Hoi iedereen,
Ik wil een 12V dc motor (ruitenwisser) in snelheid gaan regelen met een logo 12/24V . Aangezien LOGO geen analoge uitgang heeft had ik gedacht om met een digitale uitgang een RC kring op en ontladen. Ik zou een soort blokgolf of PWM signaal opwekken en de lengte van de ON-OFF periode te regelen. Nu heb ik gemerkt dat de relaisuitgangen van de logo niet sneller dan 10ms kunnen schakelen. Ik wens mijn motor te regelen van 2 tot 12V. Ik merk dat bij lage toerentallen dit niet stabiel is, de motor versnelt en vertraagd bij TON:10ms, TOFF: 190ms. Als je de spanning gaat meten gaat die van 1.7 naar 2.3V en dit gaat storend zijn, ik heb een stabiele regeling nodig. Ik heb mijn R en C waarden wat aangepast maar ik krijg het niet goed. ik heb geen scoop maar ik vermoed dat hij sneller oplaad dan hij ontlaad, want bij TON:100ms en TOFF:100ms gaat hij al naar 12 V.
De aansturing van de motor gebeurt met een https://electromen.com/en/products/item/motor-controllers/dc-motor-bel…
Deze verzwakt wel de rimpel die ik maak met mijn RC kring, maar niet voldoende.
Ik had overwogen om een uitbreidingsmodule met AQ aan te kopen maar die werkt enkel op 24V. Als ik eventueel een omvormer bijzet kan dit, maar dan ga ik problemen hebben met de digitale ingangen die ik inlees van op de tractor die 12V zijn. Hij gaat deze niet als logisch 1 herkennen. hiervoor moet ik dan weer relais gaan bijplaatsen...
Verder had ik info gezocht naar convertors van PWM naar analoog, maar deze werken bij 1 a 3kHz wat ik natuurlijk nooit haal met mijn zelfgemaakt PWM signaal.
Weet iemand hoe ik die RC kring beter kan doen werken, of bestaat hiervoor een kant en klare oplossing om mijn pulserend digitaal in een stabiel analoog signaal te veranderen?
alvast bedankt!
Je kunt pwm met een logo transistor uitgang maken
https://www.youtube.com/watch?v=xuLWCf6DA4E
of een logo uitbreiding module https://www.siemens.com/global/en/products/automation/systems/industri…
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Vergeet analoog. PWM recht uit de logo naar die motor, enkel een forse MOSFET ertussen en zijn vrijloopdiode. Spijtig van het geld dat aan die motorregelaaar werd uitgegeven, het is echt weggesmeten.
Op 12 september 2023 22:24:54 schreef pieterke60001:
Hoi iedereen,weet iemand hoe ik die RC kring beter kan doen werken, of bestaat hiervoor een kant en klare oplossing om mijn pulserend digitaal in een stabiel analoog signaal te veranderen?
Welke R/C combinatie gebruik je nu dan.
Maar ik vraag me af of een Logo snel genoeg is. Normaal zit de pwm frequentie toch boven de 10kHz en dat ga je nooit halen. Ik dacht dat een Logo tussen de 10Hz en 100Hz doet via pwm.
Waar wil je het voor gebruiken, misschien zijn er nog andere opties om de ruitenwissermotor aan te sturen via pwm.
Op 13 september 2023 07:58:35 schreef Paulinha_B:
Vergeet analoog. PWM recht uit de logo naar die motor, enkel een forse MOSFET ertussen en zijn vrijloopdiode. Spijtig van het geld dat aan die motorregelaaar werd uitgegeven, het is echt weggesmeten.
Die regelaar is prima en geen weggegooid geld. Je kunt er vanalles op instellen.
ik heb nu een weerstand van 1K, en een condensator van 100µF. hiermee werkt het goed/aanvaardbaar zolang ik boven de 4V blijf.
Het toestel dat ik wil aansturen is een zaaimachine zoals op bijgevoegde foto. De snelheid van de as die het zaad verdeelt is aangedreven door een dc motor. De snelheid hiervan is geregeld volgens de snelheid die gereden wordt en de gekozen afgift per hectare.
het originele bedieningsbakje is defect en niet meer te verkrijgen.
Nu heb ik vandaag al gezien dat er nog kleinere zaaiwieltjes bij zijn, waardoor de zaaias een hoger toerental zou kunnen hebben voor zelfde afgift en het misschien wel goed komt als we niet onder die 4V gaan.
Die regelaar is trouwens iets dat ik toch nog liggen had van een ander project. net als de logo en het tde scherm.
Op 13 september 2023 21:09:38 schreef pieterke60001:
ik heb nu een weerstand van 1K, en een condensator van 100µF. hiermee werkt het goed/aanvaardbaar zolang ik boven de 4V blijf.
Oké, maar dat kan beter natuurlijk.
Het toestel dat ik wil aansturen is een zaaimachine zoals op bijgevoegde foto.
Oké, duidelijk.
De snelheid waarmee gereden wordt, waar wordt die door bepaald? Wordt dat met een sensor gedaan, of wordt dat ergens anders van afgetapt?
Als je wil mag je me een mailtje sturen, mijn adres staat bij mijn gegevens.
En vul jou woonplaats even in bij jou gegevens, alleen wij kunnen dat zien.
De snelheid waarmee gereden wordt, waar wordt die door bepaald? Wordt dat met een sensor gedaan, of wordt dat ergens anders van afgetapt?
Dit signaal wordt gekregen van de tractor zelf. Hiervoor is een connector voorzien waar 12 V pulsen beschikbaar zijn. het is dan kwestie om een traject van 100 m te rijden en dit aantal pulsen in te stellen. Dit kan nogal wat verschillen door de bandenmaat. Dit wordt bij veel werktuigen zo gedaan en deze universele connector is bij alle tractormerken beschikbaar.
Ook is hier een signaal beschikbaar dat aangeeft als het werktuig omhoog of omlaag is voor het starten stoppen van de zaaimachine.
Hoeveel snelheden moet die motor eigenlijk aan kunnen?
Het toerental moet traploos regelbaar zijn. Er zit op de zaaias een inductieve sensor op een tandrad die 16 pulsen per omwenteling geeft. Hiermee wordt een terugkoppeling gemaakt zodat een juiste regeling kan gebeuren ook als de weerstand op de zaaias verandert door vb een volle of lege zaadtank.
Er is ook een afdraaiproef voorzien zodat bij dun of dik zaad kan rekening gehouden worden met hoeveel zaad er per zaaias omwenteling uit komt.
MGP
LDmicro user.
PWMen met relais moet je niet doen, relais gaan dan niet lang mee.
Als de Logo een transistoruitgang heeft en je al een mooie motorregeling hebt kun je het Logo pwm signaal opschalen, van bv.0-10Hz naar 0- 1kHz met een controller.
Ik zou de sturing (Logo programmering) toch in eigen handen houden want er zal moeten getest worden.
Op 13 september 2023 21:09:38 schreef pieterke60001:
Als we even uitgaan van een pwm frequentie van 5Hz uit de logo, zou je een weerstand van 360Ω en een condensator van 100uF kunnen proberen. Achter het filter kun je een rail to rail opamp zetten om het signaal te bufferen. Je hebt nu kans dat het signaal teveel inzakt door de belasting van je regelaar waardoor je teveel rimpel krijgt op het signaal. De opamp moet je als spanningsvolger schakelen.
Je zou voor de opamp een TLV271 kunnen nemen, die mag max zo'n 16V voedingsspanning hebben.
De voedingsspanning wordt dan 12VDC en R1 en C1 moet je aanpassen naar jou waarde. Het pwm signaal wordt ook 12VDC natuurlijk, dat neem ik aan ten minste.
En wat MGP zegt, ik hoop niet dat het een logo is met relais uitgangen, want dat gaat niet lang goed.
Ik kan het eigenlijk wel eens zijn Lambiek z'n ideeën. Het is jammer dat je die logo hebt aangeschaft maar voor deze toepassing is deze logo met zijn relais uitgangen niet echt geschikt. En eigenlijk heb je alles al om een regelsysteempje te kunnen opbouwen. De snelheid van je ruitenwissermotor moet dus evenredig op en afnemen met de snelheidsvariaties van van die as in je tractor.
Uit je tractor komt dus al een pulssignaal dat een maat is voor die as snelheid. Je hebt een motor regelaar. Je moet alleen een signaal converter hebben die dat puls signaal omzet in een analoge waarde die je motor regelaar slikt. De meest eenvoudige manier om dat te doen is een integrator en een level converter in te zetten. En dat is precies wat lambiek aangeeft. De weerstand en de condensator vormen de integrator en de opamp is de levelconverter en buffer.
Een ding is wel belangrijk en dat is dat je zorgt dat alles voorzien wordt van een knappe afgeschermde voeding en dat je alle in en uitgangen voorziet van goede ompool en overspanningsbeveiligingen. Je werkt in een automotive omgeving met allerlei losse draden en stekers die bloot staan aan vocht stof en andere narigheid. Dat alles kan best wel storingen veroorzaken die er voor zorgen dat je integrator en opamp compleet de weg kunnen kwijt raken. Daardoor kan je zaaimotor best wel eens onvoorspelbare dingen gaan doen. En dat zou toch zonde zijn van het kostbare zaad.
Kun je niet toch de analoge uitgangsmodule gebruiken en dan alleen een DC/DC converter voor de analoge uitgangsmodule gebruiken en deze met 24volt voeden en de logo zelf nog met 12volt?
Dan zouden de digitale ingangen nog gewoon moeten werken op 12volt.
Maar weet je zeker dat deze 12volt niet als logische 1 zien, zelfs als de Logo met 24v gevoed wordt? Normaal is alles boven een bepaalde spanning 1 en alles eronder 0.
Op 14 september 2023 10:25:59 schreef Ex-fietser:
En eigenlijk heb je alles al om een regelsysteempje te kunnen opbouwen. De snelheid van je ruitenwissermotor moet dus evenredig op en afnemen met de snelheidsvariaties van van die as in je tractor......
Ik snap waar je heen wil, maar dat gaat denk niet werken. Er zit ook nog een stukje terugkoppeling op van de zaaias en dat moet er wel in verwerkt worden. Alleen met het signaal uit de tractor is niet genoeg vrees ik.
Ik had de schakeling meer tussen de logo en de regelaar gedacht. De TS heeft het programma waarschijnlijk redelijk op orde, alleen het pwm signaal werkt niet zoals het hoort. Maar dan moet de logo wel over transistor uitgangen beschikken, met relais uitgangen wordt het niets.
Op 14 september 2023 11:01:38 schreef Jorn:
Kun je niet toch de analoge uitgangsmodule gebruiken...
Die heeft hij niet denk.
Op 14 september 2023 11:20:37 schreef Lambiek:
[...]
Ik snap waar je heen wil, maar dat gaat denk niet werken. Er zit ook nog een stukje terugkoppeling op van de zaaias en dat moet er wel in verwerkt worden. Alleen met het signaal uit de tractor is niet genoeg vrees ik.Ik had de schakeling meer tussen de logo en de regelaar gedacht. De TS heeft het programma waarschijnlijk redelijk op orde, alleen het pwm signaal werkt niet zoals het hoort. Maar dan moet de logo wel over transistor uitgangen beschikken, met relais uitgangen wordt het niets.
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat moet er dan teruggekoppeld worden. Ik weet niet echt hoe zo'n zaaiding werkt. Ik dacht gewoon dat als de tractor sneller rijd ook de zaaimachine sneller moet om even veel zaad per meter op de akker te krijgen.
Maar je zou ook met een terugkoppeling van de zaaimachine kunnen ingrijpen op je integrator door er een soort van PI(D) regeling van te maken.
Op 14 september 2023 11:20:37 schreef Lambiek:
Die heeft hij niet denk.
Klopt, maar wel overwogen maar niet gekocht omdat hij denkt dat het niet werkt, ik denk dat het wel kan werken en de meest robuuste oplossing is.
k had overwogen om een uitbreidingsmodule met AQ aan te kopen maar die werkt enkel op 24V. Als ik eventueel een omvormer bijzet kan dit, maar dan ga ik problemen hebben met de digitale ingangen die ik inlees van op de tractor die 12V zijn. Hij gaat deze niet als logisch 1 herkennen. hiervoor moet ik dan weer relais gaan bijplaatsen...
Op 14 september 2023 11:20:37 schreef Lambiek:Maar dan moet de logo wel over transistor uitgangen beschikken, met relais uitgangen wordt het niets.
TS heeft relaisuitgangen.
Op 14 september 2023 11:25:15 schreef Ex-fietser:
Dit begrijp ik niet helemaal. Wat moet er dan teruggekoppeld worden.
Als de zaaias op één of andere manier zwaarder gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bak vol zit dan gaat de zaaias zwaarder dus langzamer draaien. En dan komt het zaad verder uit elkaar.
Maar je zou ook met een terugkoppeling van de zaaimachine kunnen ingrijpen op je integrator door er een soort van PI(D) regeling van te maken.
Dat kan ook, maar dan zou ik het toch via een microcontroller doen geloof ik.
Op 14 september 2023 11:28:34 schreef Jorn:
Klopt, maar wel overwogen maar niet gekocht omdat hij denkt dat het niet werkt, ik denk dat het wel kan werken en de meest robuuste oplossing is.
Dat gaat wel degelijk werken denk, daar heb ik overheen gelezen. 
Een spanningsdeler achter de uitgang om 0 tot 10V te krijgen is voldoende waarschijnlijk.
Op 14 september 2023 11:42:44 schreef GJ_:
TS heeft relaisuitgangen.
Dan wordt het sowieso niets via pwm, dat blijft niet lang heel.
Op 14 september 2023 12:32:26 schreef Lambiek:
[...]
Als de zaaias op één of andere manier zwaarder gaat lopen, bijvoorbeeld omdat de bak vol zit dan gaat de zaaias zwaarder dus langzamer draaien. En dan komt het zaad verder uit elkaar.[...]
Dat kan ook, maar dan zou ik het toch via een microcontroller doen geloof ik.[...]
Dat gaat wel degelijk werken denk, daar heb ik overheen gelezen.
Een spanningsdeler achter de uitgang om 0 tot 10V te krijgen is voldoende waarschijnlijk.[...]
Dan wordt het sowieso niets via pwm, dat blijft niet lang heel.
Als het echt alleen relais uitgangen zijn en er zijn wel voldoende uitgangen dan blijft eigenlijk alleen de R2R netwerk methode over. Met vijf bits kun je dan al 32 snelheidsvariaties maken. Maar of die resolutie voldoende is?
Op 14 september 2023 15:23:18 schreef Ex-fietser:
Als het echt alleen relais uitgangen zijn en er zijn wel voldoende uitgangen dan blijft eigenlijk alleen de R2R netwerk methode over. Met vijf bits kun je dan al 32 snelheidsvariaties maken.
Daar heb ik ook aan zitten denken, maar de TS zei dat het een traploos signaal moest zijn.
Maar die resolutie voldoende is?
Bij 5 bits (10VDC : 32) zou je stapjes van 0.3125VDC krijgen. Dat zijn nog wel grote stappen vind ik.
Analoge uitgang lijkt mij het beste, of helemaal anders aan pakken. Maar dat is aan de TS.
EDIT:
De regelaar slikt ook 0 tot 5VDC zie ik nu, dan zouden de stappen de helft worden. Maar het zijn maar vier uitgangen. 
Je zou misschien nog een externe counter kunnen ophogen en verlagen en daarmee een DA kunnen sturen. Maar dat zijn wel rare oplossingen natuurlijk. Je hebt een hele mooie PLC die intern als het goed is helemaal is voorzien van alle beveiligingen en dan ga je daar een rare buitenboordschakeling aan knopen.
Dan kun je hem beter inruilen voor een ander modelletje of inderdaad iets geheel analoogs gaan maken.