Ik wil van een magnetron trafo een trafo maken voor een inverter Hiertoe heb ik de hoogspanning spoel verwijdert en een secundaire wikkeling gemaakt voor twee keer 12vac met middenaftakking Op zich werkt dit maar als ik primair meer dan 200vac aanbied vliegt de trafo primair de verzadiging in en 230vac is onmogelijk te bereiken door extreem hoge stroom Wat kan ik hieraan doen

Heb je de magnetische shunts verwijderd ?

klinkt als fijnsluiting in de wikkelingen. wrs een wikkeldraad onderling maakt sluiting. dat werkt als een kortsluiting voor het blikpakket.

Inverter levert eerder 230V secundair, dus ik denk dat je er een gewone voedingstrafo van probeert te maken?

De primaire is gedimensioneerd op een belaste secundaire wikkeling. Wat gebeurt er als je een paar ampere trekt secundair?

Je kan primair de 10V wikkeling van een 230V->10V transformator in serie zetten. Als je alles goed aansluit, dan is de primaire spanning van de magnetron 220V. Sluit je hem verkeerd aan, dan is de primaire spanning 240V.

Je kan primair de 10V wikkeling van een 230V->10V transformator in serie zetten. Als je alles goed aansluit, dan is de primaire spanning van de magnetron 220V

Ja, maar dan moet je wel de 230V wikkeling parallel zetten aan de primaire van de magnetron trafo. De 10V trafo gebruik je dan als AutoTrafo.

@deKees,
Het moet niet. Het kan wel. Met zo'n extra transformator kan je de magnetrontransformator met 4 verschillende spanningen voeden, afhankelijk hoe je de primaire en secundaire van de hulptransformator aansluit. Volgens 'mijn' methode 2 verschillende spanningen en volgens 'jouw' methode ook 2 verschillende spanningen.

Oh, je bedoelt dat je de primaire van die trafo op het net aansluit? Ja, dat kan ook.

Ik had begrepen dat je die primaire niet had aangesloten maar dat is blijkbaar niet je bedoeling 8)7 .

Je moet de mechanische shunt uit het blik pakket halen!

The magnetic shunt is a component of a transformer that helps to regulate the flow of magnetic energy. In a microwave, it helps to ensure that the power delivered to the magnetron (the device that generates the microwaves) is at the correct level.Using a magnetic shunt from a microwave transformer as a makeshift welder is not recommended. While it may be possible to use the magnetic shunt to create a current in a wire, the current would not be sufficient to perform welding. Additionally, the shunt is not designed for this purpose and may not be able to handle the high levels of heat and energy required for welding. It would be safer and more effective to use a proper welding machine.

Op 1 september 2023 19:46:40 schreef Krelis Vonketrekker:

Dat sowieso.
Als dat onvoldoende is, dan kan je de trafo testen op fijnsluiting en andere genoemde trucjes. Als dat allemaal niet helpt, dan kan je de transformatortruc toepassen.

Op 1 september 2023 19:11:20 schreef deKees:
Ik had begrepen dat je die primaire niet had aangesloten maar dat is blijkbaar niet je bedoeling 8)7 .

Ik denk niet dat de 10V-transformator dat leuk vindt. De ijzerverliezen zullen dan wel hoog zijn en hoe beter de kwaliteit van de transformator, des te minder vermogen je uit de magnetrontransformator kan halen.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op (37%)]

Op 31 augustus 2023 23:14:27 schreef andreroest:
Als ik primair meer dan 200vac aanbied vliegt de trafo primair de verzadiging in en 230vac is onmogelijk te bereiken door extreem hoge stroom Wat kan ik hieraan doen

Niets, dat soort transformatoren gaan inderdaad al ERG vroeg in verzadiging en zijn helaas compleet ongeschikt voor je doel.

Op 1 september 2023 19:46:40 schreef Krelis Vonketrekker:

Dat maakt het niet beter, het helpt wellicht zelfs nog een beetje als je laat zitten (meer blik).

Ik heb ze lang geleden ooit uitgebreider getest... maar daar zijn de plaatjes helaas weg.

Dit is wat recenter, maar niet zo volledig:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2169538#2169538

Ah zie je, dat dacht ik al maar twijfelde. Een shunt trekt wat vermogen zodat er juist minder snel verzadiging zou moeten optreden.

Ik verwacht dat een magnetrontrafo zo gedimensioneerd is dat hij niet in verzadiging gaat als hij alleen met de gloeistroom belast wordt. Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel vermogen een gloeidraad trekt. 20W?

Ook snap ik nog niet wat de TS onder een inverter verstaat. Normaalgesproken stuur je dan de laagspanningswikkelingen aan om een hogere spanning te krijgen uit wat vroeger de primaire was. Misschien is er een betere oplossing mogelijk als we snappen wat de TS probeert te bereiken.

Ik wil inderdaad aan de secundaire zijde een 12 0 12 wikkeling maken om secundair 230vac te kunnen afnemen.Ik heb aan de 230vac kant een variac aangesloten met open secundaire zijde 12 0 12 vac als test maar helaas liep de stroom zeer snel op boven de 200 vac en werd bij 220vac onaanvaardbaar hoog dus verzadiging.Van de oorspronkelijke wikkelingen bevind zich alleen de 230vac wikkeling zich nog en uiteraard de nieuwe 12 0 12 vac wikkeling

Ter aanvulling uiteraard wordt de 12 0 12 wikkeling daarna aangestuurd door mosfets

Ja, daar zul je een andere trafo voor moeten vinden. Magnetron trafo's zijn daar echt niet geschikt voor.

Ik zit te denken aan een bestaande 230 380 vac trafo van 2kW met EI kern en gescheiden spoelen. Vervolgens de 380 vac spoel verwijderen en 2x12v met middenaftakking van geïsoleerd draad hierop netjes aanbrengen. Is dat een goede oplossing.

Een "normale" (als in: een niet-magnetron-/neon-) transformator zou hier veel beter geschikt zijn inderdaad. Als je zo een trafo al hebt liggen zou ik er voor gaan.

Op 1 september 2023 21:43:42 schreef maartenbakker:
Ah zie je, dat dacht ik al maar twijfelde. Een shunt trekt wat vermogen zodat er juist minder snel verzadiging zou moeten optreden.

Ik verwacht dat een magnetrontrafo zo gedimensioneerd is dat hij niet in verzadiging gaat als hij alleen met de gloeistroom belast wordt. Ik weet niet uit m'n hoofd hoeveel vermogen een gloeidraad trekt. 20W?

Ik geloof dat magnetrontrafo's sowieso altijd de magnetronbuis aangesloten hebben en de primaire kant ingeschakeld wordt. Het gloeidraadvermogen maakt dan minder uit. De magnetische shunts trekken geen vermogen, maar vergroten de effectieve kerndoorsnede voor het primaire circuit waardoor hij later zal verzadigen. De koppeling met de secundaire wordt dan slechter, en dat zorgt voor een zekere secundaire stroombegrenzing.

Op 31 augustus 2023 23:14:27 schreef andreroest:
[...]maar als ik primair meer dan 200vac aanbied vliegt de trafo primair de verzadiging in en 230vac is onmogelijk te bereiken door extreem hoge stroom

Op 2 september 2023 11:40:04 schreef andreroest:
Ik wil inderdaad aan de secundaire zijde een 12 0 12 wikkeling maken om secundair 230vac te kunnen afnemen.Ik heb aan de 230vac kant een variac aangesloten met open secundaire zijde 12 0 12 vac[...]

Je zult je terminologie wat betreft primair en secundair wel even op orde moeten brengen wil het verhaal te begrijpen blijven. Kan ik concluderen dat je iets wil maken als dit:

Bron: Hackaday

Wat soms kan helpen (afhankelijk van of dit in je specifieke toepassing kan) is het verhogen van de frequentie. Veel apparaten werken ook wel op 60Hz, en dat vermindert de verzadiging van de kern. De blokgolf is niet voor elk apparaat even fijn, maar meestal kom je wel weg met een wat rommelige spanning.

@andreroest zoek een oude zware APC UPS, zoals de APC Smart-UPS 1000VA, daar zitten wel geschikte trafo's in.

@Kruimel: mijn redenatie was dat de trafo steeds een seconde aanstaat voordat de magnetron meer dan alleen gloeivermogen gaat trekken. In die seconde mag hij niet in verzadiging gaan.

Nu ik snap dat de TS inderdaad een inverter bouwt en dat het misgaat vanaf 200V uitgangsspanning, sluit ik me aan bij het idee dat een trafo uit bijvoorbeeld een UPS, veel geschikter is.

Ik weet niet precies wat zo een trafo doet die eerste seconde om eerlijk te zijn, maar 10% kerndoorsnede in de vorm van die magnetische shunts zullen zeker uitmaken. Een verzadigende trafo zou dat minder moeten doen op een hogere frequentie, en ik denk dat die magnetrontrafo op 60Hz totaal geen problemen meer heeft. Voor de meeste toepassingen is dat geen groot probleem.

Als je verder al een UPS hebt kan je die gewoon direct gebruiken natuurlijk, dus het hergebruiken van een UPS trafo vind ik een beetje een non-issue. De vraag was of een 380 naar 230 trafo zou kunnen voldoen, en ik zeg ja. De rest van de schakeling zal bepalen hoe goed.

Over welke gesproken: stop je daar direct een blokgolf op, of een "gemodificeerde blokgolf" (als in: met grote pauzes tussen de positieve en negatieve puls)? Dat laatste kan best nog wel een verschil maken. In theorie zou het voor de gemiddelde uitgangsspanning niet uit moeten maken, maar niet elke meter kan deze spanningen even goed meten.

Goed punt dat een UPS trafo misschien minder voor de hand ligt.

Een hogere frequentie en kortere pulsen zouden wel eens afdoende kunnen zijn.

Als je een dc spanning maakt aan de uitgang kan je de frequentie dan niet nog hoger opvoeren. De verbruiker heeft er dan geen last meer van.

Ja. Maar de verliezen in je trafo nemen ook toe op een gegeven moment. Dat zou je moeten uitproberen.

Je hebt misschien gezien dat transformatoren meestal uit dunne plaatjes ijzer gemaakt worden en niet uit een massief stuk metaal. Dat is om de verliezen bij wisselspanning te verminderen, en die verliezen nemen af met dunnere plaatjes, en toe met frequentie. Er zit wel wat marge in, en het grootste deel van de frequentieproblemen die je zal zien zal zitten in het signaal dat je op de trafo zet. Gebruik je bijvoorbeeld een blokgolf dan zal dat signaal zelf een hoogfrequent component hebben dat dissipatie veroorzaakt. De grondtoon zal waarschijnlijk minder uitmaken.

Maar even uit nieuwsgierigheid: als je al weet dat het niet werkt bij 50Hz zou je de testopstelling toch al wel moeten hebben staan toch? Verhoog gewoon de frequentie en kijk wat er gebeurt. In elk geval kunnen we sowieso erg weinig voorspellen als we niets weten van de schakeling. Een fotootje doet ook wonderen. Het zou natuurlijk ideaal zijn als iemand anders die dit ook wil proberen hier de antwoorden en resultaten vindt die jij nu ook zoekt.