vragen schema elektrisch

hallo allen,

wie zou mij kunnen vertellen waarom c1/c2 in de schakeling zit ,En wat zou er kunnen gebeuren als je deze weg zou halen. Uit eigen onderzoek ben ik tegen gekomen dat dit elco's zijn om elektrische lading en energie op te slaan.

cadj is een ceramische condensator deze zou dus reageren op veranderingen in spanning, ze worden ook gebruikt om ruis te onderdrukken, spanningen te stabiliseren en gelijkstroom te blokkeren in de schakelingen.Wat zou er gebeuren als ik deze uit de schakeling zou halen.

D1/D2 diode : wordt gebruikt als gelijkrichterdiode om wisselstroom (AC) om te zetten in gelijkstroom (DC) als ik deze nu eruit zou halen dan , zou er evt. een wisselsignaal door de lm317 gaan en kapot gaan?

R1 weerstand : waarom wordt deze gebruikt om stroom te verminderen, spanningen te verdelen, stroom te begrenzen en elektrische signalen te beïnvloeden. Wat zou er gebeuren als ik deze uit de schakeling zou halen.

fred101

Golden Member

Antwoorden staan in de datasheet onder jouw plaatje, niet alleen plaatjes kijken ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

C1/C2 zijn er niet, alleen Ci, Co, en Cadj.

Ci is geen elco maar een gewone condensator. Alle 3 zijn niet verplicht, maar wel aan te raden ivm. stabiliteit.
Bij afstand groter als 15cm tussen brugcel/elco en lm317 is Ci zelfs verplicht.
D1 en D2 richten niks gelijk, maar voorkomen dat er negatieve spanningen op de input en adjust van de lm317 kunnen komen.

Verder inderdaad: de datasheet staat alles duidelijk in beschreven...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 29 augustus 2023 09:56:16 schreef fred101:
Antwoorden staan in de datasheet onder jouw plaatje, niet alleen plaatjes kijken ;-)
[bijlage]

klopt alleen wilde ik dit zelf eerst onderzoeken voordat ik naar het antwoord ging

Op 29 augustus 2023 09:59:46 schreef Arco:
C1/C2 zijn er niet, alleen Ci, Co, en Cadj.

Ci is geen elco maar een gewone condensator. Alle 3 zijn niet verplicht, maar wel aan te raden ivm. stabiliteit.
Bij afstand groter als 15cm tussen brugcel/elco en lm317 is Ci zelfs verplicht.
D1 en D2 richten niks gelijk, maar voorkomen dat er negatieve spanningen op de input en adjust van de lm317 kunnen komen.

Verder inderdaad: de datasheet staat alles duidelijk in beschreven...

mij is verteld dat een normale condensator zoals cadj 2 rechte strepen onder elkaar hebben en een elco een rechte streep meteronder een boogje

Arco

Special Member

Tantaalelco van 0,1uF mag ook.
Dat 'streepje/boogje' symbool voor een elco is iets (oud) Amerikaans en wordt weinig meer gebruikt...

https://electrocircuits.org/wp-content/uploads/2019/07/polarized-cap.png

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Op 29 augustus 2023 10:11:28 schreef opelpro:
[...]

klopt alleen wilde ik dit zelf eerst onderzoeken voordat ik naar het antwoord ging

Dat kan toch, het maakt toch niet uit of wij dan daarna dat antwoord geven of de datasheet dat doet ;-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Je pakt weer je oude schema. Daar mist een aansluiting om de outputspanning variabel te maken. De loper (= middenaansluiting van de potmeter) moet daarvoor aan de min verbonden. Daarna is de circuit regelbaar.
Gr. Piet-Hein2

Op 29 augustus 2023 10:49:53 schreef Piet Hein2:
Je pakt weer je oude schema. Daar mist een aansluiting om de outputspanning variabel te maken. De loper (= middenaansluiting van de potmeter) moet daarvoor aan de min verbonden. Daarna is de circuit regelbaar.
Gr. Piet-Hein2

wat doet de weerstand R1 als je deze weg zou halen dan dan zou de uitgaande spanning niet meer klopen

Arco

Special Member

R1 en R2 zorgen voor instelling van Vout en dient tevens als minimale belasting.
(de output moet minimaal met 3.5...10mA belast worden anders werkt 'ie niet goed)

benleentje

Golden Member

wat doet de weerstand R1 als je deze weg zou halen dan dan zou de uitgaande spanning niet meer klopen

Lees nu eens gewoon de datasheet of het stuk wat Fred101 laat zien.
Als je dan niet begrijp wat daar uitgelegd word vraag dan naar dat deel. Maar nu zijn het erg zinloze vragen.

D1/D2 diode : wordt gebruikt als gelijkrichterdiode om wisselstroom (AC) om te zetten in gelijkstroom (DC)

In dit schema is geen AC en de diodes zijn er voor de bescherming van de LM317.

D1 beveilig als je op de uitgang een accu zou gaan opladen en tijdens het laden de voeding uitzet terwijl de accu nog aangesloten is. De lm317 zou dan defect gaan en de diode D1 zorgt dan dat de stroom er omheen kan.

Wat zou er gebeuren als ik deze uit de schakeling zou halen.

Dit schema bevat geen enkel onderdeel teveel en het weghalen van iets zal zorgen dat het niet meer correct werkt.
Alleen de diodes zouden eventueel weg kunnen maar dan mag je accu oid opladen en due aangesloten laten staan.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.