Mijn zonnepanelen installateur heeft een fasekoppelaar geinstalleerd voor het mogelijk maken van de PLC communicatie tussen mijn Enphase Gateway en de micro omvormers.
Het werkt op zich prima.
Toen ik een kijkje nam in de groepenkast, zag ik naast wat schoonheidsfoutjes, ook dat de fasekoppelaar direct na de hoofdschakelaar zit. Die schoonheidsfoutjes ga ik nog wel fixen. Ik had ze een mooi aangesloten extra groepenkast aangeleverd. Jammer dat niet iedereen even netjes werkt. 
Ik lees hier en daar dat dat gebruikelijk is een fasekoppelaar direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Het is natuurlijk geen vebruiker, maar wanneer zo'n condensator klapt, is hij dat wel heel even en zal de 25A hoofdautomaat eruit klappen. Geen enorme ramp, maar ik vind het niet netjes.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee. Een 3P 1A automaat is een dure grap voor zoiets. Misschien een DIN zekeringhouder met glaszekeringen?
Wat is de beste aanpak om dat ding toch te voorzien van een beveiliging?
Het gaat trouwens om een Legrand 003608. De 3 duurste condensatoren die ik ken 
Voor mijn gevoel zouden er voor die koppelingen zekeringen moeten zitten, maar ik ben er al een tijdje uit. Voorts vind ik PLC communicatie een erg vies systeem, maar dat is persoonlijk.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
In NL behoren er zekeringen of een automaat voor te zitten.
Je kunt hem eventueel ook aansluiten achter een 3 fase groep (fornuis?)
Wel een hoog eigen verbruik, maar liefst 18 Watt!!
Op 8 september 2023 11:04:21 schreef pk1241:
Mijn zonnepanelen installateur heeft een fasekoppelaar geinstalleerd voor het mogelijk maken van de PLC communicatie tussen mijn Enphase Gateway en de micro omvormers.
Het werkt op zich prima.Toen ik een kijkje nam in de groepenkast, zag ik naast wat schoonheidsfoutjes, ook dat de fasekoppelaar direct na de hoofdschakelaar zit. Die schoonheidsfoutjes ga ik nog wel fixen. Ik had ze een mooi aangesloten extra groepenkast aangeleverd. Jammer dat niet iedereen even netjes werkt.
Ik lees hier en daar dat dat gebruikelijk is een fasekoppelaar direct achter de hoofdschakelaar te zetten. Het is natuurlijk geen vebruiker, maar wanneer zo'n condensator klapt, is hij dat wel heel even en zal de 25A hoofdautomaat eruit klappen. Geen enorme ramp, maar ik vind het niet netjes.
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee. Een 3P 1A automaat is een dure grap voor zoiets. Misschien een DIN zekeringhouder met glaszekeringen?
Wat is de beste aanpak om dat ding toch te voorzien van een beveiliging?Het gaat trouwens om een Legrand 003608. De 3 duurste condensatoren die ik ken
Volgens de instructies van Enphase zelf hoort die achter eigen aardlekautomaat of automaat met aardlekschakelaar te zitten.
Is er geen Q-Relais gebruikt ?
Op 8 september 2023 14:11:03 schreef Toeternietoe:
In NL behoren er zekeringen of een automaat voor te zitten.
Je kunt hem eventueel ook aansluiten achter een 3 fase groep (fornuis?)Wel een hoog eigen verbruik, maar liefst 18 Watt!!
18 Watt? Waar lees je dat. Ik kan weinig goede specs vinden over die Legrand.
Bedoel je het verbruik van de Enphase Q-Relais misschien?
Op 8 september 2023 14:18:00 schreef bprosman:
[...]
Volgens de instructies van Enphase zelf hoort die achter eigen aardlekautomaat of automaat met aardlekschakelaar te zitten.
Is er geen Q-Relais gebruikt ?
Jawel er zijn 2 1-fase Q-relais gebruikt. Daarom die losse fasekoppelaar.
De q-relais zitten zelf ieder achter een eigen aardlekautomaat.
Wat vinden jullie van zoiets ipv een automaat? 3x 1A traag erin. Klapt alleen wanneer het ding stuk is. Verder nooit aangezien er verder geen verbruikers achter zitten. Weet alleen niet of dat mag in NL. Wordt het gezien als een groep, dan misschien niet. Als er 1 zekering klapt zijn de anderen waarschijnlijk nog heel.
mvdk
Golden Member
Of t veilig is weet je pas nadat je het ding een keer erin gedrukt hebt, en er blijkt volle sluiting erachter te zitten.
Als in: hee, zekering ligt eruit, wat zou dat zijn? Nieuwe erin, drukken, pats. Als je dan geen glassplinters in je vingers hebt, is het veilig. 
Op 8 september 2023 15:39:18 schreef mvdk:
Of t veilig is weet je pas nadat je het ding een keer erin gedrukt hebt, en er blijkt volle sluiting erachter te zitten.
Als in: hee, zekering ligt eruit, wat zou dat zijn? Nieuwe erin, drukken, pats. Als je dan geen glassplinters in je vingers hebt, is het veilig.
Hahaha. Helder. Jij zou dus kiezen voor een 3-polige automaat.
mvdk
Golden Member
2A mespatroontjes. 
Een 2 of 4A automaat is in deze situatie wel bruikbaar. Zolang er maar geen volle nominaalstroom door die automaatjes loopt. Mijn ervaring is, dat ze in zo'n situatie nogal warm kunnen raken.
Dan had ik voor die paar tientjes toch een 3-Fase Q-relais gezet, is een paar tientjes meer maar is met ingebouwde fase koppelaar.
En dat achter een 3F-aardlekautomaat
[Bericht gewijzigd door bprosman op (13%)]
Op 8 september 2023 16:15:42 schreef bprosman:
Dan had ik voor die paar tientjes toch een 3-Fase Q-relais gezet, is een paar tientjes meer maar is met ingebouwde fase koppelaar.
Op 8 september 2023 16:15:42 schreef bprosman:
Daar had dan ook nog een tweede 1-Fase Q-relais bijgemoeten. Maar inderdaad waar. Het was goedkoper geweest wellicht. Ik weet alleen niet wat er gebeurt als je maar op 1 fase zonnepanelen aanbiedt op een 3-fase Q-relais. Waarschijnlijk gaat het prima, al hadden ze dan ook gewoon verdeeld kunnen worden over de fases.
Op 8 september 2023 15:57:50 schreef mvdk:
2A mespatroontjes.
Een 2 of 4A automaat is in deze situatie wel bruikbaar. Zolang er maar geen volle nominaalstroom door die automaatjes loopt. Mijn ervaring is, dat ze in zo'n situatie nogal warm kunnen raken.
Ik ga dit weekend eens op zoek naar een goede maar ook betaalbare 3P 2A automaat. Zal nog lastig worden denk ik.
De Hager - Automaat 3kA - C - 3P - 2A - 3M is er misschien wel eentje. Maar wordt enkel in Belgie verkocht lijkt het.
Zoiets:
https://www.elektrobode.nl/products/hager-smeltpatroonhouder-l38-3p-25…
2A zekering:
https://www.elektrobode.nl/search?product_class=569&nom__(meet)str…
Dit type zekering ontploft meestal niet bij kortsluiting.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Volgens mij staat er in de handleiding van dat ding dat het zo moet. Hij moet "door" zo min mogelijk zekeringen heen werken, dus een extra zekering kan de betrouwbaarhied beinvloeden.
Op 9 september 2023 08:56:08 schreef rew:
Volgens mij staat er in de handleiding van dat ding dat het zo moet. Hij moet "door" zo min mogelijk zekeringen heen werken, dus een extra zekering kan de betrouwbaarhied beinvloeden.
Waar heb je die handleiding kunnen vinden? Ik krijg hem niet gevonden.
Weet inmiddels ook dat er andere fasekoppelaars bestaan met interne fuse.
Over deze kan ik niets vinden.
Misschien zeg ik iets raars maar waarom zet je hem niet achter de automaat waar ook je Q-Relais achter zitten ? Daar zit hij tenslotte ook als je een 3-Fase Q-Relais hebt.
[Bericht gewijzigd door bprosman op (21%)]
Op 9 september 2023 11:36:11 schreef bprosman:
Misschien zeg ik iets raars maar waarom zet je hem niet achter de automaat waar ook je Q-Relais achter zitten ? Daar zit hij tenslotte ook als je een 3-Fase Q-Relais hebt.
Klopt, maar dan zit het relais ook achter een 3 fase automaat en is na afschakeling de groep helemaal los/zuiver.
Ik heb nu 2 enkele fase groepen waarin die relais zitten. Dan knoop je de koppelaar met 1 poot in de ene groep, met de andere in de andere groep en dan zou je de 3e poot achterwege kunnen laten. Al heb je dan weer een antenne te pakken ben ik bang. Je schakelt dan bv 1 groep uit, maar de groep is dan nog niet helemaal los. Er wordt dan nog steeds een lekstroom ingevoed vanuit de andere groep.