Goedenavond,
Ik zou graag de hulp inschakelen van ervaren PCB techneuten. Ik heb een draagbare koelbox welke normaal gesproken werkt op 12/24VDC van een auto of vrachtwagen en ook kan werken m.b.v. een ingebouwde accu. Type: CoolFreeze CF-32UP. Ik kan een gebruiksaanwijzing vinden maar niet de PCB schema's die ik wil zien.
De koelbox werkt als ik de voeding aansluit met 12 of 24VDC. De koelbox werkt niet op de (volle) accu.
Ik vind dit een interessant projectje om wat meer van printplaten te kunnen leren meten. Vandaar dat ik jullie hulp inschakel. Ik heb het vermoeden dat er iets met de print aan de hand is welke op de foto staat. Op deze print komt de accuspanning en de 'net' spanning binnen. Hier zou ik dan ook graag een schema van vinden. Zijn hier trucs voor of juiste zoekbenamingen?
benleentje
Golden Member
Heb je de accu al getest? De eerste verdachte is toch altijd de accu.
Als je de 12/24V uitschakelt dan zou je je de relais moeten horen schakelen van normale voeding naar accu. Het kan ook een defect relais zijn.
[Bericht gewijzigd door benleentje op (51%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik zou ook eerst de accu testen en als die goed is ( als in, kan genoeg stroom leveren, testen met bv een 12V autolamp want een electronic load zul je wel niet hebben
)
Dan een stuk schema uittekenen zodat je weet hoe de accu stroom door het PCB loopt. Mogelijk via een van die relais.
Check zekeringen en solderingen.
Een schema vinden zou me verbazen. Ga er maar vanuit dat dat er niet is.
Het PCB zal een stuk temperatuur regeling hebben (meten), een deel laadcircuit voor de accu, een deel voeding voor de compressor. De fout moet in het bron keuze deel zitten of in het lader deel. Als de accu vol is (iets van 12,6V ofzo) dan werkt het lader deel en moet je in het bronkeuze deel (stuurt mogelijk oa de relais aan), of in het accu stroom pad zoeken.
Wat heb je behalve een multimeter en geschikt (De)soldeer-spul ? Scoop en LCR meter waarschijnlijk niet.
Enige reparatie ervaring ?
Bedankt voor de reacties.
Inderdaad accu is getest en goed.
Kan ik de relais testen d.m.v. 12V op de juiste pins te zetten, of raken er dan andere componenten defect?
Een scoop en LCR meter inderdaad niet. Multimeter, duspol en (de)soldeer-spul. Enige soldeerreparatie ervaring wel, maar zoals gezegd, ik zou graag meer leren over de foutopsporing.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Relais desolderen, datasheet zoeken als je niet weet welk pootje wat doet. 12V op spoel pootjes, ohm meter over de schakelaar die je gaat testen. Dit voor elk contact een aantal keer doen. Iedere keer moet je precies de zelfde weerstand meten.
Hoeveel mΩ staat in de datasheet. De weerstand meet je bij voorkeur met een 4 draad meting, maar dat zul je niet kunnen, nul dan je meter (meestal "rel" functie) want de weerstand van je meetsnoeren zal zo'n 10x hoger zijn dan de contacten.
Waarschijnlijk komt het hier niet zo nauw want als het relais stuk is dan zal de weerstand heel hoog zijn.
Mol je PCB niet bij het desolderen.
Ik zou eerst uit tekenen hoe het accu stroom pad loopt. Dan aanzetten en met je meter meten om zo te vinden waar het wegvalt. Als je het relais niet hoort klikken zou ik eerst op de aansturing daarvan concentreren.
Dit als je wilt leren repareren. Ander in het wilde weg onderdelen vervangen en hopen dat je het niet erger maakt
Beginnen met iets waarvan schemas zijn is waarschijnlijk een beter beginners project. 
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Hoe is de accu getest?
"De accu is getest" vind ik een niet bevredigend antwoord. Is de interne weerstand ad hand v verschillende zware belastingen getest? De spanningsval bij een belasting gelijk aan de koeler belasting?
Welk soort accu? Wat is het nominale vermogen dewelke de koeler verbruikt? Mss een foto vh typeplaatje met specs.
Ik verdenk de accu ook als eerste en sluit mij aan bij @EricN
De print lijkt van 2008, als de accu nog origineel is zal die ook de nodige jaren oud zijn.
Hoe is de accu getest zoals ook door anderen vevraagd?
Alleen de spanning meten is geen testen.
Welke spanning meet je over de losse accu, en wat meet je als de koelkast op de accu moet ( zou moeten) werken?
Als de spanning dan een stuk inzakt zal de koelkast niet starten.
De accu is nieuw en na levering opgeladen: YUASA Loodaccu NP17-12I
Dit was de eerste stap die ik nam aan deze reparatie. Aangezien de vorige accu dood was < 8V. Exact hetzelfde type besteld.
Wanneer ik de accu gebruik om de 'net' voeding te simuleren, werkt de koelkast wel.
Excuus, dit had ik meteen moeten melden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Wellicht is de accu detectie defect.
Er schijnt een 'battery on/off' switch in te zitten, staat die wel op 'on'?
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 17 oktober 2023 22:29:36 schreef alleneefjes:
ik zou graag meer leren over de foutopsporing.
Foutopsporing is gewoon de "signalen" van de ingang naar de uitgang volgen en kijken waar het spaak loopt.
In dit geval zou ik verwachten dat het koelelement een peltier is. 12V er op en hij werkt. Fannetje op de warme kant laten blazen en hij wordt veel efficienter.
En om op de accu te draaien... tja. dan zal er IETS voor moeten zorgen dat er stroom van de accu naar de peltier gaat. Dus volg de 12V van de accu tot waar het spaak loopt.... Of volg de niet-12V van de peltier terug de print in om te kijken waar ie vandaan had moeten komen.
Het is dan zeer behulpzaam als je de print in je handen hebt. Dat je hem om kan draaien om naar de sporen te kijken of aan de andere kant de onderdelen.....
Edit: Oh, de pinout van de relais weet ik uit m'n hoofd. Hij heeft 5 pinnen. Aan 1 kant 2, dat zijn NO en NC. Aan de andere kant drie. De middelste is C en de andere twee zijn de spoel. Eventueel kan je een variant kopen met een NC of NO contact afwezig en dus maar 4 pinnen.
fred101
Golden Member
Rew, het is een CoolFreeze CF-32UP compressor box
Ik zou ook die battery switch (afbeelding 4 uit manual) doormeten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Oeps. Dank voor de correctie! Geen peltier dus. Maar maakt voor de reparatie van de print niet zo veel uit. P.S. Wat zou er trouwens op de 24pins chip staan? Op de foto zie ik mogelijk 46*4, maar eea zit heel dicht in de jpg ruis...
Bedankt voor de reacties! Vandaag even verder met het project.
Op de 24pins chip staat: HT46R48 A734G2362#N
rew
HT46R48 is vindbaar. Niet data je daar wat aan hebt...
https://datasheetspdf.com/pdf-file/560164/HoltekSemiconductor/HT46R48/…
https://www.holtek.com/webapi/168740/eol-46r48.pdf
Maar het helpt misschien als je bijvoorbeeld zoekt naar "wat is de 5V" en zo.
[Bericht gewijzigd door rew op (18%)]
fred101
Golden Member
Eerst de schakelaar testen, als die goed is kijken hoe het stroompad loopt. Als daar een relais zit dan eerst kijken of dat schakelt (klikt). Hoor je dat wel dan meet je over de schakelcontacten. Zijn ze open dan meet je 12V, zijn ze gesloten dan meet je bijna 0V. Als dat klopt werkt het relais. Zoniet dan desolderen, testen en als nodig vervangen.
Klopt dat allemaal dan wordt het complexer. Kijk eerst de voedingrails na. Vooral of de processor zijn Vcc krijgt. Zonder scoop weet je alleen niet of er te hoge rimpel staat en of bv de klok draait etc. Dus ga er bij die 5V maar van uit dat het ding draait, je moet toch iets 
Idem voor de opamp (LM358) In de datasheet staat welke pin de voeding is. Pin 4(negatief of GND) en 8(positief)
Wat je dan moet doen hangt van het schema af en dat zul je zelf moeten uittekenen. Elke reparatie is anders.
Je kunt de halfgeleiders testen, dit kan soms in situ, soms niet, maar beter uitgesoldeerd. Bij voldoende reparatie ervaring kom je in situ meestal een eind.
Weerstanden kun je ook meten.
Elcos zijn vaak verdacht bij oude consumenten apparatuur maar daarvoor het je een LCR meter nodig die C en D meet, of desnoods een ESR meter. Een DMM is bij mogelijk versleten elco's niet betrouwbaar
De opamp kun je op een breadboard testen maar met het uitgetekende schema kun je de werking in circuit testen. Wordt mogelijk als comparator misbruikt.
Wederom bedankt voor de antwoorden. @fred101 daar gooi je me al aardig wat vaktermen en afkortingen waar ik Google bij nodig heb.
Ik ben eens gaan meten terwijl de accuspanning aanwezig is en zo ook de schakelaar getest.
Ik heb even wat metingen met mijn simpele digitale multimeter gedaan en de waarden in de afbeelding gezet. Ik heb de transistor opgezocht en ik als leek kom tot de conclusie dat dit mijn verdachte is. Wat denken jullie?
Relais na lossolderen getest met accuspanning: deze schakelt en het wisselcontact werkt ook.
Nee, deze transistor schakelt de spoel van het relais, dat lijkt wel OK. Is de voedingsspanning van IC nog OK?? 4,9 V is wel aan de lagere kant..
@smd
Kun je me uitleggen waarom je denkt dat de transistor OK is? Als ik op de B
+- 5 V meet, zou ik aan de E en C kant toch hetzelfde voltage moeten meten?