd link om een kabel zo lang het metaal te steken.
Je kan dan 2 dingen doen het gat erg ruim maken en de kabel goet vast zetten zodat hij niet over de metaalrand heen kan scheuren of een tule of wartel plaatsen. Een rubberband die je over de metaalrand kan schuiven mag ook als de metaalrand maar weg is.

Weet wel dat er aan het op de markt brengen van producten ook allerlei regels vast zitten.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (34%)]

Op 9 augustus 2023 19:17:37 schreef benleentje:
[...]
Uiteraard is dat wel gewoon de bedoeling dat je apparaat op een "normale manier" uit kan zetten. Maar dan heb je naast de netentree dus nog meer punten die goed afgeschermd moeten worden. Meest logsich is dan toch een soort van een shot in de kast te plaatsen, dan mag bv ook gewoon een stuk printplaat zijn zolang je er maar niet direct bij kan komen.

Ik ben benieuwd, wat voor punten dienen er dan nog meer afgeschermd te worden volgens jou?
De netentree gaat naar een stekkerdoos, daar zitten de stekkers in van de pc en het touchscreen.
Verder bevat de kast alleen maar standaard kabels voor utp, audio, video en usb (voor het doorgeven van de touch signalen).

Ik zou om te beginnen de laagspanningsrichtlijn eens downloaden, daar moet je sowieso aan voldoen. En zoek eens alles uit over de CE markering. Die is verplicht als je dit soort producten op de markt brengt.

Ik ben benieuwd, wat voor punten dienen er dan nog meer afgeschermd te worden volgens jou?

uit te zetten is met een knop

Moet ik nu alles letterlijk gaan voorkauwen? Ik snap je aanval niet en ik weet niet wat jij weet. Maar als je het over een knop hebt dan denk ik aan een schakelaar en daar heb je dan toch hetzelfde als bij de netentree. Tenzij je gewoon een goede schakelaar neemt die al van zichzelf aanraak veilig is.

Ik bedoel de hele weg vanaf netentree, naar schakelaar naar interne voeding. op alle plaatsen waar je bij een geopende kast bij kan komen.
Op zich is het meeste niet spannend. IK werk zelf veel met schakelkasten. OP een relais kan je draden schroeven waarbij de schroefgaten goed verzonken zijn en dus aanraakveiling zijn. De schakelaar is dergelijk kasten zijn ook aanraakveiling in die zin dat je met je pink of vinger gewoon niet diep genoeg in een schroefgat kan komen om onder spanning te komen staan.

Voor de netentree zal toch ook wel zo een variant bestaan en ander een entree waarbij er een afdekkap zit.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (14%)]

Ai, het is geenszins mijn bedoeling om iemand aan te vallen.
Als context: Ik ben een software ontwikkelaar met een werktuigbouwkundige en bedrijfskundige vooropleiding maar ben geen electrotechnicus.
Het is het eerste product wat ik op de markt wil brengen dus heb ik 0 ervaring. (dus mijn excuses dat je dingen moet voorkauwen)

Met de knop bedoel ik de knop die in het netentree component zit wat ik gebruik, dus als ik de knop+netentree in het houten huisje heb afgewerkt, dan denk ik goed te zitten.

Waarbij het freeswerk is uitbesteed, en ik de eindassemblage zelf doe.

Ik heb allemaal hele mooie oplossingen voorbij komen die leuk zijn als je 1 enkel apparaat gaat bouwen. Ga je die oplossingen in serie toepassen dan zal blijken dat dat door de bewerkelijkheid dure oplossingen zijn.

Een oplossing als die van GJ_ is dan echt goedkoper en beter. Heel veel fabrikanten leveren ook geen in hun apparaten gebouwde netvoeding meer. Vroeger zat er bijvoorbeeld in een willekeurige radio altijd wel een voeding gebouwd. De radio voldeed daarmee aan de toen geldende veiligheidseisen Tegenwoordig zijn de veiligheids eisen en de daarbij behorende keuringen zo hoog en daarbij duur geworden dat het daardoor erg lastig wordt om daar aan te voldoen, en tegelijkertijd een betaalbaar apparaat te leveren. Je moet tegenwoordig immers zelfs echt in de handleiding van een kettingzaag zetten dat je daarmee beter niet je tanden kunt gaan poetsen.

Dus wordt alle apparatuur tegenwoordig zonder netvoeding geleverd. De netvoeding (vaak dus een adapter) wordt dan door een externe partij geleverd die een juridisch (Dat is dus niet hetzelfde als veilig) helemaal dichtgetimmerd apparaat levert. Dan kan niemand zich daar een buil aan vallen.

Dus voor de TS: Neem voedingsunits an schakel materiaal die alle nodige keuringen hebben gehad. Dan voldoet jouw apparaat ook aan de veiligheids eisen van die apparatuur.

P.S. die schakelaar in die net entre is niet geschikt als reguliere aan uit schakelaar. Die schakelaars worden normaal gesproken ook nooit gebruikt en zitten meestal op een onmogelijk bereikbare (aan de achterzijde) plek.

Op 8 augustus 2023 23:50:17 schreef sjorsbb:
@OPTOdesign: bedankt voor de links naar de machinerichtlijnen, daar moet ik idd nog eens goed induiken. Heb je toevallig een link naar die cursussen waar je het over hebt?
Waarom is het nodig om met een tule te werken? is een beetje tochtband oid in de uit te frezen kabelsleuf (zodat de kabel geklemd zit -> trekontlasting) niet voldoende?

Ik heb zelf een jaar of 10 geleden een stuk of 6 cursussen over machine richtlijnen, CE keuring, EMC e.d. bij DARE gevolgd. Ik zie niet direct of deze cursussen nog gegeven worden. Je zou daar eens naar kunnen informeren. Bellen +31 0348 200 900 of mailen info.kiwadare@kiwa.com aldus de website.

De tule is nodig zodat de kabel niet beschadigd raakt door de (snijdende) wand. Nou valt dat bij hout wel mee, maar officieel moet het wel. De tule dient zeker niet als trekontlasting. Deze moet apart gemaakt worden. Je zou wel een wartel kunnen nemen, deze klemt en zorgt voor een trekontlasting.

Die tekening is helaas ongeschikt. Dat gat is veels te groot.

Goed dat je eens nader wil kijken naar machine richtlijnen. Het helpt je bij het ontwerpen van dit soort producten (wat kan wel en wat kan niet) en je weet hoe je jezelf beter kunt indekken.

Dit apparaat valt helemaal niet onder de machinerichtlijn.
Overigens is Dare een tamelijk onbetrouwbare club. Fake keuringen die gebruikt worden als marketing truuk voor waardeloze niet werkende apparaten.