Ik kwam een weerstand tegen die ik niet kan uitlezen adhv kleur codering, weet iemand hier misschien wat het is? weerstand, hoeveel ohm of is het een andere component?
Dit topic is gesloten
Ik kwam een weerstand tegen die ik niet kan uitlezen adhv kleur codering, weet iemand hier misschien wat het is? weerstand, hoeveel ohm of is het een andere component?
Special Member
Kleuren zijn niet goed te zien op zo'n wazige foto op postzegelformaat...
Golden Member
Er zijn 4, 5 en 6 ring coderingen. Het stikt op het www van de tabellen en "calculators"" Foto is waardeloos. Even meten is ook een optie
[Bericht gewijzigd door fred101 op 19 september 2023 15:28:27 (13%)
Golden Member
Ik kan de kleuren van de ringen niet goed zien maar ik gok 150k of 180k 1% afhankelijk of de tweede ring groen of grijs is. Het zou ook nog misschien blauw kunnen zijn, dan is het 160k.
Ik zie bruin - (?) - zwart - oranje - bruin.
[Bericht gewijzigd door McAwesome op 19 september 2023 15:37:52 (31%)
Waar komt dat ding uit? Er bestaan ook smoorspoelen in deze bouwvorm.
Golden Member
Het lijkt me een gewone 1% metaalfilmweerstand, spoelen in deze bouwvorm hebben meestal een wat dikker lichaam.
Special Member
Als de 4e ring goud is, is het 18 Ohm... (we wachten op een bruikbare foto... )
Special Member
Philips had weerstandenreeksen met zo'n lichtblauw/groenige lijf.Dus het waarschijnlijk geen L maar een R.
Een wazige foto in postzegelformaat... Ja daar kunnen we zeker wat mee.
Special Member
Op 19 september 2023 15:57:31 schreef Hubie:
Philips had weerstandenreeksen met zo'n lichtblauw/groenige lijf.Dus het waarschijnlijk geen L maar een R.
Je bedoelt de MR25 serie...
Special Member
Golden Member
Op 19 september 2023 15:59:17 schreef CrossFireX:
Een wazige foto in postzegelformaat... Ja daar kunnen we zeker wat mee.
Ik vind het zo al moeilijk om die weerstanden in het echt te lezen, laat staan op zo'n wazige foto en ik heb een zeer goed kleurenzicht. Door de kleur van het weerstandslichaam, meestal donkerblauw, lichtblauw of groen, is de kleur van de ringen niet altijd even duidelijk. Meestal meet ik dat soort weerstanden voor de zekerheid na met de multimeter.
Als we nu allemaal 1 euro bijleggen in plaats van voor meerdere euro's meerdere minuten te zitten tikken, dan kan die arme sukkel van een topicstarter een multimeter aanschaffen en het nameten.
Wie zegde toch weer "meten is weten"?
Overigens lees ik die wazige postzegel, van R naar L, als bruin groen zwart oranje, wat neerkomt op 150k; de tolerantie laat ik aan me voorbijgaan.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op 20 september 2023 00:19:56 (24%)
Op 20 september 2023 00:18:12 schreef Paulinha_B:
Als we nu allemaal 1 euro bijleggen in plaats van voor meerdere euro's meerdere minuten te zitten tikken, dan kan die arme sukkel van een topicstarter een multimeter aanschaffen en het nameten.Wie zegde toch weer "meten is weten"?
Overigens lees ik die wazige postzegel, van R naar L, als bruin groen zwart oranje, wat neerkomt op 150k; de tolerantie laat ik aan me voorbijgaan.
Tegenwoordig lopen velen te tikken, geheel onbewust van de omgeving waarin ze lopen, snap je wel?
Moderator
Op 20 september 2023 00:18:12 schreef Paulinha_B:
Eens, die tolerantie zal 1% zijn (bruin)
Voor de TS:
Ook vijf bands weerstanden kun je volgens dezelfde methode decoderen:
Voor vragen over onderdelen hebben we Het "wat is / doet dit onderdeel" topic
Graag dit soort vragen volgende keer daar stellen.
Dit topic is gesloten