bewegings detector

Voor een situatie waarin bv portiekverlichting wordt ingeschakeld via een bewegingsdetector zou het het handig zijn om een 3-standen schakelaar te hebben. AAN(continu aan) - AUTO(via detector) - UIT.
Het kan natuurlijk simpel met met een duo schakelaar.
Maar weet iemand van een bruikbare 3-standen schakelaar ??

revado

Honourable Member

Een beetje afhankelijk van de stroom die er geschakeld moet worden.
Zo'n 3 standen schakelaar voor een ventilatiesysteem?

De volgorde wordt dan wel aan-uit-auto, maar ik denk niet dat dat een bezwaar is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Kruimel

Golden Member

Op 16 september 2023 18:47:33 schreef revado:
Dat zijn hele mooie prijzen voor prima schakelaars!

Dat zijn inderdaad best goede prijzen, als je het me het beeld had gestuurd en het had gevraagd had ik minstens het dubbele verwacht. :o

PS Uit een faillisement dus zie ik nu. Komen nog wel BTW en verzendkosten bij, totaal wordt die eerste bij mij €45. De schakelaar heeft 4 standen. Het lijkt er op dat deze specifieke schakelaar een speciale versie is met een "preclose" voor een enkele pool voor het schakelen van een neutraal. Ik weet niet precies wat dat voor functie/implicaties heeft...

Op 16 september 2023 18:48:15 schreef revado:
Die veren vaak terug!

Die ik liet zien niet. En als die wel terugveert, dat kun je verhelpen door er een blikje uit te halen dat voorkomt dat hij in de eindstand blijft staan.

Thevel

Golden Member

Op 16 september 2023 19:54:44 schreef KlaasZ:
[...]Die ik liet zien niet. En als die wel terugveert, dat kun je verhelpen door er een blikje uit te halen dat voorkomt dat hij in de eindstand blijft staan.

Staat ook in de review:

code:

Rode nok verwijderd waardoor je de knop niet hoeft vast te houden.
Paulinha_B

Honourable Member

Zoiets kan ook (in de gepaste variant, ON-OFF-ON, enkelpolig), maar ook daarbij is de "off" de middenstand. Hoe erg dat bevonden wordt is ons niet medegedeeld :)

https://www.aliexpress.com/item/1005004692981776.html

Volgens mij gaat dit helemaal niet lukken met een enkelpolige 3 standen schakelaar. Je moet het relaiscontact naar de lamp zowel overbruggen (altijd aan) als onderbreken of de fase naar de sensor onderbreken (altijd uit) en de situatie behouden (automatisch). Hoe ga je dat aansluiten met de tot nu voorgestelde schakelaars?

Excuus, dat kan wel (Een wisselcontact met middenstand: P op de fase, A op de lamp (altijd aan), B op het relaiscontact waar eerder de fase op aangesloten zat (automatisch), de middenstand is dan altijd uit).

[Bericht gewijzigd door OPTOdesign op zondag 17 september 2023 00:33:16 (25%)

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
Paulinha_B

Honourable Member

Ik snap dat verhaal niet al te best. Waar komt ineens dat relais vandaan? In het openingsbericht is er geen sprake van!

Zoals ik het zie:
* alle nullen aan massa (voeding, lamp, pir, ...)
* middencontact van de voorgestelde schakelaars stuurt lamp, al dan niet via relais of mosfet of wat dan ook.
* ene kant van de schakelaar aan uitgang pir ("auto")
* andere kant van de schakelaar aan "dauerplus" oftewel recht aan de voedingsspanning ("permanent aan")

Klopt Paulinha_B
Ik denk dat de bewegingssensor wel een relais (of triac o.i.d.) heeft. Vandaar dat ik daar over begon.

R&D | Productontwerp | Energie | Verlichting | LED
Paulinha_B

Honourable Member

Denken is gevaarlijk. Komt niks dan ellende van. Voorzichtig mee omspringen.

Allen hartelijk dank voor het meedenken.
De schakelaars voor ventilatie- of zonweringssysteem vind je natuurlijk zo
op internet.
Ik hoopte dat een of andere producent dit gat in de markt zou hebben opgepakt maar het gat is kennelijk niet groot genoeg.
Ik ga het nu dus doen met dubbele serieschakelaar, ben ik voor €3 of 4 klaar.
Past direct in de huidige inbouwdoos.
Moet ik alleen zelf de lettertjes er op plakken.
Nogmaals: bedankt, groeten, Bert.