Hoe pressostaat vervangen Ikea Medelstor Vaatwasser?

Goedenavond,

Mijn vaatwasser van Ikea, Medelstor Type GHE423DB4 geeft foutmelding i30

Het water blijft doorlopen tot deze overloopt en in de foutmelding/beveiliging schiet.
Dan pompt de machine het water of maar blijft doorpompen en geeft een piep geluid.
Water blijft dan overigens in de onderbak (bodem machine, nog onder het wasdeel) liggen.

Na onderzoek Google en YouTube begrijp ik dat de kans groot is dat de pressostaat vervangen moet worden. Allerlei schoonmaak acties hadden geen effect.

Ik kan echter niet wijs worden waar deze pressostaat zit en of dit überhaupt nog extra gecontroleerd kan worden.

Kan iemand mij verder helpen?

Dit ding, zie foto. Zit meestal achterkant vd watercollector (trechter waar filter in past.).

Er af halen door weerhaak iets te lichten en dan eraf trekken. In de aansluiting waar de pressostaat op zat, met perslucht doorspuiten. Ik doe dan ook wat water in de kuip zodat de massa vh water en de jacht vd perslucht de blubber er door jagen. Presostaat niet doorblazen. Een gevoelig meetonderdeel. Pressostaat er terug op en 9/10 terug in orde. 1/10 pressostaat stuk.

Dank EricN voor je reactie.

Als deze achter de watercollector zit kan lijkt ik er vrij onmogelijk bij te kunnen.
Er zit namelijk van alles voor/naast.

Heb jij ideeën?

Zie je hem op de laatste foto niet achter de motor zitten? Indien ja dan ga je achteraan moeten kijken.

Ik mis nog een foto vd achterzijde. Gaat bij dit model de achterkant onderaan er af?
Voor zover mijn vergiet van een hoofd het toelaat doe ik het via de achterkant bij dit model. Helaas moet ik er voor staan om zeker te zijn. Het mist fysieke interactie via deze weg.
Leuk he dat witgoedtechnieker leventje? Welkom in onze wereld.

[Bericht gewijzigd door EricN op (26%)]

Ik ben echt heel erg nieuw in dit wereldje….
Dank voor je moeite

Ik denk dat hij dan achterin (achter aan de lekbakje, is dat logisch?) zit, maar weet het niet zeker.
Zie binnenin foto en achterkant

Hier (groene aanduiding op foto) zie je een glimps van iets achter die darm die in de weg zit. Wat is dat?

Heb je een foto vh typeplaatje zodat ik mee kan volgen op de gegevens vh juiste toestel?

Ik krijg de indruk dat ik die hele zouttank moet weghalen, kan dat kloppen?

dat is een 91107604402
Wooow, rustig! ik zoek even op.Dat zeker niet, zoutvat 8)7

Kun je je mail in je gegevens zichtbaar maken? Hier via reply best niet. Dat hebben ze niet graag. Stuur gans de meuk door.

[Bericht gewijzigd door EricN op (11%)]

Haha
Sorry

Deze foto is van onderuit genomen. Camera er van voren inschoven, naast dat blauwe vat en het putje.

Yep, dat is em. De kunst is nu om de weerhaak te lichten zonder hem te forceren en dan er uit te trekken. Het veiligste is een platte schroevendraaier. Zo heb je met een draaibeweging de controle over hoe ver je de weerhaak buigt zonder uit te schuiven.

En dan een tirette installeren want dit gaat bandwerk worden bij deze modellen 8)7

Oorzaken ook aanpakken. Slechte zeep, te vuile was, te lage temperatuur, te licht programma....

De ruimte om daar bij te komen is minimaal.
Het lijkt dus nodig om meer ruimte te creëren.
Is dat logisch?
Ik kom er nu met geen mogelijkheid met een schroevendraaier bij.

Mijn herinnering blijft dat ik het lang achter doe maar dit model heeft een rare achterzijde. Komt het er niet vanaf?

Als ze bij google nog niet slapen zijn moet er dadelijk wat post jouw kant op komen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (27%)]

Wat ook kan maar dat brengt moeilijkheden mee om uit te blazen is deze op zijn rug te leggen en de bodem eruit te nemen. Dat gaat normaal wel vlot.

Is het een 60cm of een 45cm brede. Dat zou veel verklaren.

Is het mogelijk om hem op de kop te draaien zonder problemen?
Qua water enzovoorts….

Wel ultra voorzichtig. De idioten van ingenieurs hebben de print achteraan gestoken zie ik. Het betreft dus al een nieuwer model. Bij het wegnemen vd pressostaat kan er een beetje water komen dus goed handdoeken op die print en bekabeling leggen.

Het toestel op andere zijden leggen is nog erger.

Lees mss eerste de manual eens grondig door.

Ik zie sommigen het doen (ander zijde (ondrsteboven e drg) leggen)maar daar waag ik me niet aan. Zo al hoofdpijn genoeg met die ondingen. Een goede optie is er niet.

Ik heb een heftruck en zet ze daar soms op. Zo blijft die recht en kun je toch van onder werken en uitblazen.

Het is dus niet logisch om dat “zout” reservoir los te koppelen? Dan kan die blauwe tank namelijk aan de kant en kom ik er beter bij.

Het manuscript pdf schrijft hier overigens niets voor zover ik nu kan vinden.

Het lijkt erop dat de bodem vrij los zit. Als ik hem licht achterover kantel kan ik aan de voorkant de bodem los halen, deels.

Een vorkheftruck zou nu handig zijn geweest idd.

Creativiteit aangesproken

Pressostaat los gekregen.

Fantastisch! Nu hopen dat het enkel verstropt is.

Eigenwijs en ongeduldig als ik ben, heb ik een klein ragertje gevonden en met een soda badje manueel dat deel schoongemaakt.
Zoals geadviseerd niets met de pressostaat gedaan.
Daarna doorgespoeld met water.
Dit had veel resultaat. Smurries en dus vies water als gevolg.

Daarna op hoop van zegen de hele boel weer in elkaar gezet. Met kunst en vliegwerk eigenhandig dat ding weer op de grond geplaatst. Alles dicht geschroefd en terug gezet.
Ik was er zogezegd klaar mee.

Vervolgens aangesloten en ;.. hij doet het weer!!!
6 uur later, veel gespeur en lezen. Maar vooral veel dank aan jouw adres. Jouw meekijken en meedenken heeft geholpen.

Dank EricN