Hallo,
Een kennis van mij contacteerde me omdat zijn grote Liebherr diepvrieskast gesneuveld was. Op de super stand blijft hij vriezen, echter wanneer de super uitgeschakeld wordt (laag toerental motor) doet hij niks meer.
Het gaat hier trouwens om een volledig elektronisch model zonder thermostaten of dergelijke.
Volgens de technieker is de compressor nog OK (3 wikkelingen zijn goed) maar is het invertermoduul defekt. Hierdoor heeft de persoon zich een nieuwe vriezer gekocht.
Maar stiekem vroeg ik me af hebben jullie ervaring met deze invertermodules?
Valt zo een module te repareren?
De fout was steevast dat de vriezer prima werkt op de Super stand, of ook wanneer deze volledig ontdooit is dan draait de compressor echt direct op volle snelheid. Maar wanneer deze precies terugvalt op zijn "trage" snelheid dan valt deze uit.
Het gaat hier om een Module van EMBRACO vcc.
Zoals in dit Youtube video'tje. https://www.youtube.com/watch?v=TQ6BFzD4KY8&ab_channel=Electronics…
Uiteraard ga ik uit nieuwsgierigheid eens de tips van bovenstaande video testen, maar uiteraard ben ik ook benieuwd naar jullie ervaringen.
Thanks
EDIT: Dit topic staat volledig los van mijn andere topic dat over mijn eigen vriezer ging.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ultra weinig info over de vriezer. Een type zou helpen.
Nog nooit meegemaakt dat hoog toerental wel gaat en laag niet.
Wat in het filmpje beschreven staat kan maar ik zou eerst wat simpele dingen testen en voor de hand liggendere elimineren.
Eerder 99% vd gevallen een sensor.
Modellen hebben een heel eenvoudig service menu. De motor op de verschillende toerentallen is meestal manueel testbaar zonder invloeden van andere defecten. Ik bedoel. Via het manueel menu heb je bv geen last v defecte sensoren.
[Bericht gewijzigd door EricN op (14%)]
Ik heb momenteel geen type bij de hand, dit volgt zodra ik het zelf weet.
Feit is dat de diepvries plots van -20 naar -16 zakte, de diepvries bleef dalen van temperatuur (zonder dat de compressor draaide) tot de eigenaar op "Super" drukte en de compressor op hoge snelheid bleef draaien.
Na een volledige ontdooisessie kwam de diepvries gewoon op gang maar eens er een bepaalde temperatuur bereikt was +- -15°c stopte de compressor gewoon en draaide deze niet meer. Pas toen er terug op "Super" gedrukt werd kwam deze terug op gang.
Vermoedelijk kan ik vanavond het type nog doorsturen.
EricN
Hallo,
het type is GNP3356
Ik vond op internet een servicemode waarmee ik de ventilator kon laten draaien , de compressor en de verlichting en de ontdooiverwarming
Compressor draaide hiermee op de "snelle" snelheid.
Ik ga vanavond het toestel denk ik gewoon eens aanzetten en laten zijn ding doen. Misschien kan ik het vermogen wel monitoren. Want momenteel weet ik niet 100% zeker of de beschrijving die ik heb wel klopt.
Mvgr
Vreemd ga het zowiezo vanavond nog eens testen, misschien heb ik perongeluk een stand overgeslagen.
Nu ga ik opletten bij welke L hij wat doet.
Edit: de beschrijving die ik had was L2 niet omschreven waardoor ik dit waarschijnlijk heb overgeslagen! Dankuwel @EricN voor je aandacht!!
[Bericht gewijzigd door Stofzuiger op (33%)]
EricN
De info durft ook al eens mank te zijn. Dan is het jammer want die test had veel duidelijk gemaakt. Fingers crossed.
Ik vermoed ook een defecte sensor, de inverter werkt, edoch word niet meer lager aangestuurd en 9 vd 10x een defecte sensor.
Misschien een zéér late update, maar ik heb destijds nog juist de test kunnen doen en zowel de hoge en lage snelheid werkten, waardoor mijn idee was dat invertermodule niet defect zou geweest zijn?
Maar diezelfde dag werd de diepvriezer al weg gegooid door die kennis, jammer want had er toen wel verder willen naar kijken.
Ben daardoor jullie wel vergeten op de hoogte te houden...