Hoi, ik Ben bezig met een Philips 70FA/567. Van deze werkte 1 kanaal helemaal niet. De eindtrappen zijn prima in orde. Maar na wat meet en zoekwerk een Weerstand van 10 Ohm gevonden die defect was.
Nieuwe er in gezet, beide kanalen zijn er weer. Klinkt alleen ontzettend mono. Ook de schuifbalans potmeter werkt niet lekker.
Verder ben ik gewend dat als je Speakers A+B aanzet dat alle 4 aan gaan. Bij deze versterker niet. Mis ik iets? Advies?

heb je wel aan alle 4 de speaker aansluitingen speakers hangen? dergelijke versterkers deden vaak de A en B speakers in serie schakelen. doe je dat dus met maar 1 set speakers dan vallen die uit..
de balance is wrs gewoon vuil, reinig die maar eens..

Op 6 september 2023 21:39:20 schreef testman:
heb je wel aan alle 4 de speaker aansluitingen speakers hangen? dergelijke versterkers deden vaak de A en B speakers in serie schakelen. doe je dat dus met maar 1 set speakers dan vallen die uit..
de balance is wrs gewoon vuil, reinig die maar eens..

Ik had het er nog niet bij getypt: Ik heb eerst de balance met IPA gereinigd ( zie foto) , kwam een hoop zwarte zooi af. Daarna met tuner 800 ingespoten en weer terug geplaatst. Bleef hetzelfde. Versterker komt uit een rokers huis.

Op 6 september 2023 21:32:32 schreef WJB:
Klinkt alleen ontzettend mono.

Verder ben ik gewend dat als je Speakers A+B aanzet dat alle 4 aan gaan. Bij deze versterker niet.

Dat mono klinkt enigszins subjectief... als je alleen L of R op de ingang aansluit; komt er dan uit beide kanalen geluid of uit één?

En is met Equalizer aan en uit hetzelfde?

Het tweede punt; als je in de service manual kijkt, zie je inderdaad dat als je speakerpaar B inschakelt, paar A geen signaal meer krijgt.
Ik heb thuis een Marantz staan uit dezelfde periode en die heeft dat ook, raar maar waar...

opzich niet zo raar, de speakers komen anders parallel te staan. 8 ohm en 8 ohm maakt 4 ohm, dat kan menig lichte versterker niet aan op hoog volume. er staat ook vaak bij de A en B speaker klemmen dat A OF B 8 ohm per speaker mag zijn, maar A + B, dan dienen de speakers 16 ohm de stuk te zijn.

de degelijkere versterkers konden nog 4ohm van 2 systemen aan, of zelfs 2ohm.

Op 7 september 2023 08:12:36 schreef WillemV2:
[...]

Dat mono klinkt enigszins subjectief... als je alleen L of R op de ingang aansluit; komt er dan uit beide kanalen geluid of uit één?

En is met Equalizer aan en uit hetzelfde?

Het tweede punt; als je in de service manual kijkt, zie je inderdaad dat als je speakerpaar B inschakelt, paar A geen signaal meer krijgt.
Ik heb thuis een Marantz staan uit dezelfde periode en die heeft dat ook, raar maar waar...

Er komt geluid uit beide kanalen hoor. Alleen de balansknop reageert heel slecht. Ik had deze al gereinigd, maar het nog niet geholpen.

Op 7 september 2023 15:36:01 schreef WJB:
[...]

Er komt geluid uit beide kanalen hoor. Alleen de balansknop reageert heel slecht. Ik had deze al gereinigd, maar het nog niet geholpen.

Dat snap ik, maar wat ik bedoel: je zegt het gevoel te hebben dat het mono klinkt. Als je er stereo in stop en en komt mono uit, klopt er iets niet. Mijn suggestie was om beide luidsprekers aan te sluiten en alleen L of R van een ingang. Als het geluid dan uit 1 kanaal komt, is er niets aan de hand. Komt het geluid dan ook uit beide kanalen, dan gaat er ergens iets fout.

Op 7 september 2023 16:15:04 schreef WillemV2:
[...]

Dat snap ik, maar wat ik bedoel: je zegt het gevoel te hebben dat het mono klinkt. Als je er stereo in stop en en komt mono uit, klopt er iets niet. Mijn suggestie was om beide luidsprekers aan te sluiten en alleen L of R van een ingang. Als het geluid dan uit 1 kanaal komt, is er niets aan de hand. Komt het geluid dan ook uit beide kanalen, dan gaat er ergens iets fout.

Zo ik moest ff een paar dagen weg. Ik heb als ik 1 kanaal van de ingang gebruik gewoon ook geluid. Wel is er iets met de balansknop. Deze reageert gewoon slecht. Ook na het uit elkaar halen en reinigen.

Afhankelijk van hoe die balansregelaar geschakeld is kan dat de reden zijn dat het geluid 'mono' klinkt: sommige balansregelaars zijn enkelvoudige potmeters met de loper aan massa en het ene uitende van de koolbaan aan 'links' en het andere uiteinde aan 'rechts'. Maakt de loper geen goed contact met de koolbaan dan verbind je in feite met de koolbaan links en rechts aan elkaar resulterend in een slechte kanaalscheiding.

Bij deze versterker heeft de balans potmeter ook een aftakking in het midden die aan massa hangt. Dat verhoogt de kanaalscheiding.

Maar als de massa de potmeter helemaal niet meer bereikt, hangen links en rechts aan elkaar, weliswaar hoogohmig.
De versterker is trouwens ontworpen en gemaakt door Marantz.

Groeten, Ron.

Op 11 september 2023 08:19:51 schreef Rontronix:
Bij deze versterker heeft de balans potmeter ook een aftakking in het midden die aan massa hangt. Dat verhoogt de kanaalscheiding.
[bijlage]
Maar als de massa de potmeter helemaal niet meer bereikt, hangen links en rechts aan elkaar, weliswaar hoogohmig.
De versterker is trouwens ontworpen en gemaakt door Marantz.

Groeten, Ron.

Ik heb de potmeter es ff helemaal losgehaald en een duidelijke foto gemaakt. Het lijkt er op dat er scheuren in de koolbaan zitten. Dat kan verklaren waarom de balans zo slecht werkt. Lijkt niet meer leverbaar en aangezien het maar de balans is. Welke aansluitingen moet ik doorverbinden zodat de balans in het midden staat? Of is dat niet mogelijk.

Stekker WG01 los laten, dan werkt de balans potmeter niet. Het signaal gaat dan gewoon 'rechtdoor' naar de eindtrap.

Groeten, Ron.

Op 13 september 2023 08:16:33 schreef Rontronix:
Stekker WG01 los laten, dan werkt de balans potmeter niet. Het signaal gaat dan gewoon 'rechtdoor' naar de eindtrap.

Groeten, Ron.

Heel erg bedankt voor het meedenken.
Ik heb de balans nu uitgeschakeld.
Klinkt prima nu. Dank je wel.