Goedeavond,
Ik heb op de bouwwerf van mijn huis een torenkraan staan die ik zelf heb aangekocht. Een Munsters E20-S van 1972.
Normaal als je de afstandsbediening inschakelt zou er een clacxon moeten afgaan die omstaanders waarschuwt dat de kraan in beweging komt.
Degene die erin zit is kapot, dus ik ben opzoek naar een vervanger.
Maar nu komt het, de aansturing van de clacon is 42V wisselspanning.
Ik heb het net al meermaals afgezocht, maar ik vind hier geen vervanger voor. Hetgeen er nu inzit ziet er identiek uit als een claxon van een auto.
Omdat de hoorn maar een fractie van eens seconde afgaat was ik misschien aan het denken om er een te zoeken op een lagere spanning, maar dan vind ik er nog maar alleen op 6 of 12v wisselspanning.
Werken deze dingen op wissel en gelijkspanning? Of heeft iemand een beter idee. Liefst een zo goedkoop mogelijke optie.
Mvg!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
ik zou zeggen, waar komt die 42VAC vanaf? wrs uit de besturingskast, kwestie van een andere spanning op het contact aansluiten waar de claxon mee gevoed word.
dan zet 2 goedkope 24VAC claxons in serie. teveel herrie? dan plak er 1 af..
[Bericht gewijzigd door testman op (20%)]
De volledige stuurkring zit achter een transfo die 400v omzet naar 42v.
Dus alle relais hebben ook een spoelspanning van 42VAC.
KGE
Golden Member
Op 11 september 2023 19:11:46 schreef jeffcoboy:
De volledige stuurkring zit achter een transfo die 400v omzet naar 42v.
Dus alle relais hebben ook een spoelspanning van 42VAC.
Standaard 'veilige spanning' systeem.
Flinke toeter:
https://www.conrad.de/de/p/grothe-signalhupe-32014-hupe-640-42v-ac-dauerton-42-v-105-db-2595094.html
Rely
Golden Member
Is de oorspronkelijke Claxon een gelijkstroom of wisselstroom type?
Als het wisselstroom is, zou ik daar een 220 V - 60 V trafo op aansluiten.
De 42 Volt wordt dan verlaagd naar zo'n 11 Volt.
Op de sloop een auto claxon kopen en deze via een bruggelijkrichter, de + en - aansluiten.
Succes, Gerard
Dan heb je een stevige trafo en dikke brugcel nodig, zo'n claxon trekt dik 40 watt.
Een 60 volt trafo is niet echt standaard en zal duur zijn in aanschaf.
Ik zou, zoals al door anderen en door mij aangeraden een 42 volt Ac signaalhoorn kopen en niet te veel knutselen.
Die kraan zal ook met regelmaat gekeurd moeten worden en dan is het nog origineel.
Rely
Golden Member
Nog even verwijzend naar mijn vorig bericht, zo'n 60 V trafo heb ik eventueel gratis ter beschikking.
Groet, Gerard.