METEX M818 multi meter defect

Mijn oude trouwe METEX M818 heeft de geest gegeven lijkt het.
Op het display verschijnen vaak willekeurige cijfers.
De DC metingen kloppen niet zijn te laag en vaak ook onzin.
Ok de de OHM en Amp gewoon Chaos vn cijfers.
Meter geopend. schoongemaakt met ipa.
Geen effect.
alles is opgebouwd met discrete onderdelen!
IC's ICL 7149CPL en een AD 636 voor de true RMS metingen.
Ik kan nergens op Internet iets vinden van een schema o.i.d.
Heeft iemand een suggestie?
Om hem nu al in de kliko te gooien gaat me aan mijn hobby hart.

Hans

Waarschijnlijk de ICL7149 die defect is. In datasheet zie je dat de ingangen heel direct, zonder goede (overspanning, limitering, etc..) beveiliging(en) zitten aangesloten).

https://www.renesas.com/br/en/document/dst/icl7149-datasheet

RES
benleentje

Golden Member

JE kan nog proberen om direct op de ingangen van de chip zelf een kleine spanning te zetten binnen het bereik van de chip en kijken of het dan wel een zinvolle waarde aangeeft.
Of met een andere meter daar op de ingangen de spanning even na te meten

[Bericht gewijzigd door benleentje op woensdag 30 augustus 2023 20:46:49 (22%)

fred101

Golden Member

De onderdelen tussen de banaanbussen en de ingang van het IC checken. Zo te zien op deze foto zit er wel iets van protectie, twee diode achtige dingen (TVS, zener of diode) Misschien is dat hele topic "El Cheapo Refurbish: Metex M818B" handig ivm informatie

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Dank voor jullie reacties.

RES bedankt voor de datasheet. ik schrok even van de pin out nummering, daar ik de DIL uitvoering heb, maar verder zoeken gaf nog een data sheet aan waar ook de DIL uitvoering op voorkomt.

ben leentjes
Dat heb ik gisteravond gedaan.
Hij geeft dan wel meen stabiel getal aan dat ook stijgt met opvoeren van de spanning, maar hij lijkt niet goed uit te
"nullen"
Ik heb de CAZ condensator vervangen , dat gaf al iets verbetering.
ik ga verder zoeken
Het lijkt erop dat de analoog digitaal conversie niet soepel verloopt?
Ik heb maar nieuwe condensators en weerstanden besteld bij Reichelt
het is natuurlijk allemaal wel decennia oud.
FRED bedankt voor de site.

ik ga een lang weekend weg dus ik reageer pas na 6 sept weer.

Hans

flash2b

Special Member

Bij ICL7106/07 afgeleide ICs, is de REF spanning zeer belangrijk voor de stabiliteit.

Dus check de Vref en met name de potmeter en de tantaal daar in de buurt.

Ook de V- is belangrijk, ik weet niet of er in de M818 een ICL7660 de V- verzorgt dan zitten daar 2 condensators bij, maar het kan ook zoals op de datasheet gebeuren van de ICL7149.

Ik denk niet dat de ICL7149 defect is dus ik deel de conclusie van RES niet, het schema in de datasheet is slechts een principe schema met minimale aantal onderdelen (low component count), Metex (Korea) zijn over het al gemeen best wel goed gebouwd naar mijn ervaring.

Check ook het schakeldek, dus de contacten en de print contacten van de standen schakelaar.

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.

Hij doet weer de Metex 818B

Uiteindelijk bleek toch het IC ICL7149CPL defect met name de ingangspin (Pin 12).

Het signaal op de ingangsbus gaat in de stand " Volt" via een 8,9 MegaOhm weerstand rechtstreeks naar pin 12.
Mijn meter, Uniden UT61E 10Meg ingangsweerstand , gaf zonder IC de halve spanning aan.
Met IC zakte dat tot 300 MV en jojode heen en weer tussen 400 Mv en 10 mv, ongeveer.
De ref spanning was stabiel 0,9981 V, echter xtal-osc was instabiel blazen en een "zacht" tikje er tegen aan deed hem stoppen.
Nieuw X-tal van 100 Khz erin deed de osc. weer stabiel lopen.
(Bij Fa Co in Oostnederland besteld kwam vlot in doos waarmee m.i. meer dan 3000 van die x-tals in konden.
) .

Het display fungeerde al die tijd goed maar gaf steeds weer getallen "Salat" aan.
Dus uiteindelijk maar de gok gewaagd en via Ebay een nieuw ic besteld, (prijs viel mee € 13,00 )
En voila hij deed het weer, wel zat de uitlezing consequent 10% naast de juiste waarde.
Met de ref waarde kunnen corrigeren.

De meter is uiteindelijk ook al > 30 jaar? oud

Dank voor jullie adviezen

Hans